
PR WATCH
Public Interest Reporting on the PR/Public Affairs Industry
Volume 13, Number 4 Fourth Quarter 2006

A PROJECT OF THE
CENTER FOR MEDIA & DEMOCRACY WWW.PRWATCH.ORG

Still Not The News: Second CMD
Investigation Reveals TV Stations 
Overwhelmingly Fail to Disclose VNRs
by Diane Farsetta and Daniel Price

Television news audiences are still
routinely deceived by false TV
news, according to our second
report this year on video news
releases (VNRs).

In a Washington, D.C. press conference on November 14, 2006, CMD
senior researcher Diane Farsetta and research consultant Daniel Price
announced that 46 television stations in 22 states have aired corporate-
sponsored VNRs dressed up as news during the past six months. These
incidents were documented by tracking a mere one to two percent of the
total number of VNRs offered to newsrooms during the investigation.

continued on next page

ALSO IN THIS ISSUE:
CMD’s VNR Catches: Four Case
Studies, page 4

Congresspedia Keeps Growing 
(and Now It’s Your Turn), page 7

Reviews and Interviews About 
The Best War Ever, page 9

Catching Up With Eric Schlosser,
page 10

Fast Food Nation: The Movie, 
page 13

Mortality Combat, page 14

Saving General Washington, page 18

Flack Attack
According to the Radio-Television News Directors

Association (RTNDA), CMD is “an organization that
is unrelenting in its hostility to the principles of free
speech and a free press. . . . And in a linguistic twist
that would have earned the admiration of George
Orwell himself, this group refers to itself as the Center
FOR Media and Democracy.”

These words come from an October 2006 RTNDA
filing with the Federal Communications Commission,
responding to CMD’s “Fake TV News” study and
subsequent FCC investigation. But we wonder
whether anyone at RTNDA undertook to read
Orwell—or any of the First Amendment cases dealing
with the FCC—before penning those words.

One of the central themes of Orwell’s book, 1984,
was “doublethink”: the propensity of a desensitized
public and polity to insist that “black is white” even
when they know that this is impossible. RTNDA itself
seems to be practicing doublethink when it demands
that the FCC end its investigation into fake news,
claiming that covert VNR broadcasts are a First
Amendment right.

Part of the problem is that RTNDA doesn’t seem
to know fake news even when it sees it: RTNDA 
president Barbara Cochran infamously once said that
video news releases are “kind of like the Loch Ness
Monster. Everyone talks about it, but not many people
have actually seen it.” In FCC filings, they still don’t
seem to get it, despite our online video files of VNRs
and the “news” segments derived from them, such as
an anti-global warming VNR paid for by lobbyists for
ExxonMobil.

It is a dark day, indeed, when news media repre-
sentatives deceive themselves and the public by saying
that covertly putting fake news on the public airwaves
is a protected First Amendment right. Former FCC
general counsel Henry Geller (who served in various
capacities under Presidents Johnson and Nixon),
recently wrote, “It is shocking that RTNDA has
joined the PR industry in condemning the ongoing fed-
eral investigation, instead of upholding journalistic
standards.” We hope you’ll find the enclosed excerpts
of CMD’s new report as shocking as did FCC com-
missioners and real reporters from across the country.
To read the full report, see the videos, and convey your
concern to the FCC, go to www.stopfakenews.org.



The new report adds momentum to CMD’s ground-
breaking April 2006 investigation, which led the Federal
Communications Commission to investigate practices at
some 77 news outlets nationwide.

CMD’s findings demonstrate that station and indus-
try codes of conduct—and even an ongoing investiga-
tion by the Federal Communications Commission—are
not sufficient to ensure the public’s right to know who
seeks to persuade them via television news, the most
widely used information source in the United States.

Among the findings of CMD’s new report:

• WTOK-11 in Meridian, MS aired without disclosure
a VNR titled, “Global Warming: Hot Air?” The seg-
ment ridiculed claims that increased hurricane activ-
ity could be related to global warming. The VNR was
funded by TCS Daily, a website then published by the
PR and lobbying firm DCI Group, which counts
among its clients the oil giant ExxonMobil.

• In 12 instances, television stations actively denied dis-
closure to their news audiences by editing out on-
screen and verbal client notifications included in the
original VNRs. (The built-in notifications are a new
practice at the broadcast PR firm D S Simon Pro-
ductions.) WMGM-40 in Philadelphia aired a D S
Simon VNR after making just one edit—to remove the
on-screen disclosure. A WMGM-40 reporter re-
voiced the VNR, following the original script nearly
verbatim, but omitting the verbal disclosure at the end
of the script.

• In four instances, television stations not only aired
VNRs without disclosure, but showed PR publicists
on screen, as though they were reporters. KHON-2
(Honolulu, HI) and KFMB-8 (San Diego, CA)
showed publicist Mike Morris “reporting” on Hal-
loween traditions, while KVCT-19 (Victoria, TX) and
KSFY-13 (Sioux Falls, SD) showed publicist Kate
Brookes “reporting” on medical advancements.

• Ten television stations named in this study were also
cited in the April 2006 “Fake TV News” report for
undisclosed VNR broadcasts, including such major
market stations as New York City’s NY1 and WPIX-
11, WDAF-4 in Kansas City, MO, and WSYX-6 in
Columbus, OH. Only two of the 10 stations previously
cited—Philadelphia’s KYW-3 and Cincinnati’s
WCPO-9—provided clear disclosure of their more
recent VNR broadcasts.

Forty-eight of 54 VNR broadcasts (or 89 percent of
the total) contained no disclosure whatsoever of the
nature or source of the sponsored video. In the six other
cases, disclosure was often fleeting and ambiguous.

In April 2006, CMD issued its first VNR report,
“Fake TV News: Widespread and Undisclosed.” In it,
we documented 98 instances when televisions stations
broadcast fake news produced by public relations
firms in the form of VNRs or related satellite media
tours (SMTs).

Television newscasts—the most
popular news source in the U.S.—

continue to air video news releases.
Overwhelmingly, stations fail to 

offer any disclosure of the nature or
source of the sponsored video.

Public relations firms responded by creating their
own front group, the National Association of Broadcast
Communicators, to campaign against disclosure require-
ments. Representing broadcasters, the Radio-Television
News Directors Association (RTNDA) also weighed in
against the FCC investigation, claiming that the mere
investigation—even prior to FCC issuing any ruling or
judgment—is already having a “chilling” effect on free
speech.

The free speech objections raised by industry groups
are specious. CMD has never opposed the use of VNRs.
Moreover, our continuing research into the use of
VNRs by television stations shows that they have con-
tinued to use them, even after our April report exposed
and documented the extent of the practice and the FCC
launched its investigation.

VIDEO THAT LOOKS JUST LIKE NEWS
VNRs are segments designed to look like television

news stories, but are funded by and scripted for corpo-
rate or government clients. Undisclosed use of this mate-
rial is certainly a violation of journalistic ethics, as even
the RTNDA admits in its own code of ethics (although
it does nothing to enforce this guideline).

Undisclosed VNRs also represent a breach of the
FCC’s sponsorship identification rules. It is also, we
believe, illegal under the terms of FCC licensing for tele-
vision stations to broadcast VNRs without disclosure to
news audiences. 

According to the FCC’s April 2005 Public Notice,
TV stations airing VNRs “must clearly disclose to mem-
bers of their audiences the nature, source and sponsor-
ship of the material.”

Previous public scrutiny of VNRs has not resulted in
meaningful change. After the release of CMD’s 2006
report, therefore, we continued to research VNR usage

2 PR Watch / Fourth Quarter 2006



to determine whether the broadcast PR firms that pro-
duce VNRs and/or the TV newsrooms that air them were
changing their practices. The 54 VNR broadcasts docu-
mented in CMD’s new report were uncovered by track-
ing 109 VNRs. Since 109 VNRs represent just 2% of the
estimated 5,000 VNRs sent to U.S. television newsrooms
over six months, the 54 broadcasts documented consti-
tute only a small fraction of total VNR use.

The strongest level of disclosure seen came from
KSFY-13 in Sioux Falls, SD, though it can hardly be
attributed to the station’s initiative. KSFY-13 aired an
entire, uncut VNR from the broadcast PR firm D S
Simon Productions, complete with narration by publi-
cist Sonia Martin. At the end of the VNR—and of the
KSFY-13 segment—the words “Video provided by
American College of Physicians, publisher of Annals of
Internal Medicine” briefly flashed on the screen and
Martin signed off, “On behalf of the American College
of Physicians, I’m Sonia Martin.”

This built-in client notification appears to be a new
practice at D S Simon, likely in reaction to CMD’s first
“Fake TV News” report. While a step in the right direc-
tion, most stations airing D S Simon VNRs actively
denied disclosure to their news audiences by editing out
the notifications. In 12 of 15 broadcasts of D S Simon
VNRs originally containing client notifications, TV sta-
tions failed to provide any disclosure to news audiences.
It’s hard to imagine how this could be due to simple mis-
takes on the stations’ part, as many claimed following the
release of our “Fake TV News” report.

