
PR WATCH
Public Interest Reporting on the PR/Public Affairs Industry

Volume 8, Number 1 First Quarter 2001

Save the Whalers
By Bob Burton

When the International Whaling Commission (IWC) came together
for its annual meeting in July 2000, Alan Macnow swung into action.

Macnow’s New York-based PR firm, Tele-Press Associates (TPA),
has defended the Japanese whaling and fishing industry for more than
two decades, but his vigorous campaign against an initiative to create
a whale sanctuary in the South Pacific may have reached new lows of
unethical behavior. As executive director of a hastily-concocted coali-
tion called “Friends of the Whalers,” he lashed out at targets includ-
ing elected officials in New Zealand and Australia.

“Your country is trying to make all of the world’s waters a whale
sanctuary,” Macnow complained in a letter addressed to New Zealand
Minister Helen Clark that was published in one of the country’s lead-
ing newspapers.

“What we’re saying is if whales increase in abundance, there
shouldn’t be any reason not to utilize them in order to keep their pop-
ulations in balance with the fish population,” Macnow told a journal-
ist from The Australian.

It is an argument rejected by Australian government scientists.
“There is no evidence that whale populations have direct impacts on
commercial fish stocks,” said Environment Australia, the government
environmental agency. “Differences in feeding behavior and migration

Flack Attack
Public relations people who are offended by the

exposés that appear in PR Watch sometimes complain
that we offer a one-sided view of the industry, and
they’re right. We cover the dark side of PR—the
coverups and outright lies used by powerful groups to
influence public opinion and public policy.

Not all PR is this sinister, of course. Some public
relations consists of relatively innocuous marketing
efforts, and PR is even used to promote worthy causes,
such as fundraising drives for charities.

Some people who dislike our take on the PR indus-
try have even accused us of hypocrisy, pointing out that
PR Watch itself helps promote causes that we believe
in. In other words, they argue, we are engaged in public
relations ourselves on behalf of our beliefs. If so, who
are we to criticize the PR industry?

There is a key difference, however, between our
work and the hidden machinations of the public rela-
tions industry. The difference is that PR Watch has no
hidden agenda, whereas most of the campaigns that we
expose rely on some effort to hide the identity of the
real client whose interests are being served.

The PR campaigns that we expose in this issue are
cases in point. When the “Natural Resources Study
Center” rises to the defense of Japanese whalers or the
“Employment Policies Institute” helps keep the min-
imum wage low for restaurants, self-serving messages
are being disguised to make them look respectable by
putting industry words in the mouths of seemingly
independent third-party experts.

There is nothing wrong with citizens campaigning
for causes that they believe in, but deceptive campaigns
deserve to be exposed, and that’s why the work of PR
Watch is necessary.

ALSO IN THIS ISSUE:
Tele-Press Associates: Flacking
for Whalers for 21 Years
page 4
Science with a Bloody Harpoon
page 5
Shandwick Works to Save
the Fox, Kill the Whale
page 6
Kicking APCO’s Habit
(letter to the editor)
page 6
Berman & Co.: “Nonprofit” 
Hustlers for the Food & Booze Biz
page 7
The Legend of the Salad Bar
page 9

No Choice on GM Foods
page 10

Tough Issues, Tough World
page 11



patterns largely preclude direct competition between
whales and fisheries in the South Pacific Ocean. ... Over-
lap with commercially fished species is relatively low as
much of their feeding is in waters that are not exploited
by fisheries,” they wrote in a report assessing the claims
by the whaling industry.

In Adelaide, Australia, where the IWC annual meet-
ing was held, Macnow also spent approximately $20,000
to broadcast a pro-whaling TV ad on all three commer-
cial Adelaide television stations during the week of the
conference. “It’s broken. The International Whaling
Commission is broken, unable and unwilling to do its
job,” the advertisement warned in dire tones, claiming
that IWC member countries were “caving in to anti-
whaling, fund-raising groups” and that “the IWC holds
science in contempt.”

These self-serving statements would of course have
drawn a skeptical reception if the ads had correctly iden-
tified the whaling industry itself as the sponsor of the ads,
but Macnow had that under control. Under Australia’s
Broadcasting Services Act, political TV advertisements
are required to include a disclaimer which identifies the
sponsor, but Macnow’s ads said, “Authorized by Andrew
Tibault for the Natural Resources Study Center
(NRSC), Westport, Connecticut.”

Who exactly is the Natural Resources Study Center?
Questioned by a journalist, Macnow said that NRSC was
one of his clients. But when PR Watch asked where
NRSC could be contacted, he gave a vague response.
“They are a sustainable-use group in Connecticut,” he
said. Pressed further to provide a contact name and
phone number, he turned evasive. “You can look them
up in the phone book,” he tersely suggested.

Connecticut phone books, however, have no listing
for the group. Nor is NRSC listed with the U.S. Inter-
nal Revenue Service as a nonprofit organization. John
Horkel, a long-time resident of Westport and executive
director of the Nature Center, which is based there, has
never heard of them either. Nor are they registered with
the Secretary of State on the Connecticut State Regis-
ter, where nonprofits are required to list their street
address and office bearers.

Asked a second time for a contact, Macnow once
more declined. “I’m afraid not,” he said, claiming that
he “didn’t want them attacked by the vicious anti-whal-
ing groups. If you want to find them, do the research to
find them.”

Asked whether they actually exist, Macnow tenta-
tively said, “I think so.” Do they have an office? “Yeah,”
he said after a pause. Paid staff? “Yes, I get checks from
them.” Are they registered as a non-profit with the IRS?

“I don’t know. They don’t collect funds from the
public,” he said.

When we pointed out that there is no evidence the
organization actually exists, Macnow nonchalantly said,
“Well, I can’t help you with that.”

Shigeko Misaki, a spokesperson for the Japanese
Whaling Association (one of Macnow’s clients), said she
knew about the ads but thought they were done by a
group called the Natural Resources Study Foundation,
based not in Connecticut but in Washington, D.C. “Tele-
Press happens to be the PR agent for them amongst
many other clients,” Misaki said. “They have been pur-
suing the sustainable utilization of wildlife over the years.
They saw it as a good opportunity for them to make it
clear they are on our side.” However, the Natural
Resources Study Foundation is not listed in the phone
directories of Washington, D.C., Maryland, or Virginia.

