P LAIGH

Public Interest Reporting on the PR/Public Affairs Industry

Volume 5, Number 2 Second Quarter 1998

L0 I THIG [aalE:

On a CLEAR Day,
You Can See Through
Front Groups:

An Interview with
Dan Barry

page 7

Monsanto and Fox:
Partners in Censorship
page 9

Spinning the Moral Compass

by Sheldon Rampton, PR Watch Associate Editor

I should have known that once the topic of “ethics” came up in a
PR context, there would be fireworks.

The Compuserve computer network had asked me, along with my
co-author John Stauber, to participate in an online discussion about
our book, Toxic Sludge Is Good For You: Lies, Damn Lies and the Public
Relations Industry. One of the first questions came from a Compuserve
user who asked if the public relations field had an “ethical code.”

“The devil is in the details,” | replied.

The Public Relations Society of America is the PR industry’s leading
professional organization, and it does have a code of ethics, but the code
is voluntary, and violators rarely receive even a symbolic sanction. |
noted the example of the Hill & Knowlton PR firm, which in 1990 fab-
ricated false testimony in front of a fake *““congressional hearing™ as part
of its work to help the government of Kuwait promote the Persian Gulf
War. (For the devilish details, see the pages 167-75 of Toxic Sludge.)

continued on page 2

Flack Attack

Watching the public relations industry discuss
ethics is a little like watching tourists from a foreign
country attempting to speak a language they barely
understand. They seem enthusiastic and sincere, and
many of the right words come out of their mouths, but
they just don’t quite manage to make sense.

The problem, fundamentally, is that PR is preoc-
cupied with symbolism, imagery and perception rather
than substance. From a flack’s perspective, appearing
ethical is equivalent to, even better than, being ethical.

One way to appear ethical is to talk about ethics,
which undoubtedly explains the current moral preoc-
cupations of former Hill & Knowlton chief executive
Robert Dilenschneider. His lecture about the unethical
nature of “spin” is described in this issue’s cover story.

Of course, if Dilenschneider really thought spin was
unethical, we would expect him to offer a full public
accounting of the role that Hill & Knowlton played in
promoting the Persian Gulf War. Neither he nor the
company has answered repeated requests from
reporters for complete answers to the questions that
still persist, eight years after the war itself has ended.

Talk is cheap, but real ethical behavior is sometimes
expensive, and that’s where the PR industry’s ethical
dilemma originates.

There is no ethical way to help the tobacco indus-
try increase market share for a product that kills its cus-
tomers. There is no ethical way to protect polluters,
sweatshops and makers of defective products while
they continue to practice business as usual. There is
no ethical way to create corporate “grassroots” front
groups (see our interview with Dan Barry on page 7
of this isue). And there is no ethical way to harass and
censor journalists whose reporting threatens a client’s
controversial product (see our story on page 9).

All of the major public relations firms—not just Hill
& Knowlton, but Burson-Marsteller, Ketchum, Edel-
man, Porter Novelli and the others—routinely engage
in these types of offensive practices. They don’t do it
because they are evil people. They do it because their
wealthy clients have problems, and cleaning up their
image is often easier (and cheaper) than cleaning up
their mess.

Meanwhile, their ethical talk will always ring hollow.




“Hill & Knowlton has never suffered any conse-
guences as a result of its unethical behavior,” | wrote.
“To the contrary, it remains a member in good standing
of the PR industry and is still considered one of the
industry’s leaders. In fact, Robert Dilenschneider, who
was president of Hill & Knowlton at the time of the fab-
ricated hearings, is going around these days giving moral-
istic lectures about ethics to university classes and PR
trade seminars.”

That upset some flacks. “I am 36, a PR agency owner,
and a member of the Counselor’s Academy of the PRSA,”
replied Greg Jones. “As for your example of H&K, I
know that they are now rebounding strongly from the
Kuwait situation under dynamic new leadership. But to
say that they suffered no consequences as a result is to
demonstrate your ignorance of the profession.”

“What consequences did they suffer?”” | asked. “As a
member of the Counselor’s Academy of the PRSA, I'm
sure you can readily lay your hands on any proclamations
which the PRSA has issued condemning Hill & Knowl-
ton’s actions.”

Of course, PRSA has never criticized the “Kuwait
situation.” It is true that H&K lost business after the war
ended—Ilargely because its biggest client no longer
needed its services—but these losses can hardly be called
“consequences” of its unethical behavior.

In April, in fact, | attended a pricey PR conference
in New York called “Media Relations '98,” which fea-
tured Bob Dilenschneider as a keynote speaker. Accord-
ing to Jones, anyone who lies to the media—even in
wartime or a hostage situation—*“can kiss your PR career
goodbye.” But there was Bob, large as life, being intro-
duced to hundreds of top PR professionals as someone
who had helped H&K by “tripling revenues and deliv-
ering more than $30 million in profit.”

Like a lot of PR practitioners, Dilenschneider likes to
talk an ethical game. His message at “Media Relations
’98” was a diatribe against ““spin,” which he defined as
“a deliberate and reckless disregard for the truth. I find
spin offensive and destructive to our profession. It is to
public relations what pornography is to art, quackery is
to medicine.”

Of course, he admitted a minute later, “to a degree
we’re all spinning all the time. . . . We’re all advocates,
I’ll give you that.” But, he added, “Credibility is built on
trust. It’s not built on tricks. If people think you’re trying
to trick them, they’re not going to trust you. . . . What
has happened to morality and ethics in this country?”

As an example of a “trick” that Dilenschneider con-
sidered unethical, he pointed to the recent example of
Microsoft’s recent attempt to fight a U.S. Justice Depart-

ment antitrust lawsuit through a corporate “grassroots
campaign’ developed by the Edelman PR firm. The plan
involved paying freelance writers and Edelman staff
members to write pro-Microsoft letters to the editor and
opinion-page editorials.

“They tried to conduct a synthetic campaign,” Dilen-
schneider said. “The media got wind of it, and they made
the story the sleaze alley of the computer industry.”

Given Dilenschneider’s history as a
“synthetic campaigner,” it is hard to
take these pontifications seriously.
The PR industry certainly doesn’t.

