P LATGH

Public Interest Reporting on The PR/Public Affairs Industry
Volume 11, Number 2 Second Quarter 2004

A PROJECT OF THE
CENTER FOR MEDIA & DEMOCRACY WWW. PRWATCH.ORG

ALS0 I THIG [aalE:

Spinning the “Wheels
of Democracy”
page 6

E-Toting: Digital
Democracy or a Cash
Cow for Consultants?
page 9

Our Man in Iraq:
The Rise and Fall of
Ahmed Chalabi

page 10

A Shorr but Tragic History of
E-voring Public Relations

by Diane Farsetta

When the president of one of the country’s largest electronic voting
machine manufacturers, Ohio-based Diebold Election Systems’ Bob
Urosevich, went before California’s Voting Systems and Procedures
Panel in late April, two people accompanied him: a defense lawyer and
“a public relations consultant hired specifically to see the company
through its California crisis,” according to Wired reporter Kim Zetter.

The PR consultant, Marvin Singleton, was described during the
hearing by a Diebold representative as someone who “works 100 hours
a week on doing nothing more than trying to be a clear line of com-
munication between our company” and the state. Apparently that
wasn’t enough.

The voting panel was deciding how to respond to Diebold’s busi-
ness practices in the state, including what they considered “persistent
and aggressive marketing” of e-voting machines not yet certified, mis-
representation of machines’ certification status to officials, and instal-
lation of uncertified software in machines in 17 counties without
officials’ knowledge.

The panel voted unanimously to recommend decertification of one
Diebold model, the AccuVote-TSx, and to send their findings to the
state attorney general for possible prosecution. Calling Diebold’s

Flack Ariack

Good communication skills are essential for a functional

paying to be convinced that electronic voting is safe, reliable,

civilization. We need to be able to warn each other of danger,
share ideas on how to improve our lives, teach each other
how to use new technologies. Being able to clearly and effec-
tively communicate a message is a noble aspiration. Yet, we
see time and time again how PR firms, marketers, and pro-
pagandists, cloaking themselves in rightous ambitions, are
using their communications skills to manipulate and deceive
target audiences for their own gains or those of their patrons
or clients.

In March, the Health and Human Services video news
release that praised the Bush administration’s controversial
new Medicare law garnered New York Times attention. Many
Americans were upset to learn that their tax dollars were being
spent on a PR campaign to sell them on the Medicare law.
Chances are, they’d also be upset to learn that they have been

and the wave of the future and that Saddam Hussein was an
imminent threat to US security, hording weapons of mass
destruction, and colluding with terrorists.

In this issue of PR Waich, Diane Farsetta digs into the
PR campaigns surrounding electronic voting—efforts to
“educate” voters that also often promote the for-profit com-
panies that make voting machines. And Laura Miller looks
at how the Iraq War was sold to Americans on their dime.

With the millions of government dollars flowing into PR
campaigns, there appears to be practicially no oversight of
what is being communicated. While some PR campaigns
may be beneficial, there is plenty of evidence that govern-
ment-funded public relations campaigns are taxpayer-sup-
ported boondoggles, in which the public pays for the high
cost of its own indoctrination.




actions “fraudulent” and “deceitful,” California Secre-
tary of State Kevin Shelley went beyond the panel’s rec-
ommendations, banning the AccuVote-TSx in four
counties and decertifying all touchscreen voting systems
until the machines meet additional security standards.
Moreover, Shelley told reporters, “I have the letter here
. . . asking the Attorney General to pursue criminal and
civil actions against Diebold.” Associated Press reported
that Diebold “acknowledged that it had ‘alienated’ the
secretary of state’s office and promised to redouble
efforts to improve relations with counties and the state.”

YOUR ELECTION CRISIS IS OUR MARKETING
OPPORTUNITY

Diebold has been a particularly long lightning rod for
criticism, but its dramatic fall from grace in California
is indicative of the increased—and increasingly
negative —attention being paid to electronic voting.

It wasn’t always this way. Consider Texas-based
e-voting company Hart InterCivic’s November 9, 2000
press release. Its language now seems almost quaint (if
opportunistic) in its claims to be able to save the coun-
try from the kind of election nightmares the national
media had just woken up to.

“Electronic voting and reporting can be instrumen-
tal in avoiding the situation we’re seeing in the Presi-
dential election. . . . The delay caused by the recount in
Florida, as well as the tally of overseas ballots, speaks
volumes about the potential benefit of an electronic
voting system. If Florida had used an e-voting system,
we’d know the winner already, and there would be a party
going on right now in Austin or Nashville,” Hart
InterCivic senior vice-president Jerry Meadows said in
the release.

Around the same time, the Unisys, Microsoft and
Dell companies were salivating over what their research
suggested was a “tremendous market opportunity to cap-
italize on Unisys best-of-breed electronic voting
solution,” given that around half of American voters were
using “obsolete” machines that would likely soon
be replaced, according to the PR trade publication the
Holmes Report.

Unisys hired the world’s largest PR firm, Weber
Shandwick, to implement “a proactive media outreach
plan positioning Unisys executives as thought leaders on
how their voting technology could have alleviated the
election problems,” the Holimes Report wrote. The strat-
egy was for Unisys to use “the 2000 presidential elec-
tion controversy as a news hook,” and to seize the
opportunity to launch the “Unisys e-@ction Election
Solutions” product.

In its PR work, Weber Shandwick targeted “local,
state and federal government professionals,” with an eye
towards securing lucrative future contracts for Unisys.
For media outreach, the firm developed “a news release,
media advisory, pitch letters, talking points . . . [and] a
video news release,” and provided “media spokesperson
training” for Unisys executives.

Kicking off the media blitz, Weber Shandwick
arranged for Unisys CEO Lawrence Weinbach to grant
an exclusive interview to Wall Street Fournal reporter
Michael Orey. Having news of the product launch break
in such a prestigious publication would “add credibility,”
the PR firm counseled. The 2000 Unisys PR campaign,
which by Weber Shandwick’s reckoning generated nearly
one billion mentions in US electronic and print media,
was considered extremely successful. Unisys, Microsoft
and Dell, however, ultimately decided to stay out of the
electronic voting business.

AS AMERICAN AS APPLE PIE

The at-this-point undeniably sorry state of US elec-
tions, coupled with strong civil rights, disabled rights and
voting rights activism, led the US Congress to pass the
Help America Vote Act (HAVA) in October 2002. (One
American Civil Liberties Union voting rights campaign
highlighting racial disparities in voting ran newspaper ads
that began: “There was a day in American history when
black people counted less than white people: November
7, 2000.”)

