Media

By Lisa Graves on March 24, 2011

FoxliesA FOX News station has been sent a notice of a proposed fine for airing fake news in the form of a "video news release" (VNR) without disclosing that the "news" segment featuring General Motors was produced to promote GM's cars.

As Jonathan Make reports in Communications Daily, the Federal Communications Commission has issued a notice of a proposed fine to FOX's Minneapolis affiliate for what amounted to a commercial for GM's convertibles masquerading as news. The VNR had been provided to the station by "FOX News Edge," which is described as "a news service for broadcast stations affiliated with the FOX Network."

No
By Brendan Fischer on March 11, 2011

Karl Rove's secretly-funded Crossroads GPS is spending $750,000 airing a terribly misleading ad attacking public-sector labor unions. With support declining for the GOP's anti-union stance, Rove's group is looking towards the 2012 elections and aiming to counteract that slide by unfairly demonizing unions.

By Lynn Welch on March 03, 2011

On February 21, the New York Times created a stir in Wisconsin by printing a front page article giving the impression that union families supported Governor Scott Walker's attempt to remove collective bargaining rights from workers. On February 26, The Times retracted information related to this article.

The lead of the story, entitled "Union Bonds in Wisconsin Begin to Fray", featured a former Janesville General Motors employee Rich Hahn, who was characterized as "...a man who has worked at unionized factories, [and] a supporter of Gov. Scott Walker's sweeping proposal to cut the benefits and collective-bargaining rights of public workers." In the story reporters A.G. Sulzberger — said to be the son of New York Times Co. Chairman of the Board Arthur Ochs Sulzberger Jr.— and Monica Davey spend very little time quoting Hahn but a lot of time characterizing him. "He says he still believes in unions, but thinks those in the public sector lead to wasteful spending because of what he sees as lavish benefits and endless negotiations," the story says of Hahn.

By Anne Landman on March 03, 2011

On February 28, the O'Reilly Factor aired a video news segment by Fox Channel reporter Mike Tobin, who was shown reporting from inside the state capitol building in Madison, Wisconsin. "News" footage aired during his broadcast of goings-on outside the capitol depicts an angry, out-of-control, crowd of pro-union protesters yelling and pushing people around. But the protesters in the video are wearing shirtsleeves and standing on a street lined with tall palm trees and other green, leafy foliage -- and that is absolutely not February in Madison, where no palm trees live outside of greenhouses and where temperatures have been well below freezing for most of the winter. Fox clearly used out-of-town footage to depict the "violence" it is hyping as happening in Madison. The segment is two minutes, nine seconds long, and the palm tree footage occurs at the 1:42 mark, as wording on the screen says "Union Protests."

No
By Lisa Graves on February 20, 2011

APMadison, Wisconsin -- The Associated Press (AP) has been covering the Wisconsin protests this past week, in a way.

With the wave of cutbacks at papers across the nation, big and small circulation papers rely on the AP for wire stories that are re-published in local papers. It describes itself as "the largest newsgathering organization" in the world. With few national outlets having reporters located in Madison or Wisconsin, the AP is a dominant vehicle for sharing information about what is happening in the state with the rest of nation. The AP is also the dominant news feeder for Yahoo News, and Yahoo is now one of the top five most-trafficked websites in the world. So it matters whether the AP is fairly covering the news, in the headlines and in the bodies of its stories. (The Center for Media and Democracy is on record as a strong critic of corporate media, like the AP.)

By Lisa Graves on February 16, 2011

This month the Center for Media and Democracy will be making some great improvements to our free newsletter and email information service. We will also be changing the name from the "Weekly Spin" to "The Spin."

No

Topics: 

By Mary Bottari on February 14, 2011

On February 11, 2011, after 30 years of dictatorship, Egyptian president Hosni Mubarak announced he was stepping down. As ancient pharaohs slumbered inside, a crowd of over a million surrounded the rose-colored Cairo Museum setting off fireworks and jumping for joy as they peacefully forced a modern pharaoh to flee. This hopeful moment will be studied for years, and no topic will be more hotly debated than the role of social media in the uprising.

By Anne Landman on February 04, 2011

Charles (left) and David KochBillionaire brothers Charles and David Koch of Koch Industries, the second largest privately-held energy company in America, have poured millions of dollars into creating a web of media influence to increase their power to sow doubt about climate change among the American public. A network of bloggers, pundits, think tanks and foundations get funding from the Kochs, including the Competitive Enterprise Institute, which has received over $700,000, and the libertarian Cato Institute, which has received $13 million from the Kochs since 1998. The Manhattan Institute received $1.5 million, Americans for Prosperity has gotten $5.5 million, the Pacific Research Institute has gotten $1.2 million and the Federalist Society $2 million. This web of think tanks and foundations operates blogs and Web sites and house prominent writers who pump out climate denial writings that help spread the Kochs' anti-climate change ideology. The Kochs' influence isn't limited to fringe media, either. Syndicated columnist Charles Krauthammer, who writes for the Weekly Standard and the Washington Post, Philip Anshutz, owner of the Examiner newspapers and the Weekly Standard, Stephen Moore, a Wall Street Journal editorial board member, are just some of the conservative media figures who attend the Kochs' exclusive, private annual gatherings.

No
By Anne Landman on February 03, 2011

The NFL threatened Toyota to get the auto maker to modify a television commercial that highlighted the problem of the brain damage football players suffer from repeated concussions. In the original version of Toyota's ad which aired last November, a mother says she worries about her son playing football as viewers are shown two young players colliding head to head. The scene is enhanced with crashing sounds, as animated force lines ripple from the player's helmeted heads. The mother says Toyota's decision to share crash research with scientists who study football concussions makes her feel more comfortable about her son playing football. The ad bore no NFL trademarks or team names, but the NFL threatened to end the car maker's ability to advertise its products during games if it didn't modify the ad to downplay football as a cause of traumatic brain injury. Toyota capitulated, and in the new version of the ad, the helmet collision has been removed and the mother now worries about "my son playing sports," instead of "playing football."

No
By Steve Horn on January 25, 2011

It is a known fact that money taints every aspect of American politics, and most prominently, electionsThe Raw Story reports that sometimes you actually don't have to pay to play, or at least that if you pay enough, sometimes the favor is returned.

David Edwards reports that in the run-up to the 2008 presidential elections Fox News gave some $55 million in free campaign advertising to GOP candidates.

Edwards writes,

Being on the Fox News payroll has its advantages. Not only did five potential Republican candidates get regular paychecks from the network last year, but they also got something even more valuable: airtime. Former Arkansas Governor Mike Huckabee appeared for almost 48 hours. Former Alaska Governor Sarah Palin had nearly 14 hours of appearances. Former House Speaker Newt Gingrich was given close to 12 hours. Former senator from Pennsylvania Rick Santorum and former UN Ambassador under George W. Bush John Bolton both received about six hours.

Pages

Subscribe to Media