Given Dilenschneider’s own history as a *“synthetic
campaigner,” it is hard to take these pontifications seri-
ously. The PR industry certainly doesn’t. After
Microsoft’s plans were leaked to the press, Inside PR, a
leading industry trade publication, interviewed PR pro-
fessionals around the country and reported that “they
saw nothing remarkable or particularly disturbing about
the campaign proposed by Edelman. The attitude of
Edelman’s competitors, for the most part, is one of ‘there
but for the grace of god go I.” ”

“Based on what I’ve seen it’s a fairly typical PR plan.
It’s what we do,” said the general manager of the Wash-
ington office of one of the top ten PR firms.

WHO YA GONNA CALL?

PR consultant Jim Lukaszewski, who led two work-
shops at “Media Management ’98,” had other perspec-
tives on the relationship between ethics and public
relations. A member of the PRSA Board of Ethics, he
comes across as something of a moralizer within the
industry, arguing that ethical behavior is the only way to
avoid bad publicity in today’s world.

At “Media Management "98,” Lukaszewski led off his
workshops with slide presentations of cartoons that pro-
vided a PR version of gallows humor. “I admire your
honesty and integrity, Mr. Wilson, but there’s no room
for them in this firm,” went one punchline. In another,
a CEO informed his flack that “We’re laying off half our
staff and raising executives’ salaries. Announce it to the
media and put a good spin on it.”

After the chuckling subsided, Lukaszewski intro-
duced himself as “a specialist in managing other peoples’
bad news. If there’s a million gallons of toluene under
your parking lot, I’'m the guy you want to call.” A con-
sultant to Fortune 500 companies, he has worked with
senior executives on issues such as product recalls, plant
closings, chemical spills and hazardous-substance

2 PR Watch / Second Quarter, 1998



exposures. He helps clients prepare themselves to be
interviewed on Sixty Minutes or Nightline, or to give tes-
timony in front of congressional hearings. He also
teaches communications at New York University and has
written numerous articles for publications such as Public
Relations Quarterly, PR Reporter and PR Tactics.

On his website (www.e911.com), Lukaszewski gives
examples of some of his recent work. As the following
excerpts show, his clients are typically major corporations
that have been targeted for criticism by environmental,
human rights, labor and other citizen groups:

e “Provided . . . counsel to a large state-owned petro-
chemical company in South America related to its
efforts to relocate neighboring villages now too close
to its growing manufacturing facilities. The strategies
developed addressed issues related to litigation, activist
intervention by nongovernmental organizations and
advocacy groups from other areas of the world, anti-
government action, the damage caused by cultural
intervention, and long-term community-company
relationship building.”

» “For senior environmental officer of Canadian natural
resource company, provided strategic response rec-
ommendations for managing aggressive campaign by
U.S. environmental groups against the company and
its largest U.S. customer.”

» “Helped prepare executives of major U.S. defense
contractor for annual meeting disruptions by anti-
nuclear activists.”

» “Prepared directors, senior managers, and locally
based executives of national financial cooperative for
public demonstrations against farm foreclosures.”

e “Guided Fortune 500 toy manufacturer through
attack by largest U.S. animal rights organization over
the issue of animal testing.”

» “Developed specific, targeted, pro-active face-to-face
communications response to noise, odor, and quality-
of-life complaints by neighbors of a mid-size manu-
facturing facility.”

e “Counseled senior executives of major U.S. retailer/
merchandiser facing very public action by a national
and international labor organizations protesting man-
ufacturing practices in Central and South America.”

THE ETHICS OF STONEWALLING

Where does the “ethical” part come in? At “Media
Relations ’98,” Lukaszewski explained that he advises
clients “to resolve the situation with the activist. It’s
unavoidable. We’'re eventually going to have to sit down
with them. Let’s do it today. We’re probably not going
to make them happy, but we can probably resolve it down
to where they don’t have a case. . . . Honorable action,
on the ground, is the crucial ingredient, not media cov-
erage. . . . If you’re a crook, if you’re a slimeball, then
the media strategies | recommend will not work.”

These comments came during a provocatively-titled
panel discussion on the subject of “When the Press
Attacks: Should You Stonewall or Cooperate?”” Debating

PR LATCH

Published Quarterly

Address Correspondence to:

Center for Media & Democracy

3318 Gregory Street, Madison, W1 53711
Phone: 608-233-3346; Fax: 608-238-2236
Email: 74250.735@compuserve.com
Website: http://www.prwatch.org/

©1998 by the Center for Media & Democracy,
John Stauber & Sheldon Rampton.
All Rights Reserved. For permission to reprint
articles, contact the above address.

Executive Director and Editor: John Stauber

Associate Editor: Sheldon Rampton

Board of Directors: Linda Jameson, Joseph
Mendelson, David Merritt, Scott Robbe
and Debra Schwarze

Subscription Rates:

* Businesses: $200/year
» Non-Profit Groups: $60/year
« Journalists and Individuals: $35/year

For further information,
or to book a speaker,
contact the Center for Media & Democracy

ISSN 1091-5583

PR Watch / Second Quarter, 1998 3



Larry Kamer of Kamer/Singer Associates, Lukaszewski
took the side in favor of stonewalling. “Respond to the
media only when your message goals are served,” he said.
“There is nothing in the US Constitution that says you
have to call the press back.” In order to communicate
effectively in crisis situations, he advised that people
should stick to scripted messages or shut up altogether.
In order to keep friends and relatives quiet as well, he
joked, “Duct tape is very handy.”

The following day, Lukaszewski’s message seemed at
first to be diametrically opposed. Speaking at a workshop
titled “Face the Press,” he argued that PR strategy should
be based on four principles: (1) “openness and accessi-
bility”; (2) “truthfulness . . . unconditional honesty is the
only policy”; (3) “responsiveness . . . recognition that any
constituent concern is by definition legitimate”; and
(4) “no secrets. Our behavior, our attitudes, our plans,
even our strategic discusions must be unchallengeable,
unassailable, and positive.”

How do you achieve openness and accessibility while
stonewalling? Lukaszewski’s recipe consists of first
making a list of the ten or so questions that a client most
dreads answering, plus another list of questions that the
client wishes someone would ask. Then, he writes out and
rehearses scripted answers to each question.