HAVA establishes several major new federal voting
requirements and provides almost $4 billion to states to
meet those requirements, which include a centralized
statewide electronic list of eligible voters, provisional and
“second chance” balloting, increased voter outreach and
education programs, and updated and accessible voting
machines. The law specifically calls for the replacement
of punch card and lever voting machines and for the
improvement of voting technologies.

Electronic voting (excluding one section funding a
study on internet voting) is mentioned only once in
HAVA, in a subsection titled “Accessibility for individ-
uals with disabilities.” This clause requires states to pro-
vide “the same opportunity for access and participation”
for voters with disabilities by providing “at least one
direct recording electronic voting system or other voting
system equipped for individuals with disabilities at each
polling place.”

The groups that had pushed for major improvements
in the country’s elections—including the American
Association of People with Disabilities, the Leadership
Conference on Civil Rights and the League of Women
Voters—expressed cautious optimism that, with contin-

2 PR Watch / Second Quarter, 2004



ued activism at the state level, HAVA could have a sig-
nificant, positive impact.

Electronic voting machine and other technology
companies, in contrast, saw their predicted “tremendous
market opportunity” coming to pass. The same week
that George Bush signed HAVA into law, major defense
contractor Northrop Grumman signed an agreement
with iPaper LLLC for exclusive rights to license and
manufacture their electronic voting systems. In doing
so, Northrop Grumman joined “several other large
systems integrators that are actively pursuing the elec-
tions market” at the time, including Accenture, Bear-
ingPoint, Electronic Data Systems and Unisys, according
to Washington Technology.

There were some concerns with electronic voting
voiced around the November 2002 mid-term elections.
The San Antonio Express-News warned that, although
one-fifth of the nation’s voters were already using e-
voting machines, their accuracy was “still open to ques-
tion.” Salon.com asked, “If the result of an important
election using touch-screen machines ever comes into
doubt . . . how will we bring ourselves to believe in the
results?” But these stories were balanced, if not over-
shadowed, by reports like the Charlotte Observer’s “New
Electronic Vote System Has Successful Debut,” and
Investor’s Business Daily’s “Georgians Had Peachy Time
Using Their New Electronic Voting System.”

With new riches on the horizon and generally posi-
tive media coverage, electronic voting companies
launched upbeat PR campaigns. The Nebraska-based

company Election Systems & Software (ES&S) hit PR
paydirt in March 2003 when it became a sponsor of the
Declaration of Independence Road Trip. The Road Trip
is a traveling exhibit of one of the 25 known original
copies of the Declaration of Independence, with an esti-
mated 2,000 visitors each day in cities across the United
States. Road Trip sponsorship allowed ES&S to send its
voting machines traveling across the country with one of
the most powerful symbols of American history and
democracy.

“Now with ES&S support, Declaration of Indepen-
dence Road Trip visitors will be able to electronically cast
their vote on several topics — such as lowering the voting
age, volunteer public service and the environment — all
with just the touch of a finger using ES&S iVotronic™
touch screen voting units,” the company noted on its
website. The Road Trip “presents a wonderful oppor-
tunity for both the current and future voters of America
to experience first-hand the ease of touch screen voting
on the iVotronic,” said ES&S president Aldo Tesi. The
release of local “voting results” provided numerous, feel-
good media opportunities.

THE RISE OF THE CRITICS

But as electronic voting became a reality for more
people across the country, expert criticisms and troubling
incidents multiplied.

A July 2002 report from Johns Hopkins and Rice Uni-
versity researchers led by computer scientist Aviel Rubin
concluded that major e-voting systems lacked “even the

PH |.I.|H"]H is published quarterly by

Center for Media & Democracy

520 University Avenue, Suite 227
Madison, WI 53703

Phone: 608-260-9713; Fax: 608-260-9714
Email: editor@prwatch.org

Web site: http://www.prwatch.org/

©2004 by the Center for Media & Democracy.
All Rights Reserved. For permission to reprint
articles, contact the above address.

ISSN 1091-5583

CMD Executive Director: John Stauber
Research Director: Sheldon Rampton
Managing Editor: Laura Miller
Senior Researcher: Diane Farsetta
Administrative Assistant: Kristian Knutsen
Disinfopedia Editor: Bob Burton
CMD Board of Directors: Linda Jameson, Joseph
Mendelson, David Merritt, Scott Robbe
and Debra Schwarze

Subscribing Member Rates:

* Businesses: $200/year
* Non-Profit Groups: $60/year
* Journalists and Individuals: $35/year

For further information,
or to book a speaker,
contact the Center for Media & Democracy

PR Watch / Second Quarter, 2004 3



most minimal security standards. . . . As a society, we
must carefully consider the risks inherent in electronic
voting, as it places our very democracy at risk.” Ohio’s
secretary of state commissioned an independent security
assessment of electronic voting machines from Diebold,
ES&S, Hart InterCivic and Sequoia Voting Systems—
the four top vendors. The study identified security con-
cerns with each system, including potential vote tam-
pering, election disruption and unauthorized access to
supervisory functions. Ohio requested an extension
from the federal government for HAVA compliance,
hoping the extra time would allow e-voting companies
to improve their machines’ security measures.

In early 2003, activist Bev Harris was able to gain
access to sensitive files on a Diebold website, including
electronic voting machine software code, a Texas voter
registration list and California primary election results.
She’s since documented 56 cases where e-voting
machine flaws were implicated in miscounts. In Virginia,
a 2003 school board race was called into question when
voters had trouble casting their ballots for one candidate
on Advanced Voting Solutions machines. Her opponent
won by one percent. In North Carolina, ES&S machines
lost more than 400 absentee ballots cast in a 2004 elec-
tion. In California, e-voting machines in more than half
of San Diego County’s precincts malfunctioned during
the 2004 presidential primary. Some voters were disen-
franchised due to insufficient numbers of back-up paper
ballots.

Even the Florida 2000 debacle—from which the
e-voting companies claimed to be able to save America—
included a major electronic voting glitch. In a Volusia
County precinct where just over 400 people voted,
e-voting machines registered the outcome as 2,813 votes
for Bush and negative 16,022 votes for Gore. USA Today
reported that on election night “the decision desks of the
five networks and the Associated Press . . . were looking
at models that included the negative Gore count.” The
erroneous results were responsible for early reports of a
Bush win in Florida.

