
PR WATCH
Public Interest Reporting on the PR/Public Affairs Industry

Volume 7, Number 4 Fourth Quarter 2000

The Cost of Taking a Stand
by Jane Akre

After three judges, 27 months of pre-trial wrangling and five weeks
of courtroom testimony, the jury finally had its say. On August 18,
2000, it awarded me $425,000 in damages for being fired by TV sta-
tion WTVT in Tampa, Florida. WTVT is a Fox station, owned by one
of the richest people in the media, Rupert Murdoch. The verdict made
me the first journalist ever to win a “whistleblower” judgment in court
against a news organization accused of illegally distorting the news.

Notwithstanding this vindication, I have yet to collect a dime of that
jury award. There is no telling how long Fox will drag out the appeals
process as it seeks to have the judgment overturned by a higher court.
Meanwhile, I am still out of work, as is my husband and fellow jour-
nalist Steve Wilson, who was also fired by Fox and who filed suit along
with me. December 2 marked the third anniversary of our firing for
refusing to falsify a news story in order to appease the powerful Mon-
santo Company.

You would think that our jury verdict, with its landmark significance
for journalists everywhere, would spark some interest from the news
media itself. Instead, the silence has been deafening. One of the biggest
names in investigative reporting at one of the best network news-
magazines took a look at our case—and then decided not to do a story.
Why not? It was deemed to be “too inside baseball.” Translation: there

Flack Attack
In our Second Quarter 1998 issue, PR Watch wrote

about TV investigative reporters Jane Akre and Steve
Wilson, who were fired after refusing to go along with
misleading alterations to their story about Monsanto’s
genetically-engineered bovine growth hormone.

Akre and Wilson recently won a landmark whistle-
blower lawsuit against the station that fired them, yet
their former network continues its legal efforts to
reverse the ruling and crush them financially. In this
issue, we are honored to publish Jane Akre’s firsthand
account of her experiences standing up to corporate
and media powers that have tried to silence them.

Journalists everywhere should take a close look at
this case and its implications. If the Fox network and
Monsanto get away with destroying the careers of these
two seasoned reporters, the same thing can happen to

anyone who tries to stand up for a story that they
believe in. With few resources other than the courage
of their convictions, Akre and Wilson have struggled
to place issues before the public that otherwise would
remain hidden from view. In addition to their battle in
the courts, they have used the skills they honed in the
newsroom to fight back in the court of public opinion.
They have created a website (www.foxBGHsuit.com)
that includes a downloadable video of their suppressed
news story, plus court documents and other facts about
their case. We encourage you to visit their website and,
in light of their continuing financial struggles, to con-
sider making a donation to their cause.

We hope that after reading their story, you will also
share it with others and help get the word out. The
public needs to inform itself and take action when the
news media fails to do its job properly, and this is an
egregious example.

ALSO IN THIS ISSUE:
We Win, Fox Spins
page 2

Don’t Ask, Don’t Tell: The Story
We Weren’t Allowed to Air
page 4

Who Is the Dairy Coalition?
page 7

An Uphill Battle:
Our Lawsuit Against Fox
page 8

Who Is That Masked Client?
page 9

Liquid Truth: Advice from
the Spinmeisters
From Trust Us, We’re Experts, by
Sheldon Rampton and John Stauber
page 10



is an unwritten rule that news organizations seldom turn
their critical eyes on themselves or even competitors.

This rule is not absolute, of course. Some previous
legal challenges involving the media have received heavy
news coverage, including the battle between 60 Minutes
and Vietnam-era general William Westmoreland; the
“food disparagement” lawsuit that Texas cattlemen
brought against talk-show host Oprah Winfrey; and the
multi-million-dollar lawsuit brought against ABC-TV by
the Food Lion grocery store chain.

All of those other lawsuits, however, involved conflicts
between a news organization and some outside group or
individual. Our lawsuit involved a conflict within the
media, pitting labor (working journalists Steve and
myself) against broadcast managers, editors and their
attorneys who hijacked the editorial process in an effort
to do what should never be done in investigative report-
ing—remove all risk of being sued or sending an adver-
tiser packing. By saying this is just “inside baseball,” the
veteran newsman who declined to cover our story was
effectively siding with the owners against the players.

Prior to my firing at WTVT, I had worked for 19 years
in broadcast journalism, and Steve’s career in front of
the camera was even longer. He is the recipient of four
Emmy awards and a National Press Citation. His report-
ing achievements include an exposé of unsafe cars that
led to the biggest-ever auto recall in America.

Today, however, we have spent three years off the air,
tied up in a seemingly interminable legal battle. Few
people recognize our faces anymore. Our story has cir-
culated throughout the world via email and our website
(www.foxBGHsuit.com), yet we remain curiously anony-
mous—so far from famous, in fact, that even Monsanto’s
own public relations representatives sometimes have a
hard time recognizing us.

HAPPY SHINING PEOPLE
I had the opportunity to meet a couple of those indus-

try PR people in October 2000 at the annual conference
of the Society of Environmental Journalists (SEJ). The
conference brought together hundreds of environmen-
tally conscious, mostly young journalists to Lansing,
Michigan, to delve into topics such as hybrid auto tech-
nology, nuclear misdeeds, and Great Lakes pollution.
Together with PR Watch editor Sheldon Rampton, I par-
ticipated in a panel discussion titled “Fibbers, Spinners,
and Pseudo-journalists.”

The SEJ conference also featured an exhibit hall, and
in an adjoining room, the biotech industry had mounted
a glossy display, staffed by two representatives who stood
out like a couple of well-suited salesmen at a college
campus. Standing before their expensive photo kiosk
depicting gold-drenched fields of harvest, they offered lit-
erature from the Council for Biotechnology Information,
an industry-funded organization whose stated mission is

2 PR Watch / Fourth Quarter, 2000

It’s perfect. A television news organization, just
found guilty of distorting the news, slants the news
regarding the ruling.

