
PR WATCH
Public Interest Reporting on the PR/Public Affairs Industry

Volume 6, Number 2 Second Quarter 1999

Greenwashing an
Olympic-Sized Toxic Dump
by Dr. Sharon Beder

When the Olympic Games begin in the year 2000, you can expect
to see them hyped as the “greenest” summer Olympics of all time. But
a massive toxic waste dump will lie underneath the fine landscaping of
the Olympic site. It will be covered by a meter of dirt and a mountain
of public relations.

The Olympic Games will be held at Homebush Bay in Sydney,
Australia. Homebush Bay is a former industrial site and armaments
depot which was previously subjected to years of unregulated waste
dumping. In recent years asbestos-contaminated waste and chemicals
including dioxins and pesticides have been found there, along with
arsenic, cadmium, chromium, copper, lead, mercury and zinc. It is the
worst toxic waste dump in Australia, and the bay into which the waste
leaches is so contaminated that there is a fishing ban. The sediments
in the bay have concentrations of dioxin that make it one of the world’s
worst dioxin hot spots. The dioxin is largely the result of waste from a
Union Carbide factory which manufactured the notorious herbicide
Agent Orange there during the Vietnam war.

continued on next page

Flack Attack
During the reign of Catherine the Great in Russia,

one of her closest advisors was field marshall Grigori
Potemkin, who used numerous wiles to build her
image. When she toured the countryside with foreign
dignitaries, he arranged to have fake villages built in
advance of her visits so as to create an illusion of pros-
perity. Since that time, the term “Potemkin village” has
become a metaphor for things that look elaborate and
impressive but in actual fact lack substance.

Today, the public relations industry has become
adept at creating its own Potemkin villages, such as the
supposed “green showcase” that Olympics promoters
in Australia are building atop a toxic waste site.

The effort to create a “green Olympics” arose in
response to activist criticisms of environmental damage
caused by past Olympics games. “The black list
includes vast gashes opened up in forests for various

events, walls erected for bob runs and the imposing
stature of ski jumps, to cite just a few examples,” admit-
ted a 1993 publication of the International Olympic
Committee. The following year, a committee involved
with the games in Norway warned that “Confronta-
tions with environmental interest groups and an antag-
onized local public will increase unless steps are taken
to implement a pro-active environmental strategy.”

It was activism that prompted Olympics organizers
to even consider addressing environmental concerns. By
contrast, the strategy of collaboration that environ-
mental groups adopted in Australia enabled Olympics
organizers to go ahead with their plans while ultimately
escaping their environmental obligations.

The lesson we can learn from this sorry fiasco is that
activists should not allow themselves to be led into
helping society construct more Potemkin villages. The
world does not need more facades. We need real
progress, and real activism in order to attain it.

ALSO IN THIS ISSUE:
Media Self-Censorship in
Australia's Olympics Bid
page 7

Selling a Leaky Landfill as
the “World’s Best Practice”
page 9

Letters from Readers
page 10

The Father of Spin:
Edward L. Bernays and 
the Birth of Public Relations
(book review)
page 11



What is impressive, in PR terms, is the way this mas-
sive toxic waste site has been transformed into a “green
showcase,” thanks in large part to the endorsement of
Greenpeace and other key environmentalists.

BASHING BEIJING
Part of the story of Sydney’s PR campaign to win the

2000 Olympics has only recently come to light, through
investigations into the scandal over Salt Lake City’s
bribery of the International Olympic Committee (IOC)
which is responsible for selecting between competing
cities’ bids. In a major report in the Sydney Morning
Herald, Gerard Ryle and Gary Hughes revealed a plan
by key Australian businessmen and government officials
to discredit a bid by Beijing, which was then thought to
be the front-runner.

Sydney’s secret public relations strategy was devel-
oped by businessmen representing industries which
stood to benefit financially if the Olympics bid suc-
ceeded. They included the managing director of Lend
Lease (one of Australia’s largest construction compa-
nies), the managing director of Optus (the country’s
second largest telecommunications company), and a cor-
porate lawyer and close adviser to media mogul Kerry
Packer. In December 1992, these individuals met with
New South Wales Premier John Fahey to discuss how
China’s human rights record could be used to damage
its bid, and also how to deflect expected criticism of
Sydney’s bid from the news media, Aborigines, envi-
ronmentalists and trade unionists. The group agreed to
hire a public relations strategist to help them.

An unofficial committee, named after businessman
Ross Turnbull who had organized the meeting, contin-
ued working together and steering the bid from behind
the scenes. Three international members were added to
the committee including James Wolfensohn, the Aus-
tralian-born president of the World Bank. The “Beijing
strategy” was put together by the Turnbull committee
with the help of Gabrielle Melville, a former BHP public
relations strategist, and Sir Tim Bell, former head of
Saatchi and Saatchi advertising company in Australia,
and adviser to Margaret Thatcher (which earned him a
knighthood).

The Beijing strategy involved covertly funding a
human rights group to campaign against China’s human
rights abuses in the lead up to the Games decision. The
campaign was to be based in Europe or the United States
to divert suspicion from Australia. A book was to be pub-
lished on the same topic, and “an eminent international
identity” would be paid to have his name on the book.
A story would also be “planted” in the London Times

newspaper. Sydney Games officials claim that this plan
was never implemented, but in the months leading up
to the bid decision in 1993 there was a US-based human
rights campaign that damaged Beijing’s bid.

SELLING SYDNEY
A veil of secrecy was wrapped around the strategiz-

ing for the Sydney bid by establishing a private company,
called Sydney Olympics 2000 Bid Limited (SOBL), to
oversee the bidding process. As a private company,
SOBL was exempt from Freedom of Information
requests, thus protecting it from having to disclose its
internal reports and documents. SOBL’s articles of asso-
ciation ensured that information was tightly controlled
so that very few people had access to documents, and
photocopies were prohibited.

