
PR WATCH
Public Interest Reporting on the PR/Public Affairs Industry
Volume 12, Number 2 Second Quarter 2005

A PROJECT OF THE
CENTER FOR MEDIA & DEMOCRACY WWW.PRWATCH.ORG

Doctor Doctor, Give Me the News
by Daniel Price

Nobody puts out more video news releases than the healthcare indus-
try. But their easy-to-swallow propaganda comes with side effects.

On January 10, Indianapolis TV health reporter Stacia Matthews had
some good news for women with metastatic breast cancer: there’s a new
drug called Abraxane that has twice the effectiveness of the leading
chemotherapy treatment and fewer adverse reactions. The news report
included compelling testimony from Annice O’Brien, a mother of two who
had been battling breast cancer for eight years. “It made me once again
feel like I’m going to beat this,” she told Matthews.

However, she didn’t really tell Matthews directly. The clip was part of
a video news release (VNR) commissioned by American Pharmaceutical
Partners, the makers of Abraxane. It was produced by a major PR/media
communications firm and distributed by satellite to TV stations all across
the country (see sidebar for more on how VNRs are distributed). Within
hours, the Abraxane feature had been seamlessly blended into at least seven
different newscasts in five major cities. Not one of the stations had iden-
tified American Pharmaceutical Partners as the source of the story. Some,
like WRTV-6 Indianapolis, furthered the illusion of journalism by editing
the voice of their own reporter into the segment.

While there has been much hullaballoo over the Bush administration’s
use of canned news as a propaganda tool, very few critics have extended

Flack Attack
This issue of PR Watch takes a look at fake news,

specifically video news releases or VNRs. Since 1993,
the Center for Media and Democracy, PR Watch’s pub-
lisher, has been exposing VNRs and fake news as a tool
of the public relations industry. Last year marked the
first time the common use of VNRs broke into
national headlines. But it wasn’t until the March 13,
2005 New York Times front-page exposé on the Bush
administration’s use of VNRs that public outrage
forced some political action. 

According to the non-partisan, pro-democracy
organization Freedom House’s annual survey, “the
United States has suffered ‘notable setbacks’ in press
freedom,” slipping to 24th of 194 countries. One
reason is the paid pundit and video news release con-

troversies. Such fake news “may be even worse than
poisoning public debate on specific issues,” said com-
munications professor Martin Kaplan. “It corrodes the
ability of real journalism to do its job.”

The PR industry, however, remains confident that
they can manage the issue so that it will blow over. As
PR Watch’s founder John Stauber wrote recently after
listening in on a teleconference of VNR producers,
“These fellows are whistling past the graveyard, assur-
ing themselves that this all is no big deal. There was
no hint of shame, certainly no apologizing, just appar-
ent disdain for having their business practices dissected
on the front page of the New York Times.” 

The Center for Media and Democracy and the
media reform group Free Press have joined together
in a “Stop Fake News!” campaign. See the back page
of this issue for more on what you can do to stop this
degeneration of democracy and to demand real news.

ALSO IN THIS ISSUE:
A Bumper Crop of
Government Produced News
page 4

Desperately Seeking
Disclosure
page 7

Fake News? We Told You So,
Ten Years Ago
page 9

Will Fake News Survive?
page 11

How Green Is Camouflage?
page 13

CMD Takes Manhattan
page 14



their outrage to the corporate sector, who have relied on
VNRs to sell their products, services and agendas for over
twenty years. And in the business world, no one has relied
on and benefitted from pre-packaged news more than
healthcare companies.

According to a 2002 survey by DS Simon Productions
(a leading VNR producer and the creator of the Abrax-
ane package), 88 percent of TV stations use VNRs from
medical, pharmaceutical and biotech corporations in their
newscasts, and 82 percent of stations used more VNRs
that year than the year before. As the median age of the
TV news audience rises well beyond the AARP line, so
does the demand for health stories.

Indeed, for the Kaisers and Pfizers of the world, who
spend millions of dollars each year on direct-to-consumer
marketing, the VNR is the greatest invention since the
celebrity shill. The advantages that healthcare VNRs have

over traditional advertising are numerous. For starters,
they’re much cheaper to produce. A top-quality VNR can
be created and distributed for less than $30,000, and
could score a comparative ad value in the six-figure range
if it gets airtime in multiple metropolitan markets. Fur-
thermore, the FDA restrictions on healthcare VNRs are
still fairly loose. Unlike advertisements, VNRs aren’t
required to be submitted for advance FDA approval. Even
if federal regulators did have a problem with the facts or
claims presented in a news release, by the time they issued
a complaint, the VNR would be long out of rotation.

But the most important and obvious benefit of VNRs
for anyone who uses them is the ability to deliver a tar-
geted message to the public through the false veneer of
professional journalism. Whereas press releases are pri-
marily a tool to entice favorable attention from reporters,
VNRs are designed to replace the reporter entirely. The
standard VNR package includes everything a content-
starved news producer could ever hope to receive, such
as broadcast-quality video, fancy technical animations, a
completely polished script, and a collection of relevant
clips and sound bites, including unedited interviews and
locations shots.

The Fake News Cycle
How does a video news release get from the draw-
ing board to the six o’clock news? It takes a few
good publicists and a few bad journalists. Here’s the
five-step process of a standard VNR:

1. Conception
The client has a message they want
to get out to the public. They hire
media consultants to find the best
way to turn their product, service or
agenda into a newsworthy item.

2. Creation
The client employs a VNR pro-
duction company to shoot a fully-
polished 1-2 minute “news”
feature. Although the VNR typically
comes with scripted narration, the
“reporter” never appears on-screen.

3. Delivery
The VNR is distributed to hun-
dreds of newsrooms by satellite,
hard copy, or network news feeds
such as Pathfire, CNN Newsource
and CBS NewsPath. Producers in
top markets are often pitched individually
by the publicists who created the VNR.

4. Assimilation
At each TV station, a producer
decides if the VNR is interesting,
relevant, and “journalistic” enough
to be included in their broadcast. If
so, they’ll typically customize the
VNR by adding or removing soundbites, inserting
station-branded text overlays, and replacing the
narration with the familiar voice of their own
reporter.

5. Showtime
The VNR is seamlessly
blended into the newscast
without attributing the original
source of the story. Countless
viewers are duped into believ-
ing they’re watching an investigative news report
when in reality they’re getting a subtle dose of cor-
porate or government propaganda.

2 PR Watch / Second Quarter, 2005

But the most important and obvious
benefit of VNRs for anyone who 

uses them is the ability to deliver 
a targeted message to the public 

through the false veneer of
professional journalism.



More than that, a VNR typically includes tools for
“customization” that allow and encourage news stations
to pass the story off as their very own product. Within
the kit of disguises are split audio channels, which enable
producers to replace the VNR’s original narration with
the familiar voice of their own reporter, and separately-
provided identifiers, which make it easy for editor to insert
station-branded text overlays into the story.