Macnow’s $20,000 advertising campaign for a group
that doesn’t exist neatly exploited a loophole in Aus-
tralian law. If he had been advertising a product, the ad
would fall under the jurisdiction of the Trade Practices
Act, which provides for fines of up to $120,000 if a com-
pany is found guilty of false and misleading advertising.

Political advertising, however, is not covered under
the Trade Practices Act, so it can say whatever it wants.
The only penalty that might apply to Macnow’s ads
would be a slap on the wrist to the owners of the televi-
sion stations for failing to rigorously check the bona fides
of Macnow’s bogus group.

FRIENDS FOR HIRE
Macnow’s other front group, “Friends of the

Whalers,” is nearly as ephemeral as the Natural
Resources Study Center. Macnow, who calls himself the
group’s executive director, admits that Friends of the
Whalers is not a formal incorporated organization but
an informal network of individuals. “They are a group
of people that would like to see sustainable whaling,
including groups like the Global Guardians in Japan,
people in the U.S., members of the Japanese Whaling
Association, and Icelandic film-maker . . . Magnuss Gud-
mundsson,” Macnow said.

Gudmundsson is well known to British journalist
Andy Rowell, who describes him in his book Green Back-
lash, as someone associated “with the Icelandic and Nor-
wegian governments, whalers, sealers, fishermen, the
nuclear industry, the “wise use” movement, associates
of Lyndon LaRouche, the International Wildlife Man-
agement Consortium, and various right-wing think
tanks such as the Heritage Foundation.”

In preparation for the July 2000 meeting of the IWC
meeting, Macnow also commissioned a legal opinion

2 PR Watch / First Quarter, 2001



from William Burke, a retired professor of law and
marine affairs at the University of Washington. Burke
argued that the proposed South Pacific whale sanctuary
would be illegal.

“Australia and New Zealand offer no scientific find-
ing justifying a new sanctuary and disregard the require-
ment that deference be given to existing regulatory
measures conserving whale stocks,” Burke said in a state-
ment that was quoted in news media throughout the
world, such as Agence France Press, which described
him as “an American legal expert” who “has thrown
doubt on the validity of the initiative.”

Canadian anthropology professor Milton Freeman
(not to be confused with conservative economist Milton
Friedman) also entered the fray, criticizing New Zealand
Minister Helen Clark for supporting protests by Green-
peace against Japan’s whaling activities.

The July 2000 IWC meeting was not the first time
that Burke and Freeman have joined together to support
Japanese whalers. Just prior to the previous year’s meet-
ing of the IWC, they joined with William Aron, a pro-
fessor at the University of Washington, to author a
3,600-word article for the Atlantic Monthly, railing
against the governments and environmental groups that
oppose commercial whaling. “By spurning all attempts
at compromise, today’s anti-whaling crusaders have the
potential to disrupt the large scale environmental legis-
lation of tomorrow,” they wrote.

Titled “Flouting the Convention,” The Atlantic
Monthly article argued that the IWC’s ban on commer-
cial whaling violates the International Convention for the
Regulation of Whaling, a legal agreement that was nego-

tiated in 1946 by whaling nations. Failure to authorize
the official resumption of commercial whaling, the
authors claimed, would jeopardize all international con-
ventions that require international cooperation, such as
the Kyoto Protocol on greenhouse gases. “No possible
interpretation of the convention allows for putting an end
to whaling when credible scientific opinion supports the
sustainable use of abundant whale resources,” they
stated.

What the 1.1 million readers of Atlantic Monthly were
not told was that Burke was a regular consultant to the
Japanese Whaling Association, a fact which Burke him-
self openly admits. “Yes, sure, sure,” he said when asked.

While the Atlantic Monthly has guidelines for its
authors, it does not request them to disclose any finan-
cial or other interests. Asked if its readers have a right to
know whether authors have such interests in a topic that
they are writing about, senior editor Michael Curtis
responded cautiously. “Our readers should expect every
assertion of fact to have been rigorously checked for
accuracy,” he said.

Regarding potential conflicts of interest, however,
he believes the onus to disclose such conflicts lies with
the authors themselves. “We expect contributors to
be forthright in acknowledging potential conflicts of
interest,” Curtis said.

Japanese Whaling Association (JWA) spokesperson
Shigeko Misaki prefers to portray Burke as an enthusi-
astic volunteer rather than a consultant. “He just offered
his services, thinking he might re-align the thinking tra-
jectory of the IWC, not as a consultant. We never paid
him anything,” she said. “He just happened to appear at

PR Watch / First Quarter, 2001 3

PR WATCH is published quarterly by
Center for Media & Democracy
520 University Avenue, Suite 310
Madison, WI 53703
Phone: 608-260-9713; Fax: 608-260-9714
Email: editor@prwatch.org
Website: http://www.prwatch.org/

©2001 by the Center for Media & Democracy.
All Rights Reserved. For permission to reprint
articles, contact the above address.

ISSN 1091-5583

CMD Executive Director: John Stauber
Editor: Sheldon Rampton
Associate Editor: Laura Miller
CMD Board of Directors: Linda Jameson, Joseph

Mendelson, David Merritt, Scott Robbe
and Debra Schwarze

Subscription Rates:
• Businesses: $200/year
• Non-Profit Groups: $60/year
• Journalists and Individuals: $35/year

For further information, 
or to book a speaker, 
contact the Center for Media & Democracy



the IWC at Aberdeen [in 1997]. . . . He just turned up
and called up in our delegation room and said, ‘Here
I am. I have written this article,’ and gave us a copy,” she
said. “So he has never been engaged by money,”
she insisted.

However, the minutes of the IWC meeting record
Burke as having had made his entrée to the IWC in 1996,
the year before Aberdeen conference. The IWC chair-
man’s report noted, “Japan introduced a legal opinion

from Prof. W.T. Burke of the School of Law, University
of Washington, which argued that the establishment of
the Southern Ocean Sanctuary did not conform to Arti-
cle V of the Convention. … Japan therefore questioned
the legality of the decision.”