In less than two years, the critics of electronic voting
achieved major media coverage and Congressional atten-
tion. Computer science experts, including John Hopkins’
Rubin, Harvard’s Rebecca Mercuri and Stanford’s David
Dill, gave credibility to what the electronic voting indus-
try would like to dismiss as mere “hypothetical” or “para-
noid” critiques. The rapid dissemination of leaked and
hacked e-voting company documents via the internet
boosted media attention while calling into question the
companies’ real intentions—not to mention their ability
to design and implement security systems.

The mounting pressure led staunch HAVA advocates
like the League of Women Voters to spend increasing
amounts of time addressing electronic voting concerns.
While maintaining that demands for paper receipts of
each vote cast on e-voting machines are “extreme,”’
“unnecessary” and “counterproductive,” and stressing
that their primary concerns are voter registration and
accessibility, the League now devotes nearly all of its
HAVA implementation web page to electronic voting
articles.

Critics of electronic voting have also used public rela-
tions and lobbying to become a force that the industry
has no choice but to reckon with. In early 2004, David
Dill’s Verified Voting organization hired NewsMark
Public Relations, a firm founded by former BBC jour-
nalist and former media strategist for the British gov-
ernment Mark Hopkinson. The Ruckus Society and
Global Majority have worked with Denver-based lefty PR
firm Cause Communications on anti-Diebold rallies. Bev
Harris, of Black Box Voting, is herself a former PR prac-
titioner. And the person who Harris recently wrote would
be her choice for the “one person who lit the match” on
the e-voting issue is California-based, long-time profes-
sional gun lobbyist Jim March.

THE INDUSTRY STRIKES BACK

Shortly after Avi Rubin’s study cast doubts on the
security of electronic voting systems, the “only trade
association representing the broad spectrum of the
world-leading U.S. I'T [information technology] indus-
try” urged e-voting companies to unite.

The Information Technology Association of Amer-
ica ITAA) does media work, publishes studies and lob-
bies at the state, national and international levels on
behalf of its more than 400 US corporate and 50 foreign
IT association members. It has its own political action
committee, the ITAA “NET” PAC, focused on regula-
tory, tax, and other legislative issues important to the
computer and telecommunications industries. Accen-
ture, Advanced Voting Solutions, Dell, Diebold, ES&S,
Hart InterCivic, Northrop Grumman, Sequoia Voting
Systems, Unisys and VoteHere are all ITAA members.

ITAA’s Director of Enterprise Solutions, Michael
Kerr, wrote and submitted an “ITAA eVoting Industry
Coalition Draft Plan” to relevant member companies.
The coalition plan’s overall goals are to “create confi-
dence and trust in the elections industry,” “promote the
adoption of technology-based solutions for the elections
industry,” and “repair short-term damage done by neg-
ative reports and media coverage of electronic voting.”
To do so, the plan advocates outreach to media, elected
officials, those “involved in the purchase decision,” aca-

4 PR Watch / Second Quarter, 2004



demics, the general public, “international counterparts™
and government contractors (in that order) to promote
electronic voting as “the ‘gold standard’ to which all
should aspire.” Specific proposed activities include lob-
bying, carrying out surveys, holding focus groups, net-
working at conferences, publishing “collaborative
research on non-competitive issues” and developing an
industry “code of ethics.”

In its conclusion, Kerr’s coalition plan stresses that
e-voting companies would benefit from I'TAA’s “sophis-
ticated government affairs and public relations appara-
tus” and “track record of lobbying for federal funding.”
Depending on the level of activities, ITAA offered to
implement the coalition plan on behalf of its e-voting
member companies for a total cost of $100,000 to
$200,000, on top of their ITAA dues.

Bev Harris obtained the ITAA eVoting
Industry Coalition Draft Plan and posted it
on her website. Kerr subsequently played
down the plan’s importance, saying it’s
“just a standard trade association plan
to address issues in the marketplace,”
according to Wired news. Other elec-
tronic voting critics were able to join
an industry conference call discussing
the ITAA draft plan. According to call
notes also posted on Bev Harris’ site,
emphasis was placed on the industry
becoming “more aggressive” and “more coordi-
nated” in order to have more input into the e-voting
machine certification process.

ITAA president Harris Miller is quoted in the call
notes as saying that their coalition plan was careful in its
language. “We just didn’t want a document floating
around saying the election industry is in trouble, so they
decided to put together a lobbying campaign,” he said.
Later in the call, Miller gave another example of the ben-
efits a coalition effort would provide: “Frequently . . . in
a trade association, you don’t want to talk about the
issues as individual companies. We have that issue right
now with the Buy America Act, for example, in Con-
gress. No company wants to act like it’s against Buy
America—even though they’re all against it—so I take
all the heat for them.”

In late October 2003, ITAA’s Michael Kerr told
Technology Daily that the electronic voting machine
companies had not yet decided whether to implement
the ITAA coalition plan, but that he expected their
decision “fairly soon.” On December 9, the ITAA
announced the formation of the Election Technology
Council (ETC).

THE NEW KID ON THE BLACK BOX BLOCK
“We look forward to working with the members of
the ETC to help this industry find its collective voice and
to bring the benefits of electronic voting to every citizen,”
Harris Miller said, in ITAA’s press release heralding the
ETC’s formation. ETC’s founding members are
Advanced Voting Systems, Diebold, ES&S, Hart Inter-
Civic, Sequoia and Unilect. Hart InterCivic head David
Hart chairs the group. ITAA staff person and coalition
plan author Michael Kerr is ETC’s director.
Quoted in the ITAA press release, Hart said ETC
formed just when “voters are beginning to
realize the benefits of elec-
. tronic voting.” But Computer-
world reported a slightly
different story. “We came
together because our environ-
ment has become chaotic,” Hart
told the publication. “We need to
be able to speak as an industry in a
single voice on the areas being regu-
lated. . . . We want to be part of the
debate and tell our industry’s side of the
story. There’s a lot of misinformation.”
There were likely other reasons for the
timing of ETC’s launch. The following
week, the US Senate confirmed the two final
members of the Election Assistance Com-
mission (EAC), the federal body overseeing
HAVA implementation. At the same time, the
National Institute of Standards and Technology (NIST)
held its first e-voting meeting “to gather input from elec-
tion officials, secretaries of state, voting-machine makers,
computer security professionals and voting activists
about how to address voters’ lagging confidence in elec-
tion systems.” The EAC and NIST are to work together
to develop voluntary federal voting systems standards.
In an interview with PR Waich, Michael Kerr said that
ETC was “still kind of formative. . . . We’ve obviously
been tracking the security debate.” But he did identify a
few of the group’s priorities, including making the “state
certification process more uniform and faster” and
“securing a nomination” for a seat on the EAC’s 14-
member Technical Guidelines Development Committee.
ETC is focused solely on the national level of debate and
policymaking, though several e-voting company mem-
bers are also active on the state level, according to Kerr.
He said the ETC brings “an industry wide perspective”
to the debate, free from “the marketing or sales per-
spectives of individual vendors,” and noted ITAA’s long
history of “active involvement in government.”