For a healthcare company, the only risk involved with
a VNR is that a station might use the footage as a spring-
board for a more nuanced (and thus less favorable) story.
But that would require actual journalism, a force that’s
rapidly disappearing from mainstream media outlets. In
truth, the TV news business has become so decimated
by bottom-line economics over the past twenty years that
some local affiliates are forced to put out four to six hours
of news each day with a staff as small as twenty. Not only
does that increase a station’s dependence on VNRs to fill
their ever-widening news hole, but the chronic lack of
resources prevents them from balancing or even fact-
checking the content they get from publicists.

Had anyone at WRTV-6 found the time or the incen-
tive to do even a simple Google search on American Phar-
maceutical Partners before airing the Abraxane VNR,
they would have learned that the company was then being
sued by a group of its own investors for making false
claims and performing flawed clinical research on, you
guessed it, Abraxane (the lawsuit has since been
dropped).

Unfortunately, the viewers in Indianapolis who
watched the “health” segment that night were denied the
thought, context, and balance that comes from genuine
medical reporting. All they were given was a corporate
advertisement in easy-to-swallow news form. That may
be great for the healthcare business, but it’s bad medi-
cine for the rest of us. ■

Daniel Price is an author living in Los Angeles. His debut
novel SLICK, a tale of PR and media manipulation, was
released by Random House in 2004.

PR Watch / Second Quarter, 2005 3

PR WATCH is published quarterly by
Center for Media & Democracy
520 University Avenue, Suite 227
Madison, WI 53703
Phone: 608-260-9713; Fax: 608-260-9714
Email: editor@prwatch.org
Web site: http://www.prwatch.org/

©2005 by the Center for Media & Democracy.
All Rights Reserved. For permission to reprint
articles, contact the above address.

ISSN 1091-5583

PR Watch Editor: Laura Miller
Research Director: Sheldon Rampton
Senior Researcher: Diane Farsetta
Administrative Assistant: Kristian Knutsen
SourceWatch Editor: Bob Burton
CMD Executive Director: John Stauber
CMD Board of Directors: Joseph Mendelson, David

Merritt, Scott Robbe and John Stauber

Subscribing Member Rates:
• Businesses: $200/year
• Non-Profit Groups: $60/year
• Journalists and Individuals: $35/year

For further information, 
or to book a speaker, 
contact the Center for Media & Democracy

An image of Abraxane from RNews.com,
Rochester, NY’s cable news channel.

MILWAUKEE • MADISON WI



“Beef trade with Japan and Canada was on the minds
of producers at the annual National Cattlemen’s Beef
Association convention in San Antonio, Texas,” a man’s
voice intones, as the television news segment opens with
a shot of a slowly rotating sign reading “U.S. Premium
Beef.” The voice continues, “Agriculture Secretary Mike
Johanns addressed the gathering and afterward took ques-
tions from the media.” 

The two-minute news piece examines trade issues sur-
rounding bovine spongiform encephalopathy, better
known as BSE or mad cow disease. Since the December
2003 discovery of a BSE-infected cow in Washington
state, Japan has banned U.S. beef. In the February 10,
2005 TV segment, recently-appointed Secretary Johanns
says he is “anxious to continue the effort [to lobby Japan]
and reopen the border.” 

Beef trade between the United States and Canada has
also been restricted—by the United States, this time—
since the first BSE-infected Canadian cow was discovered
in May 2003. The TV segment shows Johanns warning,
with regard to U.S.-Canadian negotiations, “If we just
tangle trade up in any way that isn’t based upon risk analy-
sis and science and all of the things I’ve talked about, then
where’s our protection with another country? Devastat-
ing trade is devastating to agriculture.” 

Johanns adds, referring to the beef industry confer-
ence attendees, “These folks that, that sat in front of me
today are the most remarkable, efficient producers we’ve
ever known on the face of the earth. And they produce
and produce, and we need to figure out a way to get their
product sold.” 

The news piece completely ignores some important,
basic facts: Mad cow disease is an always-fatal neurode-
generative condition transmitted between animals—and
from animals to humans—via the food supply. The U.S.
government doesn’t follow World Health Organization
recommendations for avoiding animal-to-human trans-
mission of the disease. Even with limited animal testing,
four BSE cases have been confirmed among North Amer-
ican cattle. (Two other BSE-infected Canadian cattle were
found in early 2005.) The experience of other countries,
especially Britain, suggests how to successfully battle the
disease. 

Is this shoddy reporting? Worse - it’s “news” that’s
been scripted, recorded and produced by an interested
party - in this case, the U.S. Department of Agriculture.
The segment, titled “Johanns Addresses Trade At NCBA
Conference,” is a fake television news story, or video news
release, produced by the USDA’s Broadcast Media &
Technology Center (BMTC). 

With its $2.8 million annual budget, BMTC is “one
of the most effective public relations operations inside the
federal government,” the New York Times concluded in
its March 2005 exposé on government VNRs. BMTC’s
website resembles a cutting-edge communications firm,
boasting full-service digital production facilities and
offering services to other government agencies, including
video and audio conferencing, field video production,
CD-ROM and Internet content for distance learning, and
radio and television “news” production. 

For the USDA, BMTC “produces more than 90 TV
news stories a year in the form of Video News Releases”
and “over 2,000 radio news stories,” or audio news
releases (ANRs) in addition to public service announce-
ments. BMTC has eight TV production staff, three radio
reporters, two TV reporters, and several other multime-
dia, support and administrative staff. The BMTC web-
site says its ANRs cover “issues from food safety to
international trade in a non partisan manner,” while its
VNRs cover “mission messages” in such areas as trade,
biotechnology, food safety, conservation, small farms and
marketing. 

Mad cow disease “nothing but media hype” 
Mad cow disease has been a frequent topic of these

USDA reports. Over the past six months, BMTC has
produced five VNRs and 29 ANRs on the issue. Like the
piece described above, they tend to ignore safety con-
cerns, instead focusing on international trade or USDA
“accomplishments.” 

Just two of the recent mad cow disease VNRs even
mention the word “safety.” One is a “good news” story,

4 PR Watch / Second Quarter, 2005

A Bumper Crop of Government-Produced ‘News’
by Diane Farsetta

Agriculture Secretary Mike Johanns in USDA
video news release.



announcing that the USDA “is redirecting $2 million for
projects and facilities to study mad cow disease.” In that
piece, Secretary Johanns reassures viewers, “Americans
today know that their food is safe, and we’re making
progress towards making it even safer.” 

The other VNR to men-
tion the dreaded “s” word
covered the hearing on
Johanns’ nomination as Sec-
retary of Agriculture. (It was
“a friendly Senate Agricul-
ture Committee confirma-
tion hearing,” viewers are
told, but Johanns “still had
to outline his positions on some important issues.”)
Nearly half-way through the segment, the off-screen nar-
rator says, “On the recent Canadian BSE cases, Johanns
says he is ready to work with Congress on an issue that
affects animal safety and food safety.” Johanns then cryp-
tically states, “We need to make sure that those issues have
been touched. That we paid attention to them, that we’re
doing the, the right things in, in those areas in terms of
this rule and in terms of Canada. So, I’ll do that.” 