Secrecy was further enhanced through various
arrangements with the media. A Communications Com-
mission was formed to be in charge of public relations
strategies, chaired by the managing director of the
Clemengers advertising agency. Other members of the
commission included the national director of advertis-
ing for Australian Consolidated Press, the media direc-
tor of the state Premier’s office and the general manager
of marketing for the Ampol oil company.

A remarkable admission of the media’s complicity in
the bidding process came in February 1999 from Bruce
Baird, a former government minister for New South
Wales who was responsible for the bidding process. Baird
claimed that he had obtained the agreement of three
major media executives not to run stories about the

Construction of a leachate drain for waste at
Homebush Bay. (photo by Sharon Beder)



wining, dining and other blandishments offered to IOC
officials.

The three executives named by Baird were Kerry
Packer (owner of Consolidated Press Holdings), Ken
Cowley (chief executive of Murdoch’s News Ltd.), and
John Alexander (then editor-in-chief of the Sydney
Morning Herald). All three have vehemently denied
Baird’s claims, describing them as “absolute bullshit”
and “rubbish,” and Baird has subsequently recanted.

What is known, however, is that Packer, Cowley and
Alexander all accepted invitations to sit on the SOBL
committee. All of the Australian commercial television
channels, the three main media companies, and a
number of radio stations were involved in supporting the
bid, either through being on bid committees or through
direct sponsorship of the bid. At the time that the bid-
ding was underway, Herald journalist Mark Coultan
stated that “Journalists who write stories which might be
seen as critical are reminded of their bosses’ support and
told that their stories would be used against Sydney by
other cities.”

The Sydney Morning Herald also editorialized in sup-
port of the Sydney bid, and SOBL financed the fare of
a Herald journalist to Monaco to report on the bid delib-
erations. Another Herald journalist, Sam North, was
assigned to report on the Olympics and wrote a succes-
sion of favorable stories, several of which appeared in
advertising supplements funded by Olympic sponsors.
News Ltd’s Telegraph Mirror also gave unwavering good
PR to the bid.

GREENPEACE BUYS IN
As the bidding and selection process for the 2000

Olympics got underway, the International Olympic
Committee (IOC) made it clear that it wanted to have
a “green” Olympics. IOC President Juan Antonio Sama-
ranch said the IOC’s primary concern would be to ensure
the environment is respected and that this would be taken
into account in the final vote on site selection. For Aus-
tralia, therefore, it was critical to present itself as “green”
despite the toxic waste buried at Homebush Bay.

The co-optation of Greenpeace Australia was a key
factor in the success of this campaign. Greenpeace has
campaigned against hazardous landfill dumps for many
years, so its support for the Homebush Bay Olympic site
helped reassure a public that might otherwise be con-
cerned about the site’s toxic history.

To win over Greenpeace, SOBL invited them to draw
up environmental guidelines for construction and oper-
ation of the Olympic facilities. The proposed design of
the Olympic Athletes’ Village was developed by a con-
sortium of architects including a firm commissioned by
Greenpeace Australia. On paper, the design looked
impressive. It provided for use of solar technology and
solar designs, state-of-the-art energy generation, and
waste water recycling systems.

For Greenpeace, participation in developing a show-
case Olympic village offered another benefit: the oppor-
tunity to transform its own image. Instead of simply
sounding the alarm on environmental problems as it had

PR WATCH
Published Quarterly
Address Correspondence to:
Center for Media & Democracy
3318 Gregory Street, Madison, WI 53711
Phone: 608-233-3346; Fax: 608-238-2236
Email: 74250.735@compuserve.com
Website: http://www.prwatch.org/

©1999 by the Center for Media & Democracy,
John Stauber & Sheldon Rampton.
All Rights Reserved. For permission to reprint
articles, contact the above address.

Executive Director and Editor: John Stauber
Associate Editor: Sheldon Rampton
Board of Directors: Linda Jameson, Joseph

Mendelson, David Merritt, Scott Robbe
and Debra Schwarze

Subscription Rates:
• Businesses: $200/year
• Non-Profit Groups: $60/year
• Journalists and Individuals: $35/year

For further information, 
or to book a speaker, 
contact the Center for Media & Democracy

ISSN 1091-5583



done for the previous 20 years, the “new Greenpeace”
would be seen as promoting solutions.

Greenpeace involvement in the Sydney bid soon went
beyond simply offering ideas, as it became a vocal sup-
porter. Karla Bell, Cities and Coasts Campaigner for
Greenpeace Australia, made a statement supporting the
environmental merits of the full bid when the IOC vis-
ited Sydney early in 1993. Her statement did not men-
tion the problem of land contamination. She made an
obvious impression on the IOC, whose report in July of
that year “noted with much satisfaction the great empha-
sis being placed on environmental protection in all
aspects of the bidding process and the attention being
paid to working closely with environmental protection
groups such as Greenpeace.”

Support also came from Paul Gilding, the head at the
time of Greenpeace International who previously had
headed Greenpeace Australia. “The Olympic village
provides a prototype of future environmentally friendly
development not only for Australia, but for cities all
around the world,” Gilding stated in a March 1993
news release.

SOBL hired Karla Bell and Kate Short (now Kate
Hughes) of the Sydney Total Environment Centre
(TEC) to draw up environmental guidelines for the
Games. Short was a prominent Sydney environmental-
ist who had a long history of campaigning on toxic issues,
particularly pesticides. The guidelines drawn up by Bell
and Short advocated the use of recyclable and recycled
building materials, the use of plantation timber as
opposed to forest timber, and tickets printed on “recy-
cled post consumer waste paper.” Short and other envi-
ronmentalists and consultants were also appointed to a
special environmental task force advising SOBL.

