
PR WATCH
Public Interest Reporting on the PR/Public Affairs Industry
Volume 12, Number 1 First Quarter 2005

A PROJECT OF THE
CENTER FOR MEDIA & DEMOCRACY WWW.PRWATCH.ORG

(Un)Safe, (Un)Secure, and (Not)Vital:
Marketing a Nuclear Power Plant
by Lisa Rainwater van Suntum, Riverkeeper

Since al Qaeda terrorists commandeered two jumbo jets into the World
Trade Center on September 11, 2001, New York City has been on high
alert. On any given day, residents and tourists alike see armed military
personnel patrolling subway stations, notable landmarks and the City’s
financial district. While visitors to New York City may feel as if they’ve
entered a war zone, the solemn military personnel make many who call
New York home feel at least a bit safer since the towers fell. 

In the months following the attacks, New York City officials attempted
to draw visitors back to the Big Apple. The city was declared safe and
secure; tourists were deemed vital to the City’s economic recovery. After
the initial fear and shock subsided, throngs of Americans from across the
country have made their own pilgrimage to the World Trade Center site
to honor the victims of the attacks and their families and to denounce the
psychological reign of terror brought on by those who engage in violence. 

What few visitors to the city realize, however, is that armed military
guards standing at attention in Times Square are incapable of protecting
the city from arguably the greatest terrorist threat to the region if not the
country: the Indian Point nuclear power plant, located on the banks of
the Hudson River 35 miles north of Midtown Manhattan. 

Flack Attack
This issue of PR Watch features several articles on

the reinvention of nuclear power PR. A decade ago, the
building of new nuclear power plants while calling
them a “clean, green energy source” seemed unimag-
inable. The nuclear industry, however, turned out to
have quite a good imagination. Aided by global PR
firms, the industry is filing permits for new plants and
declaring a nuclear renaissance. 

Lisa Rainwater van Suntum from the New York-
based environmental group Riverkeeper examines the
PR fight over energy giant Entergy’s Indian Point
nuclear power plant and the Nuclear Energy Institute’s
current marketing campaign. British-based Corporate
Watch’s Chris Grimshaw writes about the PR efforts
to revive Britain’s nuclear industry. The article “In

Their Own Words” features a Virginia-based PR
firm's description of their work for a nuclear power
plant. 

Also in this issue, the Center for Media and
Democracy’s Diane Farsetta looks at the makeover the
Indonesian military has received from U.S. PR firms.
In post-tsunami Aceh, the same Indonesian military—
often pictured handing out humanitarian aid—is esca-
lating hostile operations. And PR Watch editor Laura
Miller reports on the Republican- and business lob-
byist-driven campaign to save Social Security (by
destroying it).

We’ve also added a couple of new features. CMD
office guru Kristian Knutsen shares his favorite recent
PR industry press release. And if you missed PR Watch
co-founders Sheldon Rampton and John Stauber’s
recent major media appearances, we’ve got them here.

ALSO IN THIS ISSUE:
Spinning Nuclear Power Into
Green
page 6

‘No Dark Machiavellian
Conspiracy’ for New British
Nuke Plants
page 8 

In Their Own Words: Nuclear
PR Case Study
page 9

Tsunami Washes Away
Indonesian Human Rights
page 12

The Fix Behind Fixing Social
Security
page 14

... and more 



Since 9/11, a movement to shut down Indian Point
has evolved into a massive citizen-driven, bi-partisan
effort to protect the region. To date, more than 70 local,
regional and national organizations are working with
more than 400 elected Republicans and Democrats to
rid the area of this unpopular and unneeded nuclear
power plant. While experts maintain that the plant is a
safety and security risk, Entergy Nuclear Northeast—the
owner and operator of the plant—has creatively co-opted

city officials’ words as its own. “Safe, Secure, Vital” has
become the company’s disingenuous mantra. 

At the center of the Indian Point debate is a battle of
words and images, much of which plays out in the New
York metropolitan court of public opinion. With guid-
ance from the global public relations firm Burson-
Marsteller, Entergy has spearheaded an aggressive,
misleading and expensive campaign to save the plant
from being shut down. 

THE FIGHT TO CLOSE INDIAN POINT 
Due to its proximity to the world’s financial center

and the severe consequences to public health, the envi-
ronment and the economy that would result from a major
accident or terrorist attack, Indian Point is a nuclear
power plant that deserves special attention. Twenty mil-
lion people live within a 50-mile radius of the plant—the
highest population density within 50 miles of any nuclear
power plant in the United States. A terrorist attack on
either of Indian Point’s two reactors or their spent fuel
pools, or a large-scale accident, could render much of

the tri-state area uninhabitable and indefinitely contam-
inate the watershed that supplies drinking water to nine
million people in the region. That the plant sits atop an
active fault line, daily destroys significant amounts of
Hudson River aquatic life and has abysmal security, oper-
ations and safety records only compounds the arguments
for closure.

Leading the drive to shut down Indian Point is my
organization, Riverkeeper, a New York environmental

watchdog group that works to
protect the Hudson River from
polluters. Working in conjunc-
tion with the Indian Point Safe
Energy Coalition—an alliance of
over 70 environmental, civic,
health and public policy groups—
Riverkeeper has sustained a hard-
hitting campaign against Entergy
for over three years. 

As is the case with many grass-
roots movements that oppose a
corporate entity, much of the fight
is over public opinion. And like
many corporations that find
themselves under intense public
scrutiny, Entergy has turned to a
corporate-friendly PR power-
house to wage its battle: Burson-
Marsteller, best known for
greenwashing the Union Carbide
Bhopal accident in India and for

whitewashing human rights violations by totalitarian
regimes across the globe. With an expansive war chest,
B-M has assisted Entergy in developing a multifaceted
disinformation campaign that not only misrepresents the
facts but also pits communities against each other and
instills economic fears in those who are already suffer-
ing from a poor economy. 