The ANRs are similar. One produced in April 2005
warns that delays in reopening the U.S. market to Cana-
dian beef have resulted in “the Canadian beef industry
... growing and going elsewhere, which may hurt the U.S.
cattle industry.” A March 2005 radio segment features
University of Maryland Extension Livestock Specialist
Scott Bareo, who says, “The BSE situation in the United
States has been nothing but media hype. We have a food
safety system in this country second to none.” In an Octo-
ber 2004 piece, USDA Undersecretary J.B. Penn explains
that U.S. beef is safe, “without having to test all animals.” 

If CAFTA opponents only had a brain 
Of course, BMTC covers other topics besides mad

cow disease. What’s recently become a hot beat for these
taxpayer-funded news fakers is the Central American
Free Trade Agreement. CAFTA, which would basically
extend the North American Free Trade Agreement to
another six countries, was negotiated and signed by Pres-
ident Bush last year. A Congressional vote could occur
as early as May 2005; committee hearings began in mid-
April. 

BMTC’s interest in CAFTA dovetails with the White
House legislative agenda, as described by the Grand Forks
(ND) Herald on April 6. “Last week, Bush administra-
tion officials launched a campaign in rural America to
urge farmers to convince Congress to approve the
CAFTA,” the paper reported. 

As might be expected, BMTC’s coverage of CAFTA
tends to repeat Bush administration talking points.
What’s more notable is their faint nod to some opponents
of the trade agreement, which effectively defines, limits
and refutes the “other side.” 

In a VNR released in late February, the narrator
explains that CAFTA “detractors say it would hurt small
farmers.” Secretary Johanns is then shown at a podium,
saying, “We could probably line up a lot of people, aggres-
sively supportive. And we could probably line up some
people who raise questions and concerns. ... I’ve studied
that issue very, very closely. My view of CAFTA is that
it is very good for agriculture.” 

An early April VNR briefly notes two other sources
of opposition: inscrutable members of Congress and
greedy sugar barons. “CAFTA is opposed by the Senate
Agriculture Committee Chairman, Republican Saxby
Chambliss of Georgia,” says the narrator. Johanns then
gently questions Chambliss’ opposition by stating
CAFTA would result in “excellent access in many areas
for ag products that are grown in his state.” Sugar grow-
ers, the narrator states, oppose the agreement “because
of possible increased sugar imports from CAFTA
nations.” But Johanns disputes their claims: “I don’t see
the amount of sugar coming in as having a downside
impact on that industry.” 

These BMTC pieces seem almost designed to con-
struct teetering anti-CAFTA straw men. No opponents
are given air time, and many—including family farm,
human rights, environmental and labor organizations—

PR Watch / Second Quarter, 2005 5

USDA’s Broadcast Media & Technology Center website banner

SourceWatch

Watch the sources 
...get to the Truth
www.SourceWatch.org



aren’t even mentioned. The lack of explanation for Sen-
ator Chambliss’ opposition is particularly striking. More
than a week before the VNR naming Chambliss was
released, he issued a statement on CAFTA. “I am very
concerned,” Chambliss’ statement read, about CAFTA’s
“long-term impacts,” which might “restrict options avail-
able to Congress in future farm bills.” 

The 13 radio ANRs produced on CAFTA in early
2005 are, if anything, even
more one-sided. One pro-
claims CAFTA to be “part of
the new world order for
trade.” As the piece ends, the
“reporter” enthuses that
CAFTA “would be very
good news for America’s
farmers.” The only CAFTA
opponent mentioned in any
ANR is the sugar industry.
The most frequently used
phrase to describe CAFTA is
“level playing field.” 

“Fake news” on the
range, and elsewhere 

Does government-funded
fake news really shape public
opinion? One way to measure
its impact is how widely it’s aired. According to the
BMTC website, their VNRs are shown “on two nation-
ally syndicated programs with targeted audiences of farm-
ers and strong rural viewership, AgDay and U.S. Farm
Report,” as well as “a variety of commercial television sta-
tion markets.” Their ANRs are “particularly important
to the many radio stations in rural areas ... that do not
have a Washington correspondent.” Recordings of radio
features are mailed weekly to 675 radio stations; other sta-
tions download audio directly from the BMTC website. 

Of course, “fake news” has its greatest effect—and is
most deceptive—when viewers aren’t aware of its source.
The New York Times reported on WCIA, a CBS station
in Champaign-Urbana, Illinois, that airs BMTC seg-
ments so frequently they asked BMTC to “record a spe-
cial sign-off,” implying the VNRs were “the work of
WCIA reporters.” 

Until mid-February 2005, the standard sign-off for all
BMTC television segments was, “I’m [name] reporting”
—pause—“for the U.S. Department of Agriculture.” The
pause allowed TV stations to easily remove any indica-
tion that they were allowing the USDA to report to their

viewers on the USDA. As of mid-April, BMTC radio
sign-offs still regularly include the word “reporting.” 

“Listeners and viewers are entitled to know who seeks
to persuade them,” the Federal Communications Com-
mission noted, in an April 13, 2005 Public Notice on
VNRs. Existing but rarely enforced federal laws and FCC
rules already forbid government propaganda and set
strong disclosure requirements for “political material and

program matter dealing with
controversial issues.” (After
the Public Notice was
released, an FCC spokesper-
son admitted she was “not
certain who would judge
what is political or contro-
versial.”) A strong and grow-
ing consensus among
government watchdog
groups, journalism schools,
media organizations and
some reporters is that all
material provided by third
parties and aired by news
broadcasters should be
clearly identified as such to
listeners or viewers. 

In March 2005, several
California news outlets

reported on the Schwarzenegger administration’s use of
VNRs to tout their policies. State officials unrepentantly
said they planned to make more, as VNRs are “an effec-
tive way to reach residents.” They’re correct, in a way.
Most U.S. residents get their news from television, and
government does have a duty to inform the public of its
policies and actions. 

Where should the line be drawn demarcating respon-
sible media practices for governments—and for corpora-
tions, which are responsible for the vast majority of fake
news (and own much of the media)? Who should referee
conflicts between government agencies’ various motiva-
tions—for example, between USDA’s mission to protect
the public and its mission to promote agricultural trade?
Is there an acceptable solution that takes into account the
severe lack of resources faced by most U.S. newsrooms
today? 

In the short term, USDA-produced “news” will con-
tinue to infiltrate the airwaves, without disclosures. VNR
producers are scrambling to do damage control and fight
back against the effort to stop fake news. But as public
awareness grows, so does the pressure for real news. ■

6 PR Watch / Second Quarter, 2005

USDA video news release



In some ways, Armstrong Williams got a bad rap. The
conservative commentator, who was paid by the U.S.
Department of Education to advertise and advocate for
the controversial “No Child Left Behind” law, lost his
syndicated newspaper column and was pilloried for not
disclosing the payment.

Williams did betray the public trust, but he was a small
fry—a subcontractor receiving a $240,000 piece of a $1
million deal between the Education Department and
Ketchum, one of the world’s largest public relations firms.

That deal, it turns out, was just the tip of the iceberg.
Ketchum is the number one recipient of recent U.S.

government PR spending, with contracts totaling more
than $100 million. Since 1997, nine PR firms have
received at least $1 million in public funds in a single
year.The Bush administration doubled federal PR spend-
ing over its first term, relative to the last term of the Clin-
ton administration, to $250 million. 