During actual interviews, he advises clients to use
“bridging language” so that their answers actually
respond to their preferred rather than the feared list of
guestions. He has developed a number of specific
phrases that can accomplish this bridging function:

* “| have heard that too, but the real focus
should be . . .”

e “Opinions can differ, but | believe. . .”
e “Here’s an even tougher question. . .”

(The question you wish they’d ask is “tougher’™? This
must be some strange new definition of “unconditional
honesty” that isn’t in the dictionary.)

Lukaszewski also puts a tight time limit on interviews,
allowing reporters at most half an hour to interview his
clients. Otherwise, he fears, reporters will start to ask “off
the wall questions” that don’t fit the script. He advises
clients to repeat all of their messages three times during
the course of an interview, so that in reality reporters only
get about 10 minutes worth of quotable material. To
limit things still further, he has a standing rule that inter-
views should end as soon as a reporter hesitates for more
than (literally) seven seconds between questions.

Lukaszewski even gives reporters printed versions
of his scripted answers, which he calls “communi-
cations objectives.” “It’s amazing how accurate the

reporters become when you give it to them,” he said.
“The communications objectives become the core of the
story, generally.”

THE PREDATORY PRESS

Lukaszewski’s campaign to eradicate candor is the
natural consequence of the PR worldview, which has a
love-hate relationship with journalists. They are natural
allies when a company wants publicity and a reporter
wants access, but in times of crisis, PR pros and jour-
nalists turn into natural enemies.

The paradoxical nature of this relationship was evi-
dent in the remarks that PR people made during my
appearance on Compuserve. “Many—if not most—
media rely heavily on information and assistance from
public relations professionals,” said Gwendolyn Moran.
“Mly staff and | get calls from some of our media con-
tacts to help them source articles . . . even when they’re
unrelated to the clients we serve. Because we are very
involved in the communities and industries we serve, they
know we are a good source of information.”

In response to my critique of PR industry abuses,
however, Moran’s defense consisted of a “tit for tat”
recitation of journalistic abuses: “From the point of view
of the news media, there is nothing unethical about using
information supplied by an unnamed source, and from
the perspective of the unnamed source, there is nothing
unethical about supplying information—and yet the
effect is to create ‘news’ whose true source is hidden from
its audience. Journalists think nothing of taking a leak
and running with it—often ruining lives in the process.”

Similar sentiments came from several of the speakers
at “Media Relations "98.” Lukaszewski, for example, jus-
tified his tactics as a way to help businesses cope with
“an emotionally committed news media” made up of
“alarmists, allegationists, interpreters, interventionists
and speculators. . . . In the last several years we’ve seen an
explosion of this emotionalization. . . . Their job is
to spread the alarm, to get the word out. It doesn’t
matter if it’s accurate or not. Their attitude is that it’s
better to save lives by getting the word out than to lose
lives by not reporting something. They figure, ‘It doesn’t
matter if we’re wrong today because we’ll simply correct
it tomorrow.””

These comments prompted an angry response from
one workshop participant, “I am a former reporter, and
now | am on the other side in public affairs,” she said.
“I don’t think you can generalize. | think you have set
up reporters as the enemy.”

“No, no,” Lukaszewski said. “I respect what reporters
do. I really respect it.” In fact, he added, “When the
journalist gets up in the morning and looks in the mirror,

4 PR Watch / Second Quarter, 1998



what the journalist says is, ‘1 want to save the world from
something today.” I admire this.”

Fortunately for flacks, journalism’s ability to save the
world is increasingly limited. PR guru Patrick Jackson,
the keynote speaker on the first morning of the confer-
ence, highlighted the idea that the “news media are no
longer the first line of activity” for PR professionals. “The
credibility of news media has never been lower,” Jack-
son said. “Peoples’ opinion of it is absolutely in the sewer.
Journalists rank in the public’s opinion with used car
people. This is a change, but also it’s a danger. Maybe
for some it’s an opportunity.”

Why is it a danger? Because PR pros use the news
media as a vehicle for delivering their clients’ messages
to the public, and the credibility of those messages
depends in large part on public perception that the
stories which appear in the news are written by inde-
pendent, truth-seeking journalists. These days, however,
Jackson said, “The reach and credibility of any publica-
tion is so minimized compared to the old days that you
really have to have a campaign for each message that you
want to get across.”

On the other hand, the decline in credibility of the
media, combined with its fragmentation into numerous
market segments, creates opportunities for PR firms to
bypass reporters entirely. “Why should we allow anyone
to interpret us?” Jackson asked. “The classic trade-off
was, the media deliver so much third-party credibility
and such huge audiences, that we’re willing to risk that
they’ll screw up the message order to have them deliver

it for us. . . . Now we’re so fragmented across issue lines
and position lines that it can’t deliver those huge audi-
ences. . . . And | ask you, where is that credibility? In

one recent study, over 50% of the respondents said that
you cannot believe what you read in the news.”

Of course, he admitted, “It’s no shock to you that
people don’t trust PR types, nor do they trust politicians
or senior organizational officials.”

BYLINE ENVY

A final look at the dicey relationship between jour-
nalists and PR people came during a “Media Relations
’98” seminar titled “The Influence of Gossip Columnists
on Mainstream Media.” It featured Richard Johnson,
editor of the New York Post’s “Page Six™ gossip column,
and Deborah Mitchell, a writer for New York Magazine’s
“Intelligencer”” column. Peter Himler, managing direc-
tor for Burson-Marsteller (currently the world’s largest
PR firm) rounded out the panel.

In her opening remarks, Mitchell offered a jaw-drop-
ping example of the news media’s ability to live in denial
of its dependence on PR-fed information. “I like to think

that in fact there is no relationship,” she said, and then
immediately added, “I guess you’re selling me on the fact
that PR people run these gossip columns, and they really
do. We all know that.”