ENTERGY’S SPIN MACHINE
Entergy and Burson-Marsteller have implemented

nearly every type of corporate PR and marketing to curry
favor with elected officials and their constituents. They
have invested heavily in radio, television and print adver-
tising. They have also spent substantial time and energy
creating a chimera of community support, including a
phony “grassroots” base, a business coalition and free
advertising gimmicks typically associated with grassroots
movements such as yard signs, bumper stickers, refrig-
erator magnets and lapel pins. In addition, Entergy hired
New York’s 9/11 hero, Rudolph Giuliani, as a paid secu-
rity consultant, despite his lack of expertise in nuclear

2 PR Watch / First Quarter, 2005

Entergy’s Indian Point nuclear power plant sits on New York’s Hudson
River just 35 miles from Midtown Manhattan.



power plant security. Most recently, Entergy was
awarded the first-ever Edison Electric Institute’s Advo-
cacy Excellence Award, begging the question: Who came
up with the idea and why has it taken so long to create
such an award, considering electricity has been around
for over a century? 

Just how much money Entergy has invested in public
relations is unknown, but their apparent close attention
to PR instead of safety and security issues has drawn ire
from many elected officials, including Westchester
County Executive Andy Spano, in whose county the
plant operates. When it was discovered that Indian
Point’s emergency sirens do not rotate properly, Spano
declared, “If [Entergy] can advertise on the Yankee
games, they have the money to fix the goddamn sirens.”

Indeed, one of the biggest hurdles Riverkeeper and
anti-Indian Point advocates have faced in their three-year
campaign is Entergy’s seemingly limitless budget. As PR
Watch’s John Stauber and Sheldon Rampton wryly note
in their 1995 book Toxic Sludge is Good for You, “The pol-
luter will always be able to outspend and outgun the envi-
ronmentalists, and can bring virtually an unlimited
amount of propaganda and lobbypower to an issue,
simply by writing a larger check or reaching out to other
businesses similarly threatened by reform.”

Politicking is also a large part of Entergy’s efforts. A
2003 report by Common Cause/NY found that the com-
pany spent a grand total of $3,498,315 on campaign con-
tributions and lobbying on the New York local, New York
state and federal levels from 1999 to 2003. 

Whether the target audience is community members,
local businesses or elected officials, Entergy’s message
has focused on three ideas: safety, security and energy
reliability. Attempting to confuse, if not control, public
opinion on the areas where it is most vulnerable, Entergy
has run a series of ads that suggest a reality in stark oppo-
sition to the assessments made by environmental, secu-
rity and energy experts:

• Safety: A full-page ad in the April 16, 2002 New
York Times called “Why safety is synonymous with Indian
Point Energy Center” features a father walking hand-in-
hand with his toddler son, while their Labrador retriever
accompanies them on a nature walk. This pastoral image
appears as an attempt to divert parents’ concerns away
from Indian Point’s abominable safety record spanning
three decades to the beauty of the Hudson Valley. 

What Entergy doesn’t want the public to know is how
many safety problems have plagued the two reactors
since they went online in the 1970s. Most recently,
Indian Point has had radioactive releases, nine
unplanned shut downs in an 18-month period (the
national average is less than one per reactor), a fire at
Unit 3 and broken emergency sirens. The Nuclear Reg-
ulatory Commission has given Indian Point’s Unit 2 the
commission’s lowest safety rating for a reactor. Unit 2’s
“red” rating resulted from a February 2000 release of
20,000 gallons of radioactive coolant into the plant from
a ruptured steam generator tube.

• Security: Many of Entergy’s security ads are testi-
monials showcasing security guards who make non-com-

PR Watch / First Quarter, 2005 3

PR WATCH is published quarterly by
Center for Media & Democracy
520 University Avenue, Suite 227
Madison, WI 53703
Phone: 608-260-9713; Fax: 608-260-9714
Email: editor@prwatch.org
Web site: http://www.prwatch.org/

©2005 by the Center for Media & Democracy.
All Rights Reserved. For permission to reprint
articles, contact the above address.

ISSN 1091-5583

CMD Executive Director: John Stauber
Research Director: Sheldon Rampton
PR Watch Editor: Laura Miller
Senior Researcher: Diane Farsetta
Administrative Assistant: Kristian Knutsen
Disinfopedia Editor: Bob Burton
CMD Board of Directors: Joseph Mendelson, David

Merritt, Scott Robbe and John Stauber

Subscribing Member Rates:
• Businesses: $200/year
• Non-Profit Groups: $60/year
• Journalists and Individuals: $35/year

For further information, 
or to book a speaker, 
contact the Center for Media & DemocracyMILWAUKEE • MADISON WI



mittal claims that the plant is safe. As one guard states,
“I know because it’s my job to make it that way.” These
ads ignore the fact that a number of current and former
Indian Point security guards have turned whistleblowers
in an effort to alert public officials of grave security prob-
lems at the plant. 

Substantiating the whistleblowers’ claims is a 2002
Entergy-commissioned report that found only 19 percent
of security guards felt they could protect Indian Point
from a terrorist attack. Many guards were physically unfit
to perform their duties, and many repeatedly failed their
annual marksmanship tests. 

• Energy reliability: Several studies commissioned
by Riverkeeper show the region can not only maintain
energy reliability without Indian Point’s power but also
without exorbitant increases in energy bills. But when
Entergy realized that the public was not necessarily
buying into its claims that the plant is safe and secure,
it shifted focus to a much more complicated—and con-
troversial—issue: energy reliability. It sought to transfer

the public’s safety and security fears to fears of economic
and energy security. In a February 2002 ad, Entergy
implied that with Indian Point closed, New York could
“head for an energy crisis of California proportions.”
Ironically, the company offered, “We thought you should
know the following. So that your opinion on this impor-
tant issue can be based on fact, not fear.” Not only were
their claims not based on fact but they also evoked a fear
in the public that has yet to be alleviated: loss of elec-
tricity and economic hardship. 

For some, this economic fear prevents them from
supporting the closure of Indian Point. When Entergy
discovered that they had identified the one issue that
could—through precise public relations—confuse the
public and stall the closure of their aged plants, they
forged ahead with a comprehensive PR plan. To thwart
the growing movement to close Indian Point, Entergy
issued threats of rolling blackouts, skyrocketing energy
bills and economic uncertainty to a region already suf-
fering from the 9/11 terrorist attacks. 