PR Watch / Second Quarter, 2004 5



When asked about the claims of e-voting critics, Kerr
said, “There are many things that should reassure
people who use electronic voting. . . . The critics are
focused on hypothetical scenarios . . . not on how the
system is actually implemented.” Although “no tech-
nology is invulnerable,” he claimed, “there have been no
documented security breaches with electronic voting in
an election.” Others of the “many positive aspects
e-voting gives to the American voters” Kerr identified
include adaptability to minority languages, accessibility
to disabled voters and reductions in ballot spoiling.

While maintaining a low media profile thus far, one
indication of the extent of ETC’s influence came from
a December 26, 2003 column in Wilmington’s News
FJournal. Written by the Delaware commissioner of elec-
tions and titled “Voting Machines Are Reliable,” the
piece included a warning: “Some people are riding a
bandwagon wanting receipts of their votes so they know
they have been cast, and some states are obliging that
trend. That opens the door for tampering with voting
machines to switch and lose votes as well as ‘fix’ the paper
receipts.” The column ended, “Contact my office . . .
for additional information by the Election Technology
Council.”

WFE'VE ONLY JUST BEGUN

On May 5, 2004, the Election Assistance Commis-
sion held its first public hearing on electronic voting.
Although the Verified Voting group claimed “most
speakers represent those who would not require a paper
trail” and called on the EAC “to provide equal time to
proponents of paper ballots,” the Associated Press
reported on the hearing as a back-and-forth among pro-
receipt (“a backstop against computer errors, crashes or
tampering”) and anti-receipt (“would cause chaos . . .
could drive away” disabled and non-English-speaking
voters) camps. Newsday noted that the EAC was start-
ing its work about a year behind schedule and “with only
$1.2 million of the $10 million the agency was slated
to get.”

Although the hearing included a “vendor’s panel,” the
ETC’s “unified voice” was not heard as such. But the
day prior to the hearing, ITAA “released a survey that
found 77 percent of registered voters were either ‘not
very concerned’ or ‘not concerned at all’ about the secu-
rity of election systems,” according to AP.

With a relatively short timeline—states must comply
with HAVA by January 2006—for major decisions
involving significant amounts of money, both the elec-
tronic voting industry and its critics are sure to intensify
the PR war in the months to come. l

Spinning THe “Wheels of Democracy”

by Diane Farsetta

Is it voter outreach and education or slick public rela-
tions?

“I can understand there being a desire to get voters
familiar with it—but taxpayers are now subsidizing a
campaign to increase their comfort level with a boon-
doggle . . . . Taxpayers are funding a corporate adver-
tising campaign and that’s an outrage,” Linda Schade, a
critic of electronic voting, told the Baltimore Sun.

Schade was commenting on Maryland Votes, a five-
year, $1 million voter outreach and education campaign
to “familiarize Maryland voters with the electronic
voting machines many will use for the first time” in 2004.
The effort includes television, billboard, radio, bus and
other advertising; a website; 1.5 million pamphlets and
brochures; and hundreds of e-voting machine demon-
strations at grocery stores, senior centers, places of wor-
ship and other public places around the state.

Maryland Votes is part of the state’s $55.6 million
contract with major e-voting company Diebold Election
Systems. “We found that people are much more accept-
able [sic] about electronic voting if they get to touch the

screen beforehand,” Diebold spokesperson David Bear
told O’Dwyer’s PR Daily. Bear, who is identified in press
releases as Diebold’s media contact, has an email address
associated with the PR firm Public Strategies Inc.—a
firm he represented during 2003 e-voting discussions
with the state of Indiana, and one of two large PR firms
currently employed by Diebold Election Systems.

Of course, it makes sense to introduce voters to the
new machines before they cast their ballots on Election
Day. The Help America Vote Act, which gives states a
January 2006 deadline to replace old punch card and
lever voting machines, mandates that states educate
“voters concerning voting procedures, voting rights and
voting technology.”

Nicki Trella, Maryland’s election reform director,
told PR Waich that the Maryland Votes campaign was
included as part of the state’s contract with Diebold Elec-
tion Systems in order to take the burden off of local elec-
tions officials. (Diebold, in turn, hired the Florida-based
Compliance Research Group as a subcontractor to run
the Maryland campaign.) Under state law, counties must

6 PR Watch / Second Quarter, 2004



educate their residents about any new voting systems
they choose to implement. But state officials felt that the
Help America Vote Act requirements were too demand-
ing for already overextended county elections boards.
When asked whether the state sought additional safe-
guards or controls when handing over voter outreach and
education duties to a for-profit company, Trella said the
Diebold contract included “the normal contractual and
quality assurances.” She added that “parallel outreach”
was being carried out by local and state officials, “above
and beyond what the vendor’s doing.”

Trella took exception to some of the media coverage
of Maryland Votes. “The website,” she said, “was not in
any way a response to what was playing out in the media.
. . . This voter education campaign was planned way
before; it was not a knee-jerk reaction,” to the increas-
ingly negative attention electronic voting and Diebold
Election Systems, in particular, were receiving. Trella
also pointed out that the state had only hired a commu-
nications director to coordinate voter outreach and edu-
cation efforts in February. And although that position is
“recognized as being critical” to Maryland’s elections
process, it’s paid for with federal funds that are only guar-
anteed through 2005.

What did the Maryland Votes campaign look like to
the state’s residents? According to the Balmmore Sun,
Maryland Votes billboards read: “It’s here. Maryland’s
better way to vote.” The website (www.mdvotes.org)
contains voter registration forms, an on-line voting
machine demonstration and a link to the state Board of
Elections website, but the site often seems more pro-
motional than informational.