The jury rendered its verdict just after five o’clock
on the Friday evening of August 18. Fox WTVT ran
the first story near the top of its 6 p.m. broadcast. The
initial story on WTVT was a fairly straightforward
report announcing to Tampa viewers that the jury had
awarded me damages because the “station violated the
state’s whistleblower law.” The news anchor
announced the reason for the verdict in my favor,
“because she refused to lie in that report and threat-
ened to tell the FCC about it.”

By 10 p.m., however, the Fox corporate spinmeis-
ters had rewritten the story entirely, crafting a devas-
tatingly embarrassing loss into “good news” for their
side. “Today is a wonderful day for Fox 13, because
I think we are completely vindicated on the finding of
this jury that we do not distort news, we do not lie
about the news, we do not slant the news, we are pro-
fessionals,” said Fox news director Phil Metlin, look-
ing rather uncomfortable on camera.

Metlin’s statement is at odds with the jury’s own
unanimous verdict as clearly stated on the official ver-
dict form, which asks, “Do you find that Plaintiff Jane
Akre has proven, by the greater weight of the evidence,
that the Defendant, through its employees or agents,
terminated her employment or took other retaliatory
personnel action against her, because she threatened
to disclose to the Federal Communications Commis-
sion under oath, in writing, the broadcast of a false,
distorted, or slanted news report which she reason-
ably believed would violate the prohibition against
intentional falsification or distortion of the news on
television, if it were aired?”

“Yes,” the jury answered.
If indeed Fox regards the jury verdict as “complete

vindication,” the network should abandon its appeals,
accept the verdict, and pay up. The check would be
greatly appreciated. But that will never happen,
because Fox would rather show its other employees
in media outlets around the world what can happen
if you mess with Murdoch. They will easily spend four
times our award just to make that point.

We Win; Fox Spins by Jane Akre



“to create a public dialogue.” It’s all part of industry’s
$50-million PR campaign touting the safety and bene-
fits of genetically engineered foods. Its slick handouts at
the SEJ conference reeked of the moneyed corporations
they represent—Aventis, CropScience, Dow Chemical,
DuPont, Monsanto and Novartis among others.

Stuck inside one of their glossy presentations was a
list of ten “tenets for consumer acceptance of food
biotechnology.” Among the tips: “Biotechnology must be
placed in context with the evolution of agricultural prac-
tices,” and “Emphasize the exhaustive research over
many years that led to the introduction of each new prod-
uct of food biotechnology.”

Also included was a list of biotech food products
you’ve probably already consumed or used. Corn,
cotton, potatoes, soybeans, and sweet potatoes were on
the list, as was rBGH milk produced using Monsanto’s
recombinant bovine growth hormone that is reportedly
now injected into more than 30% of America’s dairy
herd. Our reporting on rBGH (trade named Posilac, and
also known as recombinant bovine somatotropin or
rBST) was what got Steve and me fired at Fox Televi-
sion’s WTVT.

Mark Buckingham, one of the men in suits at the SEJ
conference, told us that this was his first U.S. assignment
for Monsanto. In this country just three weeks from the
U.K., Mark worked hard at being the perfect salesman.
His wide, toothy smile never dimmed when a reporter
challenged him about the supposed wonders of biotech.
The smile stayed in place when I introduced myself and
cordially explained that I was one of the journalists whose

career has been ruined by the company that writes
his paychecks. At first he acted as though he knew
nothing about the case, and then—still smiling—
acknowledged that maybe he had heard a little bit about
it. Buckingham kept smiling even when Sheldon Ramp-
ton challenged the industry mantra that numerous stud-
ies had been done to assure the safety of genetically
modified foods.

“Can you name some actual peer-reviewed studies?”
Rampton asked. After some hemming and hawing,
Buckingham took Rampton’s card and promised to send
the studies along later by mail, since he just didn’t
happen to have them on hand. (Editor’s note: Two
months later, they have yet to arrive.) ■

PR Watch / Fourth Quarter, 2000 3

PR WATCH is published quarterly by
Center for Media & Democracy
520 University Avenue, Suite 310
Madison, WI 53703
Phone: 608-260-9713; Fax: 608-260-9714
Email: editor@prwatch.org
Website: http://www.prwatch.org/

©2000 by the Center for Media & Democracy.
All Rights Reserved. For permission to reprint
articles, contact the above address.

ISSN 1091-5583

CMD Executive Director: John Stauber
Editor: Sheldon Rampton
Associate Editor: Laura Miller
CMD Board of Directors: Linda Jameson, Joseph

Mendelson, David Merritt, Scott Robbe
and Debra Schwarze

Subscription Rates:
• Businesses: $200/year
• Non-Profit Groups: $60/year
• Journalists and Individuals: $35/year

For further information, 
or to book a speaker, 
contact the Center for Media & Democracy

Fired Fox TV reporters Jane Akre and Steve
Wilson: “Today, few people recognize our faces.”



The truth is, only Monsanto really knows how many
U.S. farmers are presently using their recombinant
bovine growth hormone (rBGH). The company persis-
tently refuses to release sales figures but claims it has now
become the largest-selling dairy animal drug in Amer-
ica. The chemical giant’s secretive operations were part
of what made the story of rBGH such a compelling one
for me to explore as an investigative reporter.

In late 1996, my husband Steve Wilson and I were
hired as investigative journalists for the Fox-owned tele-
vision station in Tampa, Florida. Looking for projects to
pursue, I soon learned that millions of Americans and
their children who consume milk from rBGH-treated
cows have unwittingly become participants in what
amounts to a giant public health experiment. Despite
promises from grocers that they would not buy rBGH
milk “until it gains widespread acceptance,” I discovered
and carefully documented how those promises were qui-
etly broken immediately after they were made three years
earlier. I also learned that health concerns raised by sci-
entists around the world have never been settled, and
indeed, the product has been outlawed or shunned in
every other major industrialized country on the planet.

Clearly, there is not “widespread acceptance” of
rBGH, not in 1996 when I began my research, and not
today. By any standard, it was a solid story, but little did
I know that it would become the last story of my 19-year
broadcast journalism career and the heart of a dispute
that could nearly destroy me and my family.

Even if you ask directly, “How much
of your milk comes from cows

injected with an artificial growth
hormone?” we discovered that you are
still likely to be misled or lied to today.