CMD also saw a number of questionable approaches
to disclosure, such as ambiguous on-screen labels. Such

marginal attempts, coupled with the variety of
approaches used, suggest that the FCC needs to clarify
what constitutes the requisite “clear” disclosure of a
VNR’s “nature, source and sponsorship”—and for the
agency, in concert with TV stations and broadcast PR
firms, to work to ensure that that minimum standard is
met in practice.

We also noticed some subtle changes in TV news-
rooms’ use of VNRs, compared to what CMD docu-
mented in our previous “Fake TV News” report.
Stations cited in our follow-up research were more likely
to edit VNRs and to re-voice them using local reporters
or anchors (85 percent of VNRs were edited, versus 64
percent in the earlier report; and 85 percent were re-
voiced, versus 61 percent). Stations were also more likely
to include video footage outside of the pre-packaged
VNR in the aired segment (22 percent of segments
included outside video, versus 13 percent in the earlier
report). However, in one case, the outside video appears
to have come from other VNRs. Other segments
included what looks like promotional video or generic
background footage.

In sum, television newscasts—the most popular news
source in the United States—continue to air VNRs.
Overwhelmingly, stations fail to offer any disclosure of
the nature or source of the sponsored video. Broadcast
PR firms and TV stations appear to have done little to
constructively address the serious problems documented
in the “Fake TV News” report, even following the
August 2006 launch of the ongoing FCC investigation
into undisclosed VNRs. ■

PR Watch / Fourth Quarter, 2006 3

PR WATCH is published quarterly by
Center for Media & Democracy
520 University Avenue, Suite 227
Madison, WI 53703
Phone: 608-260-9713; Fax: 608-260-9714
Email: editor@prwatch.org
Web site: http://www.prwatch.org/

Subscribing Member Rates:

• Businesses: $200/year
• Non-Profit Groups: $60/year
• Journalists and Individuals: $35/year

©2006 by the Center for Media & Democracy.
All Rights Reserved. For permission to reprint articles, 
contact the above address.

Executive Director: John Stauber
Associate Director: Judith Siers-Poisson
Research Director: Sheldon Rampton
Senior Researcher: Diane Farsetta
Research Consultant: Daniel Price
Research Analyst and PR Watch Editor: Jonathan Rosenblum
SourceWatch Editor: Bob Burton
Congresspedia Editor: Conor Kenny
Webmaster: Patricia Barden
Office & Outreach Manager 

and PR Watch Layout: Sari Williams
CMD Board of Directors: Ellen Braune, Anna Lappé,

Joseph Mendelson, David Merritt, Jan Miyasaki, John
Stauber and Inger Stole

ISSN 1091-5583



The following are a few examples of VNRs from our
new report. The entire report, including VNR footage
and video of the newscasts that used them, is available
at stopfakenews.org.

CASE STUDY ONE
“Oil Lobbyist’s ‘News’ Denies Inconvenient
Truth: WTOK-11’s Hot Air Misleads Viewers”
Client(s): TCS Daily
Released: May 2006

There is virtually no scientific doubt that global
warming is a real phenomenon, largely caused by human
activities—although the oil industry would have you
believe otherwise. Much like the tobacco industry—
whose campaign to deny the health dangers of smoking
can be summed up by an infamous internal memo stat-
ing “doubt is our product”—the oil industry funds sci-
entists, think tanks and organizations who dutifully
challenge the large, varied and growing base of evidence
of climate change. These unassailable truths might have
led Big Oil to fake news.

In June 2006, the broadcast PR firm Medialink
Worldwide put out a VNR, “Global Warming and Hur-
ricanes: All Hot Air?” In accompanying materials, the
firm identified “TCS Daily Science Roundtable” as the
client behind the segment. But Medialink didn’t disclose
that TCS Daily was a website then published by Tech
Central Station, which is itself a project of the DCI
Group, a Republican lobbying and PR firm. Or that the
DCI Group counts among its clients ExxonMobil. Or
that ExxonMobil gave the Tech Central Science Foun-
dation $95,000 in 2003, for “climate change support.”

The VNR features Dr. William Gray and Dr. James
J. O’Brien, who are identified as “two of the nation’s top
weather and ocean scientists.” Gray denies that there’s

any link between global warming and the severity of
recent hurricane seasons. “We don’t think that’s the
case,” he says. “This is the way nature sometimes works.”
The VNR attributes increased hurricane activity to “the
cycle of nature.”

In reality, the link between climate change and hur-
ricane severity has not been disproved. “No one doubts
that since the early 1990s storms have increased in their
intensity and no one doubts that average sea tempera-
tures have increased slightly over the past 30 years,”
explained Andrew Buncombe in an August 2006 article
for The Independent. “Whether there is a link between
these two phenomena remains unanswered.”

Peer-reviewed scientific studies on the issue have
reached conflicting conclusions, though an in-depth
analysis reported in September 2006 found “a large
human influence” on rising sea-surface temperatures,
which lead to stronger hurricanes. The same month,
Nature magazine reported on a position paper from fed-
eral scientists that linked intensified hurricanes to global
warming; the report was reportedly quashed by the Bush
administration.

The TCS Daily VNR is correct in identifying Drs.
Gray and O’Brien as meteorologists with extensive
experience predicting hurricanes. However, Gray
appears to have an ideological axe to grind with regard
to climate change. In June 2006, he told the Denver Post
that global warming is a “hoax,” something that “they’ve
been brainwashing us [about] for 20 years.”

O’Brien has a history of associating himself with cor-
porate-funded climate change skeptics. He’s on Tech
Central Station’s “Science Roundtable” and is also listed
as an expert at the George C. Marshall Institute, which
receives ExxonMobil funding (including $170,000 in
2004 for “climate change activities”).

Sadly, none of these affiliations, caveats or complex-
ities was communicated when WTOK-11 (Meridian,
MS) aired as “news” an edited and re-voiced version of
the TCS Daily VNR, on May 31, 2006.

WTOK-11 anchor Tom Daniels introduced the seg-
ment by saying, “Hurricane seasons for the next 20 years
could be severe. But don’t blame global warming.” View-
ers were not told that what followed was nothing but hot
air, paid by and scripted for oil company lobbyists.

In August 2006, the DCI Group was linked to a
short, amateur-looking movie posted on the popular
video-sharing website YouTube. The clip belittled the
threat from global warming and ridiculed Al Gore’s cli-
mate change documentary “An Inconvenient Truth.”
Wall Street Journal reporters Antonio Regalado and
Dionne Searcey noted that “through Tech Central Sta-

4 PR Watch / Fourth Quarter 2006

CMD's VNR Catches: Four Case Studies



tion . . . DCI has sought to raise doubts about the sci-
ence of global warming and about Mr. Gore’s film, plac-
ing skeptical scientists on talk-radio shows and paying
them to write editorials.”

Thanks to WTOK-11, the disinformation campaign
also reached TV news audiences

CASE STUDY TWO
“Signaling Support for Siemens: 
Warning: Pilots and XETV-6 Viewers 
May See Red”
Client(s): Siemens
Released: June 2006

“Thanks to new technology, air travelers may soon
be a little bit safer,” said XETV-6 (San Diego, CA)
anchor Brian Christie. “Not in the air, but on the
runway.”

In the June 20, 2006, segment, Christie casually men-
tioned that “the FAA reports about 300 runway acci-
dents a year.” That’s a bit of an overstatement.

According to the U.S. Federal Aviation Administra-
tion, recent years have seen some 300 runway incursions
annually. An incursion includes “any occurrence in the
airport runway environment involving an aircraft, vehi-
cle, person or object . . . that creates a collision hazard.”
Nearly 90 percent of incursions “involved little or no risk
of a collision,” according to the FAA.

Such are the dangers of re-voicing a VNR.
In the original VNR, produced by Medialink World-

wide for Siemens, publicist and fake reporter Kate
Brookes says that “the FAA reports about 300 runway
incidents every year.” When XETV-6 edited and re-voiced

the VNR, the station’s word switch misrepresented the
usually-minor glitches in flight protocols as fiery crashes.

Siemens might not mind the blunder, however. The
purpose of its VNR was to promote the company’s new
Runway Status Light System, an—ahem—pilot program
using sensors and red lights to visually warn airplanes
approaching an occupied runway.

The VNR featured Ed Runyon, who works for
Siemens’ “Airfield Solutions” division. In the XETV-6
segment, anchor Christie claimed that Siemens’ runway
system “is considered very revolutionary.” The station
then showed Runyon describing the product that his
employer would like to install at thousands of airports
across the United States. A similarly-skewed story on the
website of WABC-7 (New York City) asks why the
Siemens system is “still so far from being installed here.”

Siemens’ runway light system is currently being tested
at the Dallas-Fort Worth and San Diego international
airports. According to an April 2006 USA Today article,
“The money-strapped FAA has not yet committed to
fund the system,” though an FAA official called it “very
promising.” The VNR appears to be part of Siemens’
efforts to secure FAA approval—and funding.

Yet one warning system completely failed: Although
every frame of the aired segment came from the Siemens
VNR, XETV-6 did not provide disclosure to its San
Diego viewers. Perhaps the station’s newsroom had its
signals crossed?

