P LATGH

Public Interest Reporting on the PR/Public Affairs Industr
\Volume 12, Number 4 Fourth Quarter 200

A PROJECT OF THE

CENTER FOR MEDIA & DEMOCRACY ~ WWW.PRWATCH.ORG

ALG0 I ThlS 55U

The Victory of Spin
page 7

Battle Tanks: How Think
Tanks Shape the Public
Agenda

page 11

CMD in the News
page 14

USAID in Indonesia:
Expecting Waves of Gratitude

by Diane Farsetta

In September 2005, long-time Bush confidante Karen Hughes
started her new job as Under Secretary of State for Public Diplomacy
and Public Affairs. Her first official week of work was admittedly ambi-
tious—a “listening tour” of Egypt, Saudi Arabia and Turkey.

At each stop, carefully selected audiences comprised of students on
U.S.-funded scholarships, women professionals, and others deemed
“safe” nonetheless deviated from the intended script, asking Hughes
challenging questions and openly criticizing her answers. Commenta-
tors panned Hughes’ performance as “blundering,” and a “preachy and
culturally insensitive . . . superficial PR blitz.” The exception was one
high-profile opinion piece praising Hughes, published by USA Today,
which was written “at the State Department’s invitation” and followed
Hughes’ special briefing of the author, Geoffrey Cowan, the dean of the
Annenberg School for Communication at the University of Southern
California.

On her next major trip, to Indonesia in late October, Hughes didn’t
fare much better. The students invited to talk with her at Syarif Hiday-
atullah State Islamic University in Jakarta called the United States “two-
faced” and “unfair.” Referring to the U.S. war on lraqg, one student
asked Hughes, “Who’s the terrorists?”” Another challenged, “Why does

Flack Attack

act as if the international community is unaware of the
dubious nature of White House claims.

World perceptions of the United States are at an all
time low. For the past four years, the Center for Media
and Democracy has been tracking Bush administration
efforts to address poor international opinion.

There has been a disturbing trend, however, for
U.S. “hearts and minds” campaigns to do more harm
than good. Part of the reason is U.S. officials have little
credibility in the eyes of the world. No stockpiled
weapons of mass destruction have been found. Iraq is
more dangerous than ever. The possiblity for a stable,
democratic Iragi government appears to be years down
the road.

While evidence piles up that the Bush White
House waged a deceptive campaign to sell the invasion
of Iraq to the U.S. public, administration globetrotters

In this issue of PR Watch, CMD senior researcher
Diane Farsetta examines U.S. image-shaping efforts in
Indonesia. PR Watch editor Laura Miller looks at sev-
eral U.S. campaigns to influence and create media in
the Middle East. Both stories point to questions of
whether U.S. taxpayer-funded propaganda and public
diplomacy are effective and to the underlying issue of
what America’s role in the world should be.

While U.S. foreign policy concerning the Middle
East and Afghanistan draws international scorn, U.S.
inaction on global environmental problems also gets
jeered. In his story “Battle Tanks: How Think Tanks
Shape the Public Agenda,” SourceWatch editor Bob
Burton reports on industry funded activities concern-
ing a popular think-tank target—global warming.




America always act as if they are the policeman of the
world?”” Again, Hughes’ responses were deemed inad-
equate by both audience members and outside
observers.

Hughes’ credibility was further undermined when
she told the Indonesian students (and, hours later,
repeated to a group of journalists) that Saddam Hus-
sein had gassed hundreds of thousands of people. State
Department officials later clarified that Hughes had
confused the estimated total number of Iragi deaths
during Hussein’s 24-year rule—300,000—with the
5,000 civilians killed in the 1988 attack on the city of
Halabja.

Given her record so far,
it may be comforting to
note that Karen Hughes’
overseas junkets are just one
facet of the U.S. govern-
ment’s non-military
attempts to combat terror-
ism and bolster its image
worldwide. But are other
approaches—primarily
through the U.S. Agency
for International Develop-
ment (USAID), but also
including the Peace Corps,
foreign embassies and other
State Department pro-
grams—any more effective?
A review of U.S. outreach to
Indonesia, the Southeast
Asian island nation with the
world’s largest Muslim population, suggests mixed
results at best.

U.S. REPUTATION TAKES AN
ASIAN VACATION

There’s no doubt that the United States’ image has
tarnished greatly over the last few years. In April 2005,
the Program on International Policy Attitudes released
a 23 country poll that found the United States holds
“the dubious distinction of having the largest number
of countries rating it as having a negative influence.”
While 47 percent of all respondents called the United
States a “mostly negative” force in the world, that frac-
tion was significantly higher in majority Muslim coun-
tries like Turkey (62 percent) and Indonesia (51
percent).

At first glance, Indonesia seems like it should be an
easy audience. U.S. administrations and businesses

Under Secretary Karen Hughes greets students
from the State Islamic University in Jakarta,
Indonesia. (U.S. Embassy Jakarta photo)

have had close relations with the country’s leaders since
General Suharto took power in the bloody coup of
1965-1966. (When Suharto—who was Indonesia’s
president for 32 years—visited the United States in
1995, a senior Clinton administration official called the
repressive dictator “our kind of guy.”) Moreover,
Indonesia has suffered greatly from non-state terrorism,
including the tragic Bali bombings of October 2002.
Lastly, the vast majority of the population follows mod-
erate forms of Islam.

According to the State Department, Indonesia’s
ambivalence towards the United States isn’t because
U.S. officials don’t recog-
nize the country’s strategic
importance. The State
Department’s budget
request justification to
Congress for fiscal year
2003 (the first filed after
September 2001) states,
“Indonesia’s cooperation is
vital in the war against ter-
rorism.” The Department’s
2004 budget justification
further explains, “Since a
major reordering of priori-
ties after 9/11, we have
increased our efforts on
| educational exchange and
outreach to the Indonesian
Islamic community.”

In fact, increased U.S.
support for moderate
Muslim groups post-9/11 is a worldwide phenomenon.
According to a April 2005 U.S. News & Wbrld Report
article, “From military psychological-operations teams
and CIA covert operatives to openly funded media and
think tanks, Washington is plowing tens of millions of
dollars into a campaign to influence not only Muslim
societies but Islam itself.” The lead agency in the
“Muslim World Outreach” effort, the article continued,
is USAID. And “in no country is the effort more pro-
nounced than Indonesia. . . . Working behind the
scenes, USAID now helps fund more than 30 Muslim
organizations in the country.”

USAID/Indonesia’s Islamic outreach includes
“workshops for Islamic preachers,” “curriculum reform
for schools from rural academies to Islamic universi-
ties,” a “talk show on Islam and tolerance,” a syndicated
newspaper column, and funding for Islamic think tanks
conducting “scholarly research showing liberal Islam’s

2 PR Watch / Fourth Quarter, 2005



compatibility with democracy and human rights,”
wrote U.S. News & World Report.

USAID’s Washington DC staff refused to provide
PR Watch with further information about these pro-
grams. “What you are asking here is information, if we
have it, that is the responsibility of the mission in
Indonesia,” USAID press officer Harry Edwards told
PR Watch. Repeated requests for USAID/Indonesia
staffers to respond to PR Watch’s written questions went
unanswered.