Steve helped me gather and produce a TV report
based on the information we discovered. The investiga-
tion began with random visits to seven farms to deter-
mine whether and how widely rBGH was being used in
Florida. I confirmed its use at every one of the seven
farms I visited, and then I discovered what amounted to
an ingenious public relations campaign that seemed to
have succeeded in keeping consumers in the dark.
Remember those Florida grocers who promised con-
sumers that milk from hormone-treated cows would not
end up in the dairy case until it achieved widespread
acceptance from consumers and others? I learned that
behind the scenes, those grocers and the major co-ops
of Florida’s dairymen had pulled the wool over the eyes

of consumers with what amounted to a clever “don’t ask,
don’t tell” policy combined with some careful wording
to answer any inquiries about the milk.

In an on-camera interview, the president of one of the
two giant dairy co-ops in the state said that he had writ-
ten a letter to dairymen on behalf of grocers requesting
that farmers not inject their cows with the artificial
growth hormone. But in response to my questions, the
co-op president made a startling confession. He admit-
ted he did nothing but write the letter!

“Did the dairymen get back to you?” I asked.
“No.”
“What was their response?”
“They accepted it, I guess. They didn’t respond.”
To this day, any consumer who calls to inquire gets

essentially the same well-coordinated response from a big
Florida grocer or their dairy supplier: “We’ve asked our
suppliers not to use it (rBGH),” they say. It is a truthful
but incredibly misleading statement that nearly always
produces the desired result, leading consumers to the
false conclusion that their local milk supply is unaffected
by rBGH use.

Even if you ask directly, “How much of your milk
comes from cows injected with an artificial growth hor-
mone?” we discovered that you are still likely to be misled
or lied to today.

Steve recently made an inquiry to the dairy co-op that
supplies the milk served to our daughter and her class-
mates in their school cafeteria. First he was told there
was “0%” artificial BGH use. Then a woman in the
dairy’s Quality Assurance department offered the assur-
ance that rBGH is not used at all “as far as we know.”
Pressed further, she said the co-op “does not recommend
it because cows do just fine without,” but ultimately
admitted that the co-ops “have no authority to check
whether it is or is not being used.”

Steve pressed further: “Couldn’t you just ask the
dairy farmers who supply your milk whether or not
they’re injecting their cows?”

A long silence followed. Finally, the reply: “I suppose
we could, but they could just lie to us.”

LAWYERED UP
After nearly three months of investigation that took

me to interviews in five states, we produced a four-part
series that Fox scheduled to begin on Monday, February
24, 1997. Station managers were so proud of the work
that they saturated virtually every radio station in the
Tampa Bay area with thousands of dollars worth of ads
urging viewers to watch. But then, on the Friday evening
prior to the broadcast, the station’s pride turned to panic
when a fax arrived from a Monsanto attorney.

4 PR Watch / Fourth Quarter, 2000

Don’t Ask, Don’t Tell: The Story We Weren’t Allowed to Air
by Jane Akre



The letter minced no words in
charging that Steve and I had “no sci-
entific competence” to report our
story. Monsanto’s attorney described
our news reports, which he had osten-
sibly never seen, as a series of “reck-
lessly made accusations that
Monsanto has engaged in fraud, has
published lies about food safety, has
attempted to bribe government offi-
cials in a neighboring country and has
been ‘buying’ favorable opinions
about the product or its characteristics
from reputable scientists in their
respective fields.”

And to make sure nobody missed
the point, the attorney also reminded
Fox News CEO Roger Ailes that our
behavior as investigative journalists
was particularly dangerous “in the
aftermath of the Food Lion verdict.”
He was referring, of course, to the
then-recent case against ABC News
that sent a frightening chill through
every newsroom in America.

The Food Lion verdict showed
that even with irrefutable evidence
from a hidden camera, documenting
the doctoring of potentially unsafe
food sold to unsuspecting shoppers, a
news organization that dares to expose
a giant corporation could still lose big
in court.

Confronted with these threats,
WTVT decided to “delay” the broad-
cast, ostensibly to double-check its accuracy. A week later
after the station manager screened the report, found no
major problems with its accuracy and fairness, and set
a new air date, Fox received a second letter from Mon-
santo’s attorney, claiming that “some of the points” we
were asking about “clearly contain the elements of
defamatory statements which, if repeated in a broadcast,
could lead to serious damage to Monsanto and dire con-
sequences for Fox News.”

Never mind that I carried a milk crate full of docu-
mentation to support every word of our proposed broad-
cast. Our story was pulled again, and if not dead, it was
clearly on life support as Fox’s own attorneys and top-
level managers, fearful of a legal challenge or losing
advertiser support, looked for some way to discreetly pull
the plug.

The station where we worked had recently been pur-
chased by Fox, and we soon discovered that the new
management had a radically different definition of media
responsibility than anything we had previously encoun-
tered in our journalistic careers. As Fox took control, it
fired the station manager who had originally hired us and
replaced him with Dave Boylan, a career salesman devoid
of any roots in journalism and seemingly lacking in the
devotion to serving the public interest which motivates
all good investigative reporting.

KILL THE STORY, KILL THE MESSENGER
Not long after Boylan became the new station man-

ager, Steve and I went up to see him in his office. He
promised to look into the trouble we were having get-
ting our rBGH story on the air, but when we returned
a few days later, his strategy seemed clear.

PR Watch / Fourth Quarter, 2000 5

This letter from Monsanto attorney John J. Walsh to Fox News
Chairman Roger Ailes set the wheels in motion that led to the
killing of a news story and the firing of two veteran journalists.



6 PR Watch / Fourth Quarter, 2000

“What would you do if I killed your rBGH story?”
he asked. What he really wanted to know was whether
we would tell anyone the real reason why he was killing
the story. In other words, would we leak details of the
pressure from Monsanto that led to a coverup of what
the station had already ballyhooed as important health
information every customer should know?

It was suddenly and unmistakably clear that Boylan’s
biggest concern was the concern of every salesman, no
matter what product he peddles: image. He understood
that it could not be good for the station’s image if word
leaked out that powerful advertisers backed by threat-
ening attorneys could actually determine what gets on
the six o’clock news—and what gets swept under the rug.