Some environmentalists, however, remained skepti-
cal. The TEC distanced itself from Short’s involvement,
and TEC director Jeff Angel argued that the Sydney
Olympic bid was ignoring significant environmental
problems.“The state of Sydney’s environment has been
misrepresented to a serious degree,” he said. “For
example, the [New South Wales] Premier in his Intro-
duction to the Bid’s Fact Sheets describes the Games as
occurring in a pollution-free environment. The bid
document asserts Sydney’s waste system can cope,
when in fact we have a waste crisis.” Environmentalists
were also concerned about the diversion of revenue
into extravagant sports facilities and the loss of valued
local ecosystems.

Environmentalists were particularly angry when they
discovered that the official Bid Document to the IOC
claimed support from various environmental groups

including the Australian Conservation Foundation, the
New South Wales Nature Conservation Council and the
TEC. Although individuals affiliated with those organi-
zations had joined the bid committee’s environmental
task force, the groups themselves emphatically denied
their support and the statement had to be retracted.

Notwithstanding these misgivings, the issue of toxic
contamination of the site was not openly discussed prior
to the Olympic decision. This was clearly because of the
inaccessibility of relevant information and the success-
ful co-optation of key environmentalists who reassured
others that the site was being cleaned up properly.

In private communications at the time of the bidding
process, Greenpeace Australia toxics campaigner Robert
Cartmel told me that “there is every likelihood that the
remediation measures being undertaken at Homebush
Bay won’t measure up.” He said that this was “an area
that would be considered to be a Superfund site in the
US.” He warned that “when it comes to leakage of toxic
materials, it is not a question of if, it is a question of when.
There is no such thing as a safe landfill.” Yet Cartmel
was unwilling to publicly criticize Greenpeace’s involve-
ment in the Olympics bidding process.

This brochure, published by the Australian
Olympic bidders, highlighted the bid’s
endorsement from Greenpeace.



FROM RHETORIC TO REALITY
The promised measures, particularly the village

design and the environmental guidelines, were heralded
as a major environmental breakthrough in urban design.
“No other event at the beginning of the 21st Century
will have a greater impact on protecting the environment
than the 2000 Olympic Games in Sydney,” stated a
SOBL news release. New South Wales minister Bruce
Baird said that Sydney’s Olympics would be an envi-
ronmental showpiece to the rest of the world and a model
for other cities to follow in future games. Ros Kelly, the
Federal Minister for Environment, Sport and Territories,
also put out a news release arguing that “a vote by the
international community for Sydney will be a vote for
the environment.”

“The Olympic village
provides a prototype of future

environmentally friendly
development not only for Australia,
but for cities all around the world.”

—Greenpeace leader Paul Gilding, March 1993

Once the bid was won, however, the government’s
lack of genuine commitment to a green Olympics
became apparent. It discarded the winning village design,
the one that was supposed to be a showcase of green
technology. The consortium of architects that had
designed the village, including the Greenpeace-com-
missioned architects, complained of being “absolutely
shafted.” Within a year, Greenpeace was forced to
denounce the government’s failure to keep to the envi-
ronmental guidelines written by Short and Bell.

Cost considerations also led the planners to quietly
shelve another environmental showcase, the Olympic
Pavilion and Visitors Center. The original design had
envisioned a center made of recycled materials with
natural ventilation.

PLASTIC RULES
In 1994, Paul Gilding resigned as head of Greenpeace

International and went into business for himself as an
environmental consultant. One of his clients was Lend
Lease/Mirvac, the same company that had participated
in behind-the-scenes strategizing to win the Sydney bid.
Lend Lease was hired to draw up a new plan for the
Athletes’ Village.

The new village design, unveiled in 1995, was touted
as environmental because it used solar technology, even

though more than half the houses were temporary struc-
tures, designed to be taken down later. Worse yet, from
the perspective of Greenpeace, the plans called for the
use of polyvinyl chloride (PVC) as a building material.

Greenpeace has campaigned internationally against
the use of PVCs, and the environmental guidelines which
it helped draft for the Sydney Olympic games had called
for “minimizing and ideally avoiding the use of chlorine-
based products (organochlorines) such as PCB, PVC
and chlorinated bleached paper.” The Olympic Coordi-
nation Authority’s decision to abandon this commitment
came in the wake of a deliberate public relations cam-
paign by the plastics and chemical industry.

In 1995, Andrew Byrne of the Sydney Morning Herald
revealed how Australia’s Plastics and Chemical Indus-
tries Association (PACIA) was financing a campaign to
undermine commitments to a PVC-free Games. PACIA
was concerned that making the Village a PVC-free show-
piece would add momentum to the Greenpeace cam-
paign against organochlorines—a reasonable fear, since
that was precisely the point behind the original environ-
mental recommendations.

Using contributions from member companies, the
PACIA launched a PVC Defense Action Fund for the
purpose of bringing pro-PVC experts from Europe to
brief key government officials. Other tactics detailed in
a document obtained by Byrne included enlarging its
Olympic lobbying program, developing a “credibility
file” on Greenpeace and promoting the benefits of

“Remediation” of toxic wastes underway 
prior to construction of the Olympic grounds.
(photo by Sharon Beder)



PVC on the internet. PVC manufacturer James Hardie
even became a member of the Olympic Village planning
consortium.