A HELPING HAND OR A HIDDEN FIST?
“There is a certain danger to providing assistance
to friendly Muslim groups—defining friendly as anyone
who will take our money—because that tends to cor-
rupt these groups in the eyes of Indonesians,” Ed
McWilliams, former political counsel at the U.S.
Embassy in Jakarta, Indonesia, told PR Watch. In con-
trast, “in the mid-1990’s, USAID was doing a good job
in Indonesia.” While U.S. policy overall supported the
Suharto dictatorship, “USAID was supporting small
Indonesian NGOs [non-government organizations]—
environmental, legal and human rights groups,” he said.
Growing student and labor movements, coupled
with the Asian financial crisis, weakened and then
ended Suharto’s rule in 1998. That year, “as democ-
racy could start to flourish,” USAID’s NGO grantees
*“came forward with protections for journalists, sup-
porting the democratic process,” recounted
McWilliams. “You can’t say that anymore, though.

Now we’re trying to bribe organizations, including
Islamic organizations, to win them to our side. That
undermines the role that NGOs can play in a society.
It also cheapens our image in Indonesia.”

Soraya Oktaviani, an activist with the Indonesian
Student League for Democracy now living in the
United States, used to work with refugees as a member
of an Indonesian NGO that received USAID funding.
Still, she told PR Watch that USAID is “the worst orga-
nization among international organizations in Indone-
sia.” Oktaviani said that a number of “progressive,
democratic” Indonesian groups, including the Indone-
sian Forum for the Environment (known by its
acronym, WALHI) and the Indonesian National Front
for Labor Struggle, have rejected USAID funding.

The main questions Indonesian activists have about
USAID, according to Oktaviani, is where the money
comes from and why USAID requires its grantees to
file so many detailed reports. “USAID is part of the
United States, and they still want to control Indone-
sia—not in the old, colonial way, but in a new, ‘gener-
ous,” sneaky way,” she said. The reports that Oktaviani’s
former NGO filed with USAID every six months
helped the United States “know what happens in
Indonesia,” she said. “They want to keep Indonesia in
their pockets.”

Dr. John Roosa, an assistant professor at the Uni-
versity of British Columbia’s history department and
the author of the forthcoming book, Pretext for Mass
Murder: The September 30th Movement and Suharto’s

PH mHIEH is published quarterly by

Center for Media & Democracy

520 University Avenue, Suite 227
Madison, WI 53703

Phone: 608-260-9713; Fax: 608-260-9714
Email: editor@prwatch.org

Web site: http://www.prwatch.org/

©2005 by the Center for Media & Democracy.
All Rights Reserved. For permission to reprint
articles, contact the above address.

ISSN 1091-5583

PR Watch Editor: Laura Miller

Research Director: Sheldon Rampton

Senior Researcher: Diane Farsetta

SourceWatch Editor: Bob Burton

CMD Executive Director: John Stauber

Development Director: Judith Siers-Poisson

CMD Board of Directors: Ellen Braune, Joseph
Mendelson, David Merritt, John Stauber and
Inger Stole

Subscribing Member Rates:

* Businesses: $200/year
» Non-Profit Groups: $60/year
« Journalists and Individuals: $35/year

For further information,
or to book a speaker,
contact the Center for Media & Democracy

PR Watch / Fourth Quarter, 2005 3



Coup d’Etat in Indonesia, said that funding Indonesian
Islamic groups isn’t as straightforward as USAID or the
State Department lets on. “There is a problem for
Muslim groups accepting U.S. aid,” he told PR Watch.
“It’s really a badge of dishonor, more for the U.S. inva-
sion of Afghanistan than Iraq.” He added, “this whole
idea of promoting moderate Islam is a double-edged
sword. It suggests that Indonesians are really just Mus-
lims. . .. It reaffirms Muslim, not Indonesian, identity.”

plunged from a horrid 83 percent to 54 percent,”
according to U.S. News & World Report.

Yet, John Roosa pointed out, “The U.S. hasn’t been
giving that much money to Indonesia,” even after the
tsunami. USAID reports that the amount of “emer-
gency food assistance, relief supplies, temporary shel-
ter, water and sanitation, health, livelihoods and other
support for affected communities” in Indonesia totals
$53.3 million to date. According to a report by the Aus-
tralian-based organization AID/WATCH, U.S. pledges
for tsunami relief were only

— 3 B - pre

USAID emergency relief supplies arriving in Medan, Indonesia,

December 31, 2005. (State Department photo)

Roosa, who used to live in Jakarta and interacted fre-
guently with NGOs there, found their view of USAID
to be more nuanced. “The activists in Indonesia—every
one of them—has a critique of U.S. imperialism and
sees the war in Iraqg as a crime,” he told PR Watch. Yet,
these groups are “desperate for funding. . . . There is
no feeling that USAID is the opening wedge of impe-
rialism or a sort of Trojan horse” for U.S. interests, he
said.

SPINNING THEM WHEN THEY’RE DOWN

An important factor in how Indonesians perceive
USAID and the United States in general is the U.S.
response to the December 2004 tsunami. A March
2005 Indonesian public opinion poll, conducted “after
the tsunami relief efforts led by the U.S. military,”
found that “America’s unfavorability rating had

the fifth most generous
worldwide, following those by
Australia, Germany, Japan
and Canada.

As any good PR person
knows, perception—not real-
ity—is king. And USAID is
careful to document and
emphasize their post-tsunami
assistance to Indonesia,
giving the perception that it is
very generous. Indeed,
USAID/Indonesia’s home-
page is subtitled “Tsunami
Response.” The agency has
released frequent “Tsunami
Updates” since January 12
and  written  Tsunami
Newsletters on a near-weekly
basis, since February 8.

USAID *“is hoping to cap-
italize on the goodwill it built
up in the hardest hit areas of
the tsunami disaster,” the trade publication PR Week
reported in September. To do so, the agency is launch-
ing PR campaigns in Sri Lanka and Indonesia that tout
its relief efforts. The Indonesian campaign was
described by PR Week as a $350,000 to $370,000 “30-
day media blitz,” including public service announce-
ments “highlighting its 55 years of foreign aid” in
Indonesia and “personal accounts” about “how USAID
has benefited Indonesians.” The PR campaign, slated
to run through February 1, 2006, “comes on the heels
of findings from focus groups in May showing Indone-
sians were generally unaware of the ‘scale and result’
of U.S. aid efforts, and were suspicious of them,” PR
Week noted.

(For more on how the tsunami changed U.S.-
Indonesian relations, see the article “Tsunami Washes
Away Indonesian Human Rights,” in the First Quarter

4 PR Watch / Fourth Quarter, 2005



2005 issue of PR Waitch, which details how the Indone-
sian government used the devastation of Aceh to lobby
for a resumption of U.S. military support.)

FOLLOW THE MONEY

Regardless of whether USAID is ultimately deemed
effective in burnishing the United States’ image among
Indonesians, the Bush administration has proclaimed
Indonesia an increasingly important ally post-9/11.
USAID, in turn, has been identified as a major forum
for U.S. influence in Indonesia. Yet, USAID/Indonesi-
a’s budget has remained remarkably constant—even
modest—over the past five years.