Burke himself says he went to the Aberdeen meeting,
not on a whim, but after being offered work as a con-
sultant by TPA’s Macnow. “I did the work on it for the
Japan Whaling Association,” he said. ■

4 PR Watch / First Quarter, 2001

Alan Macnow, president of the New York-based
Tele-Press Associates (TPA), has been defending the
Japanese whaling and fishing industry for 21 years. A
former stringer for Time-Life in Korea, Macnow
founded TPA in 1959. The current O’Dwyer’s Direc-
tory of Public Relations Executives says Macnow was a
PR writer for the American Heritage Foundation prior
to starting his own public relations company.

Reports filed by TPA with the U.S. Department
of Justice, as required under the Foreign Agents Reg-
istration Act, reveal that in the 18 months prior to mid-
June 1999, TPA earned more than $180,000 for
advising and representing the Japanese Whaling Asso-
ciation (JWA) in the United States. For the two years
prior to mid-1999, TPA also earned more than
$220,500 representing the Japan Fisheries Association
(JFA), of which the JWA is a member organization.

When asked, Macnow is coy about his other
clients. “It’s confidential,” he says before adding, “you
can find them in the PR guidebooks if you want.”
Pressed on why his clients are considered confiden-
tial if it is already public, Macnow tartly trotted out a
well-practiced argument for secrecy. “I’m not going
to provide targets for environmental groups,” he said.

O’Dwyer’s Directory of Public Relations Firms 2000
reveals that TPA’s client list has a strong Japanese
flavor. In addition to the JWA and JFA, TPA’s clients
include the Japan External Trade Organization, the
Japan Pearl Exporters Association, the Japan Tuna
Association, Nippon Steel Corporation, the Overseas
Fishery Cooperative Foundation, the government of
St. Lucia, and the South Sea Pearl Consortium. Mac-
now’s son, Devin, who started at TPA in 1987, heads
the Cultured Pearl Information Center, the trade asso-
ciation he established for the cultured pearl industry.

TPA also involves itself in advocacy activities in its
own right. In 1997, for example, Macnow and TPA

signed onto a “environmental manifesto” drafted by
Consumer Alert, a corporate front group that has been
funded by Monsanto, Philip Morris, and Exxon. Pre-
pared as a response to that year’s Earth Day mobi-
lizations, the Consumer Alert manifesto advocated
familiar “free market” themes: property rights, small
government, deregulation. Other signers included
Steven J. Milloy from The Advancement of Sound
Science Coalition; James Mitchell from the “wise use”
umbrella group Alliance for America; Elizabeth
Whelan from the American Council on Science and
Health; and Marlo Lewis from the right-wing Com-
petitive Enterprise Institute.

Macnow, a seasoned PR hand, knows to schmooze
only tame reporters. At the May 1999 IWC meeting
in St. Georges, Grenada, journalists were enticed to
attend a “International Whaling Commission Con-
ference Media Symposium” with the program sport-
ing the logo of the Caribbean Broadcasting Union.
Journalists who attended soon discovered that the
symposium was in fact an extended media conference
for pro-whaling advocates, including Eugene La
Pointe, the president of the International Wildlife
Management Consortium, an international organiza-
tion that supports the resumption of commercial whal-
ing, along with hunting elephants for ivory.

When two journalists, John Maxwell for the
Jamaica Sunday Observer and Matthias Peltier, a
stringer for British Broadcasting Corporation (BBC),
began asking pointed questions, the mood turned
sour. Maxwell reported in his subsequent column that
at the coffee break Macnow arrived and pointing to
Peltier, said, “I want this man out of this room.”
Macnow refused to accept Peltier’s BBC credentials
and insisted he be ejected on the grounds that he was
not a journalist but a “frontman” for the International
Fund for Animal Welfare, an anti-whaling group.

Tele-Press Associates: Flacking for Whalers for 21 Years\



In 1986, the International Whaling
Commission declared a moratorium
on commercial whaling. By that time,
large-scale hunting had driven many
whale species to near extinction. The
moratorium, and the creation of sanc-
tuaries in the Southern and Indian
Oceans, have helped some whale
numbers to rebound, but this progress
is threatened by the refusal of Japan
and Norway to honor the moratorium.

Japan’s response to the 1986 mora-
torium was to establish a “scientific”
whaling program in the Antarctic,
exploiting a loophole in IWC rules
that allows countries to issue permits
for lethal research on whales. But as
Japan’s domestic press reported at the
time, scientific whaling was no more
than a ruse for “keeping the industry
alive until a way could be found to
reverse the moratorium decision,”
according to a Greenpeace website.

Greenpeace reports the whaling
industry donated $10 million in 1987 to establish a sup-
posedly nonprofit organization called the Institute for
Cetacean Research (IRC). The IRC manages Japan’s
Research Program in the Antarctic (JARPA), using ongo-
ing funding derived from sales of whale meat, plus $9
million a year from the Japanese government.

This “scientific” whaling began in the 1987–88
season, initially taking 300 minke whale per year. For the
1995-6 season, Japan increased the “permitted” minke
whale kill to 440 and expanded the area around Antar-
tica in which it could operate. In 1994, Japan also began
a second “research” hunt in the North Pacific.

JARPA is supposed to provide data for the manage-
ment of whale populations, but Greenpeace points out
that the only use for such data is for commercial killing
quotas. The international community has repeatedly
condemned Japan’s “scientific” whaling, and JARPA vio-
lates international law. The IWC has rejected Japan’s
claims that it is engaged in scientific research, noting that
the results of this research typically wind up on the meat
counters of Japan’s public fish markets. The sale of whale
meat derived through “scientific whaling” currently gen-
erates some $40 million a year in revenues.

In addition to serving as an excuse to continue whal-
ing, the scientific research program may also provide
cover for other, even more blatant violations of the IWC
moratorium. The introduction in 1995 of DNA-sam-

pling techniques has repeatedly identified the meat of a
variety of protected species for sale in Japanese fish mar-
kets, including endangered fin whales, sperm whales, and
humpback whales.

Public relations and lobbying for the whalers is man-
aged by the Japanese Whaling Association, described by
JWA spokesperson Shigeko Misaki as “a voluntary orga-
nization whose membership consist of former whaling
operators before the commercial whaling moratorium
came into effect. The membership also contains general
public who are supporters of the sustainable use of whale
resources for food.” The JWA receives funding from
Kyodo Senpaku, the company that operates vessels char-
tered for “research” by the ICR. ■

PR Watch / First Quarter, 2001 5

Science With a Bloody Harpoon
by Bob Burton

DNA testing by the International Fund for Animal Welfare has
found meat from endangered species like this humpback whale on
sale in Tokyo fish markets.