Boylan was in a jam. If he ran an honest story and
Monsanto’s threatened “dire consequences” did mate-
rialize, his career could be crippled. On the other hand,
if he killed the story and the sordid details leaked out,
he risked losing the only product any newsroom has to
sell: its own credibility.

To resolve this dilemma, Boylan devised the sort of
“solution” that you might expect from a salesman. He
offered us a deal. He would pay us for the remaining
seven months of our contracts, in exchange for an agree-
ment that we would broadcast the rBGH story in a way
that would not upset Monsanto. Fox lawyers would
essentially have the final say on the exact wording of our
report, and once it aired, we were free to do whatever
we pleased—as long as we forever kept our mouths shut
about the entire ugly episode.

As journalists, Steve and I wanted to get the story on
the air more than anything. A buyout, no matter how
attractive, was out of the question. Neither of us could
fathom taking money to shut up about a public health
issue that absolutely and by any standard deserved to see
the light of day.

The remainder of 1997 was a tense standoff, with the
station unwilling to either kill the story or to run it. Fox
attorney Carolyn Forrest was sent in to review our work,
with a mandate from Fox Television Stations President
Mitch Stern to “take no risk” with the story. “Taking no
risk” meant cutting out substance, context and infor-
mation. Boylan told us to “just do what Carolyn wants”
with the story, but what Carolyn really wanted to do was

destroy it. We rewrote the story, rewrote it, and rewrote
it again, trying to come up with a version that would both
remain true to the facts and satisfy the station’s concerns
about airing it.

MEANWHILE, BEHIND THE SCENES
Monsanto hadn’t stopped with the threatening letters.

In January, I had interviewed Roger Natzke, a dairy sci-
ence professor at the University of Florida. Everything
had gone well. We got a tour of the “Monsanto dairy
barn” at the Gainesville dairy compound where Posilac
had been tested in the mid-1980s. Natzke gave the prod-
uct a glowing report and admitted he promoted its use
to farmers through Florida’s taxpayer-supported agri-
culture extension offices. After spending a few hours with
us, Natzke gave us directions to a good lunch joint.

Natzke must have forgotten about this relatively pleas-
ant exchange when, one month later, he called the sta-
tion to complain about my reporting techniques. “She’s
not a reporter” was part of the phone message submit-
ted to my boss alongside the words “St. Simon’s Island.”
What does that mean? I asked. The assistant news direc-
tor, apparently not seeing any connection or conflict, told
me that Natzke had just returned from a weekend at the
island resort with Monsanto officials.

The same week that Natzke called and the Monsanto
threat letters arrived, Florida farmer Joe Wright wrote a
complaint letter to the station. This time we were not
shown the correspondence. Only in the light of our law-
suit did the station have to produce it in “discovery” one
year later. The pieces of the puzzle behind the Monsanto
pressure began falling into place.

Wright, who had spent five minutes on the phone
with me a month earlier, informed the station that “Ms.
Acre’s (sic) work is gaining notoriety in our dairy indus-
try. . . .The word is clearly out on the street that Ms. Acre
is on a negative campaign based on everyone’s assess-
ment of the numerous interviews she has already con-
ducted.” Wright had reached these conclusions after
attending the 22nd Annual Southern Dairy Conference
in Atlanta, a “Who’s Who” of the dairy industry where
our report was the topic of intense discussion. Following
the conference, he went to Dairy Farmers Inc., a dairy
promotion group, which helped draft his letter of com-
plaint to my employers and discussed filing a food dis-
paragement suit against the station should the story air.

Behind the scenes, a much more stealthy attack on
us and our story was launched by the Dairy Coalition,
a pro-rBGH group formed around the time of Posilac’s
FDA approval. Its director, Dick Weiss, took a call from
Steve in 1998 and—not realizing exactly who Steve
Wilson was—bragged that the Dairy Coalition had

Dave Boylan, station
manager at Fox WTVT,

asked, “What would
you do if I killed your

rBGH story?”



“swamped the station” with all sorts of pressure to have
the story killed. As he recounted the story, Weiss laughed
like a college kid who had just pulled the best prank in
the frat.

GETTING THE BOOT
Nearly a full year passed as we wrangled over this

important public health story. After turning down the
station’s buyout offer, we ended up doing 83 rewrites of
the story, not one of which was acceptable according to
Fox lawyers, who were fully in charge of the editing
process. “It was like being circus dogs jumping through
hoops,” Steve said.

At the first window in our contracts, December 2,
1997, we were both fired, allegedly for “no cause.” How-
ever, an angry Carolyn Forrest made a major legal mis-
take when she wrote a letter spelling out the “definite
reasons” for the firing, and characterizing our response
to her proposed editorial changes as “unprofessional and
inappropriate conduct.” But as Steve commented when

he read the letter, just what is the “professional and
appropriate” response that reporters should make when
their own station asks them to lie on television?

On April 2, 1998, we filed a whistleblower lawsuit
against Fox Television. Under Florida state law, a
whistleblower is an employee, regardless of his or her pro-
fession, who suffers retaliation for refusing to participate
in illegal activity or threatening to report that illegal activ-
ity to authorities. We contended that we were entitled to
protection as whistleblowers, because the distortions our
employers wanted us to broadcast were not in the public
interest and violated the law and policy of the Federal
Communications Commission.

Three months after we were fired and six weeks after
we filed our lawsuit, the station finally got around to
airing an rBGH story, filled with many of the same lies
and distortions that Steve and I refused to broadcast.
The reports, aired by a young and inexperienced
reporter, looked to us like nothing more than damage
control instigated by Fox attorneys. ■

PR Watch / Fourth Quarter, 2000 7

Created by the PR and lobby firm of Capitoline/
MS&L with funding from the National Milk Produc-
ers Federation, the Dairy Coalition is composed of
business, government and non-profit groups, includ-
ing university researchers funded by Monsanto as well
as other carefully selected “third party” experts. Dick
Weiss, director of the Dairy Coalition, now works with
former Monsanto rBGH lobbyist Carol Tucker Fore-
man at the Consumer Federation of America. Dairy
Coalition participants include:

• The International Food Information Council,
which calls itself “a non-profit organization that dis-
seminates sound, scientific information on food
safety and nutrition to journalists, health profes-
sionals, government officials and consumers.” In
reality, IFIC is a public relations arm of the food and
beverage industries, which provide the bulk of its
funding. Its staff members hail from industry groups
such as the Sugar Association and the National Soft
Drink Association, and it has repeatedly led the
defense for controversial food additives including
monosodium glutamate, aspartame (Nutrasweet),
food dyes, and olestra. (See page 10.)