In fiscal year 2000 (October 1999 through Sep-
tember 2000), USAID/Indonesia’s budget was $112.6
million. That increased by less than 20 percent, to
$134.7 million, for fiscal year 2002, and decreased to

“In assisting the military, we are
aiding a rogue institution that is the
greatest threat to democracy and

human rights in Indonesia,” Ed
McWilliams told PR Watch.

$121.6 million for fiscal year 2004. As described
above, USAID/Indonesia funds have been shifted more
towards moderate Islamic groups. But there is another,
more major change in U.S. aid to Indonesia post-
9/11—restrictions on military assistance have been
removed.

In early November 2005, a U.S. Senate/House of
Representatives conference committee agreed to main-
tain restrictions on Foreign Military Financing for and
the export of lethal military equipment to Indonesia,
until military reform and human rights conditions were
met. But just weeks later, on November 22, the State
Department “determined it is in the national security
interests of the United States” to waive all such restric-
tions. This move, taken by Under Secretary R. Nicholas
Burns, “under authority delegated by Secretary of State
Condoleezza Rice” while she was traveling overseas, is
a pivotal policy change. U.S. military assistance to
Indonesia has been restricted since the Indonesian mil-
itary massacred nearly 300 peaceful protesters in then-
occupied East Timor in 1991.

Based on his experience at the U.S. Embassy in
Jakarta, Ed McWilliams thinks resuming military assis-
tance is exactly the wrong thing to do. “In assisting the
military, we are aiding a rogue institution that is the

greatest threat to democracy and human rights in
Indonesia,” he told PR Watch. “In the past, military
assistance has been withheld or given in very small
amounts and this has helped to restrain abuses. Now
that all restraints have been removed, we have aban-
doned all leverage. . . . Moreover, the State Depart-
ment’s move ignores that the Indonesian military has
helped organize, funded and otherwise supported
Islamic terror groups such as Laskar Jihad.”

John Roosa further points out that it’s been the
Indonesian police, not the military, who have con-
tributed to Indonesia’s counter-terror efforts. “The Bali
bombs, the Mariott [Hotel] bombs [in Jakarta in
August 2003]—all of these cases are being solved by the
police. The military has had no role,” he told PR Watch.
“This whole idea of backing the military to deal with
terrorists is bogus. It’s not necessary.”

Many observers have pointed out that no amount
of U.S. outreach can overcome opposition to U.S. poli-
cies in the Middle East. “To be sure,” former Foreign
Service officer John Brown wrote, “some of public
diplomacy’s long-term programs—such as educational
exchanges—can keep the dialogue between America
and the world open to some extent and sow the seeds
of better mutual understanding in the future. But poli-
cies perceived as unilateral and militaristic . . . will be
seen in a world where access to information is increas-
ing by the day as the application of brute, illegitimate
force.”

Far from learning these difficult lessons, the Bush
administration seems determined to repeat the same
mistakes in Southeast Asia. Instead of engaging in real
dialogue, the United States is relying on paid Muslim
endorsers, PR campaigns, limited humanitarian assis-
tance and growing support for one of the world’s most
brutal militaries to endear itself to Indonesians. Don’t
be surprised if the results are dismal. ll

PR Warch | Personals

SUSTAIN ME! Join CMD'’s Sustainer Program! By
making convenient, automatic monthly donations
via credit card, you can provide the Center with a
more stable source of income. If you sign up now
as a sustainer, giving $20 each month, we will
send you a special thank you gift, the “VNR B-
Gone.” Email judith @prwatch.org or call 608-260-
9713 for more information.

PR Watch / Fourth Quarter, 2005 5



Victory of Spin
by Laura Miller

More examples of the Bush administration’s manip-
ulation of news are spilling out into U.S. newspapers,
raising further questions about how the White House
continues to spin its “War on Terror.” The Los Angeles
Times reported on November 30 the U.S. military “is
secretly paying Iragi newspapers to publish stories writ-
ten by American troops in an effort to burnish the
image of the U.S. mission in Irag. The articles, written
by U.S. military ‘information operations’ troops, are
translated into Arabic and placed in Baghdad newspa-
pers.” The stories promoted
the efforts of U.S. and Iraqi
troops and denounced terror-
ists.

The Times’ Mark Mazzetti
and Borzou Daragahi wrote,
“Records and interviews indi-
cate that the U.S. has paid
Iragi newspapers to run
dozens of such articles, with
headlines such as ‘lraqis Insist
on Living Despite Terrorism,’
since the effort began this
year.” The Pentagon hired the
Lincoln Group to translate
and place the stories, in an
effort “to mask any connec-
tion with the U.S. military,”
the Times wrote. The Times
article got the attention of
reporters in Washington, who
brought it up at press brief-
ings at the White House, State
Department and Pentagon,
where official spokesmen
insisted that they needed
more facts before they could
respond to journalists’ ques-
tions.

On December 1, Knight-Ridder reported the mili-
tary’s priorities in Irag had skewed away from truth
telling and towards propagandizing. “[P]Jublic affairs
staff at the American-run multinational headquarters
in Baghdad have been combined with information
operations experts in an organization known as the
Information Operations Task Force. The unit’s public
affairs officers are subservient to the information oper-
ations experts, military and defense officials said. The
result is a ‘fuzzing up’ of what’s supposed to be a strict
division between public affairs, which provides factual
information about U.S. military operations, and infor-

PEACETIME CONTRIBUTOR

US.ARMY _

. }'_.

= PSYCHOLOGICAL
\ _OPERATIONS

U.S. Army PSYOPS poster.

mation operations, which can use propaganda and doc-
tored or false information to influence enemy actions,
perceptions and behavior,” Jonathan S. Landay wrote.

Concerns about covert propaganda efforts in lIraq
and possible blowback were raised by journalists and
by politicians from both the Republican and Democ-
ratic parties. Two days after the LA Times story broke,
the Pentagon provided a briefing to Senator John
Warner (R-Va.), the chair of the Senate Armed Services
Committee. “Well, seriously, there’s so many questions
that are unanswered,” he told
reporters after the meeting.
“So much more has got to be
brought forth and assessed by
myself, as just one member of
Congress, and others, until we
can reach any conclusions as to
what the serious problem is
and so forth.” Other than
saying that the Pentagon
intended to investigate further,
Warner offered few details
about the Pentagon’s classified
public affairs contracts:

QUESTION: Senator, if
the work of the Lincoln Group
is to get out this information,
get out the facts, why was the
operation classified? Or is there
a...

WARNER: Because of
some of the material that they
have to deal with.

QUESTION: What kind of
material?

WARNER: We did not get
into those specifics. | will even-
tually get into it and try and
ascertain the reason for classification, but much of the
work is classified. And | have to sort of skip around
between what was briefed classified and unclassified.

QUESTION: Senator, it’s a little hard for journal-
ists to understand why getting out truthful facts is a
classified mission that you can’t tell us about.

WARNER: And that’s the ultimate question you’ve
got to answer. And at this moment | can’t give you any
facts to help you on that.