The Center for Media & Democracy
Does Not Accept Corporate
or Government Grants or

Advertising
That’s why we need your support. Donations

are tax-deductible and should be sent to:
Center for Media & Democracy

520 University Avenue, Suite 310
Madison, WI 53703



6 PR Watch / First Quarter, 2001

The International Fund for Animal Welfare (IFAW)
is one of the leading critics worldwide of Japan’s whal-
ing activities. It also works on behalf of other animal wel-
fare issues, such as a campaign to ban fox hunting in
England, for which purpose it retained one of the world’s
fourth PR firms, Shandwick International. During the
July 2000 meeting of the International Whaling Com-
mission in Australia, however, IFAW representatives were
dismayed to discover that Shandwick was also working
for the Japanese Whaling Association.

IFAW terminated its relationship with Shandwick
after learning that the PR firm had been hired by the JWA
to conduct a high-profile PR campaign including news-
paper advertisements in Australian media titled “Whal-
ing the facts,” which claimed that “all whales aren’t
endangered” and “many are abundant.”

A leaflet distributed to households in Adelaide
claimed that whale meat is to Japanese what meat pies
are to Australians. “Don’t interfere in our culture and
we won’t interfere in yours,” the leaflet said. The leaflet,
however, didn’t sit well with the citizens of Adelaide. JWA
spokesperson Shigeko Misaki admits that they were
stung by a public backlash. “We were alarmed by the
effect of this,” she said.

Greenpeace oceans campaigner, Denise Boyd rejects
the claim that whaling in the southern oceans and South
Pacific is a long-held Japanese tradition. “Large-scale
commercial whaling in the Antarctic, 6,000 miles from
Japan and using technology imported from Norway,
cannot be described as a cultural activity,” she said.

Shandwick staff also organized a spot of banner paint-
ing. “Whaling the facts: excessive protection creates an
imbalance of ecosystem,” said the banner held by
kimono-clad Japanese supporters of whaling at the
entrance to the IWC meeting. Shandwick Australia’s
chairman, Mike Smith, reluctantly confirmed that
Shandwick staff had organized painting the banner,
although he noted that he didn’t find the slogan partic-
ularly inspiring. “It’s a bit wordy,” he said.

Smith was less forthcoming when asked how much
the firm had been paid for its pro-whaling activities.
“Look, I don’t know, and if I did know, I wouldn’t tell
you,” he said. Others involved confirmed that the seven-
month campaign cost the JWA nearly $300,000.

Smith is willing to freely dispense advice on how
clients should deal with their crises. A client faced with
a crisis, he told The Australian, is “better off talking about
it than not talking about it [because] that silence would
be interpreted as guilt.” However, when Shandwick’s
contract for the JWA became front-page news, Smith
preferred silence. Shandwick staff told journalists that

only Smith could speak for the company, but with phone
calls unreturned, Shandwick’s role dropped from view.

Smith insisted his preference for not talking about the
PR firm’s work for the JWA was at the request of the
client. Shandwick, he said, wasn’t “authorized to speak
about what we do for them. I wouldn’t say it is common,
but often a client doesn’t want us to discuss it.”

Others working for the JWA tell another story. When
Shandwick’s work became public knowledge in fiercely
anti-whaling Australia, the firm experienced a backlash
from a number of its other clients. “They wanted to keep
a low profile because of feedback they were getting from
other clients. . . . They provided the introductions for us
[in Adelaide] and we did the rest,” the JWA’s lobbyist
Alan Macnow told PR Watch.

The whaling controversy is not Shandwick’s first
brush with controversy. The company has also worked
for Shell oil company to counter criticism over its role
in Nigeria at the time of the execution of writer Ken
Saro-Wiwa and for American industry groups opposed
to measures that would limit greenhouse gas emissions.
More recently it was embarrassed by the publication of
Secrets and Lies: The Anatomy of an Anti-Environmental
PR Campaign. Co-authored by myself and Nicky Hager,
Secrets and Lies used hundreds of pages of leaked inter-
nal documents to detail a multi-million-dollar campaign,
led by Shandwick, to “neutralize” environmentalists
opposed to rainforest logging in New Zealand. ■

Kicking APCO’s Habit
To the Editor, PR Watch:

I am amused to see that I have been included as the
“media contact person” for APCO/TASSC during the
early 1990s, according to “How Big Tobacco Helped
Create the Junkman” (PR Watch, vol. 7, no. 3).

While it is true that I served this role for all of two
months, I did so for one reason only: to attempt to prove
to other APCO employees that company management
gives larger bonuses to employees who work on tobacco
issues — not exactly the employee incentive program that
business schools write about.

I got my bonus check, deposited it, and promptly quit
when the check cleared. I was disgusted to learn that
APCO’s addiction to tobacco was, in my opinion, worse
than that of any nicotine addict I know. I would appre-
ciate it if your Web site were amended to note that my
decision to work on behalf of TAASC was NOT to pro-
mote tobacco, but instead to be in a better position to
inform my colleagues of my opinions about the com-
pany’s addiction. —David Sheon

Shandwick Works to Save the Fox, Kill the Whale
by Bob Burton



Restaurant-industry lobbyist Rick Berman says there
are two things that set his firm, Berman & Co., apart
from others in the trade. The first, he said, is that “we
always have a knife in our teeth.” The other is that “we
don’t chase the smaller issues. . . . Our work is restricted
to and focused on issues that affect shareholder value.
These big issues include labor costs as they relate to
health insurance and the minimum wage, achieving oper-
ator sales increases, and tax rates as they are affected in
particular by payroll and excise taxes.”

Based in Washington, DC, Berman speaks for hotels,
beer distributors, taverns, and restaurant chains such as
Cracker Barrel, Hooters, International House of Pan-
cakes, Olive Garden, Outback Steakhouse, Red Lobster,
Steak & Ale, TGI Friday’s, Uno Restaurants, and
Wendy’s. His strategy for helping these chains maximize
“shareholder value” is aimed at two goals: minimizing
wages for restaurant employees, while driving up sales
of his client’s high-markup products—in particular,
booze, soda pop, fatty foods, and cigarettes.