That’s according to a January 2005 report by the
House Committee on Government Reform, which exam-
ined federal procurement records going back eight years,
looking for contracts with major PR firms. The Com-
mittee launched its investigation following two more
“pundit payola” revelations in addition to Williams, and
rulings by the Government Accountability Office, Con-
gress’ nonpartisan investigative arm, that fake television
news segments (called video news releases or VNRs) pro-
duced for two government agencies were illegal “covert
propaganda.”

Yet there is little information about how these millions
of dollars were—or are—spent. Despite evidence that
public funds have been misused, the details of govern-
ment contracts with PR firms remain hidden.

The ethics code of the Public Relations Society of
America (PRSA), the largest PR trade organization,
includes admonitions “to build trust with the public by
revealing all information needed for responsible decision
making,” to “be honest and accurate,” to “reveal the spon-
sors for causes and interests represented,” and to “avoid
deceptive practices.” But, as readers of PR Watch know,
ethics codes are often ignored.

When PR Watch asked the nine PR firms in the mil-
lion-dollar league for information on their government
work, responses ranged from cautious answers to deaf-
ening silence. None of the firms was willing to share any
information not already publicly available—including
contract agreements or “deliverables” like studies,
brochures and VNRs—to clarify what they did with tax-
payers’ money.

The million-dollar league PR firms are listed below,
from the largest to the smallest recipient of federal funds

since 1997, along with what PR Watch was able to uncover
about their government work.

Ketchum 
Ketchum has received a whopping $100.5 million in

federal contracts. These include work for the Education
Department; Internal Revenue Service; U.S. Army, to
“reconnect the Army with the American people” and
boost recruiting around its 225th birthday; and the
Health and Human Services Department, to “change the
face of Medicare,” promote long-term health care plan-
ning, encourage preventative care, and present home care
information. Large contract increases for Ketchum since
2003 mirror the Centers for Medicare and Medicaid Ser-
vices’ PR spending boost, suggesting that Ketchum’s
Medicare work may be more extensive than is currently
known.

Apart from the Armstrong Williams scandal, the firm
also produced a controversial VNR for the Education
Department, promoting tutoring programs under “No
Child Left Behind.” The fake news segment featured
then-Education Secretary Rod Paige and was narrated by
PR flack Karen Ryan, who misrepresented herself as a
reporter.

Ketchum representatives did not return repeated
phone calls—making them among the least responsive
firms contacted by PR Watch.

Fleishman-Hillard
The recipient of $77 million in federal funds, Fleish-

man-Hillard has worked for the Social Security Admin-
istration; Library of Congress; Environmental Protection
Agency; and Defense Department, to introduce “man-
aged care” to employees, due to “rising medical costs”
and “decreasing resources.” While Fleishman-Hillard also
did not return phone calls, its application for PRSA’s pres-
tigious Silver Anvil Award noted that the main challenge
of its Defense contract was “the anger and frustration of
the retired military community who were now required
to pay an annual fee for guaranteed access to health care
they said was promised them by their recruiter as a free
lifetime benefit.”

The firm has also worked for the White House Office
of National Drug Control Policy (ONDCP), to “debunk
the misconception that marijuana was harmless.” For this
contract, Fleishman-Hillard produced VNRs later ruled
to be covert propaganda, because ONDCP “did not iden-
tify itself to the viewing audience as the producer and dis-
tributor of these prepackaged news stories.”

In November 2004, Los Angeles’ city controller
accused Fleishman-Hillard of overbilling the city’s Water
and Power Department by $4.2 million. Several former

Desperately Seeking Disclosure
by Diane Farsetta

PR Watch / Second Quarter, 2005 7



employees said they were told to inflate the hours billed
to the city. One described the firm’s attitude as, “Get as
much as you can because these accounts may dry up
tomorrow.” In April 2005, the firm settled with the city,
agreeing to pay $4.5 million and waive $1.3 million in
outstanding invoices.

Matthews Media Group
Matthews Media has received $67.9 million, most or

all of which is for Health and Human Services Depart-
ment contracts. The firm has worked for the National
Cancer Institute, to analyze newspaper coverage of
tobacco issues; and National Institutes of Health, to assist
with “patient recruitment strategies.”

Porter-Novelli
Porter-Novelli’s government contracts total $59.3

million, also for Health and Human Services agencies.
The firm has worked for the National Institutes of Health;
National Institute of Mental Health; and Centers for Dis-
ease Control and Prevention, to carry out an “annual mail
survey … that examines health-related attitudes and
behaviors.”

Equals Three Communications
Equals Three has won $23.8 million in federal con-

tracts, including with the National Institutes of Health,
on Colorectal Cancer Awareness Month; National Insti-
tute for Mental Health; and National Highway Traffic
Safety Administration.

Vice-President of PR Kimberly Marr complained (a
week after PR Watch’s first phone call) about “the exten-
sive nature of your questions and the short timeline.” She
added, “Everything … is in the public domain.”

What “public domain” she referred to is unclear, how-
ever, since searches of the Nexis news database, PR trade
publications, and the Internet revealed little about Equals
Three’s federal work. Indeed, the firm’s penchant for
secrecy is so great that materials posted on its website are
sized and cropped in such a way that it’s difficult to deter-
mine who they were produced for.

Hill & Knowlton 
Hill & Knowlton has collected $19.2 million in fed-

eral funds. Director of Business Development and Mar-
keting Lily Loh refused to answer PR Watch’s questions,
claiming they entailed “proprietary information that we
cannot share due to client confidentiality,” although some
work is “available in the public record.” Searches revealed
just one contract with the General Services Administra-
tion, for work on the “Dedication of the Ronald Reagan
Building and International Trade Center” in Washington,
DC.

Hill & Knowlton’s other government work could be
well worth hiding. The firm is best known for pushing
the first Gulf War on behalf of the Kuwaiti government;
flacking for Indonesia during its brutal occupation of
neighboring East Timor; helping organize the industry-
funded Council for Tobacco Research, to downplay the
dangers of smoking; and handling damage control for
Wal-Mart in California.

Widmeyer Communications
Widmeyer has received $7.4 million in contracts from

the Selective Service System; Federal Trade Commission;
Health and Human Services Department, for its National
Bullying Prevention Campaign; Education Department;
National Institute for Literacy; Farm Service Agency; and
Defense Department, for their Deployment Health Clin-
ical Center.

Assistant Vice-President Scott Ward said that Wid-
meyer “never uses paid third-party spokespeople,” and
that the firm produces video footage, but not ready-to-
air VNRs, for government clients.

Burson-Marsteller
Burson-Marsteller’s federal contracts total $1.9 mil-

lion, for work with agencies including the Census Bureau,
on participation rates; Bureau of Engraving and Printing,
on the $20 bill redesign; Treasury Department, on money
laundering enforcement; and Postal Service, on “Man-
aging Communication During the Anthrax Crisis.” 