CASE STUDY THREE
“Fake Newshounds with Worms:
Once Again, WCTI-12 Hosts Hidden Interests”
Client(s): Companion Animal Parasite Council
Released: July 2006

Even with the relatively modest number of VNRs
tracked by CMD, a few television stations stand out as
frequent VNR broadcasters. Oklahoma City’s KOKH-
25 was singled out as the worst repeat offender of CMD’s
“Fake TV News” report. But WCTI-12 of New Bern,
NC, isn’t far behind.

On July 18, 2006, WCTI-12 reporter Besa Tafilaj
introduced a segment on pet parasites. “Those parasites
that infect your pets also could get to you and your
family,” she warned. “According to the CDC [U.S. Cen-
ters for Disease Control and Prevention], up to three mil-
lion people will get infected with internal parasites this
year.” What followed was an edited VNR that she had
re-voiced, closely following the VNR’s original script.

The broadcast PR firm D S Simon Productions pro-
duced the VNR for the Companion Animal Parasite
Council (CAP-C). Like other D S Simon VNRs released

PR Watch / Fourth Quarter 2006 5



following the “Fake TV News” report, the CAP-C video
included two client notifications at its end—an on-screen
label and the narrating publicist’s sign-off, “On behalf
of the Companion Animal Parasite Council, this is Sonia
Martin.” WCTI-12 edited out both, actively denying dis-
closure to its news audience. Yet, following the segment,
the station anchor directed viewers to CAP-C’s website,
for “more information on preventing animal parasites
and keeping your pets healthy year-round.”

D S Simon—and WCTI-12—presented CAP-C as a
“non-profit veterinary group,” which is correct but not
the entire story. Like many patient groups for human dis-
eases, CAP-C receives funding from pharmaceutical and
other companies whose market is the target group—in
this case, pet owners. CAP-C’s 2006 “platinum” spon-
sors include Bayer, Merial, Novartis and Pfizer Animal
Health, while its “silver” sponsors include Hartz, Idexx
Laboratories, Schering-Plough Animal Health, VCA
Antech, and Virbac Animal Health.

Of the mere 18 media mentions of “Companion
Animal Parasite Council” in the Nexis news database,
three involve endorsements of products or programs
from CAP-C sponsors Bayer or Novartis. While the
CAP-C VNR doesn’t mention specific products, it does
repeatedly encourage viewers to take their pets to the vet-
erinarian regularly—a message that must make CAP-C
sponsors pretty happy—including VCA Antech, which
runs “a nationwide clinical laboratory system and over
375 free-standing animal hospitals” (NASDAQ symbol:
WOOF).

Between the “Fake TV News” report and this study,
CMD has documented WCTI-12 airing four different
VNRs. Not once did the station disclose the source or
nature of these segments to its news audiences. Will

CMD’s new study help an old dog learn new ethics? Stay
tuned.

CASE STUDY FOUR
“General Motors Gets a Free Ride in New York:
WPIX-11 Adds Soundtrack, But No Disclosure, To
Fake News”
Client(s): General Motors
Released: August 2006

On August 4, 2006, WPIX-11 anchor Tiffany McEl-
roy asked morning news viewers, “OK, you want a
hybrid car, but the Toyota Prius just doesn’t do it for you?
Well, you’re in luck.” But the segment wasn’t so auspi-
cious for New York City viewers who want honesty in
their newscasts.

What followed was a VNR from Toyota competitor
General Motors (GM). The segment was filmed at the
first-ever Hybrid Fest, a real event organized by volun-
teers and held in Madison, WI, in July 2006. The VNR
featured Wisconsin state representative Joe Parisi and
GM engineer Pete Savagian, who extolled the increas-
ing variety of hybrid models available and the fuel sav-
ings enjoyed by hybrid owners. 

For General Motors, the VNR was a soft sell. Its
models weren’t mentioned by name, although the
camera lingered over a Saturn hybrid and the only auto
expert interviewed is from the company.

The VNR is likely part of GM’s efforts to establish
itself in the hybrid market. In an April 2006 piece titled,
“Challenging Toyota’s Hybrid Hegemony,” the New York
Times reported on a new hybrid system jointly developed
by BMW, Daimler Chrysler and General Motors, to
“finally” give the three auto makers the “technology to
counter Toyota, which is developing its third-generation
hybrid.”

Whatever GM’s rationale, the VNR suited WPIX-11
just fine. The station re-voiced the narration, shaved a
few seconds off the VNR, shuffled the order of the scenes
and soundbites, and, just for kicks, added a soundtrack—
“Free Ride,” performed by the Edgar Winter Group.
WPIX-11 didn’t add any of its own reporting to the seg-
ment, just standard B-roll footage of cars and gas sta-
tions. Yet the TV station failed to tell viewers that this
“news” segment came courtesy of GM.

WPIX-11 is used to letting outside interests steer its
newscasts. The station was cited in CMD’s “Fake TV
News” report, for airing a VNR from a computer secu-
rity company without disclosure. And GM is certainly
used to being in the driver’s seat. The Hybrid Fest VNR
is GM’s seventh of eight tracked by CMD, all of which
were produced by the PR firm Medialink Worldwide. ■

6 PR Watch / Fourth Quarter 2006



Since CMD’s co-launch with the Sunlight Founda-
tion of Congresspedia, the “citizen’s encyclopedia on
Congress,” our new site has quickly become one of the
most valuable resources on the web for constituents to
learn about their members of the U.S. Congress.

On election night, November 7, 2006, more than a
dozen volunteer bloggers helped us update races, add
links and work on member profiles. This election not
only focused the electorate and altered the congressional
cast of characters, it gave Congresspedia all the more
work to do to keep up with members’ deeds, misdeeds,
and, yes, statistics.

Congresspedia profiles every member (along with
some former members whose actions, often corrupt, live
on in committee investigations and reports), offering
information about voting records, campaign contribu-
tions, committee assignments, interest group ratings and
contact email addresses and phone numbers. We have
issued special reports on 15 current and former mem-
bers under investigation for everything from covering up
sex scandals to accepting bribes.

Since its launch in April 2006, the number of arti-
cles has climbed from 539 (one for each member of
Congress and the four non-voting delegates) to more
than 750. Congresspedia articles quickly climb to the top
of Google search results, be they searches for “Dennis
Hastert,” “network neutrality legislation” or “Mark
Foley” and the congressional page scandal. Internet traf-
fic to CMD’s primary website, SourceWatch, which
includes Congresspedia, has more than doubled to as
many as 80,000 visitors a day. We welcome associate

editor Elliott Fullmer, who has recently come on board
to help with this expansion.

Scandals aren’t everything, and they can even distract
from the actions that have a much more profound effect
on people’s lives. In that vein, Congresspedia editors have
been working with citizen journalist contributors to pro-
vide coverage of some of the significant bills considered
by Congress in the last six months, including War on
Terror detainee legislation, the federal marriage amend-
ment, the flag burning amendment and network neu-
trality legislation. 

However, Elliott and I cannot do it alone. If Con-
gresspedia is to become a truly comprehensive resource,
we need our citizen journalist list to keep growing to ful-
fill the promise of “many hands make light work.” It
doesn’t take a lot of time – many volunteers will come
on for just 10 or 15 minutes and make valuable edits.
SourceWatch and Congresspedia are built on a “wiki”
platform, which allows users to draft, edit and otherwise
participate without complicated computer programs. It
can be as easy as seeing something in the morning news-
paper that you think ought to be permanently docu-
mented, finding an appropriate article on the website,
and clicking the “edit” tab at the top of the page. Those
needing a primer on how to get started can click the
“help” link at the top of any SourceWatch or Congress-
pedia page. The paid editors are also always happy to
assist citizen editors with any questions they might have
(I can be reached at conor@sourcewatch.org). 

Congresspedia articles quickly climb
to the top of Google search results, be
they searches for “Dennis Hastert,”
“network neutrality legislation” or

“Mark Foley” and the congressional
page scandal.

The current, fairly low ratio of volunteer contributors
to readers means that there is no better time to get
involved in Congresspedia if you are seeking to get the
word out on a specific issue or viewpoint. Citizen jour-
nalists can create Congresspedia or SourceWatch articles,
which will then rise through Google and potentially be
read by tens of thousands of people who find their way
to the website every day. It is also a fantastic way simply
to keep tabs on your own member of Congress. In fact,
one of the most effective uses of the website for many
citizens is to occasionally add a few lines to their repre-
sentative’s or senators’ profiles any time they see some-
thing in the news that deserves to be remembered. Your

Congresspedia Keeps Growing (And Now It’s Your Turn!)
by Conor Kenny

PR Watch / Fourth Quarter 2006 7



contribution to the website may be the one that provides
essential information to voters in the next election —or
on a day-to-day basis, helps constituents (and journal-
ists) keep up with issues.

In addition to citizen journalists, Congresspedia
offers activists, academics, bloggers and students a
unique opportunity to get their research and writing out
to a much larger audience than if it was posted only on
their own websites (or not posted at all). We are actively
reaching out to various communities of potential con-
tributors. If you or someone you know might have an
interest in participating, please contact us so we may
assist you in utilizing this powerful resource.