“Other groups drive consumer behavior on meat,
alcohol, fat, sugar, tobacco and caffeine with outrageous
quotes, exaggeration, junk science and even violent acts,”
Berman said in a 1999 interview with the Chain Leader,
a trade publication for restaurant chains. “Our offensive
strategy is to shoot the messenger,” Berman went on.
“Given the activists’ plans to alarm beyond all reason,
we’ve got to attack their credibility as spokepersons.”

By way of disclaimer, we should note that our atten-
tion was first drawn to Berman & Co. when our 1997
book, Mad Cow USA, was attacked recently by one of
Berman’s front groups—the “Guest Choice Network,”
whose stated mission is to expose what it calls “the
Nanny Culture … the growing fraternity of food cops,
health care enforcers, anti-meat activists, and meddling
bureaucrats who ‘know what’s best for you.’”

According to the Guest Choice Network, Mad Cow
USA “set new standards for food scare tactics.” Guest
Choice has even produced a report, titled “Mad Cow:
A New American Scare Campaign,” which insinuates
that we are the masterminds behind recent headline sto-
ries about mad cow disease that have appeared in places
as far apart as Agence Press France, ABC World News
Tonight, and the Wall Street Journal. The report includes
sinister-looking charts and arrows alleging hidden con-
spiratorial ties between us and groups such as People for
the Ethical Treatment of Animals (PETA), the Center
for Food Safety, Consumers Union, Fenton Communi-
cations, the Organic Consumers Association, Dr. Tom
Pringle (who until recently managed a website about
mad cow disease, at www.mad-cow.org), and CJD Voice

(an internet-based discussion and support group for
people who have lost family members to Creutzfeldt-
Jakob Disease, a mad cow-like disease in humans).

Guest Choice claims that all of these groups and indi-
viduals are part of a massive “junk-science smear
campaign” to “ignite a U.S. panic” so that anti-meat
“food police” can “frighten us all into eating only what
bears their imprimatur.”

It is a curious honor, of course, to be accused of “junk
science” by a flack for junk food. Given some of the
garbage that Berman’s clients feed to an unsuspecting
public, it’s hardly surprising that he would see a need to
“attack our credibility as spokespersons.”

But what about Berman & Co. itself? How much
credibility should anyone give a restaurant industry
spokesperson who brags of having “a knife in his teeth”?
The sad fact is that the news media has given him plenty.

MINIMIZING THE MINIMUM WAGE
The Guest Choice Network is only one of several

organizations through which Berman & Co. seeks to
advance the interests of the restaurant industry. It also
sponsors the Employment Policies Institute (EPI), which
calls itself a “non-profit research organization dedicated
to studying public policy issues surrounding employment
growth.” In reality, EPI’s mission is to oppose any
increases in the minimum wage so that restaurants can
continue to pay their employees as little as possible.

The Employment Policies Institute was launched in
1991, around the time of the economic recession that led
to the electoral defeat of then-president George Bush,
“Even the name of this new institute is misleading,”
noted Los Angeles Times business columnist Harry Bern-
stein at the time. “It calls itself EPI, the same name used
for years by the older and much more progressive Eco-
nomic Policy Institute,” Bernstein wrote.

In addition to imitating the name and acronym of the
Economic Policy Institute, Berman’s outfit even used the
same typeface for its logo. “Your choice of name for your
organization is causing serious and unfortunate public
confusion,” stated Economic Policy Institute communi-
cations director Roger Hickey in a letter to Berman.
Hickey added, “Reporters, leaders of public interest
groups, Congressional staffers and members of the
public have all expressed to us surprise and puzzlement
as a result of mistakenly thinking our organization to be
responsible for the public activities and publishing of
your organization.” Berman eventually agreed to change
the logo, but news stories still occasionally appear in
which studies written by Berman’s organization are mis-
takenly attributed to the Economic Policy Institute.

PR Watch / First Quarter, 2001 7

Berman & Co.: “Nonprofit” Hustlers for the Food & Booze Biz
by Sheldon Rampton and John Stauber



In reality, the two groups have dramatically different
public policy agendas. The Economic Policy Institute,
which has ties to organized labor, supports a living wage
and mandated health benefits for workers. Berman’s
organization opposes both and in fact opposes any min-
imum wage whatsoever.

“Even the name of this new institute
is misleading. It calls itself EPI, the

same name used for years by the
older and much more progressive

Economic Policy Institute.” 
—Harry Bernstein, Los Angeles Times

In 1992, Bernstein at the LA Times noted that
Berman’s organization was using “misleading studies” to
help put a positive spin on rising unemployment. “The
conservative EPI, financed mostly by low-wage compa-
nies such as hotels and restaurants, is issuing reports the
titles of which alone could help … put a bright face on
the miserable job scene,” Bernstein wrote. “The latest
one is ‘The Value of Part-Time Workers to the Ameri-
can Economy.’ It hails as a great thing the distressing
growth of part-time jobs because they offer ‘flexibility’
in economic planning for both workers and companies,
and say that flexibility is vital ‘in the growing and increas-
ingly competitive global economy.’ Tell that nonsense to
the more than 6.5 million workers forced to take part-
time jobs because nothing else is available. That is an
increase of more than 1.5 million involuntary part-timers
since 1990, the Bureau of Labor Statistics says.”

Then, as now, fast-food employees were the largest
group of low-paid workers in the United States. One-
quarter of the workers in the restaurant industry are esti-
mated to earn the minimum wage—a higher proportion
than in any other U.S. industry. This is the real reason
why EPI appears on the scene whenever federal or local
governments consider a proposal to increase the mini-
mum wage. Its standard tactic is to trot out a study using
contrived statistics designed to show that hundreds of
thousands of jobs will be lost if the wage is raised. (In
reality, studies by labor economists show that the job-
loss effect of increasing the minimum wage is either small
or nonexistent and that its benefits to low-wage workers
and their families far outweigh the costs. Even the Food
Institute Report, an industry trade publication, admitted
in 1995 that “the weight of the empirical evidence sug-
gests that the effects [on the number of available jobs]
of a moderate raise from its current level are likely to be
negligible.”)

EPI has has been widely quoted in news stories
regarding minimum wage issues, and although a few of
those news stories have correctly described it as a “think
tank financed by business,” most stories fail to provide
any identification that would enable readers to identify
the vested interest behind its pronouncements. Instead,
it is usually described exactly the way it describes itself,
as a “nonprofit organization” that studies “issues affect-
ing entry-level employment,“ with Berman as its “exec-
utive director.”