The firm produces VNRs for government clients,
according to global public affairs chief Richard Mintz.
Mintz said the firm clearly labels its VNRs, but viewers
don’t see these labels. He added that Burson-Marsteller
has not used paid spokespeople, “per se,” but has signed
contracts with third parties, such as senior and minority
groups, to reach target populations.

Burson-Marsteller has a less than stellar track record
in its corporate work, which includes directing “crisis
communications” on mad cow disease for McDonald’s
and the National Cattlemen’s Beef Association; running
the front group “European Women for HPV Testing” for
the U.S. biotechnology company Digene; creating the
“National Smokers Alliance” for Philip Morris, to combat
smoking restrictions; and infiltrating activist groups
opposing the milk hormone BGH, for the companies
developing the drug.

Ogilvy PR Worldwide 
Ogilvy PR has received $1.6 million in federal funds,

for work with ONDCP, on their National Youth Anti-
Drug Media Campaign; and the National Heart, Lung,
and Blood Institute (NHLBI), on the “Fashionable Red

8 PR Watch / Second Quarter, 2005



Alert” campaign, to raise awareness of heart disease
among women. In April 2005, NHLBI renewed its con-
tract with Ogilvy for another three years, at a cost of $4.9
million.

In February 2005, two former executives of the related
marketing firm Ogilvy & Mather were found guilty of con-
spiracy and false claims, for inflating labor costs on the
ONDCP account. According to the indictment, the exec-
utives “directed certain Ogilvy employees to revise time
sheets and caused falsified time sheets to be submitted to
the government.”

In March 2005, the Homeland Security Department
hired Ogilvy, “to provide real journalists for its biennial
mock terrorist exercise.” The director of the Project for
Excellence in Journalism said the exercise “raises poten-
tial future conflicts even if the reporter doesn’t now cover
the governmental entity writing the check.”

Oglivy is among the firms that did not respond to PR
Watch’s repeated calls.

These PR firms’ secrecy about publicly-funded cam-
paigns indicates a serious lack of accountability. More
alarming is the federal government’s reluctance – even
refusal, in many cases—to provide information on its con-
tracts with PR firms. For example, documents on
Ketchum’s work for the Education Department obtained
through Freedom of Information Act requests have
every dollar amount redacted.

As the House Committee on Government Reform’s
report noted, “Not all government PR contracts are prob-
lematic,” but they must be “authorized by Congress and
conducted in a fashion that does not mislead the public.”
If, as Burson-Marsteller’s Richard Mintz claims, the
“public education campaigns” PR firms undertake for the
U.S. government are “essential,” why not release infor-
mation about them? It’s a question Americans must ask
of their public officials, and one that PR firms must
answer to combat their own image problem. ■

PR Watch / Second Quarter, 2005 9

Recent reports about the Bush administration’s use of
video news releases have helped highlight a problem that
John Stauber and I have been exposing for more than a
decade. It’s nice to see the New York Times start to catch
on and to see public activism starting to coalesce around
the problem. I’d like to point out, though, that the prob-
lem isn’t limited to the Bush administration or to gov-
ernment VNRs alone. In fact, corporate public relations
is the biggest single source of video news releases, just as
corporate PR is the biggest single source of other types
of PR that pollute the media ecosystem. (The McDon-
ald’s VNR at right is a fairly typical example of the genre.) 

Here’s what John and I wrote in our 1995 book, Toxic
Sludge Is Good For You: Lies, Damn Lies and the Public Rela-
tions Industry:

The use of radio and video news releases is a
little-known practice which took hold during the
1980s, when PR firms discovered that they could
film, edit and produce their own news segments—
even entire programs—and that broadcasters
would play the segments as “news,” often with no
editing. When Gray and Company began produc-
ing a radio program for its clients called “Wash-
ington Spotlight,” the Mutual Radio Network
came to Gray and asked to carry it. “PR firms
would not send out packaged radio and television

stories if no one was using them,” notes author
Susan Trento. “Not only technology, but eco-
nomics made things easier for PR firms in the
1980s.” 

Video news releases, known as VNRs, typically
come packaged with two versions of the story the
PR firm is trying to promote. The first version is

Fake News? We Told You So, Ten Years Ago 
by Sheldon Rampton

Still shot from a McDonald’s video news release
featuring the Destiny’s Child singing group. 



fully edited, with voiceovers already included or
with a script indicating where the station’s local
news anchor should read his or her lines. The
second version is known as “B-roll,” and consists
of the raw footage that was used to produce the
fully-edited version. The receiving station can edit
the B-roll footage itself, or combine it with other
footage received from other sources. “There are
two economics at work here on the television side,”
explains a Gray and Company executive. “The big
stations don’t want prepackaged, pretaped. They
have the money, the budget, and the manpower to
put their own together. But the smaller stations
across the country lap up stuff like this.” 

MediaLink, a PR firm that distributed about
half of the 4,000 VNRs made available to news-
casters in 1991, conducted a survey of 92 news-
rooms and found that all 92 used VNRs supplied
free by PR firms and subtly slanted to sell a clients’
products and ideas while appearing to be “real” TV
news. On June 13, 1991, for example, the CBS
Evening News ran a segment on the hazards of
automatic safety belts. According to David Lieber-
man, author of a 1992 article titled “Fake News,”
the safety belt tape “was part of a ‘video news
release’ created by ... a lobby group largely sup-
ported by lawyers.” 

“VNRs are as much a public relations fixture as
the print news release,” stated George Glazer, a
senior vice-president of Hill and Knowlton. “In
fact, many public relations firms are well into the
second generation of VNR technology. We use
satellite transmissions from our own facilities almost
on a daily basis, and wait eagerly for fiber optics sys-
tems to allow us to dial into nationwide networks.
... With few exceptions, broadcasters as a group
have refused to participate in any kinds of standards
establishment for VNRs, in part because they rarely
will admit to using them on the air. ... There are
truly hundreds of examples of self-denial on the part
of broadcasters when it comes to admitting that
VNRs are used.” Following a beverage-tampering
scare on the West Coast, for example, a VNR was
mailed out to all three TV stations in the first city
to report the problem. All three stations used the
VNR in at least one newscast the following day,
along with five other stations in the region. When
asked later, however, all three stations denied that
they had broadcast the material. 

In 1985, Trento reports, Gray and Company
distributed a VNR featuring a canned interview

with one of its clients, the ruthless King Hassan II
of Morocco. The segment’s airing on CNN pro-
voked a scandal with reporters claiming they had
been tricked into airing paid propaganda. An exec-
utive at Gray and Company scoffed at the medi-
a’s hypocrisy: “I used to read in Broadcasting the
cache of letters from news directors after the story
broke about electronic news releases saying, ‘How
despicable. Never in a thousand years!’ And they
were people I had talked to who had called me back
so that they had the right coordinates on the satel-
lite so that they could take the feed. They knew
exactly who we were. They called us all the time.
They asked us for stuff. They told us they could-
n’t get it. They forgot to turn their downlink on,
and could we send them a hard copy FedEx
overnight because they’d use it tomorrow night.” 