TOXIC LEAKS
The government continued with its own PR activi-

ties, offering guided tours of the Olympic site to the
public and announcing a major tree planting effort coor-
dinated by “Greener Sydney 2000” committee which
would provide “a unique opportunity to involve the
whole community in the 2000 Olympics.” A landscap-
ing project for the site was heralded as greening the site,
even though the toxic waste remained untreated beneath
(see accompanying story).

As evidence of toxic contamination of the site filtered
out, environmentalists involved in the Olympics bidding
began to change their stories. In 1995, a major televi-
sion current affairs program featured Greenpeace and
Kate Short criticizing the cover-up of the site’s toxic con-
tamination (which they had known about all along but
had previously refrained from mentioning).

In subsequent years Greenpeace staged two actions
to highlight dioxin contamination in the vicinity of the
Olympic site. “Our investigations show that not only is
the ‘Green Games’ concept rapidly becoming a cynical
farce, but that the presence of high levels of dioxin at
Homebush Bay presents a real environmental and health
threat,” stated one Greenpeace news release. David Rich-
mond, the head of the Olympic Coordination Author-
ity (OCA), responded by accusing green groups who
highlighted toxic contamination of the Games site as
doing “damage to Australia.”

A number of revelations about dioxin on the Home-
bush site posed another public relations crisis for the
OCA in 1997. Colin Grant, OCA’s executive director of
planning, environment and policy, publicly stated that
the site did not contain any 2,3,7,8 TCDD (the most
toxic form of dioxin). After this statement was proven
false, the OCA was forced to “unreservedly” apologize
for the “mistake.”

DAMAGE CONTROL
Hired by OCA as an “environmental special advisor,”

Kate Short organized a series of forums in 1998 on
“Dioxin and Beyond: Enhancing Remediation Strategies
at Homebush.” In reality, the forums were carefully-
staged public relations events aimed at creating the
appearance of public consultation without the open-
ness that true public involvement would require. Atten-
dance was by invitation only, and the forums primarily
showcased speakers dwelling on good news about the
remediation.

Following the forum series, in what seemed like an
attempt to give the forums a veneer of having been a real
consultation, the Australian government announced
that a further $11.6 million would be spent for an
“Enhanced Remediation Program” which would consist
of validation, monitoring and “education and commu-
nity development” involving school children, but no fur-
ther treatment of the wastes.

“The ‘Green Games’ concept is
rapidly becoming a cynical farce.”

—Greenpeace Australia, 1995

As the pressure has mounted for public disclosure of
documents relevant to the Sydney bid, the Games pro-
moters have turned again to using the cover of a private
company in order to maintain secrecy, claiming that its
financial documents belong to internal auditors who are
a private firm and therefore exempt from Freedom of
Information rules.

Although involvement in the Olympic Games has
been an environmental embarrassment, it has also been
a gold mine of opportunities for the individuals who sup-
ported the Sydney bid. The Sydney Morning Herald is
now a “Team Millennium Partner” for the Games and
has established a unit to “maximize the associated com-
mercial opportunities.”

Karla Bell and Paul Gilding have both left Green-
peace to become consultants to companies seeking con-
tracts to construct Olympic facilities. Both have also
participated as paid consultants in preparing Stockholm’s
bid for the 2004 Olympics.

By contrast, Robert Cartmel, the Greenpeace cam-
paigner whose misgivings kept him from joining in the
campaign to greenwash Homebush Bay, has since been
squeezed out of his job. n

Dr. Sharon Beder is a professional civil engineer
and associate professor in Science and Technology
Studies at the University of Wollongong, Australia.
She is the author of several books, including The
Nature of Sustainable Development, The New Engi-
neer, Toxic Fish and Sewer Surfing, and Global Spin:
The Corporate Assault on Environmentalism, as well
as numerous articles on environmental and other
issues, many of which are available on her website
at <http://www.uow.edu.au/arts/sts/sbeder/>.



Perhaps the rarest and most perverse form of flattery
that a writer can receive is to have the government seek
to suppress his or her work. I had the opportunity to
experience one of these institutional efforts at censorship
in 1993, when two senior government officials—the gen-
eral manager and the information manager of the Home-
bush Bay Development Corporation—visited me and the
head of my university department, demanding to see a
copy of an article I had written for New Scientist, the
international science magazine. My article dealt with pol-
lution remediation methods for the Homebush Bay toxic
waste site in Sydney, Australia where authorities were
hoping to locate the year 2000 Olympic Games.

The timing of my article, and of the visit by these gov-
ernment officials, was critical. The article had already
been accepted for publication and was scheduled to
appear in the weeks leading up to the International
Olympic Committee’s final decision about which city
would host the year 2000 games. The front-runners at
the time were Sydney, Beijing and Manchester.

My article detailed the contaminants buried at the
site, government efforts to bypass public consultation on
site remediation, and inadequacies of the government’s
preferred remediation process which would leave con-
taminants untreated on site. Some of the information for
the article had been obtained from unpublished reports
commissioned by a state government authority. I had
gained access to these reports as an academic researcher,
but after finding out that I was writing an article, the
person who had given me access demanded the right to
review the article prior to publication. And then came
the visit from the senior officials.

Journalists who wrote critical stories
were attacked as “unpatriotic,

eccentric, inaccurate and negative.” 

My visitors told me that some of the reports that I
obtained were not even available to the public under
Freedom of Information legislation (implying that they
therefore had some sort of right to control information
obtained from them). I told them that they should
approach the magazine itself for a copy of the article.
Within three days of this visit I received a phone call from
the magazine’s deputy editor informing me that they had
held an editorial meeting and decided not to run the arti-
cle. He said the article was well written and balanced but
that they had decided to “kill” it for political reasons.