“The new AccuVote-TS, by Diebold Election Sys-
tems, blends the latest voting technology with the tradi-
tional ballot system that voters have used for years,” reads
the second sentence on the Maryland Votes home page.
One page still under construction proclaims in large text,
“AccuVote-TS Makes Elections Easy, Accurate and
Secure.” Repeatedly sprinkled throughout the extensive
Frequently Asked Questions section is the sentence,
“The voting process has never been easier with the state-
of-the-art AccuVote-T'S voting system.”

Perhaps the most interesting part of the Maryland
Votes website is the “T.V. Productions” link, which plays
a five-minute video news release (VNR). From the
accompanying information, the VNR appears to have
been produced by Maryland-based “multimedia content
producer” Video Production Consulting, and to have
aired on Comcast local news. The pseudo news story is
filled with images of elderly voters trying a Diebold voting
machine and giving glowing testimonials about how

straightforward and easy it is to use. One man compares
the AccuVote-T'S to a casino slot machine.

Maryland is not alone in its e-voting PR campaign.
The Help Ohio Vote campaign, as originally envisioned,
was a massive 18-month, $15.3 million effort headed by
PR giant Burson-Marsteller. It included focus groups,
media tours, advertising, in-person machine demon-
strations, direct mail and an “embedded” media pro-
gram. Unlike Maryland, where one e-voting company
will supply almost the entire state, Ohio counties are
choosing between three different companies’ machines.

But the Help Ohio Vote plans generated controversy,
due to the large price tag, the no-bid contract earmarked
for a New York-based PR firm, and Secretary of State
Ken Blackwell’s proposed starring role in the TV ads.
Blackwell plans to run for governor in 2006, and many
have expressed concern that “voter education” spots
would essentially be free campaign advertisements.
“This $15 million of mostly wasteful expenditures ben-
efits [Blackwell] personally. That is an unacceptable use
of tax dollars,” one state senator told the Mansfield News
FJournal. The state legislature first blocked and then
reduced the funding for Help Ohio Vote to $5 million.

Voter outreach and education campaigns are becom-
ing a standard part of state contracts with e-voting com-
panies. The Texas-based company Hart InterCivic
started that trend. Its website lists six “Voter Education
and Outreach Websites that Hart InterCivic has designed
in partnership with our eSlate™ Electronic Voting
System customers.” These customers are Brazos, Harris,
Tarrant and Travis Counties in Texas; Orange County,
California; and the city of Charlottesville, Virginia.
Although these websites all contain frequent references
to Hart InterCivic’s eSlate™ machines, the informational
content generally outweighs the product promotion.

That’s not to say that the Hart InterCivic websites
don’t raise a few eyebrows. The Harris Votes! site
explains: “Harris County is spending $25,152,830 on the
countywide electronic voting project. This price includes
not only voting equipment but also long-term support
services . . . and a comprehensive voter outreach and
education campaign designed by Hart InterCivic and
implemented by the Houston office of the international
public relations firm Hill and Knowlton.”

Harris Votes! was named PR Wzek’s Community
Relations Campaign of the Year for 2002. “It has been
an honor working with the Harris County Clerk’s team
and Hart InterCivic on this landmark project. This has
been a team effort in every sense, and it’s great to receive
recognition for a job well done,” said Megan Mastal, the
head of Hill and Knowlton’s Houston office, in a Hart

PR Watch / Second Quarter, 2004 7



InterCivic press release. In the same release, Hart Inter-
Civic chair David Hart commended Harris County “for
undertaking a program of this magnitude.”

Hart InterCivic says its voter education and outreach
campaigns will “ensure that all voters are confident, com-
petent and excited about the eSlate™ System when they
come to the polls.” The campaigns
incorporate “a wide range of inte-
grated outreach and communica-
tion mechanisms, including flyers,
videos, visual displays, Internet
sources, and public service and paid
commercial announcements.”
Harris Votes! also included bill-
boards which read, “The Wheels of
Democracy are Turning . . . eSlate.
Harris County’s New Electronic
Voting System.” Many of Hart
InterCivic’s outreach materials are
available in different languages,
including a TV ad. The English ver-
sion begins: “The eSlate™ elec-
tronic voting system is accurate,
accessible and easy to learn.”
(Harris Votes! used Hart Inter-
Civic’s stock TV ad; Orange
County did the same, with a local
official doing the voice-over and
some additional outdoors scenes
added.)

Earlier this year, television ads
and video news releases promot-
ing the new Medicare law were
identified as possible violations of
restrictions on the use of federal
funds for “publicity or propa-
ganda purposes.” In a letter to the
US Department of Health
and Human Services Inspector
General, nine members of Con-
gress questioned whether the
production of these materials
“represent an appropriate use of
taxpayers’ money” and called for
“a careful examination” of the matter. “The purpose
of public education campaigns should be to
inform and to educate, not to manipulate,” they
wrote. In May, the General Accounting Office
ruled that the Medicare VNRs were “covert as
to source”—that is, presented as news without

AGuide to
Harris County’s

Electronic Voting System

A flyer for Harris County Texas’
voter education campaign created
by Hart InterCivic with
PR firm Hill and Knowlton.

any disclosure of the federal funding behind them—and,
as such, violated the law.

While the particulars of the electronic voting and
Medicare “public education” campaigns are quite dif-
ferent, the broader questions are the same. Where is the
line between e-voting companies’ product promotion
and damage control, and genuine
voter education and outreach? Who
makes the call?

Kevin Kennedy, the executive
director of Wisconsin’s state elec-
tions board, told PR Wazch that the
states had pretty much been left to
set their own goals and guidelines.
The Help America Vote Act
“doesn’t provide much direction”
for comprehensive voter outreach
and education activities—actually,
it doesn’t require them at all—but
many states saw the new mandates
and funding as “a good opportunity”
to launch such initiatives, he said.
Kennedy explained Wisconsin’s
decision to stay away from “branded
initiatives” like Harris Votes! and
Maryland Votes by pointing out that
the federally mandated infrastruc-
ture changes alone require “lots of
resources.” The question for state
officials, according to Kennedy, then
became: “What is the most effica-
cious use of our [remaining]
resources?”

That’s not to say that there aren’t
pressures on state elections officials
to mount massive outreach cam-
paigns. “The media companies are
lining up,” Kennedy said. And the
electronic voting machine manufac-
turers, which he admitted “do have
some image issues,” tell state officials
purchasing their equipment that
“we’ll be there to make sure your
voters are informed.”