CITIZEN JOURNALISM IN THE CLASSROOM
Every year, millions of university students research

and write papers on Congress, national politics and the
federal government. Usually this research is turned in,
graded and then put in a file drawer to gather dust. The
Congresspedia Student Contributor Program seeks to
harness these millions of hours of underutilized research
in a way that contributes to society’s understanding of
government while providing an avenue for students’ work
to be viewed and supplemented on Congresspedia and
SourceWatch.

This can take one of two forms: either posting full-
length writing assignments as articles or parts of articles
on Congresspedia or posting summary points from
papers in Congresspedia papers while linking back to the
full papers (CMD will provide a place to post the papers
if needed).

The program can be used as a way to introduce
undergraduates to research practices since they will have
to provide information not already on Congresspedia and
build upon the research of others. Congresspedia can
also serve as a teaching tool in and of itself by doing away
with the intermediary step and making direct contribu-
tions to the wiki the assignment itself rather than first
writing a paper.

While students still retain the copyright to their
papers in the program, the license Congresspedia oper-
ates under does allow others to use the research for their
own purposes. All writing contributed, however, is reg-
istered with several counter-plagiarism tools used by pro-
fessors.

WONKS INVITED
It is often the activists and organizations working on

an issue (or the academics studying it) who know it best.
While maintaining a website is now requisite for organi-
zations, it is often difficult to get readers to that site. Con-
gresspedia provides an avenue for activists and
organizations to re-post material to a place where there
is often significantly higher traffic and where topics like
proposed or actual legislation are linked back to con-
gressional profiles, enabling local citizens to make the
connection between their representatives and the behind-
the-headlines deals. However, all information must meet
Congresspedia’s sourcing and fairness standards.

The Internet has offered increasing opportunities for
academics to be more involved in public debate if only
by raising the level of debate and injecting research once
isolated to scholarly journals into the discourse. Con-
gresspedia and the public at large would greatly benefit
from the contributions of academics who are experts in
areas relevant to current debates. These need not be only
political science professors—an ecology professor, for
example, may have valuable insight into the effects of
proposed environmental legislation. 

LOCAL MUCKRAKERS AND OPINION-MAKERS
As valuable as it is having staff in Washington, D.C.

to keep an eye on Congress, nothing can substitute for
the expertise gained by long-term observations of one’s
local members of Congress and the ability to document
how national legislation affects local communities. In that
spirit, CMD is actively reaching out to bloggers and other
citizen journalists who write about national politics from
a local perspective. The tools available on Congresspe-
dia can make that journalism more powerful by central-
izing information, for example, by bringing together how
a member of Congress votes with the identities of their
main campaign contributors. By cross-posting the results
of their research on Congresspedia, citizen journalists
also help create a permanent history of their represen-
tatives, which then allows other citizen journalists to
build on that research and help build a more vibrant,
fact-based citizen journalism community.

Congresspedia also provides links to local blog and
discussion sites that cover that member on Congress,
helping citizens discover the sites and driving up their
readership. Additionally, Congresspedia’s cosponsor,
the Sunlight Foundation (sunlightfoundation.com), is
constantly developing new, free tools and resources that
we make available to all the blogs on our list. If you oper-
ate a local blog, please contact us to make sure you’re
on it. ■

8 PR Watch / Fourth Quarter 2006

For further information, 
or to book a speaker, contact the 
Center for Media and Democracy
www.prwatch.org



Sheldon Rampton and John Stauber’s new book, The
Best War Ever (Tarcher/Penguin), was published in 
September 2006. The following is a sample of reviews
and press coverage the book has received.

BUZZFLASH.COM REVIEWS
“. . . In a reign of government propped up by pro-

paganda, deception and fantasy, Rampton and Stauber
are keen guides into understanding how so many Amer-
icans are misled over and over and over again. In short,
they are experts in unraveling ‘spin.’ One of our favorite
conclusions in The Best War Ever is, ‘The question of
whether they were liars or fools, however, is less impor-
tant than the question of whether they have shown them-
selves qualified to lead. Clearly, they have not.’”

PUBLISHERS WEEKLY, OCTOBER 2, 2006
“Having dissected the events and reporting that led

to the invasion of Iraq in 2003’s Weapons of Mass Decep-
tion, Rampton and Stauber now unravel the Bush
administration’s ‘web of disinformation’ around its han-
dling of the war. In the tradition of Austrian journalist
Karl Wiegand, who observed after WWI that ‘Politicians
lie to journalists and then believe those lies when they
see them in print,’ the authors detail the work of Bush’s
PR apparatus and the media’s uncritical response. They

provide elegant, effective analysis of examples including
the media’s approach to Colin Powell’s now infamous
UN speech affirming the existence of Saddam Hussein’s
WMDs, the politics behind the outing of Valerie Plame
Wilson as a CIA agent, the Pentagon’s use of Iraqi
National Congress leader Ahmed Chalabi as an inside
source, and the complicated relationships New York Times
reporter Judith Miller (who also reported on Iraq’s pos-
session of WMDs) had with the high ranking people in
the administration. Rampton and Stauber make their
argument with verve while carefully documenting their
claims; this is muckraking without mudslinging.”

FAIR/COUNTERSPIN, INTERVIEW WITH JOHN
STAUBER, SEPTEMBER 15-21, 2006

“Every administration seems to take propaganda to
a new level. . . . I think what’s so frightening about the
current situation is that what worked in selling the Iraq
war was something called the big lie tactic. . . . The
people in power state the most audacious sorts of infor-
mation, that they know to be false, but that they know
will incite the public: ‘Saddam was behind 9/11. Saddam
has weapons of mass destruction. Saddam is in league
with Al Qaeda.’ . . . Because the mainstream media
echoed and repeated those statements in the United
States, and because the mainstream media refused to
challenge those lies and deceptions, the big lie tactic was
allowed to work. There’s not much more you can say
that’s a worse indictment of a nation’s news media.”

WILLAMETTE WEEK (PORTLAND, OREGON),
INTERVIEW WITH JOHN STAUBER, SEPTEMBER
20, 2006

“We need a lot more critical thinking and media crit-
icism taught in schools at a very early age. What we see
happening with people not being skeptical and not
demanding good journalism, not being held accountable
for their lies, is that we’re really losing our democracy—
which is ultimately ironic, because the basic claim that
the administration makes is that they’re pursuing the war
on terror to preserve freedom and democracy.”

BILL BERKOWITZ, “IS IT THE PR, OR THE
POLICY?” WORKING FOR CHANGE, SEPTEM-
BER 21, 2006

“‘The United States has spent hundreds of millions
of dollars on media campaigns that have been spectac-
ularly ineffective,’ Rampton told me in a telephone inter-
view. ‘That the enemy has been more effective in
communicating its message to the world is not so much
a reflection of their media savvy as it is on the ineffec-
tive message of the United States.’” ■

PR Watch / Fourth Quarter, 2006 9

Reviews and Interviews about The Best War Ever



When PR Watch recently caught a cell phone signal
from Eric Schlosser, author of Fast Food Nation and the
new Chew on This: Everything You Don’t Want to Know
About Fast Food, Schlosser was rushing from car to car
in New York City, after London, which was just after
Berkeley, where he was giving students a preview of the
new film based on Fast Food Nation. We didn’t ask when
he had time to eat, but we did speak with him about fast
food, the U.S. childhood obesity epidemic, and the
public relations industry’s techniques in attacking his
work. Schlosser has been likened to a latter day Upton
Sinclair—exposing the abattoirs and abuses in the meat-
packing and calorie-packing processed food industry. 

PR Watch: What led you to write about fast food, not just
its effects on our bodies but our broader well being?

Eric Schlosser: I didn’t set out to write a jeremiad
about the [fast food] industry at all. It started as an
assignment from Rolling Stone that I wasn’t even sure I
wanted to accept. Once I realized how powerful the [fast
food] industry had become and how different it was in
reality from the images it was marketing—that’s when I
became intrigued. Whenever there’s something that I
think deliberately is being kept from people or deceptive
that’s when I become curious. . . .

The editor of Rolling Stone, Jann Wenner, called me
into his office. They had read my [Atlantic Monthly] piece
about illegal immigrants and migrant farm workers in
California. It was a very complicated piece with all these
big issues but it was told through something very simple
and concrete, which was the strawberry. 

[Rolling Stone] just wanted to know where fast food
comes from. What does it mean? I didn’t know anything
about it. I didn’t take the assignment right away—I like

hamburgers and fries. I went to McDonald’s. I didn’t
want to write something elitist that was a putdown of
what ordinary people eat. I went to the library and began
reading. The more I learned about it, the more I was
amazed at how powerful the industry had become in a
very brief period of time and how much impact it had
on society in a very brief period of time.

Your new book with Charles Wilson, Chew on This,
reads like a spin control manual on fast food. It could be for
kids or a number of audiences . . . . Did you intend to, and
how does one, debunk spin for younger audiences?

The chapter on marketing especially is an attempt to
provide some kind of media literacy for kids and to help
them be aware they’re being targeted. I didn’t see it in
the context so much of the PR industry. It was that kids
are bombarded every day, everywhere we go, by mar-
keting. I wanted just to make them aware of that fact,
and to help make them aware of some of the tactics being
used.