He gave me three reasons. First, it would be unfair
to run such a story on the environmental credentials of

the Sydney bid if they did not run stories on the envi-
ronmental credentials of the Manchester and Beijing
bids, and there was not time to do that before the winner
was announced. Second, he said that the Chinese were
playing dirty and would use such an article to campaign
against Sydney winning the Olympics and that at all costs
they didn’t want China to win the Games. Third, he
feared that the magazine would bear the brunt of blame
if it published my article and Sydney lost the bid.

The Australian media were effectively closed to crit-
icism of the Sydney bid at this time. The Australian
Centre for Independent Journalism published a special
Olympic Edition of its newsletter Reportage which cov-
ered a number of stories that were not being covered in
the general media. The Centre’s director, Wendy Bacon,
noted that the few journalists who wrote critical stories
had been “attacked as unpatriotic, eccentric, inaccurate
and negative.” Meanwhile, public support for the bid had
been mobilized using a “pervasive media and marketing
exercise” which included putting the bid logo on milk
cartons, car registration stickers, buses, and all sorts of
other places.

AFTER THE VICTORY
The state government began releasing information

about the contamination of the site to the media shortly
after the bid had been won, carefully framing the infor-
mation in terms of the clean-up. “Restoring Homebush
Bay for the 2000 Olympics, billed as the biggest envi-
ronmental repair job undertaken in Australia, is revers-
ing decades of environmental abuse at a cost of $83
million,” reported an article in the Sydney Morning
Herald, which went on to reassure the public that the
clean-up would make the site perfectly safe.

My article, the one that had been “killed,” was pub-
lished a month later in the Australian Current Affairs Bul-
letin. I was subsequently interviewed about it on
Australian public television. The Homebush Bay Devel-
opment Corporation responded by issuing a news release
headlined “Attack on Remediation Program Scientifi-
cally Flawed.”

It claimed that “all the allegations contained in the
article were bereft of fact. What we are doing at Home-
bush Bay is the greatest urban environmental reforma-
tion seen in Australia’s history. . . . The remediation
strategies adopted for Homebush Bay are the best inter-
national practice for the type of contamination at the site.
. . . Scientists with proven track records in this field
endorse this approach.” (The release neglected, however,
to identify by name any of these “proven scientists” or
their evidence.)

Media Self-Censorship in Australia’s Olympics Bid
by Dr. Sharon Beder



The Sydney Morning Herald reported on the Corpo-
ration’s response even though it had not deemed my arti-
cle important enough to mention previously. Its
Olympics reporter, Sam North, wrote an article based
on the press release criticizing my article without con-
tacting me for comment. When I contacted the Herald
to complain about inaccuracies in North’s article, the
paper refused to report on my response and suggested I
write a letter to the editor, which they published.

After it was announced that Sydney would host the
2000 Games, the Freedom of Information Act for New
South Wales was amended to ensure that Sydney
Olympic committee documents could not be accessed.
This decision was criticized by the NSW Ombudsman,
who pointed out that the exemptions to the Act had been
added without public consultation.

The amendment specifically denied the public access
to contracts, proposals for the various Olympic facilities
including the athletes’ village, the criteria for selecting
contractors, progress reports, committee meetings, and
public opinion surveys. Contractors who work on the
facilities must sign a confidentiality agreement. Even the
contract between the NSW government and the Inter-
national Olympic Committee is a state secret.

In 1996, Herald environment writer Murray Hogarth
reported on the continuing secrecy surrounding the
Games: “Though we are less than four years out and
closing fast, there are five rings of secrecy enveloping key
aspects of Sydney’s Olympics. They are the often-
impenetrable International Olympic Committee (IOC),
the State Government with its spin doctors, the 30-year
Cabinet secrecy rules and the ban on Freedom of Infor-
mation requests, SOCOG and its media Games-keep-
ers, OCA’s ICAC-inspired probity requirements, and
finally big business, with a tangled web of confidential-
ity agreements.”

In 1997 Nathan Vass of the Herald reported that the
state government was considering setting up a multi-mil-
lion dollar strategy to deal with an expected 5,000 or so
international non-accredited journalists who would be
hanging around Sydney before and during the 2000
Games looking for stories. Such journalists, unlike the
15,000 or so officially accredited journalists there to
report on the sporting events, were likely to be the source
of critical stories.

In preparation for this feared onslaught of scrutiny,
the Olympics manager of the Australian Tourist Com-
mission has recommended a “crisis media management
program” to deal with negative stories about the envi-
ronment, the ozone layer and Aboriginal issues. The plan
called for seeking money from Olympic sponsors to

establish a center to house and respond to such jour-
nalists, thereby ensuring that “the non-accredited media
present Sydney in a very positive fashion.”

In the years following the winning of the bid, the story
of the toxic waste contamination of Homebush Bay has
been well covered by the Australian media and has also
received some international coverage, especially in Ger-
many. But when journalists from throughout the world
begin arriving in Sydney to cover the Olympics, will they
be able to see through the “media management” that is
being geared up to greet them? n

A diagram of the Olympic Games site, showing
the location of toxic waste dumps.

The Center for Media & Democracy
Does Not Accept Corporate

or Government Grants or Advertising
That’s why we need your support. Donations are

tax-deductible and should be sent the the
Center for Media & Democracy

3318 Gregory Street, Madison, WI 53711



In 1989, Australian government authorities decided
to use Homebush Bay as the site for a future Olympic
Games. Even the chance of winning an Olympic bid,
however, could not justify spending the $190 million that
experts estimated it would cost to contain and treat the
toxic wastes buried there. The government therefore
sought a cheaper, more modest remediation strategy that
could be carried out in time for the 1993 Olympic bid.