COMBAT MULTIPLIER

A PR FIRM FOR ‘HOSTILE ENVIRONMENTS’
Founded in 1999, the Lincoln Group is a relative
newcomer to the world of defense contractors. In Octo-

6 PR Watch / Fourth Quarter, 2005



ber 2004 under the name of Iragex, the firm won a $6
million PR contract from the U.S.-led Multi-National
Corps-Iraq to design and execute an “aggressive adver-
tising and public relations campaign that will accurately
inform the Iraqi people of the coalition’s goals and gain
their support,” journalist Jason Vest reported. In

“lIo some, PSYOPS is a backwater
military discipline of leaflet dropping
and radio propaganda. To a growing

group of information war
technologists, it ts the nexus of
Jantasy and reality,” William Arkin
wrote for the Washington Post.

November, the trade publication O’Dwyer’s PR Daily
reported that Iragex was seeking interns to go to Iraq.
Their duties would include “monitoring of Iragi media,
development of press releases and media material,
interaction with Iraqi media for information requests
and to pitch stories, and support for media events.”
Iragex, however, was reluctant to talk to the media
about itself or its work in Iraq, turning away journal-
ists’ questions.

In June 2005, the Washington Post reported that the
Pentagon had just awarded three contracts, worth up
to $300 million over five years, to three companies—
the Lincoln Group and long-time defense contractors
SYColeman, Inc. and Science Applications Interna-
tional Corporation. The companies were to “inject
more creativity into its psychological operations efforts
to improve foreign public opinion about the United
States, particularly the military,” according to the Post.

The Lincoln Group, which claims 250 employees
worldwide, describes itself as a “strategic communica-
tions and public relations firm providing insight and
influence in challenging and hostile environments.” In
response to the LA Times story, the firm issued a press
release stressing “truthful reporting.” The brief state-
ment explains:

“Our priority has always been, and continues to be,
accuracy and timeliness. Our clients, our employees
and the Iraqis who support this effort have maintained
a commitment to battle terror with a powerful weapon
—the truth.

“We counter the lies, intimidation, and pure evil of
terror with factual stories that highlight the heroism and
sacrifice of the Iraqi people and their struggle for free-

dom and security. We are encouraged by their sacrifice
and proud to help them tell their side of the story.”
Reporting for Government Executive in early Decem-
ber 2005, Vest examined the Pentagon’s use of outside
contractors. He talked to Professor Philip M. Taylor of
England’s University of Leeds, an expert on psycho-
logical operations and propaganda and a consultant to
the American and British governments, about the pri-
vate PR contracts. Taylor said, “Outsourcing is either
a sign of recognition that the military is not terribly
good at certain types of persuasion, or a way of dis-
tancing the U.S. government from the messages. If that
company then does something which is controversial,
the government can say, ‘Sorry, it wasn’t us, but we’ll
fire the company that did this supposedly in our

33

name.

MILITARY PSYOPS

“PSYOPS, as the military calls it, seek to exploit
human vulnerabilities in enemy governments, militaries
and populations to pursue national and battlefield
objectives,” William Arkin wrote for the Washingron Post
in 1999. “To some, PSYOPS is a backwater military
discipline of leaflet dropping and radio propaganda. To
a growing group of information war technologists, it is
the nexus of fantasy and reality. Being able to manu-
facture convincing audio or video, they say, might be
the difference in a successful military operation or
coup.”

Military accounts of recent PYSOPS work in Iraq
have fallen mostly on the benign side of the scale. A
recent video news release produced by the Army & Air
Force Hometown News Service explained PYSOPS
work in Baghdad in simple cheerleader terms: “These
U.S. troops are preparing for a different kind of mis-
sion. They’re getting ready to arm Iraqis with infor-
mation. Using different media formats, psychological
operations spreads messages about everything from
safety issues to coalition activity.” The story focuses on
the distribution of the PYSOPS-produced free news-
paper Baghdad Now.

Baghdad Now has been the subject of a handful of
military “news” stories, but descriptions of the paper

ARE you A Source Watcher?

www. SOURCEWATCH.ORG

PR Watch / Fourth Quarter, 2005 7



vary. It was published either monthly or bi-monthly,
with a circulation reported in one story as 70,000, and
in another as 750,000. A February 2004 DefendAmer-
ica News report described the paper as “written in
Arabic and English by Iragi journalists and also [con-
taining] news from the neighborhoods’ military lead-
ers.”

A DefendAmerica News story from March 2004
reported that the 1st Brigade, 1st Armored Division
Fire Support Element unit was responsible for deliver-
ing “Baghdad Now, a community newspaper produced
for the residents of Baghdad, working with the Division
Public Affairs Section to determine public reaction to
the media and assisting reporters.” The story explained
that the unit goes “into the community with civil affairs
teams, analyze[s] data with counterintelligence spe-

uting the paper creates an effective medium for com-
munication, opening many doors previously closed to
the soldiers, [361st Psychological Operations Com-
pany] members said. According to [Staff Sgt. Richard
K.] Wilson, handing out newspapers gives the soldiers
‘instant access’ to the community,” DefenseLINK News
reported in their December 2003 story titled, “Psy-
chological Operations Team Makes Friends Through
Newspaper.”

When it comes to cloak-and-dagger information
warfare, others pale before the Washington-D.C. based
Rendon Group. Going back to at least 9/11, the secre-
tive strategic communications firm headed by former
Democratic operative John Rendon has been the Pen-
tagon’s top choice for its juiciest classified operations.
In a rare interview, Rendon “openly boasted” to jour-

nalist James Bamford of “the

sweep and importance of his
firm’s efforts as a for-profit
spy.” Rendon is at the shad-
owy center of the Iraq war,
marketing a “clandestine
operation—part espionage,
part PR campaign—that had
been set up and funded by the
CIlA and the Pentagon for the
express purpose of selling the
world a war,” Bamford wrote
for Rolling Stone.

Little is known about Ren-
don’s current work for the
Pentagon. The Center for
Media and Democracy has
written several articles on
other campaigns by Rendon,
most associated with U.S.
military activities going back

U.S. soldiers distribute the Arabic-English newspaper Baghdad Now. to the 1989 invasion of

(DefenseLINK News photo by Sgt. Mark S. Rickert)

cialists to determine a community’s mood and pro-
vide[s] force protection for the forward operating base
and for convoys. ‘We’ve added a whole new level to our
arsenal,’ said Sgt. 1st Class Darrin M. Domko, brigade
fire support sergeant. Instead of their traditional
weapons, these artillerymen use word processors and
fight on the information battlefield. ‘Now we can write
articles for the local papers,” Domko said.”

According to the military stories written about
Baghdad Now, distribution of the paper by PSYOPS
forces was an important aspect of the paper. “Distrib-

Panama. However, Rendon’s

role in the current invasion of
Iraqg, although little noted, cannot be understated. As
the dust settled following 1991’s Operation Desert
Storm, the Rendon Group—working on the CIA’s
tab—created the Iragi National Congress and paved the
road to Capitol Hill and the White House for its leader
Ahmed Chalabi. The INC and Chalabi are now rec-
ognized as the source of much of the faulty intelligence
used by the Bush administration to justify the March
2003 Irag invasion. Congress has never investigated
Rendon’s role in the manufacturing of false intelligence
on Irag.