I have a nine-year-old kid, who, like everyone, is bom-
barded by marketing. Kids tend to—well, we all react. We
often react to our society by doing the opposite of what we’re
told. How do you break through [to a young audience]?

We tried really hard not to present information as a
lecture and not to present it in a hectoring way, to write
the book in a way that respects the intelligence of read-
ers and isn’t condescending to them. It’s offered as infor-
mation, it’s offered as, here’s the other side. At the end,
it encourages [younger readers] to make up their own
minds, and shows connections to what they’re doing and
the bigger world. Unless it’s your own child you cannot
prevent them from doing anything. With my own kids
once I did this research, it was like, okay no more. That
was it for them and McDonald’s. My son was six and
my daughter was seven.

How did your kids feel about cutting off McDonald’s? 
They were really unhappy, you know. But that’s the

way it goes. It’s a form of high-risk behavior for kids, this
fast food diet. So far, there isn’t any rebellion in the
household. I don’t see any signs that one of them will
become a McDonald’s franchisee to just kind of stick it
to me.

In terms of writing the book for kids, it doesn’t set
out to try to tell them what to do. It tries to give them
information, and what more can you do?

The tone really does draw one in—you get a picture of the
entrepreneurial mom and pop success story that is always part
of the [American] dream.

I’m actually more optimistic with the kids than I am
with adults, for a couple of reasons. . . . The age group
this book is aimed at is a really interesting moment in

10 PR Watch / Fourth Quarter 2006

Catching Up With Eric Schlosser: A CMD Interview
by Jonathan Rosenblum

Eric Schlosser



kids’ lives, where they’re just starting to look beyond their
family and their friends and just starting to look at the
wider world. I don’t think all children are perfect and
childhood is a golden age at all. [But] kids are more likely
to have empathy and to be angry at injustice. There is
often a purity there. They’re less likely to be cynical and
ironic, less likely to be jaded. Maybe kids who read this
are more likely to be pissed off than 48-year-old middle-
aged guys like I am—almost.

What’s your experience with PR front groups like the so-
called “Center for Consumer Freedom”—and what are they
doing following you around? 

I think it’s really important that these front groups not
be treated like they’re legitimate organizations. Even the
name “Center for Consumer Freedom” is deceptive,
because it implies it’s a consumer group. It’s not. It’s run
out of a lobbying firm in Washington D.C. I think there
need to be tougher rules in how front groups can pre-
sent themselves. There needs to be much more trans-
parency. I think there has to be a requirement that they
reveal their funding sources. I think the media has to be
more energetic in not just accepting at face value who
these people say they are. That was one of the problems
I dealt with: all these groups suddenly attacking me,

coming out of the woodwork, and some journalists being
misled that these might truly be legitimate groups. Thank
God for SourceWatch as a resource—seriously!—so I
could tell [journalists] about front groups and they could
take two minutes on line and see that this is true. 

These groups exist to create controversy. . . . At New
York University today, I’ll be talking about a Brown and
Williamson PR person [describing] their strategy—this
is from1969, but it could come from [the 2006 movie]
“Thank you for Smoking.” Here’s the quote from the
marketing person, in terms of how to deal with critics of
tobacco: “Doubt is our product since it’s the best means
for competing with the ‘body of fact’ that exists in the
mind of the general public. It is also the means of estab-
lishing a controversy. If we are successful in establishing
a controversy at the public level then it creates an oppor-
tunity to put forward the real facts about smoking and
health.”

Basically these are the industry’s facts. So if they can
make something controversial, they are already begin-
ning to undermine their critics. For example, the ads that
were put out recently by the Center for Consumer Free-
dom about transfats in New York City were totally decep-
tive. 

“Thank God for SourceWatch as a
resource about front groups.”

Transfats are acknowledged to be toxic. Period.
There is no health benefit of transfat. There is no reason
to have it in food. Yet they portray [critics] as the “food
police” and the “nanny state.” Don’t get me going on
this. . . . [T]hese guys need to be outted at every oppor-
tunity.

You’re talking to groups in New York City right now, a
city that’s on the verge of creating a new policy to ban trans-
fats—what is the atmosphere like and do you think this rep-
resents a trend in public action about food safety?

I talked to the New York City health commissioner.
I tried to support him in this. I think what he’s doing is
absolutely terrific. I think it also shows we’re having an
impact. KFC already announced its [2007 planned]
elimination of transfats and it’s just a matter of time
before McDonald’s does. There is no reason not to. They
did it in Copenhagen—McDonald’s didn’t have to shut
all of a sudden when Denmark banned these things in
2004.

In 2002, the National Academy of Sciences con-
cluded that there is no safe amount in eating transfats.
That’s almost five years ago. They could have really saved
a lot of lives if they had acted a lot sooner.

PR Watch / Fourth Quarter 2006 11



There’s a really good article in the New England Jour-
nal of Medicine about the dangers of transfats, a really
good summary. And in one of the articles, Danish
researchers are visiting KFC and McDonald’s all over
the world, analyzing transfat content. They found enor-
mous—enormous—variations in the levels of transfats.
[For each restaurant] it depended on what oils were avail-
able and what oils were less expensive for cooking. But
the levels in New York City were incredibly high.

So the New York City health commissioner asked a
year ago for a voluntary ban, to stop using the stuff. He
checked up a year later and found that nobody agreed
with the voluntary ban. So he’s taken action.

On our website, www.prwatch.org, we just did a “Spin
of the Week” on the angles that the industry is taking on trans-
fats, including developing an angle of ethnic discrimination. 

They’re going to bring in the Latinos and make it as
though it’s a race issue. That’s completely cynical, totally
and completely cynical on their part.

Why do you think change seems to be happening now?
I just think there’s been a steadily growing awareness

about our food system and some of the harm it’s caus-
ing. Think of Mike Huckabee, the conservative Repub-
lican governor of Arkansas, leading a campaign against
junk food and soda, or the Republican governor of Cal-
ifornia, Arnold Schwarzenegger, defying soda industry
lobbyists who came to Sacramento. He defied them and
banned soda and junk food from the California schools.

When I wrote Fast Food Nation this was inconceiv-
able, and now it’s happening. It doesn’t mean we live in
a perfect world and all these problems are going to be
solved, but it looks like there really is going to be action
at local and state level—mainly because of the failure of
the federal government to take action to protect the
public health.

One of the most intriguing stories in Chew on This is
your account of the front groups of food flavoring (mostly in
New Jersey for some reason). We’ve heard about industry
front groups. You write that the flavoring experts use
“umamis” to measure flavor and “mouthfeel” to judge what
we like. What is the role of the flavorers in determining what
we eat?

It’s a sign of how processed our food has become that
you need a separate industry to provide us with flavor.
In some ways, I don’t hold the flavor industry for health
harms in the same way [as the fast food companies]. If
you go to Whole Foods and get processed foods that are
organic they often have flavor additives too. . . . You need
flavor additives to give good taste to [processed] healthy
food and unhealthy food. Ideally you would have food
that isn’t that heavily processed. These flavor additives

are generally regarded as safe by the Food and Drug
Administration because individual components are con-
sidered safe. We don’t know what happens when they
mix 30 or 40 of these different flavor chemicals together.
Do you get something new? There is some indication
[from studies] in England that mixing them together may
cause hyperactivity in children. It’s really unknown. But
the flavor industry was interesting and most important
to me because it symbolized how different this food is
from real food, how flavor additives get children to eat
things they might otherwise never want to eat.

So you wouldn’t ascribe a distinction to the Whole Foods
version of flavorings and those in fast food? 

Whole Foods uses natural flavors, which means
they’re synthesized from natural sources as opposed to
being made through a combination of chemicals. They
reduce natural substances down to these flavor chemi-
cals. It’s a very fine point of distinction. The same fac-
tories making the tastes of fast foods are making the tastes
of health foods. Ideally people would go back to eating
fresh ingredients, and the fewer chemicals of all kinds,
the better. I haven’t seen any proof that the flavor chem-
icals are dangerous. It’s the food that the flavor chemi-
cals are being added to that raises a health question. 

Back to a basic PR industry question. As a result of your
criticism of the fast food industry, you’ve been tailed. You
caused a lot of fits in the industry, from McDonald’s on. Who
has sought to confront you and your message?

Young Americans for Freedom, the Center for Indi-
vidual Freedom, the Liberty Institute, the Heartland
Institute, an outfit called the National Minority Health
Month Foundation, with the leaders calling me a social-
ist and implying that I was a racist. And that New York
group, the American Council on Science and Health. 

They use that classic tobacco industry tactic, trying
to create doubt, trying to create controversy. Most
important of all, as Rick Berman of the Center for Con-
sumer Freedom has argued, if you can attack the mes-
senger you can discredit the message. So there have been
a lot of personal attacks on me by trying to make me the
issue and imply I’m a bad American or anti-American.
They don’t talk about issues. It was unpleasant but it
wasn’t effective. I certainly never attack these executives
by name or say they’re bad people or anything like that.
Their business practices, not the human beings, are what
I’m attacking.

The Wall Street Journal reported at one point that
McDonald’s had a plan to use “truth squads.” By attack-
ing me, and trying to discredit me, they could discredit
my message. McDonald’s denied it. So I called up the
reporter for the Journal. He had the memo right there.