“I was personally aggrieved at all this sort of
self-righteousness of the media when that story
broke,” said another Gray and Company executive.
“They are free to use it. Not use it. Use it for B-
roll. Write their own scripts. Most of them take it
straight off the air and broadcast it. Rip and read.
Rip and read.” 

Some of the quotations in the passage above came
from The Power House, Susan B. Trento’s excellent biog-
raphy of PR executive Robert Keith Gray. The comments
from George Glazer came from an article that Glazer
himself wrote in Spring 1993 for Public Relations Quar-
terly, a PR industry trade publication. Public relations pro-
fessionals have been discussing this topic quite candidly
among themselves since before John and I ever even heard
about VNRs. So why has it taken this long for the topic
to come to the attention of the public? The main reason
is that neither the PR industry nor the TV news media
have any incentive to discuss this topic in places where
the public will notice. Neither wants the public to know
the truth about where their “news” is coming from. For
the PR firms, full disclosure weakens the effectiveness of
their propaganda. For the TV stations, admitting that they
use VNRs in place of actual reporting would be the equiv-
alent of a bakery admitting that it uses sawdust in place
of wheat in its bread: cheap, non-nutritious filler that
serves only to add worthless bulk to the product. 

Recently, however, the balance of power has begun to
shift back toward the public. As internet bandwidth
becomes cheaply available, more and more VNRs are
being sent via the internet rather than via satellite feed or
video cassette. This in turn makes it easier for the public
to detect, download and expose them. 

10 PR Watch / Second Quarter, 2005



On our website SourceWatch.org, we’ve compiled an
article about VNRs that explains what they are and pro-
vides links to the websites of some of the main compa-
nies involved in their production and distribution. Some
of those sites provide descriptions only; others make it
possible to download the VNRs in their entirety, where
you can view them (or edit them) for your own purposes.
If you want to figure out whether VNRs are being used
as filler on your local news channel, the SourceWatch arti-
cle provides some leads that may be helpful to your
research. But it’s possible to do better still. 

The last year has seen an explosion of citizen jour-
nalism, as bloggers and other nontraditional media
activists have gone beyond commenting about the news
and have become fact-checkers, information-gatherers
and reporters themselves. Citizen journalists have helped
break stories ignored by the traditional media, ranging
from the dubious memos about President Bush’s
National Guard Service that were broadcast by CBS
News to the exposure of Jeff Gannon/James Guckert, the
fake journalist turned White House news correspondent. 

Wouldn’t it be great if some of this same citizen report-
ing could go into exposing the use of VNRs and other
fakery behind the staging of your local and national
nightly news? The technology is available now to make
this possible in every local news market in the United
States. This is now one of our major goals. See page 16
for what you can do to help “Stop Fake News!”

To read and contribute to the SourceWatch article on
VNRs, go to http://www.sourcewatch.org/index.php?
title=Video_news_releases. ■

PR Watch / Second Quarter, 2005 11

Would you call this news? This video news
release from the Six Flags amusement park
offers a behind-the-scenes “documentary” about
the making of their TV commercial featuring
“Mr. Six,” a dancing actor made up to look like
an old bald man. In the VNR’s B-roll footage, Six
Flags advertising director April Gonzalez
explains that “Mr. Six breaks through the clutter
of everyday stress and strain.” 

Will “Fake News” Survive? 
by Bob Burton 

Will ongoing investigations and public outrage be suf-
ficient to end the debased media practices that result in
fake news? 

Producers of the fake TV news stories, or video news
releases, hope not. Some are worried, though. “Crisis”
is the word Kevin McCauley of the public relations trade
publication O’Dwyer’s used in a March 2005 column. 

Even within the PR industry, VNR producers are
struggling to find allies. For three weeks this spring, 
O’Dwyer’s ran an online poll asking, “Should there be a
limit on the U.S. Government’s use of video news
releases?” Seventy-two percent of respondents to date
support VNR restrictions. (O’Dwyer’s doesn’t disclose the
number of respondents.) 

VNR producers may very well be counting and court-
ing their friends in Washington, D.C. Larry Moskowitz,
the CEO of Medialink Worldwide, one of the oldest 
and largest VNR producers, alluded to Beltway support

for the beleaguered industry during a teleconference of
leading VNR company representatives. “We’ve had 
private discussions up on the Hill. And we’ve had private
discussions with the White House,” he said, adding 
that Medialink had decided “to not enter that fray, to 
just say whatever the highest standard is we’re happy to
meet.” 

So what should the “highest standard” be? Many
VNR producers claim that the status quo is fine—or it
would be, if it weren’t for those lazy television stations.
VNR sponsors, they point out, are disclosed on video
frames prior to the actual, broadcast-ready piece. There-
fore, they rather disingenuously claim, any deception of
the viewer is solely the fault of the broadcaster. 

But Bob Priddy, the chair of the Radio-Television
News Directors Association, bluntly stated in an inter-
view with Fox News that stations that air VNRs without
identifying the sponsor to their viewers not only break the



Association’s code of ethics, but also are “lying to their
consumer.” 

Medialink’s Moskowitz contends that it is “murky”
just what the highest standard should be. Perhaps, he sug-
gested on the teleconference, it could just be a proper
“sign-off” from the VNR narrator. Indeed, some signoffs
on VNRs from the U.S. Department of Agriculture’s
Broadcast Media & Technology Center have recently
changed, from “I’m [name] reporting” to “I’m [name]
from the U.S. Department of Agriculture.” (See story on
page 4.)

Yet Moskowitz dismissed as impractical a Council of
Public Relations Firms proposal for an onscreen logo, or
“bug,” present in every frame of provided video footage.
“I think it would diminish the use by broadcasters. I think
it would be pointless to viewers, and if any broadcaster
wanted to use the thing, they probably [would] cover it
over with their own bug,” he said. Broadcasters deter-
mined to avoid pesky questions about where their con-
tent comes from have previously, and would presumably
continue, to edit sign-offs, too. 

It quickly becomes obvious, in following these PR
industry dialogues, that “highest standard” proposals
undesirable for VNR producers and their corporate and
government clients are quickly labeled “impractical.”
Indeed, it’s hard to imagine any “highest standard” that
doesn’t include full disclosure to viewers on the source
of any externally-supplied video footage (or audio feed
or print material). 

When considering “fake news,” it’s important to know
that the vast majority of VNRs produced are for corpo-
rations. For this reason, VNR producers are happy to have
media attention focused on government VNRs. 

“Let’s remember this debate, from everyting I’ve seen,
read, heard, and talked to, is purely the government,”
Moskowitz counseled his fellow VNR producers, adding,
“I would hate to see it broaden.” Doug Simon of DS

Simon Productions suggested that greater transparency
may have relatively little impact on the industry if it were
limited to government VNRs, without “crossover into the
private sector.” 

If deceiving the viewer is unethical, why would it
matter whether a corporation or government agency is
doing the deceiving? Kevin Foley from VNR producer
K.E.F. Media Associates argued that he sees a distinc-
tion between “government propaganda” selling contro-
versial policies and corporate videos hustling commercial
products. 

“If it’s a new healthcare product that got FDA
approval, you know, it’s something people would want to
know about. And I think that’s fairly harmless and I don’t
think people are going to walk away with any sort of sin-
ister sense that something sinister is going on,” Foley said. 