• The American Farm Bureau Federation, the pow-
erful conservative lobby behind the movement to
pass food disparagement laws like the one under
which Oprah Winfrey was sued in Texas.

• The American Dietetic Association, a national
association of registered dietitians that works closely

with IFIC and hauls in large sums of money advo-
cating for the food industry. Its stated mission is to
“improve the health of the public,” but with 15 per-
cent of its budget—more than $3 million—coming
from food companies and trade groups, it has
learned not to bite the hand that feeds it. “They
never criticize the food industry,” says Joan Gussow,
a former head of the nutrition education program
at Teachers College at Columbia University. The
ADA’s website even contains a series of “fact
sheets” about various food products, sponsored by
the same corporations that make them (Monsanto
for biotechnology; Procter & Gamble for olestra;
Ajinomoto for MSG; the National Association of
Margarine Manufacturers for fats and oils).

• The National Association of State Departments of
Agriculture, representing the top executive of every
department of agriculture in all 50 states.

• The Grocery Manufacturers of America, whose
member companies account for more than $460 bil-
lion in sales annually. GMA itself is a lobbying pow-
erhouse in Washington, spending $1.4 million for
that purpose in 1998 and currently-funding a multi-
million-dollar PR campaign for genetically engi-
neered foods.

• The Food Marketing Institute, a trade association
of food retailers and wholesalers, whose grocery
store members represent three fourths of grocery
sales in the United States.

Who Is the Dairy Coalition? by Sheldon Rampton and John Stauber



Going to court against a powerful conglomerate like
the Fox network is a daunting experience, and Fox knows
how to intimidate people. Prior to our dismissal, Dave
Boylan had flaunted the company’s wealth in an attempt
to make us back down. “We paid three billion for these
stations,” he told us on one occasion. “We’ll tell you what
the news is. The news is what we say it is!”

After Fox local counsel Patricia Anderson lost two
major efforts to have the suit derailed, the network appar-
ently decided it needed bigger, smarter, meaner lawyers.
They turned to William McDaniels and the Washington
firm of Williams and Connolly, the same firm that Bill
Clinton used to help him through Whitewater, Monica
Lewinski, and his famous redefinition of the word “is.”
Six weeks before the start of the trial, Williams and Con-
nolly camped out on the top two floors of the Hyatt Hotel
in downtown Tampa. Using more than a dozen lawyers
and some of the top firms around the country to help
with various pre-trial chores, Fox staff lawyers flew back
and forth between Los Angeles and Tampa regularly.

Had it not been for our two competent attorneys, we
would have never been successful. Tom  Johnson and
John Chamblee are a couple of labor lawyers who work
out of an historic house in downtown Tampa. Ultimately,
they fought off one motion to dismiss then a summary
judgement motion. The second motion to dismiss, slickly
crafted by Williams and Connolly, was nine pounds of
color coded and tabulated legal language which was very
slick and no doubt very expensive.  Chamblee fired back
and we survived their third effort to get the case kicked.

CRAZY LIKE A FOX
The Fox legal strategy was woven tightly from day one

and helped by a well-coordinated team effort. They
claimed that we had turned our backs on the story and
were using the whistleblower claim as a “tactic.” We
missed deadlines, they said, and had told managers and
lawyers we were “going to get Monsanto.” They also
claimed that we became convinced that rBGH milk
causes cancer, that we became advocates instead of
objective reporters of the controversy.

None of that was true. Our story did bring forth infor-
mation that had been suppressed for far too long: that a
spin-off hormone in the altered milk has been linked to
tumor proliferation; that consumers did not have the
benefit of labeling at the grocery store shelf because
Monsanto had sued two small dairies to block it; and that
the FDA’s Center for Veterinary Medicine, which
reviewed the drug, did not do long-term human toxic-
ity tests. The cancer questions to this day remain unan-
swered. The human effects are, in essence, being tested
on consumers in the marketplace.

The Fox effort, though united, was not flawless. Fox
news vice president Phil Metlin told the six-person jury
that if he ever learned a news organization was trying to
eliminate risk by using a threatening letter as a “road
map” to craft a story, such news would “make me want
to throw up.” But just days later, on the stand, a local
attorney for Fox admitted he did just that, using Mon-
santo directives to help craft the rBGH story. Metlin
actually turned white. He also didn’t score any points
with his bosses when he admitted that he found no errors
in our reporting of the rBGH story, and he saw no reason
why our final version of the story could not be aired.

Dave Boylan had to be flown into town for his testi-
mony. On the eve of the trial, Fox rewarded him with a
promotion to general manager of the Fox-owned station
in Los Angeles. The man who had told us “we paid three
billion for these stations, we’ll tell you what the news is,”
lost his bravado on the stand, shooting quick, nervous
smiles at the jurors while checking in with the defense
team after every answer.

During our cross-examination of Boylan, it helped
that Steve knew exactly what had transpired during 1997.
Earlier in the trial, it had been estimated that lost rev-
enue in advertising from Monsanto ads for Roundup or
Nutrasweet could have cost the station about $50,000.
Fox bragged that $50,000 was nothing for an organiza-
tion of its size, but Steve’s relentless interrogation of
Boylan showed that the actual cost of going up against
Monsanto could have been much higher.

“You testified Fox owns 23 stations?” Steve asked.
“Yes,” Boylan answered.
“Could Monsanto pull advertising off all 23?”
“Yes.”
“And the Fox News Channel?”
“Yes.”
“And the Sky Channel in Europe?”
“Yes.”
“It could extend beyond $50,000?”
“It could,” Boylan admitted.

