P LATGH

Public Interest Reporting on The PR/Public Affairs Industry
Volume 10, Number 3 Third Quarter 200%

WWW.PRWAICH.ORG

HLS0 I THIG [aalE:

How Enuvironmentalists
Sold Out to Help Envron

page 5

Utility Company
Propaganda:
The Early Years

page 7

Cancer PR Firms Still
Addicted to Tobacco

page 8

The Electricity Deregulation Con Game
by Sharon Beder

Electricity deregulation was supposed to bring cheaper electricity
prices and more choice of suppliers to householders. Instead it has
brought wildly volatile wholesale prices and undermined the reliabil-
ity of the electricity supply. The rising electricity prices and blackouts
in California and the northeastern states of the US are consequences
of the changes engineered by vested interests; changes that were accom-
plished through a massive PR campaign to deceive politicians and opin-
ion leaders about their benefits.

Despite efforts to manufacture an appearance of grassroots support,
deregulation was primarily driven by large industrial users, who thought
they could save money, and energy companies, who thought they could
make money out of it. The case for deregulation could not be presented
in self-interested terms to the public. It had to be presented as being
in the interests of the wider public. Groups such as large industrial
energy users used the language of free-market advocates to state their
case in terms that disguised their self-interest.

The Heritage Foundation, a conservative think tank, helped spread
the rationale for deregulation. Texas Congressman Thomas Del ay set
out his “free-market vision” for the electricity industry at a Heritage
Foundation lecture: “Bringing electricity into the competitive world will
unleash new products, greater efficiencies, business synergies, and
entrepreneurial success stories,” he said. “It will create new industries,

Flack Arack

Something similar happens, as Sharon Beder illus-
trates in her articles for this issue, when utility com-

Propaganda is the art of persuading people to
accept ideas that are not necessarily in their own best
interests. This is why propagandists often look for ways
to conceal the identity and motives of their client from
the people they are trying to influence. This also
explains why public relations firms sometimes find
themselves enmeshed in conflicts of interest.

Past issues of PR Waich have reported on firms that
specialize in working simultaneously for nonprofit
organizations, governments and corporate clients,
often for the express purpose of achieving what the
Porter/Novelli PR firm describes as “cross-pollina-
tion”—which helped it persuade the American Cancer
Society and the National Cancer Institute to sign let-
ters supporting the position of P/N’s paying clients,
including produce growers and pesticide makers.

panies like Enron are able to recruit environmentalists
to support their self-serving positions in favor of elec-
tricity deregulation. The result is that policies contrary
to the public interest are sold to the public under false
pretenses. The dangers inherent in conflicts of inter-
est should be obvious, but they often go unnoticed and
unremarked until the damage has been done.

The same theme runs through Paul Goldberg’s arti-
cle on page eight. Conflicts of interest place PR firms
where the action is happening in terms of influencing
policy. When PR firm works for the National Dialogue
on Cancer, it gets a seat at central command in the war
on cancer, with an opportunity to influence key play-
ers and policies in subtle ways that the public may
never see. And if they get caught serving two masters,
they simply apologize and call it an innocent oversight.




new entrepreneurs, and new jobs.” Delay, the majority
whip in the U.S. House of Representatives, was closely
connected to Enron and a beneficiary of Enron dona-
tions. Two influential members of his “kitchen cabinet”
were used as lobbyists by Enron. In Texas, his efforts to
promote deregulation earned him the nickname DeReg.

In Energizing America: A Blueprint for Deregulating the
Electriciry Market, Adam Thierer, a fellow of the Heritage
Foundation, argued that regulation of electricity monop-
olies had caused a “lack of price competition and con-
sumer choices, limited innovations, and a lackluster
environmental record” whereas “deregulation of the elec-
tricity marketplace” promised “rich rewards.” These
rewards, he argued, included lower prices, lower oper-
ating costs for industry, more jobs, increased reliability
of service and a cleaner environment.

Even the more centrist think tank, the Brookings
Institute, produced a report supporting electricity dereg-
ulation for its potential consumer savings. The report was
financed by companies lobbying for deregulation includ-
ing Enron, Pennsylvania Power and Light, Wisconsin
Electric Power, Cinergy and the Electricity Consumers
Resource Council, a coalition of large electricity users.

Advocates of deregulation also formed a plethora of
corporate front groups and coalitions, including the
Alliance for Competitive Electricity, Citizens for State
Power, Electric Utilities Shareholders’ Alliances, the
Alliance for Power Privatization, and the Coalition for
Customer Choice in Electricity. The campaign was coor-
dinated by Americans for Affordable Electricity (AAE),
whose members included the Ford Motor Company,
Enron and various utilities. AAE raised millions of dol-
lars for lobbying and advertising, spending $4 million a
year on top of what each of its members spent. Member
companies and groups also donated the time of their
public relations, legal, policy and lobbying personnel.

Citizens for a Sound Economy (CSE), a front group
with close Republican ties, spent tens of thousands on
advertising in various states and even used banners from
airplanes to promote “consumer choice.” It commis-
sioned a study (funded in part by Enron) claiming that
deregulation would reduce the average electricity bill by
43 percent. Politicians financed by business interests
were eager to use think tank and front group data in their
arguments for deregulation. After CSE’s figure of 43 per-
cent was cited by the Heritage Foundation, the Foun-
dation’s report was publicized by others as a
confirmation of CSE’s study. A press release from the
House Commerce Committee claimed that “yet another
academic study” had concluded “that giving consumers
the freedom to choose their own electric utility will result

in lower rates, improved service and better reliability.”
The Committee also cited the Brookings Institute report.

Politicians promoted the concept of consumer choice
as a primary benefit of deregulation because they wanted
wide voter support, which is why the actual legislation
had names like the “Electric Consumers’ Power to
Choose Act.” When the chair of the Commerce Com-
mittee, Tom Bliley, appeared at a press conference pro-
moting the bill, he brought along representatives of what
were supposed to be hundreds of consumer groups that
wanted consumer choice. This was to avoid the impres-
sion that the bill was being introduced for the benefit of
big business. The press conference announced a “media
outreach” initiative telling consumers that deregulation
could save up to 43% on their power bills.

“During the first six months of 1996 alone, energy
interests spent at least $37 million to lobby Congress and
federal agencies on deregulation,” notes the Center for
Responsive Politics. In addition, millions of dollars were
spent on PR, including television advertising and polling
aimed at persuading politicians and bureaucrats. The
Edison Electric Institute (EEI) alone spent $11 million
on lobbying in 1996. It hired 15 different firms to sup-
plement its eight in-house lobbyists including the lob-
bying firms of three former Congressmen—two
Republican and one Democrat—and a former lobbyist
for the AFL-CIO.