In 1995, EPI lashed out at Princeton University pro-
fessors David Card and Alan Krueger, after they pub-
lished a survey of fast-food restaurants which found no
loss in the number of jobs in New Jersey after imple-
menting an increase in the state’s minimum wage.
Berman accused Card and Krueger of using bad data,
citing contrary figures which his own institute had col-
lected from some of the same restaurants. But whereas
Card and Krueger had surveyed 410 restaurants,
Berman’s outfit only collected data from 71 restaurants
and has refused to make its data publicly available so that
other researchers can assess whether it “cherry-
picked” restaurants to create a sample that would sup-
port its predetermined conclusions.

In 1996, the federal government passed a long-over-
due hike of the minimum wage from $4.25 to $4.75 an
hour. Berman argued at the time that the pay raise would
hurt people on welfare by making it harder for them to
find jobs “because employers will be looking for people
with higher skills to justify the minimum wage increase.”

WORKERS ON WELFARE
In 1998, the Employment Policies Institute Founda-

tion blasted a proposal by Senator Ted Kennedy to raise
the federal minimum wage by $1 an hour. “In Senator
Kennedy’s own state of Massachusetts, single mothers
would take home only 19.1 cents for every extra dollar
they earn,” Berman & Co.’s John Doyle claimed in a
news release. “Why so little? The higher minimum wage
will actually reduce their eligibility for vital programs
designed to help those in need, such as Temporary Assis-
tance for Needy Families, the Food Stamp program and
the Earned Income Tax Credit.”

Even assuming that Doyle’s estimate is correct, the
implication of his argument is that taxpayers should have
to foot the bill for welfare programs to make up for the
fact that his clients refuse to pay their employees a wage
that would bring them above the federal poverty level.

Elsewhere, however, the EPI has opposed the very
idea of government welfare programs, while simultane-
ously rejecting the the idea that employers should have
to pay enough money even to enable full-time employ-

8 PR Watch / First Quarter, 2001



ees to afford food, clothing and rent. In October 2000,
Berman complained that the idea of paying a “living
wage” amounts to “paying people based on their need”
and not on their “skills” or “contributions.” Requiring
employers to pay a “living wage,” he said, represents “a
welfare mentality.”

EPI even has a strident “living wage” website
(www.livingwage.org) which portrays efforts to establish
a living wage as a conspiracy driven by “labor unions,
the New Party (an affiliation of labor union organizers,
academics and community activists), and ACORN (The
Association of Community Organizations for Reform
Now). … How far will they go? The most ardent living
wage activists have made it clear that they want nothing
less than a national living wage.”

When it comes to corporate welfare, on the other hand,
EPI’s attitude suddenly changes. For example, it has sup-
ported government payments directly to his clients in the
form of the Targeted Jobs Tax Credit (TJTC), which
gives businesses a tax credit of up to $2,400 for hiring
“hard-to-employ individuals” such as welfare recipients.

Berman & Co. also participated actively in the cam-
paign to kill President Clinton’s health reform plan in the
early days of the Clinton administration, claiming once
again that the plan would destroy jobs. To publicize this
claim, he created yet another front group called the
“Partnership on Health Care & Employment,” repre-

senting mostly large companies known for paying low
wages and high worker turnover, such as Marriott,
Burger King, Kmart, Walgreen’s, and Holiday Inn. It
released a study claiming that compulsory insurance for
business would wipe out nine million jobs.

During the health reform debate, EPI’s study was
cited in TV commercials sponsored by the Republican
National Committee, claiming that the Clinton health
plan would cost millions of Americans their jobs. The
ads continued to run even after Berman admitted
that his study had actually been written before the Clin-
ton administration even formulated the details of its
health plan.

THE WHEEL BEHIND DRUNK DRIVERS
Some of Berman & Co.’s most visible lobbying has

been waged against efforts to lower the legal blood-alco-
hol limit for drivers. It runs the American Beverage Insti-
tute, which was organized in 1991 with the stated
mission of promoting “responsible alcohol consump-
tion,” but actually represents restaurants and retailers
that sell alcohol.

In 1998, Berman used his close ties with Republican
politicians Newt Gingrich and Trent Lott to help kill fed-
eral legislation supported by advocacy groups such as
Mothers Against Drunk Driving (MADD) that would
have lowered legal blood-alcohol levels for drivers from

PR Watch / First Quarter, 2001 9

Notwithstanding the obvious contradictions and
transparently self-serving nature of the arguments that
Berman serves up, he has been successful in influ-
encing Congress thanks largely to the ties he has built
up with conservative politicians such as former House
Speaker Newt Gingrich.

In 1995, those ties prompted a House Ethics Com-
mittee investigation into allegations that Gingrich
allowed Berman inside access in exchange for money.

In 1993, Berman’s Employment Policies Institute
Foundation gave a tax-deductible gift of $25,000 to
support a college course titled “Renewing Civiliza-
tion” taught by Gingrich. The check came with a
handwritten note: “Newt, thanks again for the help
on today’s committee hearing.” And Berman did
appear at a hearing that day. He testified before the
House Judiciary Subcommittee on Crime against two
bills that would have increased the federal role in
drunken driving enforcement.

Gingrich also showed his gratitude for the gift by
weaving EPI material on the evils of the minimum
wage into his college course, along with a ridiculously

flattering video about EPI chairman Norman Brinker,
a client of Berman’s and the founder of the Steak &
Ale and Chilis restaurant chains. The video described
Brinker as “a living legend,” talked about his “magi-
cal success in business,” and credited him with invent-
ing the salad bar.

During the class, Gingrich sang the glories of low-
paying jobs, which he praised as “the entrepreneur’s
great learning opportunity, first rung on the ladder of
success. . . . I see somebody walk in to their first job
at minimum wage, or less, and I see them learning
how to show up on Monday, I see them learning
how to work with other human beings to be produc-
tive, I see them learning how to take care of the cus-
tomer, I see them learning all of the skills to become
a Norman Brinker.”

What Gingrich did’t see, obviously, was poor
people who work every day serving Big Macs and fries
while unable to afford decent food, rent and health
care. Of course, maybe that’s their own fault. If poor
people wanted his attention, they should have just
given him 25 grand like the other entrepreneurs.