THUMP, THUMP
Fox attorney Bill McDaniels earned the nickname

“Thumper” from our team because he made an audible
noise with his foot whenever he got nervous. There was
a lot of thumping during the presentation of our case,
particularly when Ralph Nader took time from his presi-
dential campaign to serve as an expert witness. Fox had
tried unsuccessfully, through objections, to have Nader
eliminated as a witness.

Nader told jurors what the FCC has repeatedly said,
that it is “a most heinous act” to use the public’s airwaves
to slant, distort and falsify the news. “A reporter has a

8 PR Watch / Fourth Quarter, 2000

An Uphill Battle: Our Lawsuit Against Fox
by Jane Akre



legal duty to act in accordance with the Communications
Act of 1934 and in addition to their professional respon-
sibility to be accurate, not to be used as an instrument
of deception to the audience,” Nader said.

McDaniels also objected vehemently to Walter
Cronkite’s inclusion as an expert on our side. The Fox
counsel said, “Mr. Cronkite is not an expert in the pre-
broadcast review of a story.” I couldn’t believe my ears.
For thirty years Cronkite was the managing editor of the
CBS Evening News. During Cronkite’s deposition,
McDaniels had asked the 83-year-old anchorman
whether he was a lawyer and suggested to Cronkite that
he couldn’t be an expert in the pre-broadcast review of
a story unless he was an attorney.

In his deposition, Cronkite said that an ethical jour-
nalist should resist directives that would result in a false
or slanted story being broadcast. “He should not go a
microinch towards that sort of thing. That is a violation
of every principle of good journalism,” Cronkite said.

THE RULING
The jury awarded me with $425,000 but gave noth-

ing to Steve, who had been forced to act as his own attor-
ney. Steve repeatedly showed dogged determination in
questioning many of the witnesses and getting them to
admit some of the most damaging things that ultimately
undermined the Fox defense. In the end, we suspect
Steve received no award because of what seems to be an
erroneous instruction from the judge to the jury. The
jurors were told, incorrectly we believe, that in order to
find for each of us, they must determine there was no
other reason each of us was fired other than the fact we
resisted orders to lie on the air and threatened to blow
the whistle to the FCC. In any event, we view the ver-
dict as a win for both of us. Our trial was never about
money. It was about a reporter’s duty to resist and blow
the whistle loud and strong when pressured to lie and
distort the news over the public airwaves.

Fox immediately announced that it would appeal. On
October 12 and again on November 3, the network
argued to the judge that he should vacate the jury’s ver-
dict. During the trial itself, McDaniels had claimed that
Fox merely wanted “to get our good name back” and
repair the damage to its credibility which we had
inflicted by telling our story on our website and speak-
ing to groups around the world. During the Motion to
Vacate, however, McDaniels seemed to toss the net-
work’s credibility in the garbage by making an argument
that any legitimate news organization would be embar-
rassed to voice. “There is no law, rule or regulation
against slanting the news,” he told the judge.

The judge denied Fox’s Motion to Vacate, but years
of appeals lie ahead. Every indication we have received
suggests that the network plans to continue its efforts to
wear us down with time-consuming, tedious and expen-
sive legal maneuvers. They have the financial where-
withal to do this, whereas we have been out of work for
three years with no immediate job offers on the horizon.
Somehow we will have to find a way to house and feed
ourselves and our daughter while simultaneously con-
tinuing to wage a full-time battle against a media giant.

Fox will appeal first to the 2nd District Court of
Appeals, then the Florida Supreme Court and eventu-
ally the U.S. Supreme Court, if it is willing to hear the
case. All the while, we won’t see a cent of our winnings.

And despite our victory, it is possible that Fox’s army
of lawyers will eventually succeed in their effort to over-
turn the verdict on some legal technicality. Frankly, our
struggle is still a hardship shouldered almost entirely by
our single family. Put that up against the $600-an-hour
Williams and Connolly lawyers who fly first class, stay
in luxury hotels, and have legions of legal minions to
research and churn out unending briefs for us to answer.
Alas, friends, this is the way the system works. ■

PR Watch / Fourth Quarter, 2000 9

Who Is That Masked Client?
We didn’t think much about it at first. A young

man sat in the back of the courtroom during our
five-week trial, taking careful, thorough notes.
Finally Steve approached him and asked who he
was, fully expecting the young man to say he was
from a local law school or college. Instead he fessed
up, identifying himself as Ian Davis, an intern rep-
resenting the Public Strategies PR firm, based in
Austin, Texas. The most famous member of Public
Strategies is President Clinton’s former press sec-
retary, Mike McCurry, who heads its lobbying arm
in Washington, D.C. (Other Public Strategies
clients include Anheuser-Busch, ARCO, Bristol-
Myers Squibb, the Edison Electric Institute, Lock-
heed Martin, Reuters and Southwest Airlines.)

Davis said he didn’t know which client he was
taking notes for. He didn’t know what aspect of the
trial he was supposed to focus on. He didn’t know
how long he would be there. In fact the intern said
he was just working a summer job with the group.
That’s why you can imagine how surprised I was
when, the other day, I called the Austin office of
Public Strategies to find out if Monsanto was a
client, and Ian Davis answered the phone. He is still
just an intern, he said, and he still didn’t know who
his client was.



In 1992, the food industry’s International Food Infor-
mation Council (IFIC) retained Dr. G. Clotaire Rapaille,
“an international market research expert,” to research
“how Americans relate to food biotechnology and
genetic engineering.” IFIC, an ardent
enthusiast for the use of biotechnology
in agriculture, wanted to know how it
could overcome consumer apprehen-
sions about the new technology.

A “core team” was assembled to
aid in the research, consisting of rep-
resentatives from the Monsanto Agri-
cultural Company, NutraSweet, Kraft
General Foods, Ajinomoto, Du Pont
and Calgene. Other research sponsors
included Frito-Lay, Coca-Cola,
Nestlé, Procter & Gamble, and the
M&M/Mars candy company. The
goal of the research team was to
“develop actionable strategies, mes-
sages, and language that will express
information positively about the
process and products—without stir-
ring fears or negative connotations.”