WHAT’S GOOD FOR ENRON

Political campaign donations helped Enron play a
major role in the deregulation campaign. In total, Enron
donated just under $6 million to election campaigns
beginning with the 1989-90 election cycle. It contributed
to the campaigns of 71 current senators and 188 current
members comprising 43 percent of Congress. It became
the sixth highest contributor during the 1994 election
cycle and by 2000 was the top contributor of all corpo-
rations in the Energy/Natural Resources sector. Enron
also spent millions lobbying Congress, the White House
and federal agencies. Like the EEI, Enron drew its lob-
byists from both the Republican and Democrat parties.
By the late 1990s it employed more than 150 people on
state and federal government affairs in Washington, DC.

The battle for deregulation at the state level was
equally well financed. Following their successes in Con-
gress, the power companies spent large amounts of
money on lobbying for deregulation at the state level.
Enron’s lobbyists sought out consumer groups, schools
and other community groups that would benefit from
cheaper electricity and tried to persuade them that dereg-
ulation would be good for them.

2 PR Watch / Third Quarter, 2003



Enron CEO Ken Lay “is pulling out all stops to
hasten deregulation,” Business Week reported. “In April
[1997], he launched a $25 million-a-year nationwide ad
campaign and says he’ll spend up to $200 million to
argue the merits of free-market electricity. Behind the
scenes, he has deployed legislative SWAT teams in front-
line states such as New York, Massachusetts, and Texas.

In Texas, Enron spent $5.8 million between 1998 and
2000 on funding state politicians, hiring 83 lobbyists,
advertising, and donations to Texan charities. It used its
enormous political influence to overcome the resistance
of the existing regulated utilities in Texas and persuade
the public (which was already paying low prices for elec-
tricity) that they would be better off with deregulation.

In California, big electricity users formed Californi-
ans for Competitive Electricity to lobby for deregulation.
It encompassed a range of other coalitions including the
California League of Food Processors, the California
Manufacturers Association, the California Large Energy
Consumers Association—a coalition of cement compa-
nies, steel manufacturers and a gold mining company,
and the California Independent Energy Producers Asso-
ciation. The California Manufacturers Association spent
$1.7 million on lobbying in 1995 and 1996. The Cali-
fornia Large Energy Consumers Association and Cali-
fornians for Competitive Electricity also spent hundreds
of thousands of dollars.

Existing regulated utilities also participated in the
campaign for deregulation. The Center for Public
Integrity estimates that three major Californian utilities
spent $69 million between 1994 and 2000 on lobbying
and political spending. In return for giving up their
monopoly status, the regulated utilities negotiated a deal

assuring them that $28.5 billion of ratepayer money
would be used to pay off past debts from capital invest-
ment (‘stranded costs’) incurred by the construction of
nuclear power plants.

The utilities were influential supporters of deregula-
tion. For decades they had been giving campaign con-
tributions and other donations to local politicians to
ensure that the issue of public power was kept off the
political agenda. They also donated money to a variety
of community and civic groups and charities. According
to the San Francisco Bay Guardian, the Pacific Gas &
Electric Company (PG&E) “infused itself into San
Francisco politics, society, culture and business—using
its money to make connections that have insulated the
company from criticism or political challenge.”

“The politicians and the community groups are all
neutralized by the money, and there’s no countervailing
force to fight the utility,” observed consumer advocate
Ralph Nader. PG&E insinuated itself into several influ-
ential business organizations and onto the boards of large
companies in the area. Even after prices for electricity
soared and service deteriorated, business groups refused
to publicly support a shift to publicly-owned utilities.
According to Nader, PG&E also spread large amounts
of “money around to the big law firms, so there’s no
major firm that can take on PG&E. Then they enlist the
political power of these law firms to press their agenda.”

The revolving door between business and government
also helped the deregulators line up bipartisan support.
Although Republican Governor Pete Wilson led the push
for deregulation. Democratic Senator Steve Peace was
also a key advocate and received $277,000 in campaign
contributions from the three large utilities. David

PH |.I.|H"]H is published quarterly by

Center for Media & Democracy

520 University Avenue, Suite 310
Madison, WI 53703

Phone: 608-260-9713; Fax: 608-260-9714
Email: editor@prwatch.org

Web site: http://www.prwatch.org/

©2003 by the Center for Media & Democracy.
All Rights Reserved. For permission to reprint
articles, contact the above address.

ISSN 1091-5583

CMD Executive Director: John Stauber

Editor: Sheldon Rampton

Associate Editor: Laura Miller

CMD Board of Directors: Linda Jameson, Joseph
Mendelson, David Merritt, Scott Robbe
and Debra Schwarze

Subscribing Member Rates:

* Businesses: $200/year
* Non-Profit Groups: $60/year
* Journalists and Individuals: $35/year

For further information,
or to book a speaker,
contact the Center for Media & Democracy

PR Watch / Third Quarter, 2003 3



Takashima, who had been Peace’s chief of staff in the
1980s before working as a lobbyist for utility SoCalEd,
returned to work for Peace and helped shape the dereg-
ulation bill. Takashima then left to be director of gov-
ernment affairs for PG&E.

In addition to campaign contributions, legislators also
reaped personal benefits. Energy companies supported
an organization called the California Foundation on the
Environment and Economy (CFEE), which had repre-
sentatives of the three main utilities on its board of direc-
tors. CFEE paid for various overseas trips for politicians
and members of the Californian Public Utilities Com-
mission (PUC) to “study deregulation.”

The state government also spent tens of millions on
an “education program” in preparation for deregulation.
“Plug in, California” was an $89 million government
advertising campaign aimed at householders and small
businesses that promised degulation would mean cost
savings, reliability and consumer rights. It included tele-
vision, radio and newspaper ads as well as direct mail and
trained speakers talking to 84 community groups.

Enron spent more than $345,000 lobbying for dereg-
ulation in California and another $438,155 on political
contributions. It hired former legislators and Californ-
ian PUC officials to shape legislation that created the dis-
astrous energy market which would later be referred to
as “the Enron model.”

Enron made huge amounts of money from Cali-
fornian energy deregulation. A significant proportion of
California’s electricity and natural gas market operated
through Enron’s online auction. According to Public Cit-
izen, the auction “allowed Enron’s unregulated energy
trading subsidiary to manipulate supply in such a way as
to threaten millions of California households and busi-
nesses with power outages for the sole purpose of increas-
ing the company’s profits.”