The Legend of the Salad Bar



.10% to .08%. In addition to MADD, supporters of the
legislation included a who’s who of highway safety
experts, law enforcement and medical professionals
including the American Medical Association, the Amer-
ican College of Emergency Room Physicians, the
National Safety Council, the National Transportation
Safety Board, the National District Attorneys Associa-
tion and the Alliance of American Insurers.

Berman says that lowering the legal blood-alcohol
concentration for drivers would target social drinkers,
people who are “doing something that isn’t particularly
dangerous behavior.” He claims that a person can reach
a blood-alcohol level of .08 percent simply by drinking
two glasses of wine in two hours.

This claim is contradicted, however, by the National
Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), which
cites scientific evidence showing that a 170-pound man
would actually have to consume five drinks in two hours
to reach the .08 level. According to the NHTSA, virtu-
ally all drivers are substantially impaired at .08 with
regard to critical driving tasks such as braking, steering,
changing lanes and general judgment.

“The facts show you are very impaired” at .08, says
NHTSA Administrator Ricardo Martinez, “and if that’s
the fact, the question is, should those people be behind
the wheel of a car and put on a road where coming in
the other direction may be my family? That’s why we
think .08 should be the law of the land.”

Berman’s claims are also rejected by experts on drunk
driving such as Rhode Island police officer Richard Lom-
bardi. Lombardi replied to Berman’s claims by saying,
“I don’t deal with statistics. I deal with reality.” He added
that he doesn’t want to wake families up at four in the
morning any more to tell them a loved one is dead.

Some of the harshest words for Berman came from
Millie Webb, a member of Mothers Against Drunk Dri-
ving who suffered serious burns and lost her four-year-
old daughter in an automobile accident caused by a
driver whose blood-alcohol level was .08.

“As a victim of an .08 crash,” Webb said, “I greatly
resent the campaign being conducted by the alcohol
industry against this life-saving amendment. Shame is in
short supply in our nation’s capital. Today, we have a Mr.
Richard Berman of the American Beverage Institute,
peddling a phony poll, fire-bombing the most credible
research and researchers in the field, and using scare tac-
tics in an attempt to kill life-saving .08 laws. . . . In the
case of Mr. Berman, decency and the truth are also in
short supply.”

In fact, the defeated .08 rule is actually more lenient
than drunken driving levels in most European countries.

Even France and Germany, countries known for their
love of alcoholic beverages, both have a legal limit of .05.

Berman’s success in killing the measure prompted
MADD national president Karolyn V. Nunnallee to
complain, “Our nation’s drunk driving laws have been
written by the alcohol and hospitality industry—a tragic
irony that will likely result in many needless deaths and
injuries at the hands of impaired drivers.”

CALLING MOMMIES NANNIES
Berman launched the Guest Choice Network in

1996, proclaiming that its “mission is to expose the anti-
choice antics of the ‘nannies.’ ” The website is organized
into sections, exposing the “nanny war on fatty foods,”
the “nanny war on tobacco,” “nanny war on genetically
engineered foods,” “nanny war on coffee, soda,” “nanny
war on alcohol,” and “nanny war on meat, dairy.” It
attacks a broad range of targets and has even devoted an

10 PR Watch / First Quarter, 2001

No Choice on GM Foods
Notwithstanding all its talk about protecting

“consumer choice,” Berman & Co.’s Guest Choice
Network is vehemently opposed to labeling of
genetically modified foods, which would enable
consumers to choose whether or not to eat them.
Its GM foods enemies list includes

• “Extremist environmental groups” such as
Greenpeace and Friends of the Earth, which it
accuses of conducting a “public relations jihad”
on the issue.

• Christian Aid, a coalition of British and Irish
churches that was formed at the end of World
War II and has since developed into a worldwide
hunger relief organization. Christian Aid’s sup-
port comes from 40 religious denominations
including the Church of England, Baptists,
Lutherans, Methodists, Presbyterians, Mora-
vians, the Greek Orthodox Church and Seventh
Day Adventists. Christian Aid also rejects the
claim that GM foods will help end world hunger,
prompting Guest Choice to label it a “far-left
group” that “flat-out lies” and “hides behind a
religious façade to more easily malign farmers,
scientists, food companies, and even PR people
who deal with [genetically modified] foods.”

• CBS television, which it calls “the Tiffa-Nanny
Network” because of a 60 Minutes report on the
subject.



entire separate website (www.cspinot.org) to attacking
the Center for Science in the Public Interest, which it
accuses of anti-alcohol zealotry that “combines scare tac-
tics and junk science to scold adult college students about
alcohol consumption.”

Regarding alcohol consumption alone, the Guest
Choice list of “nannies” includes:

• Mothers Against Drunk Driving, which Guest Choice
describes as a group of “professional fund-raisers” who
try to “scare us away from even responsible drinking.”

• The Marin Institute for the Prevention of Alcohol and
Other Drug Problems, which it accuses of “strident
opposition to any consumption of adult beverages.”

• New York Mayor Rudy Giuliani, for his proposal to
confiscate the vehicles of people convicted for drunk
driving. Guest Choice characterizes Guiliani’s plan as
a “car-theft ring.”

• The U.S. Department of Transportation, for publish-
ing a study which concludes that “a majority of the dri-
ving population is impaired in some important
measure” at blood-alcohol levels “as low as .02%.”

• The Office of Highway Safety in Georgia, for an effort
to tighten enforcement of existing drunk-driving laws.

Guest Choice has also attacked various city and state
officials throughout the United States for their efforts to

establish smoking bans in restaurants. Other targets
include:

• The Washington Post, for running a health story which
stated, “Research suggests kids who drink a lot of soft
drinks risk becoming fat, weak-boned, cavity-prone
and caffeine-addicted.”

• The Arthritis Foundation, the American Academy of
Orthopedic Surgeons and the National Association of
High School Principals for attempting (in collabora-
tion with the dairy industry) to encourage kids to drink
milk instead of soda pop.

• Journalist Eric Schlosser, described as “the nanny cul-
ture’s current man of the hour” for his book, Fast Food
Nation, which documents the nutritional deficiencies
of the American burger-fries-and-soda lifestyle.

• Ralph Nader’s group, Public Citizen.

• The Consumer Federation of America.

• The Harvard School of Public Health.