Dr. Rapaille is a Jungian psychol-
ogist who uses a technique that he
calls “Archetype Studies” which
claims to delve into the “primordial
cause for . . . opinions, attitudes or
motivations.” As his report to IFIC
explained, “For each element in the
world, there is a first meaningful expe-
rience called the Imprinting Moment.
The Archetype is the pattern which underlies this
Imprinting Moment. The Archetype is completely pre-
ordained by the culture, and it is common to everyone
in a given culture. . . . The Archetype is the Logic of
Emotion that forms the Collective Unconscious.” Dis-
cover these Archetypes, Rapaille’s theory promised, and
“You can ‘read’ the consumers like a book, and you can
understand their unconscious ‘logic.’ ”

Rapaille’s process for uncovering Archetypes was
similar in most respects to what another advertising or
PR person might term a “focus group,” but Rapaille liked
to refer to them as “Imprinting Groups.” Each group
consisted of 20-30 everyday Americans, which Rapaille’s
team of “Archetypologists” led through a series of “relax-
ation exercises and visualization” aimed at eliciting their
innermost feelings about biotechnology. 

The result of these exercises, the team concluded, was
that the biotech industry stood at a crossroads. “In one

case, we have tremendous public support—we can be
viewed as farmers bringing new varieties and improved
foods to consumers. But if we do not position ourselves
and our products correctly, we can just as easily be

viewed in the same class as Hitler and
Frankenstein.”

The difference depended on which
“imprint” provided the Archetype for
public perception of the new foods.
And the public would choose its
Archetype based largely on the food
industry’s choice of words.

“In communicating about food
biotechnology and genetic engineer-
ing, we now know a variety of ‘trigger’
words that will help consumers view
these products in the same vein as
farming, hybrids, and the natural
order, rather than as Frankenfoods,”
the study concluded. In the category
of “words to use,” Rapaille suggested
terms such as beauty, bounty, chil-
dren, choices, cross-breeding, diver-
sity, earth, farmer, flowers, fruits,
future generations, hard work, her-
itage, improved, organic, purity, qual-
ity, soil, tradition and wholesome.

“Words to lose” included: biotech-
nology, chemical, DNA, economic,
experiments, industry, laboratory,
machines, manipulate, money, pesti-
cides, profit, radiation, safety and
scientists. 

In a memo accompanying the completed study,
IFIC’s Libby Mikesell and Tom Stenzel summarized the
lessons learned. “The technology in biotechnology has
‘scary’ overtones in connection with life in any form. …
Biotechnology may not be the optimal term to use in our
discussions,” they wrote. “Clotaire recommends that we
‘sandwich’ the word genetic between other words that
create an association with tradition and nature. Some
possible terms he suggested were ‘biogenetic gardening,’
‘natural genetics’ or ‘natural genetic gardening.’ He com-
posed this sentence as an example of how to use the
terms: New genetic discoveries allow us to be successful gar-
deners of the 21st century and to accomplish cross-breeding
at a highly sophisticated level, fulfilling a vision of the gar-
deners of the 19th century.” 

It is worth noting that many of the terms in Rapaille’s
list of “words to lose” are straightforward characteriza-
tions of the actual scientific process used in developing

10 PR Watch / Fourth Quarter, 2000

Liquid Truth: Advice from the Spinmeisters
by Sheldon Rampton and John Stauber

AN EXCERPT FROM
THE NEW BOOK BY
SHELDON RAMPTON
AND JOHN STAUBER

ISBN 1-58542-059-X
$24.95 U.S./$34.99 Canada



genetically engineered foods, while many of the “words
to use” are vague, pleasant-sounding euphemisms
designed to obscure the details about everything that is
new and unique about the process.

It is also worth noting the irony in IFIC’s choice of
someone like Rapaille to help design its strategy for
defending biotech foods. Whatever dangers biotechnol-
ogy may or may not present to the public, it is undeni-
ably an example of modern science in action. When
talking among themselves, biotech’s promoters fre-
quently invoke the name of science, characterizing their
opponents as irrational, fear-driven technophobes.

“We all are frustrated by the public’s emotional
response to scientific, factual issues,” stated the IFIC
report. Yet Rapaille’s advice to IFIC was not only cal-
culated to evoke an emotional response and to avoid any
mention of science, his very methodology for arriving at
his analysis is at best a parody of the scientific method.

HARD SCIENCE AND FLUID TRUTH
The power that science wields in modern society is a

reflection of its ability to create knowledge that is as close
to infallible as any product of human endeavor. Rea-
sonable people may disagree in their opinions about
Shakespeare or religion, but they do not disagree with
the laws of thermodynamics. This is because the theories
of science, especially the hard sciences, have been devel-
oped through methodologies that require verification by
multiple, independent researchers using clearly defined,
replicable experiments. If the experiments do not
bear out a hypothesis, the hypothesis must be rejected
or modified.

The very prestige that science enjoys, however, has
also given rise to a variety of scientific pretenders—dis-
ciplines such as phrenology or eugenics that merely claim
to be scientific. The great philosopher of science Karl
Popper gave a great deal of consideration to this prob-
lem and coined the term “pseudoscience” to help sepa-
rate the wheat from the chaff. The difference between
science and pseudoscience, he concluded, is that gen-
uinely scientific theories are “falsifiable,”—i.e., they are
formulated in such a way that if they are wrong, they can
be proven false through experiments. By contrast,
pseudosciences are formulated so vaguely that they can
never be proven or disproven.

“The difference between a science and a pseudo-
science is that scientific statements can be proved wrong
and pseudoscientific statements cannot,” says Robert
Youngson in his book, Scientific Blunders: A Brief History
of How Wrong Scientists Can Sometimes Be. “By this cri-
terion you will find that a surprising number of seem-
ingly scientific assertions—perhaps even many in which

you devoutly believe—are complete nonsense. Rather
surprisingly this is not to assert that all pseudoscientific
claims are untrue. Some of them may be true, but you
can never know this, so they are not entitled to claim the
cast-iron assurance and reliance that you can have, and
place, in scientific facts.” 