Even after the profiteering of Enron and other elec-
tricity companies got out of hand, the spin doctors
worked to divert the blame from deregulation. Even as
the utilities threatened bankruptcy and ongoing black-
outs unless the state government bailed them out, the
major media outlets in California and throughout the
world depicted the problem as a shortage of energy itself.
Hundreds of articles were publishinged insisting that the
crisis stemmed from a booming economy and industrial
growth, coupled with unusually hot, dry weather which
caused energy demand to surge.

California utilities, claiming bankruptcy as a result of
the price manipulation by unregulated power companies,
used their information channels to ensure that the crisis
was not depicted as a failure of deregulation. PG&E

inserted a letter into 4.6 million ratepayers’ bills saying
that “the state’s booming economy can be a mixed bless-
ing,” referring to rapidly growing population and the
“multiple electronic devices” of the Internet age: “New
energy supplies have not kept pace with that growth...
Factors like that lead to shortages and shortages lead to
higher prices.”

These arguments continued to circulate in the media
even though they were contradicted by independent
studies from groups like the Californian Independent
System Operator (CA-ISO), a nonprofit group that man-
ages 75 percent of the state’s power grid. Born of dereg-
ulation in 1998 with the blessing of utility companies,
politicians and regulators, CA-ISO compiled data show-
ing that growth in demand was less dramatic than por-
trayed and not a primary cause of the crisis.

FINGERING ENVIRONMENTALISTS

Environmentalists were also blamed for the state’s
energy problems. Ed Gillespie, a former George W. Bush
campaign strategist who now chairs the Republican
National Committee, worked for Enron while concur-
rently heading the 21st Century Energy Project, a coali-
tion of conservative groups which claimed that
environmentalists had created the problems by imped-
ing the construction of new electricity generation.

Mainstream media bought into the propaganda and
helped to spread it. Many media reports in fact stated
that the problem was too litle deregulation. “Demand
for electricity outpaced older power plants,” stated the
New York Times, “while a botched experiment with par-
tial price deregulation and longstanding environmental
opposition combined to create disincentives to build new
power plants or create cheaper wholesale prices through
competition.”

The federal government used the Californian energy
crisis to call for easing California’s environmental rules,
particularly air pollution regulations. (Subsequently Cal-
ifornia experienced its worst air pollution for several
years.) The energy industry used the crisis to justify a
general repeal of pollution regulations and withdrawal
from the Kyoto agreement on global warming. In News-
week, Robert Samuelson argued that you couldn’t curb
pollution and global warming if you wanted cheap power.

The energy industry also used the pretext of an energy
shortfall to call for more nuclear energy and oil drilling
in protected places such as Arctic National Wildlife
Refuge—even though the utilities had admitted the
uncompetitiveness of nuclear energy, which was the
reason behind the state’s rate freeze; even though most
Californian electrical generators used natural gas, not oil;
even though the blackouts were not caused by a short-

4 PR Watch / Third Quarter, 2003



age of gas or oil; and even though curtailing of environ-
mentally-friendly generation and conservation had con-
tributed to the lack of surplus electricity in the first place.

By 2001 many Californians had swallowed the pro-
paganda, and a majority supported nuclear power plants
for the first time since the Three Mile Island accident in
1979. The National Energy Policy released in May 2001
recommended building “between 1,300 and 1,900 new
electric plants” with an emphasis on natural gas and
nuclear generation. It also promoted “enhanced oil and
gas recovery,” which included drilling for oil in ANWR,
as a way of dealing with the ‘crisis’. It blamed electric-
ity shortages for rising electricity costs. The same spin
is being put on the August blackout in the northeast of
the United States and Canada. The disaster is again
being blamed on increasing electricity demand, envi-

ronmentalists who supposedly prevented the transmis-
sion system from being upgraded and expanded, and
insufficient deregulation.

The real problem, however, is that deregulation has
enabled producers to evade responsibility for investment
that would prevent such failures. The new unregulated
market is more interested in profitability than providing
a reliable service. In the case of electricity transmission
the link between profitability and reliable service provi-
sion is so tenuous that the deregulation process has been
more of an act of faith than one grounded in common
sense. That faith, in turn, has been purposely fostered
by those with a vested interest in deregulation. Bl

Sharon Beder is author of Power Play: The Fight for Con-
trol of the World's Electricity, The New Press, NY, 2003.

How Environmentalists Sold Out 1o Help Enron

by Sharon Beder

A key component of the PR campaign by private
power companies consisted of efforts to target key envi-
ronmentalists, enrolling them to their cause while attack-
ing environmentalists who were not so easily persuaded.

During the 1970s, environmentalists criticized the
expansionist mindset of the power companies and the
rating structure which rewarded high electricity con-
sumption and provided no incentives for conservation
and efficiency. In the late 1980s, however, “sustainable
development” became the catchphrase and some main-
stream environmental groups were swayed by business
proffers of “win-win” situations that they promised
would enable companies to make profits while suppos-
edly helping the environment.

In 1989, Ralph Cavanagh, a senior lawyer at the Nat-
ural Resources Defense Council INRDC), set up the
“California Collaborative Process.” The San Francisco
Bay Guardian called it a process whereby “key environ-
mentalists could meet behind closed doors with top exec-
utives from private utilities to smooth over their dif-
ferences and hammer out energy-efficiency programs.”

Thanks to the Collaborative Process, PG&E was able
to greenwash its image by running ratepayer-funded tele-
vision advertisements with titles such as “Conversations
with the Earth” and “Smarter Energy for a Better
World.” At the same time NRDC defended PG&E’s
commitment to environmental protection and sup-
ported PG&E causes such as higher electricity rates.