Authorities considered various options for dealing
with the wastes. One possibility would be to segregate
and treat the wastes, but this option would have been dif-
ficult and expensive.

Another possibility would have been to take a “bank
vault” approach—sealing up and walling in the wastes.
This approach would have entailed tightly containing the
contaminated soil with double liners beneath, soil cap-
ping over the top, leachate drains and gas collection and
treatment systems. This approach was tried for a badly-
contaminated embankment where the Olympic swim-
ming facility was to be built, but the planners decided
that it was too expensive to be used elsewhere.

A third, cheaper option was chosen for the rest of the
site. It eliminated the gas collection and treatment sys-
tems and the double liners. This option meant that the
wastes would continue to leak into underlying ground-
water. A consultant to the government explained the rea-
soning behind this approach:

The liability associated with deterioration and or
failure of a “bank vault” secure landfill remained
constant with time, but its probability of occur-
rence increased with time as the facility aged. By
contrast the leaky landfill would over time carry less
liability as the quality of leachate eventually
improved. Therefore it is an intrinsically more
robust or resilient way of limiting risks.

In other words, the waste would be disposed of by
letting it slowly leak into the surrounding environment,
rather than risk the financial liability of a possible sudden
and more traceable major failure in the future.

In public discussions, however, these cost and liabil-
ity issues were not raised. Instead, the public was told
that the leaky landfill was the only feasible option, given
the difficulty of treating the diverse range of chemicals
that were present on the site. The option of a more secure
“bank vault” landfill was not discussed outside of con-
sultants’ reports.

By choosing the leaky landfill option, the planners
were able to reduce the cost of remediation of the
Olympic site from $190 million to $69 million, includ-
ing landscaping and road base preparations. This

enabled most of the remediation to be completed by
1993, in time for Sydney to win the bid for the 2000
Olympic Games.

EXCLUDING THE PUBLIC
Australian guidelines are quite explicit about the pub-

lic’s right to know and participate in decision-making
about the clean-up of contaminated sites. The remedi-
ation work at Homebush Bay, however, was carried out
without proper public consultation. The government’s
reports on contamination at the site and the risks asso-
ciated with it have not been published. In their place are
newsletters and brochures produced for public relations
purposes.

In 1992, when the remediation was already under-
way, a local environmental group conducted a survey
which found that 71 percent of the respondents felt they
were not getting enough information to form an opin-
ion about what was being done in the Homebush Bay
area. Roughly the same number—75 percent—said they
had not received enough information to satisfy them that
the area would be safe for people to live and work.

The usual process in New South Wales for involving
the public in such decisions is to issue and seek public
comments on an environmental impact statement (EIS).
For the Olympic site, however, the NSW Minister of
Planning was given full authority to make decisions with-
out the normal consultation process. The reaction of
Greenpeace Australia’s Lynette Thorstensen is a telling
indication of how deeply the venerable environmental
crusader had allowed itself to be co-opted. “At this stage
we are much more interested in seeing the green devel-
opment up and running than having ourselves locked up
in disputes about process,” Thorstensen stated.

The urgency to get the Games ready without both-
ering about due process is something that the Olympic
authorities undoubtedly appreciated. Public relations is
a much simpler and more controllable process than gen-
uine public consultation.

In the absence of true public participation, PR
around the Homebush Bay site has focused on vacuous
media stunts and photo opportunities. A brochure by the
Olympic Coordination Authority falsely describes the
remediation of the site as the “world’s best practice.”

On October 31, 1998, the OCA also organized an
“Olympic Neighbors Day.” Titled “the Big Clean-
up,” the event took area residents on a tour of the nicely-
landscaped Olympic site, while avoiding mention of the
toxic wastes buried underneath the new lawns and shrub-
bery that will be slowly contaminating these neighbors’
groundwater for years to come. n

Selling a Leaky Landfill as the “World’s Best Practice”
by Dr. Sharon Beder



ACSH Defended
As a career professional scientist with more than 30

years of tenured service at two Big Ten universities plus
a decade as a researcher at the National Institutes of
Health, I feel qualified to challenge your criticism of the
American Council on Science and Health (ACSH) as
expressed in your Fourth Quarter 1998 issue.

First of all, I have been a member of the ACSH Board
of Directors for a number of years and a Scientific Advi-
sor virtually since its inception. Your selective descrip-
tion of the ACSH Board of Directors carefully omitted
Nobel Laureate Dr. Norman Borlaug (originator of the
“Green Revolution”), the eminent Dr. Robert White of
Case Western Reserve University and other eminent sci-
entists. The policies of the ACSH are not determined
solely by the Board members you actively criticized.

Secondly, the ACSH is completely “up front” about
its sources of funding. In contrast, I would suggest that
you attempt to obtain a complete list of the individuals
and/or organizations who fund the Center for Science in
the Public Interest (CSPI).

Thirdly, I would suggest that you should actually
count the number of ACSH Scientific Advisors who are
in academic departments of “food science and technol-
ogy.” They are a very small minority. Indeed, the
breadth of sciences covered by this group is literally
astounding—literally an alphabet of biological and med-
ical sciences, medicine, nursing, engineering, etc. We all
contribute to the peer-review process for ACSH publi-
cations, just as we do to numerous professional journals.

A major portion of the ACSH overall effort is
devoted to presenting materials that enhance the public
understanding of science from a perspective of unbiased
evaluation of the complete scientific literature, not from
a selective, pre-biased viewpoint.

Roger P. Maickel, Ph.D., FRSC
Professor of Pharmacology and Toxicology

PR Watch responds: Drs. Borlaug and White are
indeed eminent in their fields, a fact which in no way con-
tradicts ACSH’s documented pro-industry bias. Indeed,
our Fourth Quarter 1998 issue detailed the ways that
ACSH has been able to advance its right-wing agenda
through its associations with the distinguished former
U.S. Surgeon General Dr. C. Everett Koop. Space did
not permit us to to analyze the role of every individual
who is affiliated with ACSH.