While Riverkeeper has managed
to raise money to run ads countering
Entergy’s deceptive ads and PR, the
environmental group’s efforts pale in
comparison to the number of ads
bought by the multi-billion dollar
corporation. 

DIVIDE & CONQUER
In fall 2003, two key components

of this new PR tactic were unleashed
on the public: a phony “grassroots”
campaign and NY AREA, a coalition
comprised of “business, labor and
community leaders committed to
finding clean, low-cost and reliable
electricity solutions that foster pros-
perity for all.” Forming a “grass-
roots” campaign is a common PR
tactic used by corporations under
attack. This practice of creating fake
grassroots organizations is sometimes
referred to as “astroturf” campaign-
ing. 

Shortly before regional elections
in October, Entergy launched a cam-
paign targeting African-American,
Latino and low-income communi-
ties. Under the rubric of community
outreach and grassroots mobiliza-
tion, the corporation engaged the

4 PR Watch / First Quarter, 2005

A terrorist attack on the Indian Point nuclear power plant could
potentially expose millions of people to deadly radiation poison and
cause trillions of dollars of damage. (Map provided by Riverkeeper.)



help of a front group, the Campaign for Affordable
Energy, Environmental and Economic Justice. River-
keeper could find no evidence of the Campaign’s exis-
tence prior to its work protecting Indian Point. The
astroturf group disseminated bilingual brochures, circu-
lated “Keep Indian Point Open” petitions and orches-
trated citizen phone calls to local officials who were in
highly contested re-election campaigns. One of these

phone calls, placed by a confused citizen who was being
fed information during the call, prompted an elected offi-
cial to investigate the issue. This investigation led to a
complete disclosure of Entergy’s latest scheme to hood-
wink the public. 

This targeted approach was an attempt to divide com-
munities by race, ethnicity and class. Their new, bilin-
gual brochure was filled with hyperbole and
fear-mongering, warning that if Indian Point were to
close, residents would face skyrocketing electric bills, loss
of power to public and private buildings, and the build-
ing of dirty power plants in low-income communities and
communities of color. 

Westchester County Executive Andy Spano found the
campaign so “reprehensible” that he wrote a public letter
to Michael Kansler, Entergy Nuclear Northeast’s Pres-
ident. “Contrary to your intention, what you have really
accomplished is to make the people of Westchester even
more concerned about Indian Point. Now, in addition
to our concerns about the plant’s safety, we can all
wonder about Entergy’s integrity and ethics. I cannot for
the life of me understand how a major company like
Entergy would resort to tactics that are so offensive.” 

Despite the scolding, Entergy has refused to withdraw
its “grassroots” campaign.

To counter Entergy’s PR campaign, Riverkeeper, the
Indian Point Safe Energy Coalition, and Communities
United for Responsible Energy—one of New York City’s
largest environmental justice organizations—are provid-

ing information about Indian Point and energy reliabil-
ity to community members. By engaging with the
broader community, our alliance is working to bridge the
rift that Entergy created with its dubious public relations. 

SOLIDIFYING THE BASE
Unfortunately, Entergy’s divide and conquer tactics

have been somewhat successful. Some who received their
misleading literature remain convinced that Indian
Point’s closure would be devastating to the region. But
we at Riverkeeper believe corporate PR campaigns and
“grassroots” movements can be countered with real com-
munity organizing. By meeting with people in their
neighborhood coffee houses and school auditoriums,
advocacy groups like ours—with strong social networks
and proven track records—are helping build the anti-
Indian Point citizen’s movement. 

With over 20 million people living in the area, there
are too many lives at stake to not continue educating the
public about the risks associated with Indian Point.
“Chernobyl on the Hudson? The Health and Economic
Impacts of a Terrorist Attack at Indian Point Power
Plant” is a Riverkeeper-commissioned study authored by
Dr. Edwin Lyman of Union of Concerned Scientists.
Lyman concludes that a successful terrorist attack on
Indian Point could cause as many as 518,000 long-term
deaths from cancer and as many as 44,000 short-term
deaths from acute radiation poisoning within the 50-mile
radius of Indian Point, depending on weather conditions.
In addition to severe health consequences from a worst-
case scenario at Indian Point, the study predicts that eco-
nomic damages within 100 miles could be as great as
$2.1 trillion based on Environmental Protection Agency
guidance for population relocation and cleanup. ■

To learn more about Indian Point and Riverkeeper’s 
campaign to shut it down or to receive a copy of 
“Chernobyl on the Hudson?”, visit Riverkeeper’s website 
http://riverkeeper.org/campaign.php/indian_point.

PR Watch / First Quarter, 2005 5

PR Watch | Personals
LOOKING FOR SUPPORT Rabble rousing, muck-
raking non-profit organization seeks financial 
support from upstanding, media-and-democracy-
loving individuals. Corporations need not apply!
One-time donations of whatever amount welcome.
We can also go steady, through our Monthly 
Sustainer program. Interested? For a good cause,
call 608-260-9713, visit www.prwatch.org, or email
diane@prwatch.org.

“Now, in addition to our concerns
about the plant’s safety, we can all

wonder about Entergy’s integrity and
ethics. I cannot for the life of me

understand how a major company
like Entergy would resort to tactics
that are so offensive.”—Andy Spano, 

Westchester, NY county executive in a
public letter to Entergy Nuclear

Northeast’s president.



After the partial meltdown of a nuclear reactor at
Three Mile Island in Pennsylvania on March 28, 1979,
concerned citizens from across the United States banded
together to stop nuclear power in its tracks. Perhaps the
most effective anti-nuclear gathering in U.S. history was
the five-day No Nukes concert series held in New York
City in September 1979. On the last day, 250,000 people
rallied in Lower Manhattan—just across from the World
Trade Center—to protest nuclear power. This massive
battle cry was heard in Washington,
DC. Plans to build new U.S. nuclear
power plants were put on hold. And
after the 1986 Chernobyl catastro-
phe in Ukraine, plans for new U.S.
nuclear plants were abandoned. 