When President Bush awarded PG&E the Environ-
mental and Conservation Challenge Award in 1991,

Cavanagh was featured in full-page newspaper ads prais-
ing PG&E’s environmental efforts. Cavanagh also pro-
duced videos on behalf of PG&E, and collaborated with
PG&E personnel to coauthor an article on their conser-
vation efforts. Cavanagh was appointed to a steering
committee with Amory Lovins and others for a PG&E
research project, and he generally received favorable
media coverage for his “positive” and cooperative stance.
NRDC had been founded in 1970 by two Wall Street
lawyers to fight legal cases to protect the environment.
It was funded by the Ford Foundation on the condition
that it accepted a conservative board of trustees that
included Laurence Rockefeller and other wealthy con-
servatives. Additionally, Ford stipulated that its legal
activities had to be cleared by a group of past presidents
of the American Bar Association. One of the two found-
ing lawyers, Stephen Duggan, was a partner in the New
York law firm, Simpson, Thatcher & Bartlett, which
included utilities as a major part of its clientele. At the
behest of the Ford Foundation, the NRDC also incor-
porated a similar public interest law group made up of
Yale Law School graduates, which included John Bryson,
who later became head of the Californian Public Utili-
ties Commission (CPUC) and then chief executive of
Southern California Edison Company (SoCalEd).
Cavanagh was reportedly a “disciple of Bryson.”
During the 1970s and 80s, the NRDC made a name
for itself by fighting legal battles to enforce clean air and
water legislation as well as cases to do with pesticides,
arms testing and a myriad of other issues. When it came

PR Watch / Third Quarter, 2003 5



to energy issues, however, NRDC moved from being a
confrontational outsider to a significant player with a seat
at the negotiation table, with the help of the San-Fran-
cisco-based Energy Foundation.

NRDC received $3.1 million from the Energy Foun-
dation between 1991 and 1997 and $1.13 million from
the Pew Foundation between 1993 and 1995. Both foun-
dations were set up with corporate money made in oil
and other industries. These foundations dominated the
funding for activist groups, ensuring that their lobbying
on energy issues took a pro-business, pro-deregulation
and pro-private utility stance. According to Ralph Nader,
“the network of funders has become a network of
enforcers. And these guys are all on a first-name basis
with these corporate [utility] executives.” The Energy
Foundation ran conferences where environmentalists
and consumer activists could hob nob with utility exec-
utives and get on their wavelength.

Despite all this friendly hob-nobbing, Californian pri-
vate utilities cut their budgets for achieving energy effi-
ciency between 1994 and 1998: PG&E by 38 percent,
San Diego Gas & Electric by 58 percent and SoCalEd
by 23 percent.

NRDC played a key role in gaining the support of
environmental groups for deregulation in California
during the 1990s. Many environmentalists were per-
suaded that deregulation would remove incentives from
the regulated monopolies to increase electricity sales and
build large new power plants. They also believed that the
unregulated “free market” would provide more oppor-
tunites for companies offering alternative power gener-
ation from renewable sources.

To shore up environmentalist support for the dereg-
ulation law, the California legislature included a small
budget for energy efficiency and the development of elec-
tricity generation from renewable resources. Harvey
Wasserman, author of The Last Energy War, claims that
the pro-environmental measures in the bill were a “few
eco-scraps” that enabled Cavanagh to sell the deregula-
tion bill to the media and the mainstream environmen-
tal community. Cavanagh was quoted by the media as
the voice of environmentalists on the issue, preventing
others with more critical stances from being heard.

According to the American Prospect, SoCalEd CEO
John Bryson got NRDC support for deregulation by
promising a commitment to various conservation pro-
grams but he later got the Federal Energy Regulatory
Commission (FERC) “to overturn the conservation
mandate.” Far from benefitting the environment, dereg-
ulation in California crippled the nascent solar and
energy efficiency industries, because of the uncertain

investment environment created and the surcharges nec-
essary to bail out the utilities.

“YOU CAN TRUST ENRON”

Environmental groups also provided reputational
support to Enron, which was hailed as an ethical com-
pany, won environmental awards and was listed promi-
nently on social responsibility investment indexes even
as it fought pollution restrictions in Texas, enabling its
methanol facility to continue emitting more than 3,000
tons of air pollution each year while its pipelines in the
developing world caused major environmental damage.

Enron won environmentalist praise because it lobbied
for environmental regulations that were in its own inter-
est. Its stand on global warming, for example, had more
to do with the anticipated profit opportunities from
greenhouse gas emissions trading than from a desire to
save the planet. One company memo stated that the
Kyoto treaty “would do more to promote Enron’s busi-
ness than will almost any other regulatory initiative out-
side of restructuring the energy and natural-gas
industries in Europe and the United States.”

Another Enron memo stated: “Enron now has excel-
lent credentials with many ‘green’ interests including
Greenpeace, World Wildlife Fund, Natural Resources
Defense Council [NRDC], German Watch.” NRDC’s
Cavanagh was particularly impressed with [Ken] Lay’s
opposition to some anti-environmental measures in
Congress. “He is part of the reason why the bad guys
ultimately failed at most of what they attempted,”
Cavanaugh stated. “On environmental stewardship, our
experience is that you can trust Enron.”

Enron used donations and its relationship with the
NRDC to win approval for its purchase of the largest
electric utility in Oregon, Portland General Electric
(PGE). The purchase faced considerable opposition
within the state. Even Oregon’s Public Utility Commis-
sion opposed the takeover, warning that prices would
rise, workers would lose their jobs, and the environment
would not be protected. Others went further, arguing
that Enron planned to sell off PGE’s assets and sell its
cheap hydropower to California for large profits.

NRDC'’s Cavanagh played a key role in pacifying
some of this opposition. He negotiated a memo of under-
standing between Enron and Oregon environmental
groups involving a transfer of $500,000 of financial sup-
port from Enron to the groups. Cavanagh repeatedly
declared that Enron was a socially responsible company
that could be trusted. The takeover went ahead. And sure
enough, in the following two years rates went up, assets
were sold and PGE’s electricity made its way to Cali-
fornia. Enron then sold the utility. W

6 PR Watch / Third Quarter, 2003



Uriliry Company Propaganda: The Early Years

by Sharon Beder

During the early twentieth century, private electric-
ity companies and their trade associations developed the
arsenal of public relations techniques that enabled them
to survive and grow through the 20th century, with very
little government interference, despite growing evidence
of their extortionist practices and despite popular move-
ments for public control and ownership.

The utilities ran a massive nation-wide propaganda
campaign to persuade the public that government own-
ership of electricity utilities threatened the American Way
of Life. The campaign utilized smear tactics and
appealed to patriotic feeling rather than reason. Utility
representatives were urged “not to argue with the advo-
cates of public ownership but to arouse prejudice against
them by pinning on them the bolshevik idea.”

A federal inquiry into the electricity industry ran from
1928 to 1934. It concluded that “no campaign approach-
ing it in magnitude has ever been conducted except pos-
sibly by governments in war time.” The activities of the
various power companies and utilities were coordinated
by the National Electric Light Association (NELA). It
had an annual budget of a million dollars and additional
special funds for special purposes such as its $25-30 mil-
lion per year advertising budget.