8 PR Watch / Fourth Quarter, 2005



Bamford’s Rolling Stone exposé, like the LA Times’
reporting on the Lincoln Group, has pulled pieces of
White House and Defense Department deception out
of darkness, illustrating the scope of the Bush
administration’s duplicity on Iraq and the “War on
Terror” and filling the void of Congressional oversight.

‘VICTORY’ FOR THE WHITE HOUSE

As the LA Times was reporting on the Lincoln
Group’s media manipulation, George W. Bush was
announcing to cadets at the U.S. Naval Academy the
latest repackaging of the bloody mess in Irag—the poll-
ster-vetted “Strategy for Victory in lraq.”

Using the now-familiar White House rhetorical
technique of simple repetition to get its message across,
The New York Times reported Bush “used the word vic-
tory 15 times in the address; ‘Plan for Victory’ signs
crowded the podium he spoke on; and the word heav-
ily peppered the accompanying 35-page National Secu-
rity Council document titled, ‘Our National Strategy
for Victory in lIrag.”” According to the Times, the
speech’s “relentless focus on the theme of victory
strongly reflected a new voice in the administration:
Peter D. Feaver, a Duke University political scientist
who joined the N.S.C. staff as a special adviser in June
and has closely studied public opinion on the war.”

But unlike earlier media campaigns, the attempt to
spin away Americans’ sinking feelings towards the Pres-
ident and the war may not bear fruit. White House pro-
pagandists appear increasingly blinded by their own
delusions, so out of touch with the grim realities in Iraq
and Afghanistan—not to mention U.S. communities -
that their ability to construct new propaganda is weak-
ened.

White House spokesman Scott McClellan appeared
uncomfortable when presented with a description of the
Iraq situation that fell outside his own well-rehearsed
spin, even though it was written into the President’s
“Victory” address:

QUESTION: —when you guys frame this, as you
just did, it’s always about the war on terror. But by the
President’s own account in his speech on Wednesday,
the jihadists are the smallest of the three elements which
are fighting U.S. forces in Irag.

MR. McCLELLAN: What did he say about the
jihadists?

QUESTION: You know what he said about the
jihadists.

MR. McCLELLAN: He said, the smallest, but most
lethal.

President Bush at the U.S. Naval Academy o
Nov. 30, 2005. (White House photo)

QUESTION: Well, yes, but you frame it as a war
on terror, and it’s about much more than that, as he,
himself, said.

MR. McCLELLAN: It is about the war on terror-
ism. It’s about much more than Iraqg.

QUESTION: It’s about the rejection of the power
that was held by the Sunni minority, it’s about rejec-
tion of foreign presence in the country. It’s about a lot
of things in addition to the jihadists.

MR. McCLELLAN: It’s about the broader war on
terrorism, is what it’s about, Bill. And maybe you have
a different understanding about it, but the President
understands clearly the stakes that are involved in this
broader war on terrorism. That’s why he takes a com-
prehensive view of how we succeed in this war on ter-
rorism. And that’s why he’s taken the fight to the enemy.
That’s why he’s supporting efforts to expand freedom
and democracy in the heart of a dangerous region of
the world. And we will continue to act. We will con-
tinue to support those who want to live in freedom. And
Irag will inspire the rest of the Middle East and help
us lay the foundations of peace that I've been talking
about.

TOMLINSON’S BROADCASTING
BOARD OF GOVERNORS

“In a perfect world, there would be no need for
Alhurra in the countries we serve because they would
have a free press and media that served the cause of
advancing a positive, modern vision for democracy,
peace, and prosperity in the region. But indigenous
media in the Middle East, regardless of their popular-
ity, are not now uniformly and consistently serving

PR Watch / Fourth Quarter, 2005 9



: N
"A %

s
-

ae
ap=li
ALHURRATV

Alhurra’s logo. (http://www.alhurra.com)

these purposes. Alhurra and [Radio] Sawa do,” Alhurra
head Moucafac Harb explained to the Subcommittee
on Oversight and Investigations of the U.S. House
Committee on International Relations, which was
looking into questions regarding the U.S.-funded TV
network’s procurement and hiring practices.

The most public of U.S. created media currently
beamed into Iraq and the larger Arabic speaking region
are Alhurra, an Arabic language satellite TV network,
and Radio Sawa, a 24-hour radio service that broad-
casts Arabic and Western pop music and news head-
lines. Both are projects of the Broadcasting Board of
Governors, which also oversees Voice of America,
Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio Free Asia,
Radio and TV Marti, and Radio Farda. The BBG is
the independent federal agency in charge of “U.S. gov-
ernment and government sponsored, non-military,
international broadcasting.”

However, BBG’s independence is now being called
into question. The agency is headed by none other than
Kenneth Tomlinson, the controversial former head of
the Corporation for Public Broadcasting, who has been
charged with injecting his strong Republican bias into
the federally funded agencies that he chaired. The CPB
was created to insulate public broadcasting from polit-
ical interference. Tomlinson was recently cited for using
“political tests” as a criteria for recruiting a new Pres-
ident/CEO for CPB. The Nation’s Eric Alterman cred-
its CPB’s inspector general with exposing Tomlinson
for “receiving advice and possibly instructions directly
from the top—(acting President) Karl Rove.”

Questions are piling up concerning the BBG under
Tomlinson’s leadership. The public broadcasting trade
publication Current reported in November 2005,
“Tomlinson is also under investigation by the State

Department Inspector General’s Office for what he’s
done as chairman of the Broadcasting Board of Gov-
ernors. Meanwhile, two other agencies overseen by the
BBG are embroiled in controversies both public and
private. The fledgling Arab-language TV channel
Alhurra is the subject of three separate government
investigations (by the State Department, a House
International Relations subcommittee and the Gov-
ernment Accountability Office). And journalists at
Voice of America are assailing their BBG-appointed
boss for trying to tilt news stories more favorably toward
the Bush administration.”

Can Alhurra and Voice of America employees con-
fidently report negative stories on the Bush adminis-
tration under Tomlinson’s partisan watch? When does
“news” become “public affairs” and when does that
become “deceptive propaganda“? The fog of influence
and impropriety that swirls around Tomlinson and the
BBG runs contrary to what Tomlinson describes as the
agency’s mission—*“to ensure and safeguard the
integrity, quality, and effectiveness of our international
broadcasters.”

At the November 10 House International Relations
subcommittee hearing, Tomlinson told an Alhurra suc-
cess story. “And here’s how one Arabic-language news-
paper—Al Quds Al Arabi, by no means friendly to the
United States—described Alhurra’s coverage of the
elections in Egypt: ‘Alhurra television emerged like a
black stallion in this satellite competition, since it was
able to attract normal viewers and activists alike thanks
to its wide range of guests from the opposition who are
not fearful of criticizing the Mubarak regime, as well
as Mubarak and his family specifically, while viewers
showed disinterest in Aljazeera’s coverage.” The article’s
headline: ‘Admiring Alhurra’s Egyptian Elections Cov-
erage; Their newscasts have become like family in the
Egyptian news environment,”” Tomlinson testified.