It seemed that nuclear power had
become an energy dinosaur of the
past. 

NUCLEAR REBIRTH
As the twentieth century came to

an end and many of the United
States’ 103 nuclear power plants
were reaching the end of their 40-
year licenses, experts predicted that
nuclear power plant owners would
opt to shut down their nuclear plants
in favor of natural gas-fired plants. 

But the owners had other ideas.
Now on its last leg, the nuclear
industry is battling to avoid extinc-
tion.

With an ardently pro-nuclear
administration in the White House
and a rise in natural gas prices,
nuclear power plant owners have
changed gears, applying for license
extensions at a rapid rate. To date 30
U.S. nuclear power plants have been granted 20-year
license extensions, 18 are currently under review and
nearly 30 are slated to enter the relicensing process in
the near future. Entergy, one of the largest nuclear plant
operators, is expected in the near future to file for 20-
year license extensions for Indian Point, its facilities
located just 35 miles from downtown New York City. 

Behind this nuclear resurgence is the Nuclear Energy
Institute (NEI), the lobbying arm of the nuclear indus-
try. NEI and Entergy have a close relationship. The com-
pany’s president, Don Hintz, chaired NEI’s board of
directors from 2002 to 2004. Gary J. Taylor, chief exec-
utive office for Entergy Operations, was elected in 2004

to NEI’s executive committee. Also in 2004, NEI
released Vision 2020, a report calling for the building of
50 new nuclear power plants by the year 2020 and label-
ing nuclear power “an environmentally clean source
[that] should be linked directly to the production of alter-
native clean fuels.” 

NEI’s goal is to promote nuclear power as “clean
energy.” This message directly defies a 1998 ruling by
the National Advertising Division (NAD) of the Coun-

cil of Better Business Bureaus, which
stated that the Nuclear Energy Insti-
tute should “discontinue” its “inac-
curate” advertisements that claim
nuclear power is clean. The NAD
called on NEI to terminate its adver-
tisements to “avoid any potential for
consumer confusion and that broad,
unqualified claims that nuclear
energy is ‘Environmentally Clean’ or
produces electricity ‘without pollut-
ing the environment’ be discontin-
ued.” 

In their decision, the NAD noted
that nuclear energy cannot be con-
sidered “environmentally clean” for
several reasons. First, the uranium
enrichment process relies heavily on
electricity generated from coal-burn-
ing plants that produce “a significant
amount of greenhouse gases.” And
perhaps most importantly, unlike
other forms of energy, nuclear power
produces toxic, radioactive waste,
for which no safe method of disposal
has been approved. U.S. nuclear
plants have produced over 40,000
metric tons of high-level radioactive
waste, which is deadly for hundreds

of thousands of years. Yucca Mountain—the federal gov-
ernment’s chosen national repository—continues to face
legal, scientific and political setbacks. If approved, the site
could begin receiving shipments by 2010, but experts
predict it could be much longer, if ever, before the site
opens. Meanwhile across the country, communities
located near nuclear plants are forced to live in close
proximity to one of the deadliest materials on the planet. 

While the public may not (yet) be persuaded that
nuclear power is clean, President Bush has bought into
NEI’s propaganda. In his 2005 State of the Union
address, the President referred to his “comprehensive
energy strategy” which includes “safe, clean nuclear

6 PR Watch / First Quarter, 2005

Spinning Nuclear Power into Green
by Lisa Rainwater van Suntum, Riverkeeper

A detail from an advertisement by
the nuclear industry-funded
National Energy Institute that
emphasizes the “reliability” of
nuclear power.



energy.” With strong financial backing from the nuclear
industry in both the 2000 and 2004 presidential cam-
paigns as well as a notable donation from NEI to his
2004 inaugural festivities, President Bush is now travel-
ing across the country promoting construction of new
nuclear power plants. His budget includes $511 million
in taxpayer subsidies for the building of new nuclear
power plants and $56 million for a new project called
“Nuclear Power 2010.” Meanwhile, truly clean and
green renewable energy sources such as wind and solar
continued to receive much less financial support from
the federal government. In the last 50 years, nuclear
energy subsidies have totaled close to $145 billion;
renewable energy subsidies total close to $5 billion.

CLEAN & GREEN BAMBOOZLEMENT 
One of the most audacious disinformation campaigns

coming from the nuclear industry is its slow but steady
attempt to corner the energy market as a “clean, green
energy source.” As global warming became a household
term, and attention focused on carbon dioxide emissions
from coal-fired plants as a
major contributing factor to
climate change, the nuclear
industry recreated itself as the
cure to global warming. 

During 2001, NEI
released three different print
advertisements that circulated
49 times, primarily in Capitol
Hill news sources such as Roll
Call, CongressDaily AM, and
The Hill. The ads also ran in
the Washington Post. These
ads promoted Yucca Moun-
tain as the national repository
for high-level radioactive
waste, and branded nuclear
power as “the Clean Air
Energy.” 

In addition to 92 print ads
and 55 television spots on
nuclear plant security, NEI
continued to promote nuclear
power as clean energy. Per-
haps the most disingenuous
of these pro-nuclear “clean
energy” advertisements
focuses on children. In one
print ad, NEI states, “Kids
today are part of the most

energy-intensive generation in history. They demand lots
of electricity. And they deserve clean air. . . . We need
secure, domestic sources of electricity for the 21st Cen-
tury—and we also need clean air. With nuclear energy,
we can have both.” The ad copy accompanies three ide-
alized images of children—jumping in a lake, sitting on
a lawn while working on a laptop, and swinging from a
tire. Health statistics from the Chernobyl region, how-
ever, have shown nuclear power is far from innocent,
especially for children. A dramatic increase in leukemia
and thyroid cancer among other health problems is seen
in children exposed to radiation released by the 1986
Chernobyl accident. ■
Lisa Rainwater van Suntum, PhD, directs the Riverkeeper
Indian Point Campaign. To learn more about the campaign,
visit http://www.riverkeeper.org/campaign.php/indian_point/.
Riverkeeper reports on their website that their current annual
budget is “just over $2 million. Approximately 45% of that
amount comes from private foundations, 2% from government
drinking water protection grants, and the rest from members
and individual contributors.” 