“People should make informed decisions,” Kennedy
said. But are federal funds appropriated under the Help
America Vote Act going towards voter outreach and
education or towards corporate advertising? It’s a ques-
tion that should be answered soon, for the wheels of
democracy are turning. ll

8 PR Watch / Second Quarter, 2004



E-Voring: Digital Democracy or A Cash Cow for Consuliants?

by Diane Farsetta

Imagine that you have billions of dollars and less than
three years to spend it all. If electronic voting machine
companies saw the 2000 election debacle as a “tremen-
dous market opportunity,” the Help America Vote Act
must seem like the Promised Land. Of course, salva-
tion—or a lucrative government contract—doesn’t just
come to those who wait. Enter the local political figures
turned lobbyists.

At $3.7 billion, New York’s state contract may be the
Holy Grail. Late last year, “though neither a mechanism
for awarding a contract nor specification for an accept-
able voting terminal have been agreed to yet, lobbyists
for [e-voting] manufacturers have been gearing up,”
reported the New York Times. To boost its chances,
Sequoia Voting Systems hired two in-state lobbying
firms—a Republican firm with ties to Governor George
Pataki and an influential Democratic firm steeped in local
politics. Diebold Election Systems hired lobbyists with
connections to former New York City mayor Rudy Giu-
liani. Election Systems & Software (ES&S) hired a firm
with ties to another former NYC mayor, John Lindsay.

Californians saw a rapidly spinning revolving door
between e-voting interests and government. The former
secretary of state who pushed for new voting machines
and, in 2002, successfully sponsored a $200 million bond
measure to fund counties’ voting system upgrades is now
a paid consultant for Sequoia Voting Systems, as are two
of his former statehouse colleagues. The official who
developed California’s e-voting machine certification
process now directs state operations for ES&S. The com-
pany also hired the former mayor of Sacramento to con-
tact Sacramento County supervisors on its behalf,
according to the Los Angeles Times. Deborah Seiler, a
Diebold employee and former California chief of elec-
tions herself, remarked, “There’s no question these con-
tacts are helpful.”

They certainly couldn’t have hurt Sequoia Voting Sys-
tems, who won the $18.9 million contract for Califor-
nia’s Santa Clara County. Sequoia’s local lobbying team
included the former campaign manager of the current
San Jose mayor, a major local political contributor, a
former mayoral aide and a former city council member,
according to the San Jose Mercury News. In San
Bernardino County, a Diebold lobbyist even served as a
campaign consultant for one county supervisor, accord-
ing to the Press Enterprise.

To win the $20 million Cleveland-area e-voting con-
tract, Hart InterCivic hired the former Ohio House
majority leader and a former state senator as lobbyists;
UniLect retained a former county board of elections

chair; and Diebold hired a former state attorney general
and secretary of state, according to Associated Press.

In Florida, ground zero for election problems, ES&S
retained the services of a former secretary of state and
one-time running mate of Governor Jeb Bush. In 2001,
Global Election Systems (Diebold’s predecessor) hired
the former chair of Florida’s Republican Party, the
former running mate of a previous governor, and a
former environmental advisor to Jeb Bush, according to
the Miami Herald. The lobbyist trying to win the $24.5
million Miami-Dade contract for ES&S was a top GOP
lawyer who worked against the recount in 2000. The
Votomatic punch-card machines at the center of the 2000
Florida election debacle were, ironically enough, also
manufactured by ES&S.

Electronic voting machine manufacturers have used
other forms of persuasion, as well. In Ohio, Diebold
Election Systems “dangled a pledge to build voting
machines in Ohio if it got a statewide contract,” accord-
ing to the Cleveland Plain Dealer. In California’s River-
side County, conflict-of-interest allegations surrounded
a voter registrar who accepted $1,080 in travel and lodg-
ing expenses from Sequoia Voting Systems. E-voting
companies competing for San Bernardino County’s
more than $13 million contract made campaign contri-
butions to several county supervisors.

With questions remaining about the security and reli-
ability of electronic voting machines, and voluntary fed-
eral guidelines not yet developed, for-profit e-voting
companies obviously believe that the key to success is
heavy lobbying. The important question is how much
these overtures will influence decisions made by under-
resourced state and local officials. l

PR Watch | Personals

LOOKING FOR SUPPORT Rabble rousing,
muckraking non-profit organization seeks finan-
cial support from upstanding, media-and-
democracy-loving individuals. Corporations need
not apply! One-time donations of whatever
amount welcome. We can also go steady,
through our Monthly Sustainer program. Inter-
ested? For a good cause, call 608-260-9713, visit
www.prwatch.org, or email diane @prwatch.org.

PR Watch / Second Quarter, 2004 9



Our Man in IrRaQ: The Rise and Fall of Abmed Chalabi

by Laura Miller

The political fortune of Ahmed Chalabi, leader of the
Iraqi National Congress and the most prominent exiled
Iraqi to return home in 2003, appear to have gone up in
smoke. After the White House-approved raid on his
Baghdad home in May and charges that he gave US intel-
ligence to Iran, and after all but the staunchest of his neo-
conservative backers had distanced themselves from him,
Chalabi and the INC were beginning to finally receive
the public scrutiny that they deserved.

Chalabi and the INC’s major contribution over the
past dozen years is its vast collection of camera-ready
“intelligence” concerning Saddam Hussein’s human
rights abuses, his connections with al-Qaeda terrorists,
his stockpiles of weapons of mass destruction, and the
ease of transition to a US-friendly government in Iraq.
But what’s especially disturbing—and what calls US
democracy into question—is that a good deal of the
INC’s “product” was financed with US taxpayers’
money. Former CIA counter-terrorism specialist Vincent
Cannistraro told the New Yorker’s Jane Mayer, “With
Chalabi, we paid to fool ourselves. It’s horrible. In other
times, it might be funny. But a lot of people are dead as
a result of this. It’s reprehensible.”

IN THE BEGINNING, THE CIA CREATED INC

The INC got its start in the aftermath of the Persian
Gulf War. With Saddam still in control of Iraq, the senior
George Bush authorized a covert CIA operation to
“create the conditions for removal of Saddam Hussein
from power.” The agency—unequipped to execute the
President’s “lethal finding” itself but with access to ready
money—outsourced the job to the Washington, DC-
based PR firm the Rendon Group, which was headed
by a former Democratic Party director John Rendon.
(For more information about the Rendon Group, see
their entry on Disinfopedia.org.)