As for the claim that ACSH is “completely ‘up
front’ about its sources of funding,” that is not what we
were told when we contacted the ACSH office on

December 23, 1998, to ask for a list of its institutional
funders. ACSH Associate Director Jeff Stier refused to
provide a list, stating that to do so would have a “preju-
dicial effect” on our readers. ACSH once did have a
policy of publicly disclosing its funders, but that policy
was abandoned years ago. As a member of the ACSH
Board of Directors, Dr. Maickel ought to know this.

Dr. Maickel’s dig at CSPI notwithstanding, the fact
remains that CSPI offers better funding disclosure than
ACSH, because CSPI discloses its institutional funders.
If Dr. Maickel believes that nonprofit organizations
should also disclose all of their individual donors (a highly
unusual practice, since most groups allow individuals to
give anonymously), he should at least have the integrity
to do the same on behalf of his own organization.

Sandman’s Cagey Tactics
Prior to reading your First Quarter 1999 issue, we

had never heard of Peter Sandman by name. His tactics,
however, bore a familiar ring.

The State of Nevada has long opposed efforts by the
U.S. Department of Energy and the commercial nuclear
industry to turn our state into a national dump site for
high-level nuclear waste at Yucca Mountain. Sandman’s
advice to the DOE sounds exactly like the strategy taken
a few years ago when the Secretary of Energy announced
that there would be a “citizen advisory panel” to discuss
the Yucca Mountain project. The real purpose of the
panel was to invite opponents of the site such as ourselves
to draft standards that would make the Yucca Mountain
program acceptable.

We were also invited to workshops in which govern-
ment, industry and public representatives were supposed
to “prioritize your values.” Then we were supposed to
“trade off” our values in order to reach an acceptable
compromise. Our response was to “just say no.” We were
then told that we were being “unreasonable.” In our
opinion, however, dumping nuclear waste on an unwill-
ing community is itself an unreasonable action.

DOE also appears to have taken Sandman’s advice
on how to play the role of what he calls the “caged beast.”
We decided to control the beast on our own terms and
not play with a Cheshire cat.

We urge all public advocates and public interest
groups to carefully read and understand how Sandman
and his “outrage” neutralization schemes work. Don’t be
fooled. Outrage can be good. Keep it and use it.

Judy Treichel and Steve Frishman
Nevada Nuclear Waste Task Force

L E T T E R S F R O M R E A D E R S



Today, few people outside the
public relations profession recognize
the name of Edward L. Bernays. As
the year 2000 approaches, however,
his name deserves to figure on histo-
rians’ lists of the most influential fig-
ures of the 20th century.

It is impossible to fundamentally
grasp the social, political, economic
and cultural developments of the past
100 years without some understand-
ing of Bernays and his professional
heirs in the public relations industry.
PR is a 20th century phenomenon,
and Bernays—widely eulogized as the
“father of public relations” at the time
of his death in 1995—played a major
role in defining the industry’s philos-
ophy and methods.

Eddie Bernays himself desperately
craved fame and a place in history.
During his lifetime he worked and
schemed to be remembered as the
founder of his profession and some-
times drew ridicule from his industry colleagues for his
incessant self-promotions. These schemes notwith-
standing, Bernays richly deserves the title that Boston
Globe reporter Larry Tye has given him in his engag-
ingly written new book, The Father of Spin.

In keeping with his obsessive desire for recognition,
Bernays was the author of a massive memoir, titled Biog-
raphy of an Idea, and he fretted about who would author
his biography. He would probably be happy with Tye’s
book, the first written since his passing.

The Father of Spin is a bit too fawning and uncritical
of Bernays and his profession. We recommend it, how-
ever, for its new insights into Bernays, many of which
are based on a first-time-ever examination of the 80
boxes of papers and documents that Bernays left to the
Library of Congress. The portrait that emerges is of a
brilliant, contradictory man.

Tye writes that “Bernays’ papers . . . provide illumi-
nating and sometimes disturbing background on some
of the most interesting episodes of twentieth-century his-
tory, from the way American tobacco tycoons made it
socially acceptable for women to smoke to the way other
titans of industry persuaded us to pave over our land-
scape and switch to beer as the ‘beverage of moderation.’
The companies involved aren’t likely to release their
records of those campaigns, assuming they still exist. But
Bernays saved every scrap of paper he sent out or took

in. . . . In so doing, he let us see just
how policies were made and how, in
many cases, they were founded on
deception.”

In an industry that is notable for its
mastery of evasions and euphemisms,
Bernays stood out for his remarkable
frankness. He was a propagandist and
proud of it. (In an interview with Bill
Moyers, Bernays said that what he did
was propaganda, and that he just
“hoped it was ‘proper-ganda’ and not
‘improper-ganda.’”)

Bernays’ life was amazing in many
ways. He had a role in many of the
seminal intellectual and commercial
events of this century. “The tech-
niques he developed fast became
staples of political campaigns and of
image-making in general,” Tye notes.
“That is why it is essential to under-
stand Edward L. Bernays if we are to
understand what Hill and Knowlton
did in Iraq—not to mention how

Richard Nixon was able to dig his way out of his post-
Watergate depths and remake himself into an elder
statesman worthy of a lavish state funeral, how Richard
Morris repositioned President Bill Clinton as an ideo-
logical centrist in order to get him reelected, and how
most other modern-day miracles of public relations are
conceived and carried out.”