PR Watch / First Quarter, 2005 7

Part of an advertisement from a National Energy Institute campaign,
promoting the “clear air” benefits of nuclear power. 



Regaining public acceptance of nuclear power will be
one of the PR world’s biggest challenges, according to
PR guru Dejan Vercic. Speaking at a 2004 meeting of
the UK’s Institute of Public Relations, he said that within
five to ten years public relations agencies would have to
win back the nuclear industry’s (and biotechnology’s)
“license to operate.”

It appears, however, that the opening salvoes in the
British campaign have come rather sooner. Summer
2004 saw an extraordinary wave of media interest in a
possible nuclear power revival. The “debate” was opened
by environmental scientist Dr. James Lovelock’s article
in the Independent advocating nuclear power as a solu-
tion to climate change. It was quickly followed by Tony
Blair’s indications in July that Britain may build new
nuclear power stations.

Nuclear industry PR, previously antagonistic to
renewable energy, is now stressing that the two are com-
plementary. At the same time, Lovelock’s, and several
other famous environmentalists’ pro-nuclear statements
were portrayed as dividing green opinion. For a few days
every news channel was covering the issue, and Love-
lock’s name was everywhere.

Corporate Watch was interested to see how the
nuclear industry’s PR activity helped to stoke the media.
We approached British Nuclear Fuels Ltd. (BNFL),
operators of Sellafield—the location of a spent nuclear
fuel processing plant—and of the UK’s aging Magnox
reactors. We also approached British Energy (BE), the
privatized operator of the more modern AGR and PWR
reactors. We wanted to know how much money, includ-
ing public funding, they spend on propaganda. We asked:
What are the budgets for their in-house PR department,
external agency fees and the Sellafield Exhibition Centre?

BNFL’s press department likes to use an answering
machine as its first contact with journalists and the com-
pany employs a number of PR agencies, including the
world’s largest consultancy Weber Shandwick, Edelman
subsidiary PR21 and financial PR company Finsbury.
Their corporate affairs director, Philip Dewhurst, was
previously CEO of Weber Shandwick UK. However,
after two weeks they still had provided no answers.

British Energy’s very existence as a private company
depended on extensive PR work to win over skeptical
politicians, the public and the financial community. Hill
& Knowlton, the notorious multinational PR consul-
tancy, proudly describes their campaign for BE’s 1996
privatization on their web site. It was one of the “most
demanding challenges we’ve ever had to face. ... A pri-
vatized nuclear industry in Britain would once have been
unthinkable. That such a business, British Energy, was

successfully floated in 1996 is in no small measure thanks
to the efforts of a talented group of individuals at Hill &
Knowlton who were able to create a very substantial
movement in public and political opinion.”

Their spokesman told us that they do very little media
relations work now. Given their precarious financial state
(having nearly gone bankrupt), British Energy feel that
“we haven’t been in a position to talk about the future.”
He told us that they let the industry “umbrella groups,”
the Nuclear Industry Association (NIA) and the British
Nuclear Energy Society (BNES), handle most proactive
press work. BE uses only one external agency, Financial
Dynamics, which handles PR about their financial situ-
ation.

BE’s spokesman suggested that the current media
debate is the result of a very long-term issues manage-
ment campaign, saying, “ground work done [with jour-
nalists] two or three years ago has really paid off.”

The Nuclear Industry Association is a trade associa-
tion funded by more than 100 member companies that
work in the nuclear industry. They denied conducting
any proactive media relations work at all. They claim that
their PR strategy is purely reactive, simply handling
inquiries from journalists. Spokeswoman Ruth Stanway
insisted that there is “no dark Machiavellian conspiracy”
pushing for new nuclear power stations. She attributed
the high media profile of the issue to rising oil prices,
Russia’s signing of the Kyoto Protocol and Lovelock’s
public utterances. She said she did not know what
inspired the timing of Lovelock’s article.

Despite this blanket denial, BNES spokesman, Ian
Andrews, admits they have collaborated with the NIA in
press work. “We are obviously proactive,” he said. One
of their strategies is to hold dinners and conferences with
famous pro-nuclear speakers, creating an event for jour-
nalists to attend and report on (with a free lunch). When
interviewed they were preparing, along with the NIA, for
a conference entitled “Energy Choices” held in West-
minster on the December 2. British Energy Minister
Mike O’Brien was the main speaker at the event.

Both the NIA and the BNES are in touch with the
group Supporters of Nuclear Energy (SONE), of which
Sir Bernard Ingham is the secretary. Ingham is well
known not only for his staunch support of nuclear power
but also for his implacable opposition to wind power.
Both he and SONE are involved in the anti-wind power
campaign group Country Guardian and has boasted of
personally halting two thirds of proposed wind farms in
the UK.

When asked about SONE and Ingham, Andrews
claimed to be busy and ended the interview. He stressed

8 PR Watch / First Quarter, 2005

‘No Dark Machiavellian Conspiracy’ for New British Nuke Plants
by Chris Grimshaw, Corporate Watch



that SONE was “totally separate,” though he did admit,
“we know [Ingham] very well and meet occasionally.”

SONE, which was founded with public money from
BNFL, is highly critical of wind power and therefore
somewhat out of tune with the new reconciliation with
renewables. Embarrassingly the group collects its mail
from the BNES’ headquarters, and “maybe” uses BNES

office space elsewhere. Sir James Lovelock, who is listed
on SONE’s web site as a patron, appears to have made
some strange alliances for a man recently hyped as the
father of the environmental movement. ■

This article first appeared in the Corporate Watch
Newsletter, Issue 21, December 2004. For more on UK-based
Corporate Watch, visit http://www.corporatewatch.org.uk/.