There were at least two arms to Rendon’s INC oper-
ation: a London-based media campaign that publicized
the Iraqi dictator’s human rights abuses, and a behind-
the-scenes effort to create an opposition group within
Iraq that would “gather information, distribute propa-
ganda, and recruit dissidents.” Working with the CIA,
the Rendon Group created an umbrella organization for
Iraqi dissidents, naming it the Iraqi National Congress.
The polished and charming international financier
Ahmed Chalabi, who had just been convicted of bank
fraud in Jordan, was a CIA favorite and assumed a
starring role in the organization.

From 1992-1996, the Rendon Group funneled mil-
lions of US dollars to the INC. “We tried to burn through
forty million dollars a year,” Francis Brooke, who

worked for Rendon in London, told the New Yorker’s
Mayer. Reportedly, Rendon’s secret contract with the
CIA guaranteed the firm a ten-percent “management
fee” in addition to operation expenses.

“We had a real competitive advantage. We knew
something about the twenty-four-hour media cycle, and
how to manage a media campaign. . . . Rendon was great
at issue campaigns,” Brooke told Mayer. The London
office offered stories of Saddam’s atrocities to British
journalists. According to Brooke, when too many of the
stories would get picked up by the US press, the Wash-
ington office would reprimand the London staff for vio-
lating US rules on domestic propaganda. But, Brooke
told Mayer, “It was amazing how well it worked. It was
like magic.”

In Northern Iraq, Rendon set up two anti-Saddam
broadcasting operations and provided them with media
training and propaganda. Robert Baer, a former CIA
officer who covered Iraq, told Mayer that Chalabi had a
“forgery shop” set up in Kurdistan. But as far as being
a viable opposition to Saddam, the INC’s operation was
“just a Potemkin village,” Baer said. “[Chalabi] was
reporting no intel; it was total trash.”

When the operation fell apart, a deep rift developed
between the INC and CIA. While both blamed each
other for being ineffective, the operation’s failure did not
receive much public or Congressional attention.
Unchecked, many of the key players stayed in the game.

MR. CHALABI GOES TO WASHINGTON

For the next two years, Chalabi lived in Washington,
making new friends and securing financing for the group.
Joined by Brooke, an American whose pre-Rendon
experience including lobbying for the beer industry,
the two shared a Georgetown row house, owned by
Chalabi’s family, and cultivated Republican Congress-
men. Chalabi impressed neoconservatives like Dick
Cheney, Richard Perle and Paul Wolfowitz, befriending
them and gaining support for his plan to achieve a
Saddam-free Iraq.

Chalabi and Brooke’s lobbying paid off with the pas-
sage of the Iraq Liberation Act of 1998, which promised
$97 million in aid to the INC and other opposition
groups for “establishing a program [to] support a tran-
sition to democracy in Iraq.” But the State Department
under Clinton held up funding for the INC. Once
George W. Bush ascended to the presidency, Chalabi and
the INC had guaranteed funding and very well posi-
tioned friends in the White House and Pentagon.

In 2001, Chalabi appeared on the surface to be blow-
ing his second chance as an Iraqi opposition leader.

10 PR Watch / Second Quarter, 2004



“Despite millions of dollars in U.S. aid, the leading Iraqi
opposition group has proved so hapless in making use
of the money, accounting for it, finding recruits for Pen-
tagon training and preventing its own fragmentation that
the State Department is searching for alternatives,” the
Los Angeles Times reported in March. But the State
Department’s doubts about the INC failed to dampen
the group’s support in the Pentagon, the Vice
President’s office and with some Republican members
of Congress, including members of the Senate Foreign
Relations committee.

It should have come as no surprise: Chalabi and the
INC racked up big bills for PR and lavish accommoda-
tions on the State Department’s tab with little to show
for it. The group’s poor bookkeeping drew a State
Department audit in 2001. Released in January 2002,
the audit looked at funds spent on the INC’s Informa-
tion Collection Program. “Among other things, it ques-
tioned $2.2 million of $4.3 million in expenditures
between March 2000 and May 2001, including items
such as $2,070 to pay for a Washington health center
membership, money paid to the Burson-Marsteller
public relations firm, and lack of documentation for
$101,762 spent on travel and badge distribution for
attendees at a human rights conference,” the Washing-
ton Post reported.

Between 1999-2003, the INC retained PR giant
Burson-Marsteller’s Washington lobbying arm, BKSH
& Associates. Despite restrictions on taxpayer money
being spent to influence public and Congressional opin-
ion, K. Riva Levinson, a managing director at BKSH,
did media work and lobbying for the group. According
to Brooke, BKSH received $25,000 a month from the
State Department.

Some would say the money was well spent. Burson-
Marsteller and the INC won PR Weéek’s 2003 public
affairs division award for getting the INC’s message out
and building its “profile with key political decision
makers in the US, Europe and the Middle East. Of par-
ticular importance was positioning INC founder Dr
Ahmad Chalabi and other Iraqi opposition spokespeo-
ple as authoritative political leaders. With teams work-
ing in Washington, New York, L.ondon and Europe, B-M
compiled intelligence reports, defector briefings, con-
ferences and seminars on the transition of Iraqgi society
post-Saddam,” PR Wéek wrote.

SAME OLD DOG, SAME OLD TRICKS

While Chalabi may have failed as an Iraqi opposition
leader, he succeeded at spearheading a “sophisticated
marketing operation” to topple Saddam. Brooke told the

New Yorker, “This war would not have been fought if it
had not been for Ahmad.”

Brooke may not have been overstating Chalabi’s suc-
cess. Without his neoconservative supporters in the Pen-
tagon and White House, Chalabi and the INC would not
have had an eager, war-hungry audience for the fruits of
the group’s Information Collection Program. Receiving
$340,000 per month—first from the State Department,
then from the Pentagon—until May 2004, the program
was the source of much of the key, controversial intelli-
gence used by the White House to make its case for the
Iraq invasion.

The INC’s influence, however, remained mostly
below the radar until March 2004, when Democratic
Senators John Kerry and Carl Levin requested the Gen-
eral Accounting Office investigate the group’s use of State
Department money between 2001 and 2002. The Sen-
ators were concerned about a June 2002 letter from the
INC to the Senate Appropriations Committee that took
credit for placing a 108 news stories based on informa-
tion provided by the INC’s Information Collection Pro-
gram. “The assertions in the articles reinforced President
Bush’s claims that Saddam Hussein should be ousted
because he was in league with Osama bin Laden, was
developing nuclear weapons and was hiding biological
and chemical weapons,” Knight Ridder reported.