12 PR Watch / Fourth Quarter, 2006



PR Watch / Fourth Quarter, 2006 13

His name is Dick Gibson, and he’s covered the industry
for years and years. 

So McDonald’s is lying?
One of them is lying. Either McDonald’s is lying or

Dick Gibson who’s written about the food industry for
years is lying. You know, The Wall Street Journal is not
really this left wing socialist rag that goes out after big
businesses. . . .

McDonald’s has just announced about five years of con-
secutive profit growth. Have their PR techniques and damage
control worked?

A lot of their profits are from promotions for the
World Cup in Europe which were very effective. And
they’re targeting the poor. In the U.S., much of their
profits are coming from dollar hamburgers, cheeseburg-
ers and Cokes which make a lot of money. Right now,
they’re making a lot of money. 

But from a business model perspective, it’s not one
that I would invest in. Morality and business ethics aside,
I think that unless they change they may really have prob-
lems. We’ll see what happens. ■

John Stauber and I attended a special pre-release
campus screening in Berkeley, CA of “Fast Food
Nation,” the film based on Eric Schlosser’s ground-
breaking 2001 bestseller. In the book, Schlosser doc-
umented the links between exploitation of migrant
workers, the meatpacking industry, fast food con-
sumption, and the manipulation and outright toxicity
of much mass-produced food. 

In adapting Fast Food Nation for the big screen,
Schlosser and director and co-writer Richard Linklater
created a narrative screenplay, rather than a docu-
mentary, that would widen the audience for the orig-
inal non-fiction book. 

With an impressive cast that includes Academy
Award nominee (for her role in Maria Full of Grace)
Catalina Sandino Moreno, Greg Kinnear, Patricia
Arquette, Wilmer Valderrama (cast very differently
than his comic role in That 70s Show), singer Avril
Lavigne, Ethan Hawke, Bobby Cannavale, Kris
Kristofferson, and Bruce Willis, “Fast Food Nation”
presents a fictionalized but all too recognizable indus-
try of dirty secrets and cynical marketing. 

One hundred years after the publication of Upton
Sinclair’s novel The Jungle, which revealed the horrors
of the meat trade in Chicago’s stockyards, “Fast Food
Nation” shows that while the immigrants’ ethnicity
may have changed and the locations may be different,
much of the worker abuse and consumer deception has
stayed the same in the last century. 

In 2000, Publishers’ Weekly described the book this
way: “Schlosser’s incisive history of the development
of American fast food indicts the industry for some
shocking crimes against humanity, including system-

atically destroying the American diet and landscape,
and undermining our values and our economy.” The
same can be said about the movie. Grab a friend who
needs to know what’s between those seeded buns and
go see the show.

Fast Food Nation: the Movie
by Judith Siers-Poisson



I was shocked when The Lancet, a highly respected
British medical journal, published a study in October
estimating that 655,000 Iraqis have died since 2003 as
a result of the war. The number seemed huge, much
larger than I had imagined possible.

The study, with Gilbert Burnham as its lead author,
was conducted by some of the same researchers from
Johns Hopkins University and Al Mustansiriya Univer-
sity in Baghdad who conducted a previous study in 2004
which estimated that 98,000 people had died. The ear-
lier study was attacked at the time by supporters of the
war and was largely ignored by the mainstream news
media in the United States, as John Stauber and I noted
in our recent book, The Best War Ever: Lies, Damned Lies
and the Mess in Iraq (for an excerpt, see the Third Quar-
ter 2006 issue of PR Watch). The new study suggests that
some half a million additional lives have been lost in the
subsequent two years.

Are these numbers credible? I looked at reactions to
the Lancet study from several groups: American politi-
cal pundits, scientists with expertise in health and mor-
tality research, and Iraqis (as reflected in the views of
Iraqis with English-language weblogs). Many of the polit-
ical pundits (even those with anti-war views) either
rejected the study or questioned its conclusions and
methodology. The scientists, however, gave it high
marks, and most of the Iraqis thought the number
sounded like it was in the right ballpark.

WHAT THE STUDY SAYS
The full Lancet study is available online. Although it

is a scientific paper, I found it easy to read and jargon-
free. However, a couple of terms might need explana-
tion.

The study uses a “cluster sampling” methodology
that is commonly used in health and mortality research,
especially in places hit by war or other humanitarian dis-

asters such as floods or earthquakes. The methodology
is somewhat less precise — but more cost-effective and
practical — than simple random sampling, in which indi-
vidual members of the population being studied are
selected and interviewed at random. Rather than indi-
viduals, researchers interview randomly-selected clusters
of individuals and use standard statistical techniques to
reach conclusions about the entire population. As Daniel
Engber explained in Slate magazine, “It’s the same basic
method used for political polls in America, which esti-
mate the attitudes of millions of people by surveying
1,000 adults.”

Currently the most comprehensive alternative
attempt to compile statistics on Iraqi deaths is being done
by the Iraq Body Count website, which as of November
2, 2006, had tallied 45,061 to 50,022 deaths — less than
a tenth of the Lancet result. As the Lancet paper itself
notes, “Our estimate of excess deaths is far higher than
those reported in Iraq . . . This discrepancy is not unex-
pected. Data from passive surveillance (counting the
dead by external sources such as government or media)
are rarely complete, even in stable circumstances, and
are even less complete during conflict, when access is
restricted and fatal events could be intentionally hidden.
Aside from Bosnia, we can find no conflict situation
where passive surveillance recorded more than 20% of
the deaths measured by population-based methods.”

Lancet editor Richard Horton explains the “active
surveillance” methodology used in its study in a com-
mentary published in the Guardian:

Only when you go out and knock on the doors of
families, actively looking for deaths, do you begin
to get close to the right number. This method is
now tried and tested. It has been the basis for mor-
tality estimates in war zones such as Darfur and the
Congo. Interestingly, when we report figures from
these countries politicians do not challenge them.
They frown, nod their heads and agree that the sit-
uation is grave and intolerable. The international
community must act, they say. When it comes to
Iraq the story is different. Expect the current gov-
ernment to mobilise all its efforts to undermine the
work done by this American and Iraqi team.
Expect the government to criticise the Lancet for
being too political. Expect the government to do all
it can to dismiss this story and wash its hands of its
responsibility to take these latest findings seriously.

ASSESSMENTS FROM SCIENTISTS
Here are some of the reactions from scientists who

work in the field of mortality research:

14 PR Watch / Fourth Quarter, 2006

Mortality Combat: The War Over Counting the Dead in Iraq
by Sheldon Rampton

Mourners in Sadr City, August 2005
(AP Photo/Karim Kadim)



• Ronald Waldman, an epidemiologist at Columbia Uni-
versity who worked at the U.S. Centers for Disease
Control and Prevention for many years, told the Wash-
ington Post that the Lancet’s survey method was “tried
and true” and said its findings were “the best estimate
of mortality we have.”

• According to Professor Frank E. Harrell Jr., chairman
of the biostatistics department in the School of Med-
icine at Vanderbilt University, “The investigators used
a solid study design and rigorous, well-justified analy-
sis of the data. They used several analytic techniques
having different levels of assumptions to ensure the
robustness of mortality estimates and the estimated
margin of error. The researchers are also world-class.”

• Francisco Checchi, an epidemiologist at the London
School of Hygiene and Tropical Medicine who has
worked on mortality surveys in Angola, Darfur, Thai-
land and Uganda, said that he found the survey’s esti-
mates “shockingly high,” but added that dismissing it
“simply on gut feeling grounds seems more than irra-
tional.” He noted that its “choice of method is any-
thing but controversial” and found its results
“scientifically solid” and “compelling.”

• In Australia, 27 of the country’s leading scientists in
epidemiology and public health signed a letter sup-
porting the study, noting that it “was undertaken by
respected researchers assisted by one of the world’s
foremost biostatisticians. Its methodology is sound and
its conclusions should be taken seriously. ... The study
by Burnham and his colleagues provides the best esti-
mate of mortality to date in Iraq that we have, or
indeed are ever likely to have.”

Asked about the study at a news conference, Presi-
dent Bush dismissed it out of hand, calling it “not cred-
ible” and saying its methodology was “pretty well
discredited.”

“That’s exactly wrong,” responded Richard Garfield,
a public health professor at Columbia University who
works closely with a number of the authors of the report.
“There is no discrediting of this methodology. I don’t
think there’s anyone who’s been involved in mortality
research who thinks there’s a better way to do it in unse-
cured areas. I have never heard of any argument in this
field that says there’s a better way to do it.”

POLITICIANS AND PUNDITS
Most of the methodological criticisms of the Lancet

study actually come from people like Bush who have no

expertise in epidemiology, and of course the boldest
attacks have come from supporters of the war.

Writing in the conservative National Review, Richard
Nadler called the Lancet paper a “cooked up study.” His
only methodological critique, however, consisted of an
odd claim that the researchers were guilty of “baseline
bungling”: they “chose their ‘base-line’ for pre-invasion
Iraq as January 2002 through March 2003,” a period
Nadler argues was less violent than earlier periods of
Saddam Hussein’s rule.

President Bush said the study was
“not credible,” and its methodology

was “pretty well discredited.”