PR Watch / First Quarter, 2005 9

Legislative Demographic Services, based in Fairfax, Virginia, “is a govern-
ment affairs consulting and technology company that provides communications ser-
vices, technology and applied data products.” The company was established in 1982
and is a subsidiary of Identix, Inc., which is a biometrics company “offering finger
print and facial [identification] technologies and products.” Illustrating its public
affairs capacity, LDS features on its website twelve “case studies” that broadly dis-
cuss work on behalf of their various clients. The case study below describes their
work to counter a citizen’s movement to shut down an unnamed nuclear power plant.

SAVING A BILLION-DOLLAR INVESTMENT
Security concerns in the post-9/11 world have rekindled debate in many

parts of the U.S. about the safety of nuclear power plants. One pointed cam-
paign by well-organized anti-nuclear activists was directed at a major energy
provider’s highly profitable and efficient $1 billion facility. While the plant
had an outstanding safety record and was being further secured against acts
of terrorism, the persistent negative publicity worried state and local legis-
lators even though a shutdown would seriously compromise the region’s long-
term economic stability and possibly increase energy costs to consumers.

With the assistance of LDS’s consulting and communications experts, the
energy provider successfully countered the negative publicity through a well-
planned and implemented third-party grassroots strategy. Drawing on focus
groups and other information sources, LDS identified motivational messages
and respected advocates who could effectively mobilize individuals and orga-
nizations to support the plant’s continued operation. The firm also organized
rallies to recruit volunteers, and provided training for advocacy coordinators
and speakers.

To help manage the campaign, LDS’s enhanced mapping and tracking
reports helped organizers monitor progress on volunteer recruitment by dis-
tricts, and illustrate district-specific effects of a plant shutdown. These tools
provided up-to-the-minute assessments of the campaign’s success, and pri-
oritized areas for resources and attention.

LDS-developed communications tools included legislative action guides, newsletters, campaign materials
(lawn signs, bumper stickers, and buttons), volunteer sign-up cards, talking points and issue briefs, and sample
letters to legislators and elected officials. LDS’s District Match Data Set made it easy to match volunteers with
their political districts, enabling the campaign to tailor efforts to specific officials and ancillary issues.

Although the campaign is considered ongoing, the intensity of the plant shutdown campaign has waned sub-
stantially. In addition to having the grassroots infrastructure in place to act in the event of subsequent anti-
nuclear publicity, the energy provider is now better able to convey its messages on other key issues to state and local
officials. From http://www.lds-inc.com/about/case_cc.cfm, visited March 14, 2005.

In Their Own Words: Nuclear PR Case Study

A partial screen shot of
LDS’s web page that features
a case study of work done
for an unnamed nuclear
power plant.



“I hope that, as a result of our efforts, as a result of
our helicopter pilots’ being seen by the citizens of
Indonesia helping them, that value system of ours will
be reinforced,” said Colin Powell, one week after the
December 2004 tsunami wrought havoc across South
and Southeast Asia.

Contemplating the public relations benefits of aid
efforts following so many deaths may seem callous, but
the United States wasn’t the only country hoping to ben-
efit from images of uniform-clad do-gooders distribut-
ing food and water to traumatized villagers.

The Indonesian province of Aceh, “Ground Zero” for
the tsunami, has been under declared or de facto mar-
tial law since mid-2003 (and through most of the 1990’s
before that). In May 2003,
the Indonesian military
launched its largest offen-
sive in nearly 30 years, in
Aceh. Weeks later, Indone-
sian Communications and
Information Minister
Syamsul Muarif com-
plained that the news from
Aceh focused on “soldiers
dragging corpses” instead
of efforts to rehabilitate
schools. “We are weak in
international public rela-
tions, and because of that,
reports by foreign media
are often damaging,” he
explained.

Most observers say it’s a
well-deserved bad rap.

Indonesia insists its
Aceh offensive is targeted at
armed pro-independence
forces (the Free Aceh Movement, known by its Indone-
sian acronym, GAM). However, the organization
Human Rights Watch found “extrajudicial killings, dis-
appearances, arbitrary arrests, and torture” of young
men the military believes, “often without evidence, to be
members or supporters of GAM.” Amnesty Interna-
tional documented “human rights abuses so pervasive
that there is virtually no part of life in the province which
remains untouched.” They concluded, “The Indonesian
security forces bear primary responsibility for these
human rights violations, although GAM has also com-
mitted serious human rights abuses.”

Over the years, a litany of well-documented human
rights concerns has increasingly isolated the Indonesian

military on the world stage. To help clean up its image,
the Indonesian government has turned to U.S.-based
public relations and lobbying firms.

Hill & Knowlton and White & Case contributed to
Indonesia’s lobbying bill for mid-1991 through 1992,
which totaled $6.8 million. Based on a 1991 communi-
cations plan commissioned from the Robinson Lake
Sawyer Miller firm, Indonesia “gave foreign journalists
information kits, with T-shirts and calendars, which try
to explain its side of ‘negative stories,’” reported the Aus-
tralian. Following the Indonesian military’s 1991 mas-
sacre of hundreds of peaceful protesters in East Timor,
the government paid Burson-Marsteller $5 million “to
help improve the country’s human rights and environ-

mental image,” according to
the Far Eastern Economic
Review. In 1996, Indonesia
signed another $5 million
contract with Burson-
Marsteller.

In early 2001, Indo-
nesia’s Sekar Mahoni Sakti
Foundation hired Advantage
Associates “to create a posi-
tive view of Indonesia with
the U.S. Congress, Admin-
istration, and Department of
Defense,” as described in
U.S. Foreign Agents Regis-
tration Act filings. One goal
was “to lift an embargo on
spare parts for the C-130
military aircraft.”

More recently, the war on
terror has been Indonesia’s
PR theme. Then-Indonesian
president Megawati Sukar-

noputri was the first foreign leader to visit the United
States after September 11, 2001, arriving one week after
the attacks. “Jakarta had considered postponing the trip,”
Stanford professor Donald Emmerson told a Congres-
sional hearing. “In the end, the American side decided
it wanted to proceed, knowing the public relations value
of early and visible support by the ruler of the world’s
largest Muslim population.”