Given what is being revealed now about information
operations in Iraq, Tomlinson’s quoting of an Arabic
news story invites further questions: Who wrote that
story? Did the author have a relationship with the U.S.
government or military?

The potential for propaganda blowback in this infor-
mation age is a given. But if reported successes in the
Middle East are themselves the products of U.S. psy-
chological operations in the region, the “victories” the
American public sees may be nothing more than the
victory of spin. U.S. citizens need to face these critical
guestions: What kind of democracy exists in a manip-
ulated media environment? And where does it leave
U.S. credibility in the eyes of the world? B

10 PR Watch / Fourth Quarter, 2005



Battle Tanks: How Think Tanks Shape the Public Agenda

by Bob Burton

If you were the least bit nervous about all the wor-
rying reports—from leading scientists, insurance com-
panies and even the Pentagon—about human-induced
climate change, don’t worry: the Frontiers of Freedom
(FF), aright-leaning think tank, is here to reassure you.

FF has established the Center for Science and
Public Policy (CSPP) to alert “policy makers, the
media, and the public to unreliable scientific claims and
unjustified alarmism which often lead to public harm.”
If you are so inclined, you can subscribe to the “non-
profit, non-partisan” Climate & Environment Weekly,
CSPP’s email bulletin that keeps track of why climate
change is not the problem many make it out to be.

But if you want to find out who funds FF’s climate
change program, you won’t find out by checking their
website or annual report. However, over at ExxonMo-
bil’'s website you’ll discover that the CSPP was estab-
lished in 2002 with a $100,000 grant from the world’s
biggest oil company.

ExxonMobil is so supportive of FF that in the last
five years it has invested another $617,000 of share-
holder cash to promote “informed discussion” on cli-
mate change issues.

Establishing the impact of an industry front orga-
nization like FF is not straightforward. However, it is
beyond dispute that ExxonMobil’s largesse towards a
network of think tanks, skeptics and advocacy groups
has had a substantial impact in stalling, and may yet
fatally wound, the Kyoto treaty aimed at limiting
human-induced climate change. In 2004 alone Exxon-
Mobil invested $6.4 million from its “public informa-
tion and policy research” program in a range of
institutions, including many think tanks like FF with a
focus on climate change. With a budget
of just over $790,000 in 2003, FF is a
minnow amongst the over 1000 think
tanks in the U.S. beavering
away to influence public
opinion. FF and its ilk
are keen to ensure
that the Kyoto
treaty, which came
into force earlier this
year, doesn’t get extended
beyond 2012, when it is currently set to
expire.

In late July, President George W. Bush announced

e

tured greenhouse gases underground. “We are taking
action on climate change in a broad, pro-growth con-
text,” Bush said reassuringly. The unstated hope of the
block of six countries is that by 2012 their voluntary,
corporate-friendly measures will supersede mandatory
targets to reduce greenhouse gas emissions.

While companies like ExxonMobil were discreetly
quiet, traditional opponents of Kyoto, such as James K.
Glassman, were ecstatic. It was, he wrote in a column
for Tech Central Station, “a refreshing and effective
alternative route to tackling the problem of climate
change.” TCS is “supported by sponsoring corpora-
tions that share [its] faith in technology and free mar-
kets” such as AT&T, McDonald’s, General Motors,
Merck, Microsoft, and yes, ExxonMobil, which sluiced
$95,000 their way in 2003. The site is published by
DCI Group, an international “strategic public affairs
services” firm. Glassman is the site’s founder and a
senior fellow at the American Enterprise Institute
(AEI), a conservative think thank that employs, among
others, Second Lady Lynne Cheney, Contract with
America architect Newt Gingrich, Reagan cabinet
member Jeanne Kirkpatrick and Bell Curve author
Charles Murray.

While FF concentrates primarily on countering the
environmental movement, the largest conser-
vative think tanks—such as the American
Enterprise Institute—extol the
virtues of everything from
privatizing Social Secu-
rity to the

World War Il U.S. tanks, ““helping in the
development of a formidable Australian
mechanized army.” (Australian Commonwealth
photo, U.S. Library of Congress archive)

a deal with the governments of Australia, China, India,
Japan and South Korea to emphasize certain technical
policies that the energy industry loves: “clean” coal,
nukes, and the Holy Grail of them all, pumping cap-

PR Watch / Fourth Quarter, 2005 11



desirability of school vouchers and a muscular foreign
policy.

TOO NOISY TO THINK

While the term “think tanks™ conjures up an image
of quiet studied reflection on weighty topics, the real-
ity could hardly be further from the truth.

Think tanks are the intellectual equivalent of battle
tanks, which rely on a combination of speed, defensive
armor and offensive firepower to overwhelm opposition
forces. The goal of conservative think tanks, in combi-
nation with air cover provided by conservative com-
mentators, is to clear the way for supporting politicians
and officials to implement policies once deemed too
toxic for even conservatives to touch.

In 1993, the former senior vice president of the Her-
itage Foundation, Burton Yale Pines, himself adopted
the military analogy, describing think tanks as “the
shock troops of the conservative revolution.”

Battle tanks are noisy beasts, too. The media watch-
dog group Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR)
calculated that, trawled through the Nexis database of
media stories, think tanks defined as “conservative” or
“center-right” received over 15,000 media citations,
representing 50 percent of all think tank references in
U.S. news in 2004. Including “centrist” groups brings
that total up to 83 percent. The top 10 think tanks
scored more than 1,000 mentions each, with the top
five accounting for just over half of the total. Leading
the charge were the centrist Brookings Institution, the
conservative Heritage Foundation, the AEI, the centrist
Council on Foreign Relations and the conservative/lib-
ertarian Cato Institute.

The enthusiasm of corporations and conservative
philanthropists for funding think tanks is based on what
is known in the PR trade as the third-party technique—
finding a more credible organization to articulate what
might otherwise be seen as a self-interested policy.

To be effective, think tanks don’t need to appear in
peer-reviewed academic publications. Indeed, much of
their effectiveness comes from their willingness to
eschew the cautiousness and caveats of traditional aca-
demic work. Instead of balancing pro and cons and rec-
ommending further research like an academic
enterprise, a think tanker will deliver a snappy policy
prescription. Certainty sells.

For politicians, think tanks provide access to a pool
of researchers capable of reducing a complex policy
area to a set of conservative proposals and a sound-bite.
For the media, the allure of think tankers is their acces-
sibility, sound-bite savvy and a level of specialist knowl-

edge greater than that of the reporter. So much the
better if they were a former administration official or
have an expansive publications list enabling them to be
packaged as “experts.”

In short, think tanks are a way in which media out-
lets and politicians can outsource the time consuming
business of research and independent thinking.

And lots of arms-length noise is just what the deep-
pocketed funders of the think tanks are looking for.
Major conservative donor Roger Hertog told a 2002
Philanthropy Roundtable conference that by funding
think tanks “you get huge leverage for your dollars.”
Much of the big money behind the conservative and lib-
ertarian think tanks can be traced back to foundations
created by a handful of very wealthy individuals:
Charles G. Koch and his brother David H. Koch,
Richard Mellon Scaife, Adolph Coors, Lynde and
Harry Bradley and John M. Olin.