Brooke told Newsweek in 2003 that “State Depart-
ment money had been used to finance the expenses of
INC defectors who were sources for some of the listed
news stories. Brooke said there were ‘no restrictions’ on
the use of U.S. government funds to make such defec-
tors available to the news media.” But in March 2004,
a different INC spokesman contradicted Brooke, claim-
ing, “None of [defector] expenses was related to meet-
ing journalists.”

THE DEFECTOR’S TALE

One such defector sponsored by the INC was Adnan
Ihsan Saeed al Haideri, who left Iraq in 2001. He
claimed to have knowledge of hundreds of chemical, bio-
logical and nuclear research sites throughout Iraq.
Haideri’s story appeared on the New York Times front
page on December 20, 2001 under Judith Miller’s byline.

In her story, Miller acknowledged the INC’s support
of Haideri, but only after giving his story credibility.
“Government experts said yesterday that he had also
been interviewed twice by American intelligence offi-
cials,” Miller wrote. “The experts said his information
seemed reliable and significant.” Haideri’s credibility may
have, in fact, been in question at the time of the inter-
view. “The INC reportedly provided Miller with the

PR Watch / Second Quarter, 2004 11



exclusive Haideri story three days after he had shown
deception in a polygraph test administered by the C.I.A.
at the request of the Defense Intelligence Agency,” the
New Yorker reported.

In a January 2003 story, Miller again refers to
Haideri, claiming, “Intelligence officials said that some
of the most valuable information” had come from him.
She did report that some in Washington doubted INC'’s
defectors, but relying on Richard Perle, her article
belittled the CIA’s concerns. “Until recently, CIA offi-
cials were so hostile to defectors brought out of Iraq by
the Iraqi National Congress,” Miller wrote, “that they
refused to interview them and even tried to discredit their
information. ‘But ultimately, the flow of information was
so vital and so overwhelming that they could no longer
ignore it,’ Mr. Perle said.”

Miller wasn’t the only journalist given an exclusive
with Haideri. The INC also called upon an old friend
from the Rendon days to tape a television interview,
which aired on the Australian Broadcasting Corporation.
Paul Moran, an Australian freelance cameraman under
contract with the Rendon Group, had worked with INC
members in Tehran, training them “to covertly film mil-
itary activities,” according to the Adelaide Advertiser.

On March 22, 2003, Moran became the first jour-
nalist casualty of the Iraq war, when he was killed by a
suicide car bomber in Northern Iraq. He had been on
assignment for the Austalian Broadcasting Corportaion.
Rendon Group head John Rendon attended Moran’s
funeral in Adelaide. The Advertiser reported that Moran,
according to family and friends, had worked with the
INC on a CIA-funded propaganda campaign to desta-
bilize Saddam Hussein. “The fact that Mr. Rendon took
the time to fly out here during what must be an incred-
ibly busy time for him shows just how highly Paul was
regarded,” a close friend of Moran’s told the Advertiser.

Moran continued to work on and off for the Rendon
Group until shortly before the Iraq War.On at least two
occasions, the Rendon contracts were for US govern-
ment work, including preparation for Operation Iraqi
Freedom, the Advertiser reported. The paper also
revealed that Moran had been “involved in the defection
of an Iraqi scientist.” Dateline, a program on Australia’s
SBS network, looked into Moran’s INC and Rendon
connections in July 2003.

Haideri’s story “was a huge worldwide scoop for
Paul,” INC’s Zaab Sethna told Dateline. Sethna, a US
citizen, and Moran had met in 1990 while working for
the Rendon Group on a media campaign against
Saddam paid for by the Kuwaiti government. (See “Cit-
izens for a Free Kuwait” on Disinfopedia.org.) After the

Gulf War, Rendon rehired Moran and Sethna for more
anti-Saddam work, this time on the CIA’s tab.

“The information that al Haideri provided went
directly to President Bush, it went to Tony Blair, might
even have gone to PM Howard as a member of the coali-
tion,” Sethna told Dateline. “The information that al
Haideri provided was very, very significant, in terms of
proof that Iraq was building weapons of mass destruc-
tion. And then the other information al Haideri provided
was targeting information for the coalition, because he
knew the locations. He knew 300 different facilities that
the Iraqis were using for weapons of mass destruction.”

INC defectors were routinely channeled to the Pen-
tagon’s Office of Special Plans, an intelligence office cre-
ated in early 2002 by the Defense Department
neoconservatives to collect intelligence that supported an
invasion of Iraq. The OSP has been accused of being a
“shadow agency within an agency,” cherry-picking pieces
of uncorroborated, anti-Iraq intelligence to fulfill a
“narrow, well-defined political agenda,” Richard Drey-
fuss and Jason Vest reported for Mother Fones.

“According to multiple sources, Chalabi’s Iraqi
National Congress sent a steady stream of misleading
and often faked intelligence reports into U.S. intelligence
channels,” Dreyfuss and Vest wrote. Vincent Cannistraro
called INC intelligence “propaganda. Much of it is telling
the Defense Department what they want to hear, using
alleged informants and defectors who say what Chalabi
wants them to say, [creating] cooked information that
goes right into presidential and vice presidential speeches.”

After the Iraq invasion, the DIA leaked a report that
concluded that nearly all of the informants produced by
the INC were worthless. Knight Ridder reported that
Haideri had returned to Iraq with American officials after
the invasion and was unable to locate any weapons pro-
duction facilities.

Whether it was spoken or unspoken, Chalabi and
Brooke came to understand the kind of intelligence their
contacts in Washington wanted. “I’m a smart man,”
Brooke told the New Yorker. “1 saw what they wanted,
and I adapted my strategy. . . . I sent out an all-points
bulletin to our network, saying, ‘Look, guys, get me a
terrorist, or someone who works with terrorists. And, if
you can get stuff on WMD, send it!””

The critical examinations of Chalabi and the INC
come too late. What started out as a covert propaganda
operation, was still functioning as covert propaganda
operation a decade later. The patronage, the agendas and
the audiences may have changed, but the anti-Saddam
message was the same, and Ahmed Chalabi was there to
get what he could from it.

12 PR Watch / Second Quarter, 2004