Indonesia also realized the PR potential. The gov-
ernment retained APCO Worldwide in 2003, to pitch its
importance as a “front-line state in the war on terror-
ism,” wrote the PR trade publication O’Dwyer’s. The deal
included media outreach and legislative meetings. In
2004, Alston & Bird contracted with an Indonesian log-

Tsunami Washes Away Indonesian Human Rights
by Diane Farsetta

10 PR Watch / First Quarter, 2005

CMD senior researcher Diane Farsetta with
members of the Indonesian military outside a
polling station on the day of the East Timor
independence referendum in August 1999.
Farsetta was an election observer with the
International Federation for East Timor.



ging magnate to “position” the country “as a solid ally
in President Bush’s war on terror and one that is com-
mitted to democracy and human rights.” In addition to
policymakers and reporters, Alston & Bird was directed
to sway other U.S. “opinion-shapers,” including “think
tanks and academia.”

Indonesia’s most influential ally may be former U.S.
Senator—and current Alston & Bird special counsel—
Bob Dole. In January 2004, the Far Eastern Economic
Review reported that Indonesia had hired Dole as a lob-
byist. “Among the issues Dole might address is the
restoration of a program to train Indonesian military offi-
cers in the United States,” according to National Jour-
nal’s CongressDaily.

Shortly afterwards, Indonesia denied having a “blan-
ket contract” with Dole. Government spokesperson
Marty Natalegawa said, “There is an expression of readi-
ness from the gentleman to help Indonesia on a case-by-
case basis.”

Other U.S. image assistance followed. In December
2004, six U.S. Pacific Command officers led a three-day
discussion for Indonesian Army, Navy and Air Force
members, on “how to present information and news to
the press.” The Jakarta Post reported, “The officers
shared experiences in dealing with the media.” One U.S.
officer “hailed the Indonesian military program to
embed journalists during the operation to crush rebels
in Aceh.” He remarked, “We did the same in Iraq.”

Yet the payoff has been slow in coming. A ban on U.S.
military assistance for Indonesia, enacted after the mil-
itary’s post-referendum devastation of East Timor in
1999, remained mostly intact, although it came under
increasing attack from the Bush administration and some
members of Congress.

Then came the tsunami. While the Indonesian mili-
tary’s involvement in humanitarian efforts is necessary
and normal, local and international observers have
complained of aid obstruction and continued operations
against supposed GAM rebels. Australian journalists

who witnessed a military attack were told by an Indone-
sian commander, “Your duties here are to observe the
disaster, not the conflict.”

In a PR faux pas, Indonesia’s first head of relief oper-
ations in Aceh was Major General Adam Damiri, who
has been indicted by a United Nations-backed tribunal
for war crimes in East Timor. After he was replaced, the
Washington Post remarked, “Damiri’s continued role at
the air base could have complicated U.S. efforts to pro-
vide humanitarian assistance.”

Now, the momentum is on the Indonesian military’s
side. In January 2005, Powell offered Indonesia spare
parts for C-130 military aircraft. Deputy Defense Sec-
retary Paul Wolfowitz, long a proponent of close mili-
tary ties, declared during a mid-January visit to the
country, “Everybody loses a great deal … when you cut
off [Indonesia’s] contact with [our] military.” Reports in
influential media like the New York Times wrongly claim,
“Even proponents of the [Indonesian military]sanc-
tions … acknowledge that the best hope for developing
an army whose conduct fits a democracy is to train offi-
cers in the United States.”

“The tsunami must not be used as an excuse to sweep
away U.S. military restrictions on Indonesia,” warned the
East Timor Action Network’s John Miller. But that’s just
what happened. On February 25, Secretary of State
Condoleezza Rice certified to Congress that “Indonesia
has satisfied legislative conditions for restarting its full
International Military Education and Training pro-
gram,” as a State Department spokesperson explained.

As hundreds of thousands of dollars begin to flow
from Washington to Jakarta for military training, many
U.S. PR firms share the blame. ■

From 2000 to 2003, Diane was the National Field Orga-
nizer of the East Timor Action Network/U.S., working with
local chapters and activists across the country on educational,
protest and grassroots lobbying efforts in support of human
rights and justice for East Timor and Indonesia. For more
information, visit http://www.etan.org/.

Over the years, a litany of well-
documented human rights concerns

has increasingly isolated the
Indonesian military on the world

stage. To help clean up its image, the
Indonesian government has turned to

U.S.-based public relations and
lobbying firms.

PR Watch / First Quarter, 2005 11

SourceWatch

Watch the sources 
...get to the Truth
www.SourceWatch.org



The Bush administration ventriloquists are out in full
force these days, breathlessly hyping “voluntary personal
retirement accounts” as a way to save Social Security (by
destroying it). For the average voter, getting a handle on
what the Bush administration is proposing to do to Social
Security is quite a challenge. The dozens of bobbing
heads and clicking fingers, holding forth on cable news
programming and the internet is enough to make any-
one’s head spin. Is that spokesman from the Alliance for
Worker Retirement Security speaking as an independent
economics expert, a civic-minded individual or as a paid
shill from a corporate-funded front group?

If you’re having trouble keep-
ing track of all the players, our
very own SourceWatch can help.
It will tell you that the Alliance is
sponsored by the National Asso-
ciation of Manufacturers, the
U.S. Chamber of Commerce,
and the Business Roundtable,
among other pro-business
groups. You will also learn that it
shares its executive director Der-
rick Max and a number of its
members with the Coalition for
the Modernization and Protec-
tion of America’s Social Security
(COMPASS). 

In late February, deputy
White House chief of staff Karl
Rove, National Economics
Council director Al Hubbard,
and Barry Jackson, a special
assistant to the president who is
handling Social Security reform,
met with administration-friendly
lobbyists for a “rah-rah” cheer-
leading session on Social Secu-
rity privatization. According to
The Hill, representatives from
COMPASS as well as the conservative 60 Plus Associa-
tion, America’s Community Bankers, the National Retail
Federation, the Mortgage Bankers Association and the
Business Roundtable heard the trio reiterate George W.
Bush’s commitment to “reform” Social Security. ‘‘Karl
Rove talked about its importance to the president’s
agenda, and Al Hubbard talked about its importance to
the economy,’’ a spokesperson from the Roundtable told
Bloomberg News.