Public relations material was sent to every conceiv-
able outlet. Employees were trained in public speaking
and public relations and gave thousands of talks to busi-
ness, schools and other groups, reaching millions of
people each year. The campaign was careful in its use of
language. Public ownership became “political owner-
ship” and private utilities became “public utilities” or
“public service companies”.

Female employees were also used by the utilities to
influence the community. The women were trained to
promote the utilities with “their friends and neighbours,
their associates in business and professional women’s
organizations, social clubs and church societies.” They
were taught how to casually bring the conversation
around to the issue of utility ownership at social gather-
ings, so as to give the utility point of view. This view was
not to be attributed to the utility but rather to some other
respected community figure such as “my banker” or “my
doctor.” One company entertained 10,000 women in just
two days at tea parties organized for this purpose.

NELA also utilized the now common technique of
getting other third parties to convey their message so that
it would not appear to be self-interested. Third parties
employed for this purpose included newspapers, schools,
clubs, insurance companies, churches, government offi-
cials, political leaders, bankers and industrialists. NELA
and individual companies organized and paid for outings

such as deep sea fishing, theatre parties, baseball games,
and duck shooting parties for influential politicians, edu-
cators, business people and newspaper editors. Through
donations and other forms of patronage, it persuaded a
number of seemingly independent organizations to pro-
mote the utility viewpoint.

The utility information committees spent an esti-
mated $30 million annually in advertising, which served
as a lever to secure editorial loyalty in reporting on util-
ity matters. They consciously used their huge budget to
reward newspapers that gave them good coverage and
withheld advertising from those that were critical.

Media support was also gained in various other ways.
In the mid-1920s the Hearst papers ceased their pop-
ulist front-page stories supporting public ownership of
electricity systems after Hearst received a loan from Her-
bert Fleishhacker, president of the LLondon and Paris
National Bank in San Francisco and a leading advocate
of privatization of water and electricity. Hearst instructed
his employees to maintain “pleasant relations” with
Fleishhacker and not criticise his activities.

The utilities even tried to simply buy many of the
most influential newspapers around the nation so as to
control press coverage. They tried their hand at radio
broadcasting and made good use of press agencies that
sent news items, editorials and features to newspapers
around the country. Often the information committee
would draft an opinion piece and then persuade a promi-
nent person—a governor, judge or attorney—to sign it
as author. This ensured that newspapers printed them
and provided third party endorsement for utility views.

Local managers were expected “to cultivate personal
acquaintance with the school superintendents, teachers,
to arrange for [private utility] lectures, offering prizes,
making use of school papers.” Universities were offered
financial assistance to gain their cooperation in ensuring
courses were conducive to private power company inter-
ests. NELA also encouraged and subsidized courses on
utilities. This was often not done directly but by using
people who appeared to be independent.

The utilities influenced many organizations by pro-
viding their most influential members, those “with
standing and reputation as distinguished members com-
manding the confidence of their fellows,” with expense
accounts in return for getting their organization to
endorse the utility viewpoint. A government committee
reported in 1923: “Another practice...was that of
employing as campaign workers, persons prominent in
commercial bodies, farm organizations, labor unions,
social literary, and civic clubs, without these hired rep-
resentatives disclosing their employment.” Wl

PR Watch / Third Quarter, 2003 7



Cancer PR Firms Srill Addicred 1o Tobacco

by Paul Goldberg, editor, The Cancer Letter

The American Cancer Society (ACS) had a problem:
it wasn’t a major player in cancer politics in Washington.

To move to center stage, the Atlanta-based charity
turned to two PR firms, Shandwick International and,
later, Edelman. To develop an overarching cancer
agenda, Shandwick and ACS constructed a political
structure called the National Dialogue on Cancer, and
convinced former President George Bush and the Cali-
fornia Democratic Senator Dianne Feinstein to lead it.

The Dialogue is a dream opportunity for a PR firm
to tap into a pack of multi-billion-dollar industries,
including health care, pharmaceuticals and food. Unfor-
tunately, the firms involved have been unable to steer
away from another multi-billion-dollar industry: tobacco.

Four years ago, soon after Shandwick and ACS set
up the Dialogue, The Cancer Letter, a weekly newsletter
that covers the politics of cancer, reported that the firm
also represented R.]. Reynolds Tobacco Holdings. The
embarrassment of that disclosure in January 2000,
caused ACS to fire Shandwick on the spot.

The Dialogue, however, continues. Meeting behind
closed doors at sundry Washington hotels, at the George
Bush Presidential Library and Museum, and at the Bush
family compound in Kennebunkport, the Dialogue has
been planning fundamental legislative and regulatory
changes in cancer research and cancer care.

After George W. Bush became President, he
appointed urologist Andrew von Eschenbach, a family
friend and one of the Dialogue founders, to lead the
National Cancer Institute. The Dialogue was becoming
the ideal place to meet important players and influence
policy. Money poured in. The Dialogue has lined up
about $21 million in pledges and contributions, enough
to consider hiring another big-time PR firm.

After a search last fall, the Dialogue chose Edelman,
which, alas, was known for its 50-year history of repre-
senting tobacco clients worldwide, and—on one embar-
rassing occasion also uncovered by The Cancer
Letter—ACS. Was Edelman prepared to make itself
tobacco-free to get the Dialogue business?

It was. In October 2002, Edelman top executives
Richard Edelman and Daniel Edelman signed a pledge
that their companies would no longer serve tobacco
clients. The letter pledged that Edelman and Strategy-
One, two firms owned by parent company Daniel J. Edel-
man Inc., would not work with tobacco companies on
any business, including marketing, corporate reputation,
social responsibility, and research.

Until that dramatic pledge, Edelman sought to pro-
mote both tobacco and health, serving pharmaceutical
companies and advocacy groups. The firm’s health image

was enhanced in part by Richard Edelman’s position on
the board of the CDC Foundation, a non-profit group
that develops partnerships between Centers for Disease
Control and Prevention and others entities. If the letter
from the Edelmans was sincere, the PR firm would serve
two masters no longer.

Peggy Conlon, a member of the Dialogue board and
head of its communications committee, described the
Edelman pledge as a dramatic conversion. “I am
impressed by people who are willing to set aside the profit
motive,” said Conlon, head of the committee that
selected Edelman and president and CEO of the Ad
Council, a New York-based non-profit group that pro-
duces public service announcements. “There is a culture
there that wants to do everything they can to improve
the health of the country.”

Yet, the pledge notwithstanding, the PR firm didn’t
sever its ties to tobacco. The Cancer Letter reported that
eight months later, the company’s office in Malaysia was
helping British American Tobacco promote “social
reporting,” a political process that critics say is designed
to preempt global tobacco control. Also, an Edelman
affiliate continued to represent BAT in Russia, and a
press release from an affiliate in Poland claimed com-
pletion of award-winning projects for Philip Morris
Polska and that country’s tobacco industry association.