Many of the new insights that Tye offers have to do
with Bernays’s relationship with his family and his uncle
Sigmund Freud, whose reputation as “the father of psy-
choanalysis” owes something to Bernays’ publicity
efforts. Bernays regarded Uncle Sigmund as a mentor,
and used Freud’s insights into the human psyche and
motivation to design his PR campaigns, while also trad-
ing on his famous uncle’s name to inflate his own stature.

There is, however, a striking paradox in the relation-
ship between the two. Uncle Sigmund’s “talking cure”
was designed to unearth his patients’ unconscious drives
and hidden motives, in the belief that bringing them into
conscious discourse would help people lead healthier
lives. Bernays, by contrast, used psychological techniques
to mask the motives of his clients, as part of a deliberate
strategy aimed at keeping the public unconscious of the
forces that were working to mold their minds.

Characteristically (and again paradoxically), Bernays
was remarkably candid about his manipulative intent. “If
we understand the mechanisms and motives of the group

The Father of Spin: Edward L. Bernays & The Birth of PR
book review

b



mind, it is now possible to control and regiment the
masses according to our will without their knowing it,”
he argued in Propaganda, one of his first books. In a later
book, he coined the term “engineering of consent” to
describe his technique for controlling the masses.

“The conscious and intelligent manipulation of the
organized habits and opinions of the masses is an impor-
tant element in democratic society,” Bernays argued.
“Those who manipulate this unseen mechanism of soci-
ety constitute an invisible government which is the true
ruling power of our country. . . . In almost every act of
our daily lives, whether in the sphere of politics or busi-
ness, in our social conduct or our ethical thinking, we
are dominated by the relatively small number of persons
. . . who understand the mental processes and social pat-
terns of the masses. It is they who pull the wires which
control the public mind.”

This definition of “democratic society” is itself a con-
tradiction in terms—a theoretical attempt to reconcile
rule by the few with the democratic system which threat-
ened (and still threatens) the privileges and powers of the
governing elite. On occasion, Bernays himself recoiled
from the anti-democratic implications of his theory.

During Bernays’ lifetime and since, propaganda has
usually had dirty connotations, loaded and identified
with the evils of Nazi PR genius Joseph Goebbels, or the
oafish efforts of the Soviet Communists. In his memoirs,
Bernays wrote that he was “shocked” to discover that
Goebbels kept copies of Bernays’ writings in his own per-
sonal library, and that his theories were therefore help-
ing to “engineer” the rise of the Third Reich.

Bernays liked to cultivate an image as a supporter of
feminism and other liberating ideas, but his work on
behalf of the United Fruit Company had consequences
just as evil and terrifying as if he’d worked directly for
the Nazis. The Father of Spin sheds new and important
light on the extent to which the Bernays’ propaganda
campaign for the United Fruit Company (today’s United
Brands) led directly to the CIA’s overthrow of the elected
government of Guatemala.

The term “banana republic” actually originated in
reference to United Fruit’s domination of corrupt gov-
ernments in Guatemala and other Central American
countries. The company brutally exploited virtual slave
labor in order to produce cheap bananas for the lucra-
tive U.S. market. When a mildly reformist Guatemala
government attempted to reign in the company’s power,
Bernays whipped up media and political sentiment
against it in the commie-crazed 1950s.

“Articles began appearing in the New York Times, the
New York Herald Tribune, the Atlantic Monthly, Time,

Newsweek, the New Leader, and other publications all dis-
cussing the growing influence of Guatemala’s Commu-
nists,” Tye writes. “The fact that liberal journals like the
Nation were also coming around was especially satisfy-
ing to Bernays, who believed that winning the liberals
over was essential. . . . At the same time, plans were
under way to mail to American Legion posts and auxil-
iaries 300,000 copies of a brochure entitled ‘Commu-
nism in Guatemala—22 Facts.’”

His efforts led directly to a brutal military coup. Tye
writes that Bernays “remained a key source of informa-
tion for the press, especially the liberal press, right
through the takeover. In fact, as the invasion was com-
mencing on June 18, his personal papers indicate he was
giving the ‘first news anyone received on the situation’
to the Associate Press, United Press, the International
News Service, and the New York Times, with contacts
intensifying over the next several days.”

The result, tragically, has meant decades of tyranny
under a Guatemalan government whose brutality rivaled
the Nazis as it condemned hundreds of thousands of
people (mostly members of the country’s impoverished
Maya Indian majority) to dislocation, torture and death.

Bernays relished and apparently never regretted his
work for United Fruit, for which he was reportedly paid
$100,000 a year, a huge fee in the early 1950s. Tye
writes that Bernays’ papers “make clear how the United
States viewed its Latin neighbors as ripe for economic
exploitation and political manipulation—and how the
propaganda war Bernays waged in Guatemala set
the pattern for future U.S.-led campaigns in Cuba and,
much later, Vietnam.”

As these examples show, Tye’s biography of Bernays
is important. It casts a spotlight on the anti-democratic
and dangerous corporate worldview of the public rela-
tions industry. The significance of these dangers is often
overlooked, in large part because of the PR industry’s
deliberate efforts to operate behind the scenes as it
manages and manipulates opinions and public policies.
This strategy of invisibility is the reason that PR acade-
mic Scott Cutlip refers to public relations as “the
unseen power.”

Bernays pioneered many of the industry’s techniques
for achieving invisibility, yet his self-aggrandizing per-
sonality drove him to leave behind a record of how and
for whom he worked. By compiling this information and
presenting it to the public in a readable form, Tye has
accomplished something similar to the therapeutic
mission that Freud attempted with his patients—a recov-
ery of historical memories that a psychoanalyst might
term a “return of the repressed.” n