While individually they would be unlikely to attract
a receptive audience if they stood on a street corner with
a megaphone, think tanks enable their funders to pro-
ject their preferred political views to a much broader
audience. Critical to their success has been a willing-
ness to provide large unrestricted grants over the long
haul to popularize what were initially seen as radical
ideas and policies. Corporations, on the other hand,
tend to send shareholder funds to conservative think
tanks to fund campaigns that match their more imme-
diate needs.

For instance, internal tobacco industry documents
reveal that on one occasion in 1996, Malcolm Wallop,
the chairman of FF and a former Republican senator
from Wyoming, contacted Phillip Morris and railed
against a Food and Drug Administration (FDA) rule
aimed at restricting tobacco industry marketing tar-
geting youth as “an assault on the First Amendment.”
He noted his upcoming gig as guest host of “The Right
Side,” Armstrong Williams’ syndicated radio program.

Accompanying the letter was a funding pitch.
Wallop spent one hour of the three-hour program
attacking the FDA rule. The following year, Wallop sent
a funding request for $15,000 to Loews Corporation,
the parent company of Lorillard Tobacco, citing his
work with Armstrong Williams as one of his group’s
successes. “Like any professional public policy group,
we try to match up our contributors with specific issue
areas,” he explained.

MIXING IT WITH THE MEDIA
The effectiveness of many think tanks owes much
to a simple set of principles: obscure the funding source

12 PR Watch / Fourth Quarter, 2005



behind the advocacy, court journalists with
impressive-looking, easy-to-use, masticated
research and ready-to-roll talking heads, and
dovetail advocacy in with allies to develop an
*“echo chamber” effect.

The Heritage Foundation, established in
1973 by conservative activist Paul Weyrich, had
a budget of $37 million in 2004—which is larger
than that of the combined funding of the largest
“progressive” think tanks. It also arguably has
the best media massaging operation.

For those hunting for story leads, Heritage
offers an e-mail bulletin on the “hottest topics”
with contact details of approved experts.
“Broadcast live from Capitol Hill? To reserve a
fully-equipped Heritage studio, call the Media
Hotline,” the foundation states on its website.
On a separate Policy Experts website, a reporter
can find hundreds of Heritage-approved
experts, classified into 160 areas of expertise.
For editors looking for free content to fill opin-
ion pages, many of Heritage’s 200 staff are ready
to help. In 2004, Heritage boasts that it pro-
vided over 900 free op-eds and commentary
pieces to newspapers and online services with
“more than 90 of them in Top 10 papers.”

Heritage’s Center for Media and Public
Policy has also forged a role for itself in train-
ing reporters. In 2004 alone, its director, Mark
Tapscott, conducted 13 special sessions in
“computer-assisted research and reporting”
(CARR) that “trained 186 editors, producers
and reporters.” Heritage’s work on CARR pro-
jects even goes as far as becoming “partners
with journalists,” with a preference for assisting
on projects “concerning healthcare, homeland
security, defense, Social Security and federal spending
issues.” The foundation not only provides access to its
economic modeling capacity, but also offers to “build
computer models for specific news projects, as we did
for Cox Newspapers’ Washington Bureau.”

The Heritage strategy is seductively simple: to pro-
vide a service that media companies are unwilling to
pay for themselves, thereby building a relationship with
reporters and establishing the foundation as a source
of information for future stories. And once on the think
tanks’ free drip-feed, journalists are likely to go back
for more.

The foundation is also a player in the online media
world, having founded the conservative news portal
Townhall.com and providing a weekly internet radio

'EM

United States Tank Corps.

World War | recruitment poster by artist August William
Hutaf. (Library of Congress archive image)

program, “The Insider.” (Based on March 2004 data,
the conservative direct mail pioneer Richard A.
Vigeurie dubbed Townhall.com as the fifth highest
ranking conservative news site, rating a few places
higher than a mainstream Time.com).

Heritage also caters to up-and-coming conservatives
by running a training program to “instruct” junior con-
gressional staffers in “the key ideas . . . necessary for
them to address current legislative issues and grapple
with contemporary politics and policy.”

How does its media work actually play out? While
corporations contribute only a small percentage of Her-
itage’s income, some of these sponsors have significant
interests in the foundation’s output. There’s defense con-
tractor Lockheed Martin, finance companies

continued on page 16

PR Watch / Fourth Quarter, 2005 13



CMD In the News

The Center for Media and
Democracy is at the forefront of
identifying manipulative PR and
propaganda. Here are just a few
examples of recent media appear-
ances of the Center and its staff:

* Benjamin Duncan talked to the
Center’s Laura Miller for his
September 23 article “Marketing
America, take two,” for
Aljazeera.Net. “[Under Secretary
Karen Hughes] has no credibil-
ity in the eyes of the world
because she was so key to selling
the war in Iraq,” Miller said. “It
signals that they’re seeing [the
war on terrorism] not just as a
military conflict. . . . At this point
everyone seems to agree that
anti-American sentiment is
something we need to address.”

e Donald G. McNeil, Jr. wrote in

CMD’s John Stauber (right) and Sheldon Rampton (second from
right) with Andrew Rohn and Catherine Capellaro, the creators of
Walmartopia, a musical comedy running in Madison, Wisc. Stauber
and Rampton did a post-show talk in Decemeber on corporate PR.

his October 4 article “U.S.

Offers New Animal Feed Rules, but Critics Assail
Them” in the New York Times, “*The F.D.A. and the
meat industry is totally committed to continuing the
practice of feeding slaughterhouse waste to cows,’
said John Stauber, the author of Mad Cow, U.S.A.,
who has repeatedly called for a ban on feeding all
animal protein to livestock. Meat processors like
Cargill and Tyson Foods, he argued, also own ren-
dering plants, want to keep exporting cheap protein
or feeding it to their own animals and have lobbied
hard to keep the right to do so.”

e The Capital Times’ (Madison, WI) Rob Zaleski,
talked to the Center’s Diane Farsetta for his Octo-
ber 7 article “Bush takes heat over propaganda.”
“This was an incredibly strong ruling by the [Gov-
ernment Accountability Office]. And the concern is
that the GAO does not in and of itself have any sort
of enforcement capabilities. So what we need is to
have people be active and contact members of Con-
gress to voice their opinions about this,” Farsetta
told Zaleski, referring to the GAO ruling on the
Education Department’s PR contracts, including
Armstrong Williams and the Ketchum PR firm.

» The Washington Times’ Cheryl Wetzstein, talked to
the Center’s Sheldon Rampton for her October 16
article “*Help! Mom!" casts liberals as villains.”
Rampton “voiced concern about marketing the

book to children. ‘If this were a parody for adult
entertainment, | would see it as that. But if this is a
book that is actually intended for Kkids to read, then
I think there’s a problem with it,” Mr. Rampton said.
Children aren’t necessarily sophisticated enough to
understand these kinds of policies, and ‘liberals
under the bed’ sounds like ‘monsters under the bed;’
Mr. Rampton said. ‘Kids have enough real things
that their parents need to teach them to stay away
from.””