But many people do see fake news as sinister, regard-
less of who’s behind it. Moreover, fake news is an issue
for people concerned about media reform, corporate
power, media literacy and war. The U.S. Government
Accountability Office (GAO) has ruled that, to avoid
breaching the ban on covert government propaganda,
federal agencies funding VNRs must disclose their spon-
sorship to viewers. Even though the GAO ruling was dis-
missed by the Bush-friendly Department of Justice and
Office of Management and Budget, agencies are likely to
be wary. For the PR industry, the biggest risk is that what
started as a debate about U.S. government propaganda
might become a much broader debate about all fake news. 

In March, the Center and Free Press complained to
the Federal Communications Commission about the
widespread airing of fake news provided by both gov-
ernment and corporations. The FCC responded by call-
ing for comments on the issue and by formally reminding
broadcasters of “their respective disclosure responsibili-
ties.” Unfortunately, the FCC’s current position is
severely inadequate, requiring labeling primarily when the
VNR is “controversial” or “political.” The FCC said the
“general rule” is that “no sponsorship identification is
necessary if material is provided to a station free or at a
nominal charge” to primarily promote consumer goods. 

This is an alarming loophole that allows broadcasters,
PR firms and their clients to claim that most fake news
simply promotes products and therefore does not have to
be identified. Rather, the presumption should be that all
fake news is by its nature inherently controversial because
it is not real journalism. Therefore, all VNRs and pro-
vided footage should be constantly identified as provided
footage, and by whom. Journalism for the public good
demands nothing less. ■

12 PR Watch / Second Quarter, 2005

PR Watch | Personals
SUSTAIN ME! Join CMD's Sustainer Program! By
making convenient, automatic monthly donations
via credit card, you can provide the Center with a
more stable source of income. Sustaining donors
help us continue our muckraking investigations and
innovative media projects, and start new grassroots
campaigns like "No Fake News!" See page 15, go
to www.prwatch.org, email diane@prwatch.org, or
call 608-260-9713 for more information.



The U.S. Army celebrated Earth Day this year with a
special campaign called “Sustaining the Environment for
a Secure Future.” The effort’s website features links to
an “Army Earth Day” message, an Earth Day video pro-
motion, computer screen wallpaper, and a commemora-
tive poster. 

“We are a nation at war. The need
to protect our homeland has never
been clearer,” the Army’s message
states. “The Army’s Strategy for the
Environment establishes a long-range
vision that focuses efforts that sustain
our mission. For success in the global
war on terrorism we must carry out
our responsibilities for the long-term.
The land, air, and water resources we
work and train on are vital to both our
present and future missions. We must
use those resources wisely in a
manner that reflects our devotion to
duty and respect for the needs of
tomorrow’s Soldiers.” 

The Army’s message may be in
response to last October’s budget
cuts from environmental projects on
military bases, a consequence of Iraq
war funding priorities. Public Employ-
ees for Environmental Responsibility (PEER) reported in
October 2004 that military training exercises on Army
bases were in “potential jeopardy” because of the cuts.
In the name of national defense, the Army has been
exempted for the past three years from certain environ-
mental laws, including the Endangered Species Act and
the Migratory Bird Treaty Act, as long as the Army has
prepared plans that address “special management con-
sideration or protection.” But with the funding cuts, the
Army may no longer be able to create the required plans
for critical habit areas contained in its 11.8 million acres. 

In a September memo obtained by PEER, Major
General Larry Gottardi wrote, “Forces Command no
longer has visibility of the installation funding submis-
sions, but we understand the magnitude of this policy
change is to reduce the [fiscal year 2006] proposed dis-
tribution of conservation program funding from over
$60M to about $40M. The policy change also places the
training mission in potential jeopardy by providing a
sound legal basis for private parties or conservation
activists to obtain court-ordered injunctions and effec-
tively shut down all training operations.” 

Threatened with earlier budget cuts, Col. Joseph W.
Aldridge of the Installation Management Agency sent a

memo on “Natural Resources Management” to the
Director of Environmental Programs in May 2004.
“Sustainability of the US Army Reserve’s training areas
is crucial to the ongoing military mission. Proactive rather
than reactive measures to natural resources compliance

and management are both cost effec-
tive in the long term and the basis for
current Department of Defense and
US Army policies,” Aldridge
explained. 

Perhaps not surprisingly, the
Army Environmental Center has
been engaging in self-promoting
intra-Army PR, providing a “civilian
correspondent to Soldiers Radio and
Television (SRTV) staff to ensure
that senior Army leaders, soldiers
and their families are kept up to date
on environmental issues.” SRTV,
itself a military PR channel, has daily
broadcasts that “search out and tell
the Army story to a growing audience
of active, reserve, and retired com-
ponents plus the Army’s extensive
civilian community.” 

Meanwhile, military funding bills
are working their way through Con-

gress. On Earth Day, Armed Forces News Service
reported the Army sat before a Senate subcommittee,
explaining its $419.3 billion fiscal 2006 budget request,
highlighting recruitment, retention and equipment fund-
ing needs. The day prior, the Senate approved its version
of an $81.26 billion supplemental emergency military
spending bill. 

Bush GreenWatch reports that Ft. Hood in Texas—
a recent stop for George W. Bush—“contains habitat for
two endangered migratory songbirds, wintering bald
eagles, peregrine falcon, whooping cranes, and a variety
of other rare plant and animal species.” But nature-loving
Bush did not acknowledge the critical wildlife habitat sur-
rounding him. Instead, he recast recent history, declar-
ing the taking of Baghdad “one of the great moments in
the history of liberty.” 

“As both a matter of law and moral responsibility, the
Army cannot shirk its duty to defend the lands and
wildlife entrusted to its care,” said PEER executive direc-
tor Jeff Ruch. But, Ruch added, “The Pentagon is prac-
ticing bait and switch tactics by baiting Congress to
exempt the military from environmental protection laws
and then switching away the money that was used to jus-
tify the exemptions.” ■

PR Watch / Second Quarter, 2005 13

How Green is Camouflage? 
by Laura Miller 

Image from US Army
Environmental Center website. 



CMD executive director John Stauber was joined by
legendary journalist Bill Moyers at a “No Fake News!”
reception for the Center in New York City. Sixty people
filled host Sarah Stranahan’s apartment, where Stauber
recounted the Center’s history and Moyers described
the crisis facing the country and journalists, and the
Center’s important role.

“I really do think the oxygen is going out of our
democracy,” Moyers told the group. “From the inter-
nal collapse of our truth-telling system, the corporate
press [and] commercial journalists, with some excep-
tion, are largely taking the lowest common denomina-
tor.” 

“[N]ot a day goes by that I don’t go to their website
for a stirring encounter with the truth of AmericaYou

should visit their
website,” Moyers
said of the Center. “They do the best journalism about what is really happening
in this country to our media system. I couldn’t exist as a journalist without it nor
would I want to as a citizen. It arms me with the information that I need, report-
ing that I need to make the case I want to make about our society. You cannot
underestimate the importance of truth-tellers in our society in an age when the
truth is swept under the bed, kept in the closet, or recycled to come out as gov-
ernment spin and corporate propaganda.”