These revelations notwithstanding, Edelman has
managed to maintain the Dialogue account, positioning
the firm squarely in the center of cancer policy. Its
employees work alongside NCI officials, cancer research-
ers, and cancer professional societies. In July 2003, for
example, the Dialogue announced a plan to create a
tumor bank for genomic research. The day before the
announcement at the annual meeting of the American
Association for Cancer Research, an NCI staffer sent this
email to outside experts who were working on the Dia-
logue project: “If you are agreeable, and there is suffi-
cient press interest, we would like you to serve as
spokespeople for the project. Jennifer Mallory from Edel-
man (cced above) will be organizing the press interviews
over the weekend at AACR. Typically, such interviews
are conducted over the phone, and take approximately
20-30 minutes to complete. If you are willing to serve as
a spokesperson for the project, and have not done so
already, could you please forward Jennifer and me your
cell phone number? Jennifer will contact you over the
weekend to provide you with more information about
how the interview process will operate.”

The press release distributed at the AACR annual
meeting cites Mallory as the contact, without mention-
ing her affiliation with Edelman.

8 PR Watch / Third Quarter, 2003



EDELMAN’S HISTORY OF TOBACCO FLACKERY

Edelman’s tobacco ties were an open secret. One
connection was brought to the Dialogue’s attention last
fall, when Conlon’s Dialogue communications group
recommended Edelman for the job.

At that time, an Edelman-owned company in the U.S.
worked for Altria Group Inc., the parent company of
Kraft Foods, Philip Morris International, Philip Morris
USA, and Philip Morris Capital Corp. It was this reve-
lation that prompted the Edelmans to make their no-
tobacco promise to the Dialogue. “They came back and
said, “We’ll resign that business, and you have our full
assurances that if you give us the business, we will take
no tobacco assignments,”” Conlon said.

Four years ago, the firm was open about represent-
ing tobacco outside the US and covert about represent-
ing ACS. A week after reporting that Shandwick had
designed and launched the Dialogue while also repre-
senting R.J.R., The Cancer Letter reported that Edelman
was similarly serving two incompatible clients: the
cancer society and Brown and Williamson Tobacco
Corp., a BAT subsidiary.

For ACS, Edelman ran a voter education campaign,
placing advertisements in conjunction with the Iowa
caucus and the New Hampshire primary. For Brown and
Williamson, the PR firm operated a 45-foot-long “mobile
media coach,” a press center for the Indianapolis-based
Team KOOL Green, which competes on the Champi-
onship Auto Racing Teams circuit.

At the time, Edelman officials said the company was
not “engaged in public affairs on behalf of the tobacco
industry in the U.S,” adding that the Team KOOL Green
relationship involved auto racing and was made by a
Canadian office (The Cancer Letter, Jan. 21, 2000).

Still, ACS declined to renew Edelman’s contract, and
the firm has done no work for the cancer society since,
said Greg Donaldson, the society spokesman. Though
launched by ACS, the Dialogue is a separate not-for-
profit organization, which appears to have a greater tol-
erance of conflicts.

SOCIAL REPORTING: THE OTHER DIALOGUE

Chalk it up to irony, but Edelman’s Malaysian office
was carrying out a campaign that was initiated primar-
ily by Shandwick.

On June 13, Edelman issued a press release about
scholarships for children of tobacco farmers and curers
on behalf of British American Tobacco’s Malaysian affil-
iate, BAT Malaysia. “We work with BAT off and on . ..
specifically on the community relations and on the social
reporting front,” said Andy See, an Edelman employee
who was listed as one of the contacts on the press release.

“Social reporting” is a curious creation of the modern
public relations industry, a purportedly open “dialogue”
with “stakeholders.” According to See, “It’s about being
responsive to the needs of the stakeholders.” Ciritics,
however, describe this process as an effort by BAT to
thwart the World Health Organization’s Framework
Convention on Tobacco Control.

The BAT strategy involves convincing its opponents
and sundry others “to join it in dialogue,” wrote Bob
Burton and Andy Rowell in the Fourth Quarter 2002
issue of PR Warch. A respected political or cultural figure
in every BAT territory is found to lead the dialogue,
which culminates in production of yearly “social reports.”

“BAT coaxed journalists, health advocates, tobacco
control activists and government officials to participate
in meetings whose purported mission was to advise the
company on how to become a responsible corporate cit-
izen,” Burton and Rowell wrote.

The word “dialogue” figures prominently in the lan-
guage of social reporting. “At British American Tobacco,
we acknowledge that our products are risky, and we rec-
ognize the significant responsibilities of our business,”
said BAT Malaysia in its statement on social responsi-
bility. “We also believe that a company like ours, with a
century’s experience of operating in diverse global cul-
tures, which knows our products and its science, sup-
ports sensible regulation, and has a long track record of
cooperation with governments worldwide, can make a
real contribution to progress in reducing the health
impact of tobacco,” the statement reads. “Our goal is to
seek solutions through dialogue with a wide range of our
stakeholders. We see this as a better alternative to con-
flicts and stalemates which can often characterize debates
on tobacco issues.”

A TALE OF TWO DIALOGUES

Internal tobacco industry documents released earlier
this year show that at the time Shandwick was design-
ing the Dialogue for ACS, it was also working on the
Framework Convention for BAT and designing its social
reporting process.

The documents, obtained from the Minnesota
Tobacco Document Depository, which was established
as a result of that state’s lawsuit against tobacco compa-
nies, include a copy of Shandwick’s February 2000 pre-
sentation to BAT. One of the slides in the presentation
describes its strategy to “rebuild reputation and restock
the ‘reputation reservoir’” through “a bold stroke to cap-
ture people’s attention, get taken seriously, win a part in
the debate.”

By the time Shandwick prepared the presentation to
BAT, it had spent years covertly representing tobacco

PR Watch / Third Quarter, 2003 9



companies in controlling the spin from litigation, newly
released documents show.

After ACS fired Shandwick, the cancer dialogue
endured, evolving on a separate track from the BAT dia-
logues, but the two dialogues are strikingly similar. Like
the BAT dialogues, the cancer dialogue is organized
around prominent figures: Bush and Feinstein. The
groups seek to bring their opponents to the table, in effect
surrendering to seemingly democratic rule by consensus.