Fred Kaplan in Slate magazine wrote that The Lancet’s
pre-war death estimate (5.5 Iraqis per 1,000) was flawed
because it differed from an estimate of 10 per 1,000 pub-
lished by the United Nations. Moreover, he says, a 5.5
per thousand prewar mortality rate would have been
“lower than that of almost every country in the Middle
East” (a claim made also by columnist William M. Arkin
in the Washington Post). However, Australian computer
scientist Tim Lambert has demolished the Kaplan-Arkin
criticism in great detail, pointing out that in fact, 5.5
deaths per thousand is actually higher than the mortal-
ity rate in “all but one” of the other countries in the
Middle East. 

Another attempt at methodological criticism came
from Republican pollster Steven E. Moore, who con-
ducted surveys in Iraq and served as an advisor to Paul
Bremer. Writing for the Wall Street Journal, Moore
blasted the Lancet paper, calling it a “bogus study.” His
criticism focused on the study’s allegedly too-small
sample size and imprecision. “Survey results frequently
have a margin of error of plus or minus 3% or 5%—not
1200%,” he wrote. This is generally true — with regard
to the sort of opinion surveys that Moore performs
(although his research in Iraq left Bremer forced to admit
belatedly that “we really didn’t see the insurgency
coming”). The Lancet study, however, was studying mor-
tality, and its sample size was dictated in part by the lim-
ited funds available to finance it and in part by concern
for the safety of the Iraqi researchers who conducted the
survey. 

Similar vitriol came from Christopher Hitchens, the
former Trotskyist turned pro-war polemicist, who
dashed off a column that didn’t so much critique the
Lancet paper as urinate on it. After accusing the epi-
demiologists of “moral idiocy,” Hitchens mocked the

PR Watch / Fourth Quarter, 2006 15



name “Lancet,” called its editor an “Islamist-Leftist,” and
went on to claim that its mortality estimate is “almost
certainly inflated” and actually justifies the war. Why?
The study found that 31 percent of deaths were attrib-
uted to coalition forces, while 24 percent were attributed
to “other” causes and 45 percent were “unknown”
(because either the responsible party was not known, or
the surveyed households were hesitant to specifically
identify them). From this evidence, Hitchens concluded
that insurgents are the true killers in Iraq and that the
Lancet study is therefore “a reminder of the nature of the
enemy we face.”

IRAQ BODY COUNT
Other criticism of the study came from a source that

may seem surprising: Iraq Body Count (IBC), the anti-
war, London-based organization that has been tracking
Iraqi deaths since the beginning of the war. IBC issued
a news release questioning the wide gap that separates
its own numbers and official Iraqi government statistics
from the Lancet’s much larger estimate. The discrepancy,
they argued, is so large as to be implausible. For exam-
ple, IBC doubts that the number of deaths estimated by
the Lancet could have occurred “with less than a tenth
of them being noticed by any public surveillance mech-
anisms.” A gap that large, they argue, can only mean that
either there has been “incompetence and/or fraud on a
truly massive scale by Iraqi officials in hospitals and min-
istries,” or else the Lancet authors “have drawn conclu-
sions from unrepresentative data.”

Les Roberts, one of the authors of the Lancet study,
has responded to these criticisms in an interview with the
British Broadcasting Corporation. Citing examples from
other wars, he points out that “It is really difficult to col-
lect death information in a war zone! . . . I do not think
that very low reporting implies fraud.”

It should be noted that IBC’s own methodology fol-
lows rules that should be expected to lead to a lower
count than the Lancet survey:

• Whereas the Lancet study attempts to estimate all
deaths — including the deaths of insurgents, police and
Iraqi military — IBC only counts civilian deaths and
excludes combatants.

• IBC only counts deaths that are reported in English-
language news media, and Iraq is not an English-
speaking nation. Many more deaths are reported in the
Iraqi press in Arabic than in the Western-language wire
services.

As for the gap between the Lancet figure and deaths
reported by the Iraqi Health Ministry, a number of Iraqi
commentators (some of whom I quote below) have noted

that conditions in many parts of the country as so unsta-
ble as to prevent reliable government accounting. More-
over, the question of how many people have died in Iraq
has been politically charged since the start of the war,
and the United States has not only avoided issuing sta-
tistics of its own but on a number of occasions has also
pressured Iraqi officials against doing so. Shortly after the
invasion in 2003, Baghdad’s medical officials were for-
bidden to release morgue counts. In December of that
year, Iraq’s Health Ministry ordered a halt to counting
civilian deaths and told its statistics department not to
release figures, according to the Associated Press.

IRAQIS WEIGH IN
Among Iraqi bloggers, the strongest challenge to the

Lancet study came from Omar Fadhil, one of two broth-
ers who contributes to a pro-occupation website called
“Iraq the Model” (ITM). Fadhil emotionally blasted the
study, accusing the Lancet researchers of

exploiting the suffering of people to make gains that
are not the least related to easing the suffering of

those people. . . . They shamelessly made an auc-
tion of our blood, and it didn’t make a difference
if the blood was shed by a bomb or a bullet or a
heart attack because the bigger the count the more
useful it becomes to attack this or that policy in a
political race and the more useful it becomes in
cheerleading for murderous tyrannical regimes.

These comments prompted an equally emotional
outpouring from dozens of other Iraqi bloggers, who
called ITM “a holocaust denier,” “sucking up to the
Americans,” “a traitor,” “like the Baathist apologist that
they so despise,” and “shameful.” An Iraqi housewife
declared that she was full of “Guilt and anger because

16 PR Watch / Fourth Quarter, 2006

Another coffin in Baghdad, November 2006
(AP Photo/Karim Kadim)



the Iraq I always dreamt of has become one big night-
mare. . . . Guilt and anger because outside these walls
are trashbins filled with decapitated bodies of women,
children and men. . . . Guilt and anger because after all
the years of tyranny, people are now wishing for Saddam
the criminal to come back. . . . The so called freedom
that everyone, every single person was hoping and
dreaming of has gone.”

I spent some time sampling discussions of the Lancet
study from among the more than 200 blogs listed at the
Iraq Blog Count website. Many of the bloggers there
noted that they themselves have seen widespread death
due to the war, including the loss of personal friends and
family: “I don’t know of anyone who hasn’t lost at least
some members of their extended family,” wrote Iraqi
blogger Raed Jarrar.

Riverbend, an anti-occupation blogger, wrote that she
found the figure of 650,000 dead entirely plausible:

For American politicians and military person-
nel, playing dumb and talking about numbers of
bodies in morgues and official statistics, etc, seems
to be the latest tactic. But as any Iraqi knows, not
every death is being reported. As for getting reli-
able numbers from the Ministry of Health or any
other official Iraqi institution, that’s about as prob-
able as getting a coherent, grammatically correct
sentence from George Bush — especially after the
ministry was banned from giving out correct mor-
tality numbers. . . . The chaos and lack of proper
facilities is resulting in people being buried without
a trip to the morgue or the hospital. During Amer-
ican military attacks on cities like Samarra and Fal-
lujah, victims were buried in their gardens or in
mass graves in football fields. Or has that been for-
gotten already?

We literally do not know a single Iraqi family
that has not seen the violent death of a first or
second-degree relative these last three years.
Abductions, militias, sectarian violence, revenge
killings, assassinations, car-bombs, suicide
bombers, American military strikes, Iraqi military
raids, death squads, extremists, armed robberies,
executions, detentions, secret prisons, torture, mys-
terious weapons – with so many different ways to
die, is the number so far fetched? 

Similar comments came from Zeyad at Healing Iraq.
Zeyad’s reaction is interesting in part because he initially
supported the war as a means of getting rid of Saddam
Hussein and bringing democracy to his country. After
reading the Lancet study, he questioned whether its

methodology was appropriate “in Iraq’s case, where the
level of violence is not consistent throughout the coun-
try,” and he thought its estimate of 650,000 deaths was
too high. “My personal guesstimate would be half that
number,” he wrote, “but then I have a limited grasp on
statistics and I stress that I may be wrong. . . . The people
who conducted the survey should be commended for
attempting to find out, with the limited methods they had
available. On the other hand, the people who are attack-
ing them come across as indifferent to the suffering of
Iraqis, especially when they have made no obvious effort
to provide a more accurate body count.” He added:

There also seems to be a common misconcep-
tion here that large parts of the country are stable.
In fact, not a day goes by without political and sec-
tarian assassinations all over the south of Iraq, par-
ticularly in Basrah and Amara, but they always go
unnoticed, except in some local media outlets. The
ongoing conflict between political parties and mili-
tias to control resources in holy cities and in the oil-
rich region of Basrah rarely gets a nod from the
media every now and then, simply because there are
very few coalition casualties over there. The same
with Mosul and Kirkuk, both highly volatile areas.
I am yet to see some good coverage on the deadly
sectarian warfare in Baquba, northeast of Baghdad,
which has the highest rate of unknown corpses
dumped on the streets after the capital, and which
was about to be announced an Islamic Emirate by
the end of Ramadan. There are absolutely no num-
bers of civilian casualties from Anbar. There is no
one to report them and the Iraqi government con-
trols no territory there, while American troops are
confined to their bases. And much, much less data
from other governorates which give the impression
of being ‘stable.’