“I like to think that in fact there is
no relationship,” Mitchell said,
and then immediately added,

“PR people run these gossip
columns. . . . We all know that”’

Himler concurred, recalling his early days working for
a colorful entertainment publicist known in the trade as
“Superflack.” Shortly after he was hired, Himler said,
“Superflack instructed me to head over to NBC studios
as the new publicist for Art Linkletter. That day the show
featured a reunion of the Mouseketeers. | took notes. My
boss told me to write up what | saw and send it to [a
gossip columnist]. I got back a note from the columnist
that said, ‘many thanks,” along with a tear sheet of my
story, virtually verbatim as | had written it. | was aston-
ished. ‘So this is what we do in PR;’ | thought. ‘So where’s
my byline? Isn’t this plagiarism? Until then, | really
thought that all journalists went out and sourced their
own stories.” ”

Most members of the general public still think that
journalists actually write their own stories, but both the
media and PR industries know that enlightening people
to the contrary would put the lie to the myth of inde-
pendent journalism and destroy the profitable symbio-
sis of reporters and flacks.

Gossip columns may be more egregious than other
sections of the newspaper when it comes to printing
planted stories, but there are plenty of examples else-
where, notably in the auto, lifestyles, entertainment,
home and food sections. And in today’s gossip-driven
political environment, savvy flacks know that planting a
story in a gossip column can “precipitate broader, more
mainstream news coverage,” in the words of the hand-
out that accompanied Himler’s workshop.

“Page Six” editor Richard Johnson gave a recent
example of a story that originated in the gossip columns
before going mainstream. “We had the story that Paula
Jones was going to attend the White House correspon-
dents’ dinner, and then a couple of days later it was in
the general news.”

Is there an ethical standard that drives these collu-
sions? Ethics did come up briefly during the gossip
column workshop, when everyone agreed that the one

PR Watch / Second Quarter, 1998 5



thing a flack must never do is lie to reporters. It is okay
if flacks and reporters mislead the public about the
source of their news, but a PR person “crosses the line”
if he or she gets caught giving false information to the
press itself.

“One thing we haven’t discussed yet is honesty. The
McCartney thing,” Mitchell said. The “McCartney
thing” referred to the fact that Paul McCartney’s family
spokesperson had initially misled reporters about the
location where Linda McCartney died. The following
day, the McCartneys admitted that this had been a ruse
to give the grieving family a little privacy.

“They don’t realize the damage that they do,” Himler
intoned sadly.

From the narrow point of view of a gossip columnist
or a flack, they might have had a point. It’s a small point,
to be sure—much smaller than the points that ought to
be considered about the ethics of PR tactics for handling

Cures for that Spinning Sensation

BOOKS BY JOHN STAUBER AND SHELDON RAMPTON

PR Watch editors John Stauber and Sheldon Rampton are the authors

of two critically-acclaimed books:

= Toxic Sludge Is Good for You: Lies, Damn Lies and the Public
Relations Industry blows the lid off today’s multi-billion-dollar
propaganda-for-hire industry, revealing how public relations wizards
concoct and spin the news, organize phony “grassroots” front groups,
spy on citizens, and conspire with lobbyists and politicians to thwart

oil spills, wars, farm foreclosures, environmental disas-
ters and nuclear weapons.

The more | thought about it, though, the more |
began to feel that even this notion of ethics was based
on a collaboration between PR people and journalists
that many of the rest of us would find profoundly
unethical. After all, who was harmed by the white lie that
McCartney’s representative told to protect him from the
harassing hordes of reporters who would otherwise have
descended upon him in the moment of his deepest and
most private grief?

I said as much on Compuserve, and drew immediate
ridicule from the circling flacks who by then were in an
angry feeding frenzy.

“So, lying to the press is okay now, huh?” wrote Greg
Jones. ““I think it was outrageous, stupid, and repre-
hensible. I can’t think of a justifiable reason to lie to
the media.” =

democracy. Publishers Weekly calls it a “chilling analysis of the PR business.”
Public Relations Quarterly says, “Toxic Sludge should appear on the short list
of anyone serious about the study of public relations in the United States.”

< Mad Cow USA: Could the Nightmare Happen Here? offers a case
study of the interaction between PR and public health concerns in dealing
with the crisis of “mad cow disease”—a baffling, bizarre fatal dementia
that has emerged as a result of modern, intensive farming practices and
whose true risks have been kept hidden by government and industry
denials. The Library Journal calls it “gripping . . . important . . . highly
recommended.” Chemical & Engineering News calls it “the kind of book
you can’'t put down.” The Journal of the American Medical Association
says Mad Cow USA “will be received with interest by a large number of .
readers of different backgrounds and perspectives.” h

, SHELRIN ReNpmyy L T

Order from our website at www.prwatch.org or phone 1-800-497-3207.
For bulk discounts, call (608) 233-3346.

Hardcover, $2495

6 PR Watch / Second Quarter, 1998



On a CLEAR Day You Can See Through Front Groups

an interview with Dan Barry

The Clearinghouse on Environmental Advocacy and
Research (CLEAR) is a project of the Environmental
Working Group. CLEAR tracks the funders and orga-
nizers of the industry-supported backlash against the
environmental movement, which seeks to roll back or
weaken laws that protect wildlife, habitat and public
lands, as well as health and safety standards for our water,
food and air.

PR Watch associate editor Sheldon Rampton inter-
viewed CLEAR’s director, Dan Barry, shortly before
Barry’s departure from CLEAR to head up Americans
for the Environment.

Can you tell me a little bit about CLEAR’s history
and background?

CLEAR started five years ago and was founded to
serve as the national clearinghouse for information on
the “wise use” movement. At that time, we were aware
of just over 250 groups that were active “wise use” orga-
nizations.

Our beginnings really trace back to the research that
went into a publication of the Wilderness Society called
The Wise Use Movement: Strategic Analysis and 50 State
Review. A great deal of research went into this book. At
the conclusion of the research and publication of the
report, it was decided that the files created in the process
should be maintained and built upon and be turned into
a service organization to help inform environmentalists,
members of the media and the general public of the
structure, tactics and roots of the environmental back-
lash. CLEAR was the result of that decision.

Today, that report is well out of date, but CLEAR
continues our work by publishing A CLEAR View 24
times a year, and by maintaining the vast databases we
have put into our web site. The focus of our work has
changed, as well. We now have some information on
more than 2,500 organizations that are in some way affil-
iated with the anti-environmental lobby, ten times the
number that we were aware of in the beginning. This is
due to the realization that ““wise use,” as | mentioned ear-
lier, is but one narrow element of the broad backlash
against progressive environmentalism and progressive
politics generally.