“You always try—you always serve
the truth. But again—but the truth

is often, you know, is often not
necessarily a solid. It can be a liquid.”

—public relations counselor John Scanlon

Judged by this standard, many of the “social sciences”
—including the psychoanalytic theories of Freud, Jung
and others—are actually pseudosciences rather than the
real thing. This does not mean that Freud and Jung were
charlatans or fools. Both were creative thinkers with fas-
cinating insights into the human psyche, but a research
methodology that derives its data from the dreams of
mentally ill patients is a far cry from the orderly system
of measurements that we associate with hard sciences like
physics and chemistry. 

Regardless of their scientific limitations, theories of
human psychology figure prominently in the thinking of
the public relations industry. What is more important
than their actual effectiveness is the seemingly authori-
tative justification that they provide for the PR world-
view—a belief that people are fundamentally irrational
and that therefore a class of behind-the-scenes manipu-
lators is necessary to shape opinion for the public’s own
good. But this belief is at odds not only with the ideals
of democracy but also with the fundamental and neces-
sary ideological underpinnings of the scientific method
itself. Before scientists can reach any conclusions what-
soever about the elements in the periodic table or the
space-time continuum, they have to first believe that “the
truth is out there” and that their investigations will take
them closer to it.

The public relations worldview, however, envisions
truth as an infinitely malleable, spinnable thing. For con-
sultants like Clotaire Rapaille, the truth is not a thing to
be discovered but a thing to be created, through artful
word choices and careful arrangement of appearances.

“Given a choice, do you serve your client or the
truth?” a reporter asked John Scanlon, one of today’s
leading spinmeisters, during a 1991 interview.

“You always try—you always serve the truth,” Scan-
lon replied. “But again—but the truth is often, you know,
is often not necessarily a solid. It can be a liquid. . . . What

PR Watch / Fourth Quarter, 2000 11



seems to be true is not necessarily the case when we look
at it and we dissect it and take it apart, and we turn it
around and we look at it from a different perspective. . . .
Whose truth are we talking about, your truth or
my truth?”

John Scanlon specializes in representing high-profile
clients, especially clients embroiled in controversy. In
1997, the trade publication Inside PR ranked him as the
number two expert in the world at “crisis manage-
ment”—the PR field that specializes in helping clients
fend off scandals and repair bad reputations. In 1999,
for example, he represented famed fellatrix and self-pro-
claimed liar Monica Lewinsky as she embarked on a
media tour to promote her book, Monica’s Story. Lewin-
sky too, it seems, had a version of the truth to tell, as did
the president whose sexual relationship with her
depended on what your definition of “is” is.

Scanlon’s other assignments have included PR for
CBS when it was sued for libel by Vietnam-era general
William Westmoreland. Later, he squared off against 60
Minutes when he went to work for the Brown &
Williamson tobacco company in its effort to discredit
tobacco-industry whistleblower Jeffrey Wigand, whose
story was dramatized in the recent movie, The Insider.

Scanlon also represented Ivana Trump during her
divorce from The Donald. “What we did was quite sci-
entific,” he said. By “scientific,” however, he meant
something quite different from what a particle physicist
would mean. “I mean we sat down with Mrs. Trump,
with Ivana early on with her attorneys and talked about
what was the specific critical message that she wanted to
communicate. I mean, we had a very, very clear posi-
tion.” But having a “very, very clear position” is an
entirely different thing than seeking the truth, which is
what an actual scientist would be doing.

It would be nice to imagine that Scanlon’s fluid atti-
tude toward the truth is some kind of aberration, but it
is not. Richard Edelman, his one-time boss at Edelman
Worldwide, goes even further. Not only are there differ-
ent versions of the truth, “In this era of exploding media
technologies,” Edelman says, “there is no truth except
the truth you create for yourself.” 

One of the rules of PR is that spin cannot be a demon-
strable lie, a point driven home in every PR textbook.
“Never lie to a reporter” has become an industry
mantra. Fortunately, there is a loophole. Spin is the art
of appearances, not substance. When there is no truth
except what you create for yourself, lies become unnec-
essary, even irrelevant. To lie is to respect reality enough
to falsify it. The practitioners of public relations do

not falsify the truth, because they do not believe that it
even exists.

BAMBI KILLERS
The PR industry’s preoccupation with imagery over

substance was evident again in its reaction to the May
1999 release of a Cornell University study showing that
pollen from Monsanto’s genetically-engineered Bt corn
could drift onto milkweed plants and poison Monarch
butterflies.

The Monarch is “sort of the Bambi of the insect
world,” according to Marlin Rice, a professor of ento-
mology at Iowa State University in Ames. “It’s big and
gawdy and gets a lot of good press. And you’ve got school
kids all across the country raising them in jars.” The Bt-
Monarch controversy came on the heels of other recent
studies showing that Bt crops kill non-target beneficial
insects such as lacewings and ladybugs, kill beneficial soil
microorganisms, damage soil fertility, and may harm
insect-eating birds. However, it was the image problems
associated with killing Bambi that sent industry
spokespersons scurrying to counter the damage. Dis-
coveries like this could end consumer complacency “in
an instant,” worried one source quoted in PR Week,
which described the Cornell study as “a wake-up call”
for industry.

Perhaps the most interesting aspect of PR Week’s
response to the Monarch butterfly study is the narrow
range of options that it considered possible for the public
relations industry. “Are we only limited to a defensive
role in talking about GE foods?” it asked, answering that
PR pros can also make a positive case by arguing that
biotechnology is “needed to adequately feed a growing
world population.” The choice, in other words, was
between playing defense or offense for the biotech team.

“The law of unintended consequences means studies
like the butterfly study are likely to surface, focusing on
something company researchers may never have con-
sidered,” PR Week admitted, but rather than take such
“unintended consequences” seriously, it advised public
relations professionals to treat them as “brush fires” to
be “quickly dealt with.” ■

12 PR Watch / Fourth Quarter, 2000

Please Consider Us in Your Will
Bequests can be designated to the non-profit

Center for Media & Democracy
520 University Avenue, Suite 310

Madison, WI 53703 