I have personally witnessed dozens of people
killed in my neighbourhood over the last few
months (15 people in the nearby vicinity of our
house alone, over 4 months), and virtually none of
them were mentioned in any media report while I
was there. And that was in Baghdad where there is
the highest density of journalists and media agen-
cies. Don’t you think this is a common situation all
over the country? 

A few days later, Zeyad noted the recent killing of
another close friend before adding, “I now officially
regret supporting this war back in 2003. The guilt is too
much for me to handle.” ■

PR Watch / Fourth Quarter, 2006 17



I spoke with author J.R. Norton in June about his
book, Saving General Washington: The Right Wing Assault
on America’s Founding Principles. The following excerpts
are from my interview with him on “A Public Affair” on
WORT (89.9 FM), community radio in Madison, WI,
and from a follow up in-person interview.

PR Watch: Why do George Washington and the rest of
the Founding Fathers need to be saved?

J.R. Norton: Well, it’s a bit of metaphor. It’s in part
aimed at rehabilitating and reintroducing these found-
ing figures of American history, but on a broader level,
on a more important level, it’s about reintroducing the
values that these guys stood for. Certainly over the last
five or six years, I think we’ve really lost sight of those
virtues.

As I researched the book it struck me that these guys
shared a lot of the values that I find to be really impor-
tant. There were a lot of progressive values inherent in
the way this country was founded. I would say a lot of
libertarian values as well. The thing that you don’t see
is an interest in being authoritarian. The founding of
America was a giant step away from authoritarianism,
and I think we are stepping back towards it in the modern
day.

WAR AND PEACE
Let’s talk about war and peace. The Founding Fathers

were coming out of a revolution that took a huge toll on this
new country, and were faced with both trying to rebuild and
build a new nation. It seems in your book that they were really
focused on maintaining peace, and saw it as critical to give
this nascent nation a chance to grow. How would you com-
pare that with the current administration seeming eager to be
drawn into any conflict that presents itself?

Tom Paine wrote very articulately on
the horrors of war and why it should

be avoided.

There does seem to be a real willingness to go to war
and that very much conflicts with the way that the
Founding Fathers approached it. I think part of that lies
in personal stake. By going to war in the Revolutionary
War, the Founding Fathers had everything to lose – they
could have lost their lives very easily on the battle field
or swinging from the gallows, they could have lost their
property, had it burned down or confiscated by the
British authorities. It was a very dangerous situation for
them to be in. No one wants their family killed or have
to be a fugitive from justice for years and years. 

You can draw a contrast with the current adminis-
tration and look at a situation like Iraq, where not only
is no one from the administration personally in danger,
and neither are their family members, but they actually
stand in many cases to gain property and money as a
result of this shift toward war. Everyone knows about
Dick Cheney’s connections with Halliburton, KBR, and
the shadiness surrounding that. Richard Perle did very
well for himself while serving on the Defense Policy
board advising the Pentagon and helping push for the
war there. So these are guys for whom war is not a bad
thing and who don’t have much personally to lose. 

The Founding Fathers were very conscious of the
fragility of their new country and its relatively small size
compared to the European powers. There was a very
pragmatic interest in not revisiting war if they could avoid
it. But there were also moral objections to it. Tom Paine
wrote very articulately on the horrors of war and why it
should be avoided. James Madison, in 1795 in his “Polit-
ical Observations,” was reflecting on war and said, “No
nation can preserve its freedom in the midst of contin-
ual warfare.” He saw the danger that war presented to
civil liberties and that’s something that the Founding
Fathers were certainly cognizant of. If you look at what’s

18 PR Watch / Fourth Quarter, 2006

Saving General Washington
by Judith Siers-Poisson

George Washington by Gilbert Stuart, 1828
(Library of Congress)



happened since September 11th and the invasion of Iraq,
and civil liberties in the U.S., there’s been a real rela-
tionship between government programs that rescind civil
liberties and this rhetoric that the nation is under attack,
the nation is under threat. 

You keep hearing from this administration over and
over again that the war on terror may never end. Future
presidents will have to decide what to do with Iraq –
there’s this idea that this is just going to be an endless
situation. Combine this with the idea put forth by [Attor-
ney General] Alberto Gonzales, John Yoo, and other
people in the Justice Department, that the Executive has
basically unchecked powers during a time of war because
he’s the Commander in Chief – welcome to the military
dictatorship! Welcome to a situation where the Chief
Executive has unchecked powers forever. Are we there
yet? No, of course not, there are still some checks, there
are still some balances, there are still some restraints. But
the fact that they were able to advance this argument and
not get shouted down or impeached is a sign that we’re

living in dangerous times in terms of maintaining Amer-
ican liberty.

ON RELIGION
The Founding Fathers have been invoked to support many

of what I would call the co-opted or twisted uses of religion
by the current administration. Were the Founding Fathers, as
a whole, men of faith? How did faith play into their writing
of the constitution and their structuring this new country?

The majority of the Founding Fathers had intense
personal relationships with, if not religion, then with
God. This was not a group of atheists. They were what
would best be classified as deists, who believe in some
sort of god, but not necessarily in a religious system that
stems from that god. So they were respectful of people
who had faith, but also were interested in putting
together a government that worked, as opposed to a gov-
ernment that was just an arm of a church or worked hand
in glove with the church. They had seen what happened
in Europe in the preceding centuries, which is that reli-
gion essentially just became another way to make a power
play, a way to gather money, and a way to gather mili-
tary support. It touched off a string of horrific wars and
they thought the best way to prevent this sort of situa-
tion, the best way to actually protect people who believe
in religion and want to worship according to their own
conscience, was to separate the Church and the State.
The Constitution itself is a godless document – the only
time religion and God really come into play is when it’s
suggested that religious oaths can’t prevent you from
taking office – which is almost a negative interpretation.

And that was a pretty radical idea . . 
It was a very radical idea, and the 18th century equiv-

alent of the Religious Right hated the Constitution. They
said it disdained belief in a higher power, or in a heaven
and a hell, and that’s an accurate read – it’s an extremely
secular document and that was done with very deliber-
ate intent. If you look at the way religion has flourished
in America since the era of the country’s founding,
clearly, the Founding Fathers knew what they were
doing. Religion has been very robust and very healthy,
and it doesn’t suffer from not being part of the State –
it actually benefits. So do people who believe in anything
other than what might be the majority, most powerful,
religious perspective. I think the Founding Fathers were
very far-sighted in how they handled the separation of
Church and State and any attempt to say, “Well the
Founding Fathers were Christians and they wanted this
to be a Christian nation” is a flat-out lie, and it is done
for opportunistic reasons. ■

PR Watch / Fourth Quarter, 2006 19



20 PR Watch / Fourth Quarter, 2006

Support the Center for Media and Democracy 
The Center is a non-profit, public inter-

est organization that strengthens participa-
tory democracy by investigating and
exposing spin and propaganda, and by 
promoting media literacy and citizen 
journalism.

The Center for Media and Democracy
serves social change activists, journalists,
researchers, policymakers and the public at
large in the following ways:
• Countering propaganda by investigating

and reporting on behind-the-scenes
public relations campaigns by corpora-
tions, industries, governments and other
powerful institutions.

• Informing and assisting grassroots citizen
activism that promotes public health,
economic justice, ecological sustainabil-
ity and human rights.

• Promoting media literacy to help the
public recognize the forces shaping the
information they receive about issues that
affect their lives.

• Sponsoring “open content” media that
enable citizens from all walks of life to “be
the media” and to participate in creating
media content.
The Center for Media and Democracy is

a 501(c)3 non-profit. Donations are tax-
deductable as allowed by law.

Name

Address

City, State & Zip

Phone

Email

Send me the free Weekly Spin email newsletter.
I am ordering: (price includes shipping & handling)

___The Best War Ever $15
___Banana Republicans $15
___Weapons of Mass Deception $15
___Trust Us, We’re Experts $20
___Mad Cow USA $20
___Toxic Sludge Is Good For You $15

I am contributing:
$1,000 $500
$250 $125
$50 other

(Contributions of $35 or more include a one-year 
subscription to PR Watch.)

I would like to become a Sustaining Member, donating
$ each month.

My check is enclosed.

Please charge my credit card:

Credit Card Brand, Number

Expiration Date, Security Code
Please return to:

CMD, 520 University Ave, Suite 227
Madison WI 53703

Banana 
Republicans: How
the Right Wing Is
Turning America
Into a One-Party

State
Tarcher/Penguin

2004

Toxic Sludge
Is Good For

You: Lies,
Damn Lies

and the Public
Relations
Industry

Common
Courage

Press 1995 

Trust Us,
We’re Experts:
How Industry
Manipulates
Science and
Gambles With
Your Future
Tarcher/
Putnam 2001

Mad Cow
USA
Common
Courage Press
1997, 2004

Weapons of Mass
Deception: The
Uses of Propa-

ganda in Bush’s
War on Iraq

Tarcher/Penguin
2003

Books can be ordered from the
Center on the form below.

The Best War
Ever: Lies,

Damned Lies,
and the Mess In

Iraq
Tarcher/Penguin

2006