I visited your website and found it a great resource.
It’s certainly the best place | know of to get infor-
mation about the Wise Use movement. How did
you compile all that information, and how do you
keep it up to date?

The CLEAR on-line databases represent over two
years of effort, and are certainly the most complete
resource of its kind available. The information was gath-

ered from a variety of sources, including press clippings,
conference materials, the web, and original materials
produced by groups associated with the environmental
backlash.

CLEAR has two full-time researchers on staff, as well
as a half time writer/editor who, in addition to produc-
ing the newsletter, A CLEAR View, conducts a great deal
of original research. In this type of work, it pays to
become an informational packrat. One never knows
when small bits of seemingly innocuous information may
turn out to be a missing piece to a puzzle.

Our in-house databases, from which the material on
the web is derived, are designed as relational databases,
meaning they all contain related information that is filed
in different databases that are linked together with rela-
tional codes. We have databases that contain over 2,600
backlash groups, 6,000 staff and board members of those
groups, 5,000 funders of those groups, and 2,500 press
stories on the backlash.

How much does it cost to compile this information
and make it available in searchable form on the
internet? What is your advice to other groups who
want to do something similar?

It's not cheap. Our budget is modest, less than
$150,000 per year, considering the amount of data and
other material we have made publicly available. Besides
the costs associated with maintaining a complicated set
of computers, the main cost for keeping this information
available and current is personnel related. It takes hours
and hours to ferret the information out of sources that
are quite scattered.

The short answer regarding any advice | would have
for others is “Don’t try this at home.” Seriously, though,
I would recommend that anyone working in the public
interest either construct and manage their own opposi-
tion research files, or take advantage of other resources
that do.

Knowing thine enemy is indispensible, and one
really doesn’t need a complicated computer system to
begin to monitor and track one’s main adversaries. It’s
amazing the information that is contained in a year’s
worth of newspaper clippings. Just read sources closely,
and become an informational packrat.

How do you see the Wise Use movement fitting into
the overall corporate agenda?

Ron Arnold, the “founder” of the movement, said it
best in an article in 1980 that he published in a logging
industry magazine. This was eight years before he held
the original founding conference of the “wise use” move-
ment. In his article, he described the need for a citizen-

PR Watch / Second Quarter, 1998 7



based movement to battle environmentalism, stating that
it takes an activist movement to fight an activist move-
ment. He described his vision of the “wise use” element
of the environmental backlash as the “human face” of
the movement that would add to the “expensive legal
talent” represented by the conservative legal foundations,
trade associations and other corporate-based elements of
the anti-environmental movement.

The corporate-funded free-market

think tanks, trade associations and

legal foundations are where the real
work is being done now.

It’s important to remember that “wise use,” such as
it is, is only one element of a broad anti-regulatory, pro-
business backlash against environmental protections
and regulations. At the heart of the motivation of this
backlash is a hatred of regulations that restrict business.

“Wise use,” in its heyday, played an important role
as a media hit against the big bad environmental move-
ment. Playing the “jobs versus owls™ angle to the hilt, it
generated a lot of media attention over a short period of
time. Since then the bloom has come off the rose, and
“wise use” has all but disappeared from the headlines.
It remains to be seen what usefulness it will have to the
corporate agenda.

It is certainly true that “wise use” has a very narrow
political base that is not growing. It appears from our
observations that the corporate-funded free-market think
tanks, trade associations and legal foundations are where
the real work is being done now, developing message and
policy content that trickles down to the “wise use”
groups that still have some relevance.

Do you know of other websites that carry similar
information in a searchable form that we might
recommend to our readers?

Other than CLEAR’s web site, there are a couple of
other places where raw data and polished information for
opposition research are available. The Data Center
(http:/iwww.igc.apc.org/datacenter/) has great files on the
broader right wing political movement, which are avail-
able to researchers. The Council on Economic Priorities
in New York (http://www.cepnyc.org) keeps track of
corporations.

Perhaps the best sources of information on groups like
the Hudson Institute and others are their own web sites.
These sites are showing up in increasing numbers on the
web, and are starting to include more and more infor-

mation. Of course, anyone with on-line Nexis access has
the most impressive research tool in the world available
at their fingertips, but that is a luxury for most people.

What else would you advise people who want to
research the hidden backers of PR front groups?

Other than keeping up with the work you are doing
at PR Watch, the best thing to do is read the PR trade
journals like O’Dwyers PR Services Report, and any media
stories on the subject. It’s tough, as you know. PR
professionals are trained to obfuscate. They do not like
to be in the media, especially when the stories are
expository in nature. Good PR pros are paid to create a
positive media spin. It seems that exposing their cam-
paigns takes about equal measures of dogged research
and blind good luck.

What drew you personally to this kind of work?
What keeps you in it?

The work that we do here at CLEAR is unique. | was
drawn to this because | recognized the unigue nature of
the work, and that the need for a solid base of informa-
tion on the anti-environmental movement was vitally
necessary. | started here in 1993, in the height of the
media reporting on the backlash. At that time, the envi-
ronmental movement was in disarray, and in some cases
denial, over how to come to grips with and respond to
the “wise use” movement. | saw directing CLEAR as a
great opportunity to provide needed strategic informa-
tion to help environmentalists at all levels understand the
nature of the backlash.

Politically and intellectually, I find the backlash fas-
cinating. | think that’s what keeps me interested—dis-
covering new organizations, coalitions and campaigns in
the backlash, and exposing them for the benefit of pro-
gressive environmental advocacy. The most rewarding
aspect of this work has been to see the broadening of the
understanding of the backlash, and to see how environ-
mentalists have used the information provided by
CLEAR to do a better job as advocates.

Like the PR industry, the anti-environmental lobby,
in all its forms—from “‘wise use” to corporate-backed
trade associations and think tanks—is not going to go
away soon. We need to remain vigilant, and do what it
takes to keep our allies informed and prepared.