Writing for Forbes, Michael Freedman interviewed
Rampton for his October 31 article “From Red to
Green: Paul Gilding once ran Greenpeace and
fought Big Business. Now he works for some of the
biggest companies in the world.” Freedman wrote,
“Greenpeaceniks who defect to the corporate world
often ‘trade on their reputation. That’s definitely
been the case with some of Paul Gilding’s actions,’
says Sheldon Rampton.”

On December 9, 2005, Miller appeared on “After-
noon Edition” with Danuta Pfeiffer on Eugene, Ore-
gon’s “Progressive Talk” radio. “We are living in a
world run by spin doctors, and it’s worse than you
think,” the show’s website stated. “We talk with
Laura Miller from the Center for Media and
Democracy about the war, PR, propaganda, the
men in charge and the effect on America.” B

14 PR Watch / Fourth Quarter, 2005



Support the Center for Media & Democracy

The Center is a non-profit, public inter-
est organization that strengthens participa-
tory democracy by investigating and
exposing spin and propaganda, and by
promoting media literacy and citizen
journalism.

The Center for Media and Democracy
serves social change activists, journalists,
researchers, policymakers and the public at
large in the following ways:

e Countering propaganda by investigating
and reporting on behind-the-scenes
public relations campaigns by corpora-
tions, industries, governments and other
powerful institutions.

» Informing and assisting grassroots citi-
zen activism that promotes public
health, economic justice, ecological sus-
tainability and human rights.

e Promoting media literacy to help the
public recognize the forces shaping the
information they receive about issues
that affect their lives.

e Sponsoring “open content” media that
enable citizens from all walks of life to
“be the media” and to participate in cre-
ating media content.

The Center for Media and Democracy
is a 501(c)3 non-profit. Donations are tax-
deductable as allowed by law.

Banana Republi-
cans: How the
Right Wing Is

Turning America

Into a One-Party

Tarcher/penzﬁtﬁ public interest reporting
2004 while investigating and

Toxic Sludge
Is Good For
You: Lies,
Damn Lies
and the Public
Relations
Industry
Common
Courage
Press 1995

Founded in 1993, the
Center for Media and
Democracy remains the
only organization dedi-
cated to strengthening

exposing deceptive public
relations and propaganda
campaigns.

Sheldon Rampton & John Stauber
Weapons of Mass Deception

Trust Us,
We’re Experts:
How Industry

Weapons of Mass WEAPONS OF MASS
Deception: The  DECEPTION

Uses of Propa-

Manipulates
Science and ganda in Bush’s
Gambles With War on Irag
Your Future Tarcher/Penguin
Tarcher/ 2003

Putnam 2001

TOXIC SLUDGE IS
GOOD FOR YOU!
LIES, DAMN LIES
Mad Cow
: USA
t ¥ Common
-"f Courage Press
' 1997, 2004

SHELDON RRNPTUN » JOHN STAVBER

Books can be ordered from the
Center on the form below.

I am contributing:

Name

Address

City, State & Zip

Phone

$1,000 $500
$250 $125
$50 other

(Contributions of $35 or more include a one-year
subscription to PR Watch.)

I would like to become a Sustaining Member, donating
$ each month.

——— My check is enclosed.

Please charge my credit card:

Email

___Banana Republicans $15
__Weapons of Mass Deception $15
___ Trust Us, We’re Experts $20
___Mad Cow USA $20

___Toxic Sludge Is Good For You $15

Send me the free Weekly Spin email newsletter.
I am ordering: (price includes shipping & handling)

Credit Card Brand, Number

Expiration Date, Security Code
Please return to:

CMD, 520 University Ave, Suite 227
Madison WI 53703

PR Watch / Fourth Quarter, 2005 15



Here’s what you can do to help move our
No Fake News! campaign forward:

Senate and House offices, is 202-224-3121.

“purely partisan activities.”

to create fake news reports.”

judith@prwatch.org for more information.

visit http://www.prwatch.org/nofakenews.

= Call your members of Congress to raise the issue with
your elected representatives! Tell your two Senators
that the Prepackaged News Story Announcement Act
(S 967) should be strengthened to require “conspic-
uous” disclosure for all broadcast material produced
or funded by the government, including continuous,
on-screen disclosure for VNRs. The Congressional
switchboard number, which can be used to reach all

= Sign the letter to Congress and Attorney General Gonzales, demanding that the Education Depart-
ment’s misappropriation of taxpayer dollars be prosecuted. On September 30, the Government
Accountability Office ruled that public relations work done for the Department of Education by the
PR firm Ketchum violated federal law, in putting taxpayer dollars towards *“covert propaganda” and

= Sign the petition from the Center for Media and Democracy and Free Press, protesting the govern-
ment’s use of VNRs. The petition demands “that the Bush administration stop using our tax dollars

= Support the work of the Center for Media and Democracy by subscribing to PR Watch, making a
donation, or throwing a house party to raise funds for our “No Fake News!” campaign. Email

For more information on any of these items and links to the letter and petition,

Battle Tanks continued from page 13

Mortgage Insurance Companies of America and Merril
Lynch, auto companies Honda and Ford, drug and
medical companies Johnson & Johnson, Glaxo-
SmithKline, America’s Health Insurance Plans, Bris-
tol Myers-Squibb, Pfizer and PhRMA, the oil company
ChevronTexaco, UPS and Microsoft.

Between 1998 and 2003, ExxonMobil was a gener-
ous funder of the Heritage Foundation, shoveling
$528,000 into its trough (though it got nothing in
2004). Not surprisingly, on its website Heritage lam-
bastes the Kyoto treaty on climate change as “fatally
flawed.” Its Policy Experts lists the foundation’s Vice
President of External Relations, Becky Norton Dunlop,
as one possible climate change contact. Dunlop’s bio-
graphical information on the foundation’s website
notes that “her responsibilities include the departments
engaged in strategic outreach and communication
to . . . business leaders.”

In 2002—a year in which ExxonMobil gave the
foundation $75,000—Dunlop was interviewed by
reporters from the Houston Chronicle and Cox News
Service, which syndicated the resulting article to the
Palm Beach Post and the Austin American-Statesman.
While Dunlop expressed her scorn for the idea that
human-induced climate change was underway, neither
article mentioned ExxonMobil’s funding or indicated
that she had even been asked about who funded the
foundation.

As with any serious modern attempt to understand
power, critical inquiries should start with the old jour-
nalistic maxim “follow the money.” Tanks, after all,
aren’t much use without heavy armor for sponsors to
hide behind. B

This article originally appeared in LiP magazine’s
Winter 2006 issue. For more information about LiP,
visit http://www.lipmagazine.org.

16 PR Watch / Fourth Quarter, 2005



	61172 Newsletter_1.pdf
	61172 Newsletter_2.pdf
	61172 Newsletter_3.pdf
	61172 Newsletter_4.pdf
	61172 Newsletter_5.pdf
	61172 Newsletter_6.pdf
	61172 Newsletter_7.pdf
	61172 Newsletter_8.pdf
	61172 Newsletter_9.pdf
	61172 Newsletter_10.pdf
	61172 Newsletter_11.pdf
	61172 Newsletter_12.pdf
	61172 Newsletter_13.pdf
	61172 Newsletter_14.pdf
	61172 Newsletter_15.pdf
	61172 Newsletter_16.pdf