• The U.S. Centers for Disease Control and Prevention
(CDC). Its warnings about salmonella-related food
poisoning prompted Berman to complain, “For nearly
three decades, [CDC] has been whipping up fear over
food while remaining virtually unchallenged by the
press or the scientific community. By generating more
heat than light, [CDC] helps create fear . . . over . . .
food products.” ■

PR Watch / First Quarter, 2001 11

The PR World Congress 2000 drew more than 3,500
public relations professionals, students, vendors, and
trade journalists to the Chicago Hyatt Regency Hotel in
late October. The Public Relations Society of America
and the International Public Relations Association spon-
sored the PR conference. This year’s theme was “Build-
ing Our Talent in a World of Tough Issues.” Keynote
speakers, panelists, and PR dignitaries attempted to
instruct and inspire those in attendance to think about
how, as communications professionals, they will be
resolving the global issues that “we care about.”

Corporate philanthropy has regained legitimacy as a
way of demonstrating “caring.” Reynold Levy delivered
a keynote talk titled, “This Business of Giving—and
Taking.” Levy, who wears multiple hats—president and
CEO of International Rescue Committee, professor of
at Harvard Business School and Columbia School of

Business, trustee of the Nathan Cummings Foundation,
and author of Give and Take: A Candid Account of Cor-
porate Philanthropy—spoke to an audience of well over
a thousand on the virtues of corporate giving. He told
the audience that corporate philanthropy, in addition to
being “the right thing to do,” builds brand loyalty, con-
stituent support, and employee morale. 

“In short, corporate philanthropy can help win
friends and influence people,” Levy said. “Contributing
to nonprofits strengthens the donor as much as the
donee. Philanthropy can be no less than a source of sus-
tainable, competitive advantage, difficult to obtain by
other means, and it can energize, enrich and sustain non-
profit causes in ways simply unavailable to private foun-
dations and individuals.”

Levy showed advertisements for high-profile AT&T,
Time Warner, General Electric, Microsoft, and Phillip

Tough Issues, Tough World
by Laura Miller



Morris philanthropic campaigns. “I’m not suggesting
that the good, charitable work of Phillip Morris in any
way absolves it of responsibility for the tobacco products
it peddles or for how they’re merchandised to kids, or
for the decades of corporate duplicity about the diseases
cause by smoking,” Levy said as a caveat, “but I am con-
tending that as tobacco companies fight for their corpo-
rate lives, even under these circumstances, major
philanthropic commitments, creatively communicated to
key audiences, can neutralize critics and curry favor. Cor-
porate giving matters, and it matters to shareowners and
customers too, and that is why philanthropy is front page,
magazine-cover worthy news.”

PR professionals may care about the benefits of phil-
anthropy, but when it comes to nurturing an indepen-
dent media, they come up short. In the workshop,
“When the Media Creates News Instead of Reporting it
— How Should Public Relations React?” panelist Nancy
Brennan, deputy managing director of Manning Selvage
& Lee in Chicago, best characterized the PR practitioner
attitude towards media: “I agree there is nothing new
about the media setting the agenda and creating news.
. . . Media have always tried to set the agenda and in
many ways the public has come to expect it. Some even
perceived the media as a watchdog for our national insti-
tutions, our government, even our nation’s moral direc-
tion. In reality, the media often serves as a lightening rod
that coaxes and even shocks the public into supporting
or dissenting positions and actions.” 

While claiming to affirm freedom of the press, Bren-
nan bemoaned the negative effects of sensationalized
news, activist fearmongering, the lack of media gate-
keepers in cyberspace, and the use of misinformation.
All of those things, she said, hurt her clients and ulti-
mately America.

“Those on the far left and the far right and those in
the past who’ve been disenfranchised, have become more
sophisticated and more creative in their efforts to capture
media attention and place their issues and causes on the
nation’s agenda,” Brennan said. “Their modus operandi
is anything goes and the more outrageous the better.”

Some of the workshops failed to live up to the promise
of their title, such as the provocatively-named session
titled “Counteracting Anti-Corporate Activism on the
Web, in the Streets, Against Individuals.” Led by PR
Newswire senior vice president David Armon, the ses-
sion focused entirely on the internet. Crisis management
guru Jim Lukaszewski was also on hand to provide run-
ning commentary. 

One-fourth of the nearly 100 people attending the
workshop said their company was currently using inter-

net monitoring services. Only two or three had actually
dealt with a “bad” internet situation. Mostly the panelists
and audience talked about “complaint” pages such as
“gripenet.com” and “bitchaboutit.com.” Lukaszewski
and Armon agreed that perhaps the best way to handle
untruthful or unpleasant information on the web was to
contact the person who had posted the information and
ask them to remove it or correct it. Lukaszewski, how-
ever, recommended immediate legal action in instances
of copyright and trademark infringement. Libel and slan-
der, he said, are much more difficult to assess. He rec-
ommended legal action only as a last resort. 

All the examples of “anti-corporate” activism dis-
cussed during the workshop were either specific con-
sumer complaints, the work of disgruntled employees,
or disguised attacks by corporate competitors. Very little
was said about the kind of anti-corporate activism that
has taken place in the last year in the streets of Seattle
or Prague. 

Armon’s 64-frame slide presentation (copyrighted to
eWatch, an internet monitoring service owned by PR
Newswire), came with a handout explaining how to
remove a post from a Yahoo message board. Unfortu-
nately, Armon had brought only 40 copies, causing a
panicked dash of elbow-brandishing PR professionals at
the end of the session. 

In the end, counteracting anti-corporate activism
boiled down to, “You can’t control this stuff, but you
should monitor it.” Funny that a crisis management guru
and an executive of a company that owns a web moni-
toring service should say that.

A tip for the PR job hunter: “men wanted.” The old
boys of PR—Harold Burson, Dan Edelman, and Al
Golin—all expressed concern during the conference that
the vast majority of people entering the PR field are
women. Jack O’Dywer’s Newsletter noted that women
comprise 70 percent of Burson-Marsteller’s staff. Edel-
man stumbled over a question about the predominance
of women entering PR before saying, “We need balance.”
Got that, girls. ■

12 PR Watch / First Quarter, 2001

Please Consider Us in Your Will
Bequests can be designated to the non-profit

Center for Media & Democracy
520 University Avenue, Suite 310

Madison, WI 53703 