To access CLEAR’s database of information about
the environmental backlash, visit their website at
<http://www.ewg.org/pub/home/clear/clear.html>. To receive
a free automatic e-mail subscription to A CLEAR View,
send e-mail with “‘subscribe” in the subject line to
<clear-view@ewg3.ewg.org>. =

8 PR Watch / Second Quarter, 1998



Monsanto and Fox: Partners in Censorship

by Sheldon Rampton and John Stauber

By all accounts, Jane Akre and Steve Wilson are
tough, bulldog reporters—the sort of journalists you’d
expect to make some enemies along the way.

That, according to Florida TV station WTVT, was
why it hired the husband-and-wife team with much fan-
fare in November 1996 to head the station’s “news inves-
tigative unit.” Now, in the wake of their firing barely a
year later, the Fox network affiliate is accusing them of
theft for daring to independently publish the script of the
story that they were never allowed to air.

“This is really not about a couple of disgruntled
former reporters whining that their editors wouldn’t let
them do a story they thought was important,” Wilson
said in announcing that he and Akre are suing WTVT
for breach of contract. “Jane and | have each spent more
than 20 years in the news business. . . . It doesn’t take
that long for every reporter to learn that every now and
then—usually when the special interest of your news
organization or one of its friends is more important than
the public interest—stories get killed. That’s bad enough,
but that’s not what happened here. . . . Fox 13 didn’t want
to kill the story revealing synthetic hormones in Flori-
da’s milk supply. Instead, as we explain in great detail in
our legal complaint, we were repeatedly ordered to go
forward and broadcast demonstrably inaccurate and dis-
honest versions of the story. We were given those
instructions after some very high-level corporate lobby-
ing by Monsanto (the powerful drug company that
makes the hormone) and also, we believe, by members
of Florida’s dairy and grocery industries.”

The hormone in question is genetically-engineered
recombinant bovine growth hormone (rBGH), the flag-
ship product in Monsanto’s campaign to take command
of the ultra-high-stakes biotechnology industry. Injec-
tions of rBGH (sold under the brand name Posilac®)
induce higher milk production in dairy cows, but critics
warn of potential health risks to both cows and humans.

The Florida dispute offers a rare look inside the news-
room at the way stories get spun and censored. It is also
cracks the facade that Monsanto has erected through a
highly effective, multi-million-dollar PR offensive aimed
at preventing the news media from reporting the views
of r BGH critics.

THE DAIRY COALITION

Coordinated by the DC-based PR/lobby firm of
Capitoline/MS&L, the pro-rBGH campaign brings
together drug and dairy industry groups in an ad hoc net-
work called the Dairy Coalition, whose participants
include university researchers funded by Monsanto, as
well as carefully selected “third party” experts; the Inter-
national Food Information Council, an industry funded

coalition that attacks health and safety concerns about
food as unwarranted and unscientific; the National Asso-
ciation of State Departments of Agriculture, represent-
ing the top executive of every department of agriculture
in all fifty states; the American Farm Bureau Federation,
the powerful right-wing lobby behind the movement to
pass food disparagement laws like the one under which
Oprah Winfrey was sued in Texas; the American Dietetic
Association, the national association of registered dieti-
tians which hauls in large sums of money advocating for
the food industry; the Grocery Manufacturers of Amer-
ica; the Food Marketing Institute; and other dairy and
food associations at the state and regional levels

Immediately after FDA approval of rBGH, attorneys
for Monsanto sued or threatened to sue stores and dairy
companies that sold milk and dairy products advertised
as being free of rBGH, to make sure that any dissenters
within the well-organized food industry would be fright-
ened into towing the industry line.

Extensive media monitoring and aggressive inter-
vention and punishment of offending journalists has been
critical to the media management campaign. As early as
1989 the PR firm of Carma International was hired to
conduct a computer analysis of every story filed on
rBGH, ranking reporters as friends or enemies. This
information was used to reward friendly reporters while
complaining to editors about those who filed reports that
were deemed unfriendly.

Leaked internal documents from the Dairy Coalition
reveal how journalists who do not toe the line are
handled. In January of 1996 dairy officials wrote Mary
Jane Wilkinson, assistant managing editor of the Boston
Globe, to complain about an upcoming food column by
Globe writer Linda Weltner. “On February 23rd, [Dr.]
Samuel Epstein . . . made unsupported allegations link-
ing milk and cancer. We’re concerned that Ms. Weltner
will give Epstein a forum in the Boston Globe to dissem-
inate theories that have no basis in science.” The letter
invoked carefully cultivated contacts to smear Epstein as
a scaremonger with “no standing among his peers in the
scientific community and no credibility with the leading
health organizations in this country.” It noted that
“others in the news media who attended Epstein’s press
conference or reviewed his study—such as The Wall Street
Journal, The New York Times and the Washington Post—
chose not to run this ‘story.” . . . USA Today was the only
newspaper to print these allegations and we recently held
a heated meeting with them.”

Another internal dairy industry document bragged
about the handling of USA Today health reporter Anita
Manning, whose balanced article on the subject offended

PR Watch / Second Quarter, 1998 9



the rBGH lobbyists. “On Wednesday representatives of
the Dairy Coalition met with reporter Anita Manning
and her editor at USA Today. When Manning said that
Epstein was a credible source, the Dairy Coalition’s Dr.
Wayne Callaway pointed out that Epstein has no stand-
ing among the scientific community. . . . When Manning
insisted it was her responsibility to tell both sides of the
story, Callaway said that was just a cop-out for not doing
her homework. She was told that if she had attended the
press conference, instead of writing the story from a press
release, she would have learned that her peers from the
Washington Post, The New York Times, The Wall Street Jour-
nal and the Associated Press chose not to do the story
because of the source. At this point Manning left the
meeting and her editor assured the Dairy Coalition that
any future stories dealing with [rBGH] and health would
be closely scrutinized.”

A February 1996 internal document of the Dairy
Caoalition notes that “The Coalition is convinced its work
in educating reporters and editors at the New York Times,
the Wall Street Journal, the Washington Post and the Asso-
ciated Press led to those organizations’ dismissal of
Samuel Epstein’s pronouncements that milk from
[rBGH] supplemented cows causes breast and colon
cancer. They did not run the story.”