The Dialogue’s first meeting was held at the Bush
library in November 1998. Soon after the cancer Dia-
logue was launched, Shandwick officials announced the
creation of the Cancer Legislation Advisory Committee,
a spin-off group that was given the task of designing a
new version of the National Cancer Act.

The creation of the committee and appointment of
its members wasn’t an action of the Dialogue. It was the
action of Shandwick and its client, ACS. The commit-
tee has produced the framework for a bill, which Fein-
stein has introduced. Now, the Dialogue is proposing
programs and policies for NCI and other government
agencies, applauding von Eschenbach’s pledge to “end
suffering and death due to cancer” in the next 12 years—
and collecting money.

“NATURALLY-OCCURRING” NICOTINE

Meanwhile, the BAT dialogues, too, were delivering
their intended message.

As Burton and Rowell first reported in PR Watch,
BAT’s first Malaysian social report described nicotine as
“a naturally-occurring substance in the tobacco plant
which is thought to have a mild stimulant effect.”

The report also noted that tar produced by burning
tobacco “is thought to be related to some of the health
risks associated with smoking.”

In Malaysia, the social reporting meetings were orga-
nized internally by BAT, and Edelman’s role was to “con-
duct private briefings for selected groups of people, and
press briefings,” Edelman employee See told The Cancer
Lerter. Also, he said, Edelman wrote the press releases
that accompany the BAT reports.

Meanwhile, in Moscow, Imageland Public Relations,
an Edelman affiliate, is working on brand development
of BAT cigarettes. “We are working on a specific brand,”
Olga Naumova, an agency employee, said to The Cancer
Lerter. 'The company is preparing to re-launch Yava
Zolotaya, Yava Gold, an updated version of one of the
Soviet-era cigarettes. “It’s a local product for the Russ-
ian market,” Naumova said.

Imageland has performed other tasks for BAT Russia.
These included corporate relations projects and public
relations for three BAT-sponsored exhibits: women

artists in the Russian avant-guarde art, the modernist art
of Kazimir Malevich, and the works of his followers.

According to an Imageland press release about the
women of the avant-guarde exhibit, “the Russian public
was able to see the paintings of their famous compatri-
ots in large part because of sponsorship by British Amer-
ican Tobacco Russia, which is continuing the glorious
Russian tradition of sponsorship of the arts.”

Imageland became an exclusive official representative
of Edelman four years ago. According to a press release,
it has “access to huge information resources and diverse
experience of the global network,” and its employees are
able “to take internship with many U.S. and European
offices of Edelman, as well as leverage their expertise
during the annual educational programs by Edelman
University Summer School.” The company’s Web site
displays the Edelman affiliate logo.

Another Edelman affiliate, Business Communications
Associates S.A. of Warsaw, stated in a May 12 press
release that it has completed award-winning projects for
Philip Morris Polska and the Polish National Associa-
tion of Tobacco Industry.

Several Dialogue members said they are watching the
Edelman controversy closely.

“We engaged in a partnership to provide funds to the
National Dialogue on Cancer, because we want them to
move this issue of tobacco much higher up on their
agenda, because it is the cause of one-third of all cancer,”
said Cheryl Healton, president and CEO of the Ameri-
can Legacy Foundation, and a Dialogue participant.

The foundation, established with proceeds from the
Master Settlement Agreement between state attorneys
general and tobacco companies, committed $3 million
to the Dialogue over the next three years. “The founda-
tion works very hard to limit to the maximum extent pos-
sible the placement of our dollars with tobacco dollars,”
Healton told The Cancer Letter. ““To that end, we received
two assurances from the National Dialogue on Cancer.
The first was that the National Dialogue Foundation,
once it accepted our money, would accept no money
from tobacco companies or their subsidiaries. And
second, that the PR firm in service to the foundation had
relinquished all ties to tobacco industry clients. It is on
that basis that we moved forward with them. Our money
cannot be commingled with tobacco money.”

After a reporter asked about these projects, Edelman
vice chairman Leslie Dach said the Malaysian projects
would be terminated.

“I instructed our folks there to resign this project rela-
tionship,” he said, calling back after taking a few min-
utes to investigate. “Our policy is that we don’t do work

10 PR Watch / Third Quarter, 2003



for tobacco companies through our companies anywhere
in the world, and when we find out that that policy hasn’t
been followed, we move quickly to correct it.”

The following day, Richard Edelman sent a letter to
the Dialogue’s Peggy Conlon. “[The] activity by our
Malaysian office violates our clear firm-wide policy,”
Edelman wrote in the letter dated July 23. “I was
unaware of this activity in Malaysia, and we have
instructed the Malaysian and Asian operations to resign
the client. We take our commitments seriously. This
should not have occurred, and we are issuing a firm-wide
reminder of our policy. In addition, we will be taking all
fees from this activity and donating them to charity.”

However, nothing can be done about the Warsaw and
Moscow affiliates, Dach told The Cancer Letter. “They
are independently governed companies,” he said. “We
don’t control their policies. They are affiliate companies,
which means that we at times use them in their coun-
tries to help us implement projects.” Edelman’s Web site
lists 39 offices and 37 affiliates around the world.

Conlon was sympathetic. “If anything has happened
in Malaysia or some place on the other side of the world,
I am confident that they didn’t know about it,” she said.
Further, Conlon accepted Edelman’s explanation that
the work of affiliates is beyond the company’s control.
“If you don’t own the company, how can you force them
to resign business?” she said.

Stanton Glantz, an antismoking activist, professor of
medicine, and director of the Center for Tobacco Con-
trol Research and Education at the University of Cali-
fornia at San Francisco, said Edelman’s 50-year history
of service to tobacco companies makes it a bad hire for
managing public relations of an organization promoting
tobacco control.

“I think it just shows that they are not serious,” Glantz
said of the Dialogue. “The great care that smart people
take to avoid such situations isn’t just an ethical state-
ment. It’s also a very practical programmatic statement.
You don’t want [information] leaking out. It’s like the
CIA hiring the KGB to do their intelligence work for
them, or Bush hiring Al Qaeda to do PR, because they
have good connections to Al-Jazeera. It’s just amazing,
absolutely amazing to me.”

CENTRALIZED GLOBAL BILLING

A former Edelman official familiar with accounting
practices said that several years ago, the company set up
a central billing system, which required that all offices
around the world create billing codes for all their
accounts. “Edelman utilizes a centralized global billing
system managed from their Chicago office by their Chief
Financial Officer,” the executive said. “To suggest that

the leadership of the firm, which review the financials on
a monthly basis, doesn’t understand what BAT stands
for is ludicrous.”