“When I grew up, I heard many sermons from preachers who used the New
Testament, the Christian testament to talk about ‘you shall know the truth and
the truth shall make you free,’” Moyers continued. “When I graduated from the
University of Texas, and went to commencement in that outdoors plaza under-
neath that huge tower, you could look up and see the words inscribed across the
granite at the University of Texas, ‘you shall know the truth and the truth shall
make you free.’ That is right, but if you don’t know the truth, what’s the impli-
cation. And it’s very hard today to find the truth.

“What they are doing—the importance—they are the alternative media now,
because they are devoted to getting as close as possible to the verifiable truth. And
they are devoted to telling us who it is whose hands are on the strings that are
manipulating the corporate media, the commercial media and the ideological
media. John, what you are doing is utterly indispensable,” Moyers said. ■

CMD Takes Manhattan

14 PR Watch / Second Quarter, 2005

While in NY, Stauber
stopped by the Air America

Radio studios to discuss
video news releases and

fake news with Katherine
Lanpher and Al Franken

during a live broadcast of
the Al Franken Show.

Bill Moyers speaks to guests.

John Stauber addresses guests at a recent CMD
event in New York City.



PR Watch / Second Quarter, 2005 15

Support the Center for Media & Democracy 

Name

Address

City, State & Zip

Phone

Email

Send me the free Weekly Spin email newsletter.
I am ordering: (price includes shipping & handling)

___Banana Republicans $15
___Weapons of Mass Deception $15
___Trust Us, We’re Experts $20
___Mad Cow USA $20
___Toxic Sludge Is Good For You $15

I am contributing:
$1,000 $500
$250 $125
$50 other

(Contributions of $35 or more include a one-year 
subscription to PR Watch.)

I would like to become a Sustaining Member, donating
$ each month.

My check is enclosed.

Please charge my credit card:

Credit Card Brand, Number

Expiration Date, Security Code
Please return to:

CMD, 520 University Ave, Suite 227
Madison WI 53703

Toxic Sludge
Is Good For

You: Lies,
Damn Lies

and the Public
Relations
Industry

Common
Courage

Press 1995 

Trust Us,
We’re Experts:
How Industry
Manipulates
Science and
Gambles With
Your Future
Tarcher/
Putnam 2001

Banana Republi-
cans: How the
Right Wing Is

Turning America
Into a One-Party

State
Tarcher/Penguin

2004

Mad Cow
USA
Common
Courage Press
1997, 2004

Weapons of Mass
Deception: The
Uses of Propa-

ganda in Bush’s
War on Iraq

Tarcher/Penguin
2003

Books can be ordered from the
Center on the form below.

The Center for Media and Democracy
works to strengthen democracy by pro-
moting media that are “of, by and for the
people”—genuinely informative and
broadly participatory—and by removing
the barriers and distortions of the modern
information environment that stem from
government- or corporate-dominated, hier-
archical media.

The Center for Media and Democracy
serves social change activists, journalists,
researchers, policymakers and the public at
large in the following ways:

• Countering propaganda by investigat-
ing and reporting on behind-the-scenes
public relations campaigns by corpora-
tions, industries, governments and other
powerful institutions.

• Informing and assisting grassroots cit-
izen activism that promotes public health,
economic justice, ecological sustainability
and human rights.

• Promoting media literacy to help the
public recognize the forces shaping the
information they receive about issues that
affect their lives.

• Sponsoring “open content” media
that enable citizens from all walks of life to
“be the media” and to participate in creat-
ing media content.

Founded in 1993, the
Center for Media and
Democracy remains the
only organization dedi-
cated to strengthening
public interest reporting
while investigating and
exposing deceptive public
relations and propaganda
campaigns.



“Listeners and viewers are entitled to know who seeks
to persuade them,” wrote the U.S. Federal Communica-
tions Commission, in a Public Notice released in April. 

The Public Notice was precipitated, in part, by the
“large number of requests” asking the FCC to “consider
whether the use of ‘video news releases’ or ‘VNRs’... com-
plies with the Commission’s sponsorship identification
rules.” Those requests came from the more than 40,000
people who signed a petition circulated by the Center for
Media and Democracy and the media reform group Free
Press, as well as from two U.S. Senators. 

The FCC’s Public Notice specifically focuses on
instances where “payment has been received or promised
to a broadcast licensee or cable operator for the airing of
program material.” But its implications are much broader,
for two reasons. One is that the FCC rules obviously
extend beyond instances of news “pay for play.” The other
is that, by requesting comments and stating its intention
to more fully study and act on the issue (including by
taking “appropriate enforcement action”), the FCC has
publicly recognized “fake news” as an issue critical to, in
their words, “a well-functioning democracy.” 

Here are a few interesting passages from the FCC’s
Public Notice: 

“All matter broadcast by any radio station for which
any money, service, or other valuable consideration is
directly or indirectly paid ... [shall] be announced as paid
for or furnished.” The Public Notice clarifies that this rule
applies to television, but it also suggests that the less-rec-
ognized problem of audio news releases infiltrating radio
news might be fair game. 

The phrase “other valuable consideration” suggests
that the rule may cover all material provided to news
broadcasters by third parties, since these freebies save
local broadcasters very valuable time and resources. 

There is a “greater obligation of disclosure in con-
nection with political material and program matter deal-
ing with controversial issues,” according to the Public
Notice. Surely the biggest “fake news” topics are hot pre-
cisely because of their controversial nature.

The Public Notice adds that information about who
is “paying for or furnishing the broadcast matter” on polit-
ical or controversial issues must be maintained by local
stations, “for public inspection at the location of its public
file.” This is a great opportunity for local activism. As the
public becomes more aware of fake news, local TV affil-
iates will have to respond to increasing pressure by
becoming more transparent. ■

The FCC on “Fake News”
by Diane Farsetta 

16 PR Watch / Second Quarter, 2005

Here’s what can you do right now, to help
move the Stop Fake News! campaign forward: 

• Sign the petition from the Center for Media
and Democracy and Free Press, protesting the
use of VNRs. The petition seeks to strengthen
and enforce laws against government propa-
ganda and demands “that the Bush adminis-
tration stop using our tax dollars to create fake
news reports.” The Center and Free Press seek
to gather a quarter million signatures and
begin organizing citizens locally to meet with
stations in their community to sign agreements
to stop airing all VNRs unless they are clearly
labeled and not pawned off as news. To sign
the online petition, go to www.prwatch.org and click “Stop Fake News.”

• Call your members of Congress to voice your opinion on two bills seeking to reiterate and strengthen
the ban on covert government propaganda. Ask them to support the Stop Government Propaganda Act
in the U.S. Senate (S 266) and the Federal Propaganda Prohibition Act in the U.S. House of Repre-
sentatives (HR 373). 

• Stay tuned to the Center for Media and Democracy. Visit our website, PRWatch.org, updated daily.
Sign up online for our Weekly Spin email list for a weekly summary of spin in the news. Stay on top
of the evolving campaign to stop fake news!