The same document brags of knocking prominent
New York Times food reporter Marian Burros off the beat
entirely: “As you may recall, the Dairy Coalition worked
hard with the New York Times last year to keep Marian
Burros, a very anti-industry reporter, from ‘breaking’
Samuel Epstein’s claim that milk from . . . supplemented
cows causes breast and colon cancer. She did not do the
story and now the NYT health reporters are the ones on
the [rBGH] beat. They do not believe Epstein. Marian
Burros is not happy about the situation.”

Given this climate of systematic intimidation and
capitulation by news media management, the remarkable
fact about the case in Florida is not that the story was
killed. What makes this case unique is the dogged per-
sistence that Akre and Wilson have shown in standing
by their story.

THE DEAL THAT SOURED

Steve Wilson is an Emmy award-winning former top
investigative reporter for the TV news program “Inside
Edition.” His past work has produced stories that forced
two recalls of faulty door latches in Chrysler minivans
and exposed ABC news anchor Sam Donaldson’s moves
to accept farming subsidies while criticizing them on the
air. Washington Post media critic Howard Kurtz calls
Wilson “a dogged and careful investigator” with a

“high-decibel level of journalism.” Jane Akre has been a
reporter and news anchor for 20 years and has won a
prestigious Associated Press award for investigative
reporting.

The couple’s contract with the station stipulated that
Akre would be paid $149,500 over two years to to file
short investigative pieces every few days and anchor the
station’s weekend morning newscasts. Wilson’s contract
offered $85,500 for 10 hours of work per week on larger
stories that would be timed for the all-important
“sweeps” rating periods.

At the time of their hiring, it seemed like a good deal
for all concerned. Akre had recently given birth to the
couple’s first child, and Wilson hoped signing up with a
local station would give him the chance to spend more
time at home and less on the road. “Jane and Steve, quite
frankly, were only interested in a package deal . . . which
suited me. They’re both talented individuals who happen
to be married,” explained news director Daniel Webster.

A few months after their hiring, however, Webster was
shown the door as part of a management shakeup fol-
lowing a $2.5 billion package deal in which WTVT and
nine other stations were sold to the Fox network. By then,
Webster had already given Wilson and Akre the editor-
ial go-ahead for their first big investigative piece—an
exposé about possible health risks of rBGH-treated milk,
which also provided solid documentation of numerous
disturbing facts about Monsanto and its product:

» Posilac® was never properly tested before FDA
allowed it on the market. A standard cancer test of a
new human drug requires two years of testing with sev-
eral hundred rats. But rBGH was tested for only 90
days on 30 rats. Worse, the study has never been pub-
lished, and the U.S. Food and Drug Administration
has refused to allow open scientific peer review of the
study’s raw data.

» Some Florida dairy herds grew sick shortly after start-
ing rBGH treatment. One farmer, Charles Knight—
who lost 75% of his herd—says that Monsanto and
Monsanto-funded researchers at University of Florida
withheld from him the information that other dairy
herds were suffering similar problems.

* Interviewed on camera, Florida dairy officials and sci-
entists refuted Monsanto’s claim that every truckload
of milk from rBGH-treated cows is tested for exces-
sive antibiotics.

e Also on camera, Canadian government officials
described what they called an attempt at bribery by
Monsanto, which offered $1 to $2 million to gain
rBGH approval in Canada.

10 PR Watch / Second Quarter, 1998



* A visit by Akre to seven randomly-selected Florida
dairy farms found that all seven were injecting their
cows with the hormone. Wilson and Akre also visited
area supermarket chains, which two years previously
had promised to ask their milk suppliers not to use
rBGH in response to consumer concerns. In reality,
store representatives admitted that they have taken no
steps to assure compliance with this request.

* Finally, the story dwelt heavily on concerns raised by
scientists such as Epstein and Consumers Union
researcher Michael Hansen about potential cancer
risks associated with insulin-like growth factor-1”
(IGF-1). Treatments of rBGH lead to significantly
increased levels of IGF-1 in milk, and recent studies
suggest IGF-1 is a powerful tumor growth promoter.

SUDDEN DEATH

The resulting story, a four-part series, was cleared by
management and scheduled to begin airing on Monday,
February 24, 1997. As part of the buildup to network
ratings sweeps, the story was already being heavily pro-
moted in radio ads when an ominous letter arrived at the
office of Fox News chairman Roger Ailes, the former
Republican political operative who now heads Rupert
Murdoch’s Fox network news. The letter came from
John J. Walsh, a powerful New York attorney with the
firm of Cadwalader, Wickersham & Taft, who accused
the reporters of bias and urged the network to delay the
story in order to ensure “a more level playing field” for
Monsanto’s side of the story. “There is a lot at stake in
what is going on in Florida, not only for Monsanto but
also for Fox News and its owner,” Walsh wrote.

“Monsanto hired one of the most renowned lawyers
in America to use his power and influence,” Wilson says.
“Even though our stories had been scheduled to run,
even though Fox had bought expensive radio ads to alert
viewers to the story, it was abruptly cancelled on the eve
of the broadcasts within hours of receiving the letter from
Monsanto’s lawyer.”

Initially, the story was postponed for a week, during
which station editors and lawyers fine-combed the story
but could find no inaccuracies. Akre and Wilson also
offered to do a further interview with Monsanto and sup-
plied a list of topics to be discussed. In response, Walsh

Please Consider Us in Your Will
Bequests can be designated to the nonprofit
Center for Media & Democracy
3318 Gregory Street ¢ Madison, WI 53711

fired back an even more threatening letter: “It simply
defies credulity that an experienced journalist would
expect a representative of any company to go on camera
and respond to the vague, undetailed—and for the most
part accusatory—points listed by Ms. Akre. Indeed,
some of the points clearly contain the elements of defam-
atory statements which, if repeated in a broadcast, could
lead to serious damage to Monsanto and dire conse-
quences for Fox News.”

What followed next, according to Wilson and Akre,
was a grueling nightmare of perpetual delays and station-
mandated rewrites—73 in all, none of which proved sat-
isfactory to station management. “No fewer than six
airdates were set and cancelled,” Wilson recalls. “In all
my years as a print and radio and local and national tele-
vision reporter, I’ve never seen anything like it.”