Sources said Edelman has a variety of relationships
with affiliates, ranging from equity partnerships to com-
mercial relationships.

“Edelman suggests that they are unwilling to attempt
to limit the activities of affiliates on behalf of tobacco
companies, which can be simply done,” said a former
executive. “Edelman should refuse to work with any firm
not prepared to take a similar anti-tobacco stance. The
global commitment Edelman made to change 50 years
of pro-tobacco advocacy was obviously not taken seri-
ously enough to drive accountability through the firm.”

Many public relations firms create multi-track sys-
tems, where purportedly separate units accept tobacco
business, allowing the main corporate entity to maintain
a no-tobacco appearance.

Dach said he didn’t know how the Malaysian tobacco
account slipped through the system. “It’s not clear to
me,” he said. “And that’s, in a sense, not important to
us insofar that it shouldn’t have happened, and it’s very
clear that it will not happen.”

The company will not use its affiliates to hide tobacco
relationships, Dach said. “We have a very clear policy that
no Daniel J. Edelman company will work with tobacco
companies on any business. We cannot control what our
affiliates do. We derive no financial benefit from their
clients, and our people will not work, and do not work,
on these matters under these policies.

“If an affiliate attempts to refer work related to a
tobacco account to an Edelman office, the company will
decline,” Dach said. “If they asked us to work on this,
we’d say ‘No.””

DEFINING A TOBACCO COMPANY

The relationship between the cancer Dialogue and
Edelman raises the question of what constitutes a
tobacco company.

According to Dach, Altria, the parent company of
Philip Morris and Kraft, is tobacco. “We were doing
some research work, not for the tobacco company, but
at the Altria level—for Altria—and we terminated that,”
Dach said.

However, the public relations firm continues to rep-
resent Kraft, a separately-traded company owned by
Altria. “Kraft is a food company, obviously,” said Dach
said. “I don’t comment on my clients’ ownership, but
Kraft is obviously a food company.”

In the recent past, Edelman handled press relations
for the Formula One Lucky Strikes Honda team, and it
continues to represent teams on the Winston cup circuit

PR Watch / Third Quarter, 2003 11



of the National Association for Stock Car Auto Racing.
The firm’s top entertainment official, Peter Land, lists
NASCAR as a client. Land, executive vice president and
general manager for sports and entertainment market-
ing, didn’t return calls from a reporter.

Winston Cup, scheduled to be renamed Nextel Cup
during the 2004 season, is watched by 75 million
people, an audience that makes it second only to the
National Football League. According to NASCAR, its
fans are three times more likely to buy a product mar-
keted by a sponsor than by a non-sponsor.

Since obesity may be a contributing factor to cancer,
Edelman’s representation of food companies may be
problematic, too.

The PR firm’s client roster includes the American
Council for Fitness and Nutrition, a coalition that
includes Kraft and other food and beverage makers who
united late last year to counter the federal government’s
campaign against obesity. In addition to facing the
prospect of regulation, the industry is becoming a target
of lawsuits similar to those that have set back the U.S.
tobacco industry.

Through ACFN, food companies deliver a message
that echoes the “personal responsibility” campaigns of
the tobacco firms. Instead of saying, “Eat less,” the
industry suggests that Americans take responsibility for
their health, learn about nutrition, exercise, and keep
their children trim.

“Staying healthy, active and well nourished is a
lifestyle decision,” the industry coalition states on its Web
site (www.acfn.org). “Though it seems complex, the
equation is simple—we all need to incorporate enough
activity into our daily routine to utilize the calories we
consume.”

The very people who inflate the size of food portions
are claiming to promote moderation, said Marion Nestle,
chairman of the New York University Department of
Nutrition, Food Studies and Public Health and author
of Food Politics; How the Food Industry Influences Nutri-
tion and Health, a recently published book about the
causes of the obesity epidemic.

“On the one hand, they are selling food in larger por-
tions, and on the other hand, they are trying to do some-
thing about it,” Nestle said to The Cancer Letter. “Well,
I don’t know how that meshes. Exercise is wonderful; I
am totally for it. It’s just that it’s not going to solve the
obesity epidemic alone. It’s not possible to lose weight
if you don’t eat less.”

NCI Director von Eschenbach speaks often about the
relationship between diet and cancer, suggesting it as an
area of collaboration between the Institute and FDA.

“With regard to diet, there are extraordinary needs and
opportunities,” he said at the annual meeting of the
American Society for Clinical Oncology last May. “Diet
is an issue that for us—even from HHS—has become
a major strategic initiative, because of the epidemic of
obesity. . . .

“As we look at diet, and as we look at the need to fur-
ther develop the science of understanding dietary factors
and micronutrients, we also need to be working collab-
oratively and cooperatively with FDA in terms of how to
validate the impact in a way that they can make recom-
mendations with regard to dietary guidelines,” von
Eschenbach said (The Cancer Letter, June 6).

Edelman’s Dach said his company is able to repre-
sent the Dialogue and ACFN. “I don’t think there is any
sense that representation of food companies and repre-
sentation of those who care about improving the lives of
those with cancer is a conflict,” he said.

The food companies aren’t a conflict, Conlon agreed.
“In my mind, that whole initiative, as I understand it, is
to promote healthy lifestyles. Gosh, I sure hope that the
food industry isn’t the new enemy, because I love eating.”

NCI Director Von Eschenbach, who is also the vice-
chairman of the Dialogue board, was unavailable for
comment. “Why are you assuming that he would have
the ultimate decision on the PR firm that they hire?” said
Dorie Hightower, an NCI press officer, challenging a
reporter.

Conlon declined to discuss the monetary value of the
Dialogue’s contract with Edelman.

“The amount of services they are providing for NDC
is nowhere near what we would pay if we were paying as
a for-profit client,” she said. “They definitely have given
us pro bono consideration, and they are going well
beyond what anyone would expect them to do.”

The Dialogue’s newsletter reported that, “in early
2004, a [Dialogue-sponsored] public service advertising
campaign will commence.”

The message of that campaign is yet to be deter-
mined, Conlon said. “We haven’t even framed what the
specific message would be, and that would be for the
board to decide at a later date,” she said. “It could be
prevention. It could be detection. That’s really something
that will serve up some topics for discussion and debate.”

Whatever the message, Edelman stands poised to
deliver it to the public. H

A version of this story first appeared on July 25, 2003,
in The Cancer Letter (www.cancerletter.com), Vol. 29 No.
30. It is reprinted here by permission.

12 PR Watch / Third Quarter, 2003