At one point, their lawsuit claims, WTVT general
manager David Boylan told them he “wasn’t interested”
in looking at the story himself and pressured them to
follow the company lawyer’s directions, adding, “Are you
sure this is a hill you’re willing to die on?” On another
occasion, Boylan allegedly told them, “We paid $3 bil-
lion for these television stations. We will decide what the
news is. The news is what we tell you it is.” Boylan then
notified them they would be fired for insubordination
within 48 hours and another reporter would make the
requested changes.

“When we said we’d file a formal complaint with the
FCC if that happened,” notes Wilson, “we were not fired
but were each offered very large cash settlements to go
away and keep quiet about the story and how it was han-
dled.” The reporters refused the settlement, which
amounted to nearly $200,000, and ultimately were fired
in December 1997.

THE PERFECT CASE

Notwithstanding the dramatic issues and allegations
at stake for reporters everywhere, the lawsuit has gener-
ated almost no national media attention and only a few
stories in the Florida press—most of which are couched
in timid “he said, she said” language that is sure to please
Monsanto. One editorialist could not resist putting quo-
tation marks around the word “facts” in discussing the
case: “The ‘facts’ at issue were as slippery as a just-
milked cow. . . . And the lines between advocacy, truth
integrity and insubordination thin to pencil width when
an expensive lawsuit’s in the offing.”

“Is this an example of local TV’s growing reluctance
to air hard-hitting investigative news pieces?”” asked Eric
Deggans of the St. Petersburg Times before concluding
that “The truth, as always, lies somewhere in the

PR Watch / Second Quarter, 1998 11



middle.” After examining “the personality conflicts and
lack of definitive scientific evidence” about rBGH, Deg-
gans concludes that “Wilson’s and Akre’s case may not
be the perfect example to illustrate the trend of increas-
ingly irrelevant reporting in TV news.”

Actually, the case is a perfect example to illustrate that
trend. In fact, Deggan’s response to the case shows how
corporate interests have succeeded in dramatically shift-
ing the terms of acceptability in journalistic discourse.

Good journalism—in particular, good investigative
journalism—is almost always controversial and accom-
panied by “personality conflicts.” In dealing with tech-
nologically novel products like genetically-engineered
hormones, “lack of definitive scientific evidence” is part
of what makes the story controversial.

“Is there smoking-gun, iron-clad evidence available
today that drinking milk from hormone-treated cows will
lead to cancer in you or your children?” asks Wilson.
“No. Many scientists will tell you because this is a drug
injected into animals and not directly into humans the
testing of its effects on milk-drinkers has never been thor-
ough enough to know for sure. But ask yourselves this:
how long did it take us all to learn about the effects of
tobacco while the special interests insisted there was no
evidence of any harm? Was it wrong to raise those issues
before the link was indisputable? Or how about Agent
Orange, dioxin, PCBs—all Monsanto products, by the
way, all approved by the government, sworn by Mon-
santo to be safe. Was it wrong to raise those issues before
we knew for certain?”

In reality, journalistic reluctance to discuss hypo-
thetical, as-yet unproven health risks is driven more by
fear of corporate lawsuits than by a desire to be “respon-
sible.” One such lawsuit by the Food Lion grocery store
chain resulted in a $5.5 million judgment against ABC-
TV in January 1997—just one month prior to Monsan-
to’s threatening letter aimed at killing the Akre-Wilson
story. It was a verdict that Monsanto’s attorney made
sure to mention in his letter to Roger Ailes. “What has
Monsanto concerned . . . is the assault on their integrity
. . . blatantly carried on by Ms. Akre and Mr. Wilson,”
Walsh wrote. “In the aftermath of the Food Lion ver-
dict, such behavior would alone be cause for concern.”

“A lot of people now are more fearful of doing inves-
tigative journalism since Food Lion . . . which is why we
have so many lawyers involved,” admits Phil Metlin, who
took over as WTVT’s news director in July 1997. “We
have to be careful . . . and prudent.”

The result, of course, has been that attorneys
rather than reporters are empowered to make journalis-
tic decisions.

For its part, WTVT insists that this system of insti-
tutional self-censorship must be defended in order to
avoid “chilling the give-and-take essential in any news-
room in getting the news on the air in a timely and
responsible manner.” In legal court filings, the station
insists that its “editorial discretion and judgment should
not and cannot be the subject of second-guessing by a
judge or jury, consistent with the First Amendment.”

WTVT also objects to the fact that Akre and Wilson
*“conducted two press conferences the day they filed their
suit” and “have also created a web site to publicize their
issues, where they have posted the complaint and
exhibits and where they are soliciting public comments.”
Worse yet, the website includes two complete scripts of
their controversial rBGH report—one version showing
how they wanted to write the story, and the other show-
ing how the network wanted it edited. Neither version
has ever aired. In fact, its filings in court claim that by
posting the scripts on their website, Akre and Wilson
“have misappropriated . . . property. . . . This miscon-
duct by Plaintiffs is in itself a material and serious breach
of the employment agreements [and] amounts to theft.”

Theft it may be, in some strange legal sense, but Akre
and Wilson don’t care at this point. “I am risking my
career by doing this, and | will probably never work in
television again,” Wilson said, ““But we wanted to get this
story out.”

“As a mother, | know this is important information
about a basic food I've been giving my child every day,”
Akre said. “As a journalist, | know it is a story that mil-
lions of Floridians have a right to know. The television
station we worked for promised the story would be told.
Instead, we spent nearly a year struggling to tell it hon-
estly and accurately, and four months after we were fired
for standing up for the truth, the station has done noth-
ing but continue to keep this important news secret. It
is not right for the station to withhold this important
health information, and solely as a matter of conscience
we will not aid and abet their effort to cover this up any
longer. Every parent and every consumer has the right
to know what they’re pouring on their children’s morn-
ing cereal.”

In May 1998, a month after Wilson and Akre filed
suit, the station aired an rBGH story by the investigative
reporter who was hired to replace them. His story, pre-
dictably, omitted many of their criticisms of Monsanto.

A version of this article appeared in the June 1998 issue
of The Progressive magazine. Further information about
the Akre-Wilson lawsuit is available on their website at
<http://www.foxBGHsuit.com>. =

12 PR Watch / Second Quarter, 1998