“The White House is running this as if it’s a political
campaign,’’ Free Enterprise Fund president Stephan

Moore told Bloomberg. “There are regular meetings the
White House has with all the groups to make sure every-
one is singing from the same hymnal.” To finance the
campaign, business and trade association lobbyists are
pressing their corporate members to fill the privatization
collection plate. The New York Times’ Glen Justice
reports that although “most groups are still raising
money, and the spending figures they quote are still often
just targets, the lobbying could amount to more than
$100 million.”

COMPASS launched its “Generations Together”
outreach effort in February. The group expects to spend

$20 million on influencing
public and Congressional opin-
ion on Social Security privati-
zation. The “grassroots”
campaign will try to recruit
more than 100,000 volunteers
to voice their support for the
President’s Social Security plan
at town hall meetings and ral-
lies as well as make phone calls
and write letters to members of
Congress, demanding action on
Social Security.

Another group leading the
privatization charge is
USANext. Formerly known as
the United Seniors Association
(USA), this corporate-funded
group is member of the Alliance
for Worker Retirement Security
and COMPASS in addition to
another pro-privatization
group, the Alliance for Worker
Prosperity. As USA, it spent
millions of drug company dol-
lars, creating the appearance of
grassroots support for the
industry-sponsored version of

the 2003 Medicare bill that eventually passed. 
In February, the New York Times reported that

USANext had launched a campaign “to spend as much
as $10 million on commercials and other tactics assail-
ing AARP, the powerhouse lobby opposing private
investment accounts.” To oversee the operation,
USANext hired Chris LaCivita, recently of the Repub-
lican 527 groups Swift Boat Veterans for Truth and
Progress for America Voter Fund and an employee of the
DCI Group, a well connected Republican firm special-
izing in astroturf. USANext’s opening salvo was an inter-

12 PR Watch / First Quarter, 2005

The Fix Behind Fixing Social Security
by Laura Miller

Historic Social Security poster from the
National Archive.



net ad that briefly appeared on the American Spectator’s
website. It equated the AARP with hating the military
and loving gay marriage—sure signs of liberal decadence.
The ad generated enormous online and print media
attention for USANext and a lawsuit from the gay couple
whose photograph was used in the ad without their per-
mission. Despite being sued, USANext’s campaign to
steal AARP members and undermine its efforts to pro-
tect Social Security was off to a good start.

Collaborating with COMPASS and USANext in their
aggressive push for privatization is Progress for America
(PFA), a group closely tied to the White House. The
PFA Voter Fund spent nearly $30 million on Bush’s
reelection. As part of its $20 million Social Security
reform campaign, PFA announced it had recruited Texas
A&M University economics professor Thomas R. Saving
as an advisor and spokesman. Saving, however, was
appointed by Bush as one of seven trustees for the U.S.
Social Security Administration. The trustees issue
reports on the current and projected financial status of
the program, raising questions about potential conflicts
of interest between his advocacy work at PFA and his role
as a trustee.

Other PFA recruits include former U.S. Treasurer
Rosario Marin and 9-year-old Texan Noah McCullough,
whose “encyclopedic command of presidential history”
has earned him five appearances on Jay Leno’s “Tonight”
show, according to the New York Times. McCullough,
whose mother describes him as “very patriotic and very
Republican,” has become a highly visible volunteer
spokesman for the White House, traveling to several
states ahead of the President’s planned visits and doing
radio interviews, answering trivia questions and pitch-
ing Social Security privatization.

PFA, which claims nonprofit status, was set up in
2000 and shares staff with the Washington-based DCI
Group. Records show that the PFA Voter Fund paid
DCI about $800,000 during 2004 for work on the Bush
reelection campaign. McCullough’s media tour was “a
brainchild” of Stuart Roy, a former aide to Representa-
tive Tom DeLay (R-Texas) who recently joined the DCI
Group. “We’ll have Noah there as the face of Social Secu-
rity reform,” the Times reports Roy as saying. “It’s about
the next generation.”

PFA has also been airing television ads, one of which
features footage of Franklin Delano Roosevelt. The ad,
which has drawn criticism, shows FDR signing Social
Security into law while the voiceover says, “It took
courage to create Social Security.” Over an image of Bush
signing a bill, the ads says “It’ll take courage—and lead-
ership—to protect it.”

PFA told the Houston Chronicle that it will be asking
past donors for money to fund its new campaign. Charles
Schwab, the head of the prominent investment firm, con-
tributed $50,000 to the group’s political arm in 2004.
Schwab gave $75,000 more to the Club for Growth,
which also is lobbying for Social Security privatization
and expects to spend $10 million lobbying to promote
private accounts. Peter J. Ferrara, an alumnus of the Cato
Institute, Heritage Foundation and National Center for
Policy Analysis, is heading the Club’s Social Security
Project.

While the business-funded lobby groups are busy in
the PR trenches, President Bush and Vice President Dick
Cheney are barnstorming the country, speaking at care-
fully orchestrated town hall meetings where they relent-
lessly paint Social Security in the red and promote their
“voluntary personal retirement accounts.” Bush told an
audience of hundreds of supporters at the New Jersey
Army National Guard Armory in Westfield that he
emjoyed campaigning for privatization—“[I] like going
around the country, saying, ‘Folks, we have got a prob-
lem.’”

The real problem, however, is not with the Social
Security program. The so-called Social Security crisis is
an invention of ideological think tanks and corporate-
funded groups. The liberal foundation-funded Center for
Economic and Policy Research writes, “Social Security
is more financially sound today than it has been through-
out most of its 69-year history.” The real problem is how
the lobbyist-driven campaign to privatize Social Security
marginalizes and renders irrelevant actual democratic
discussion on Social Security and its future solvency.

“The emergence of the center-right phalanx backing
the Social Security proposal is a major victory for the
Cato Institute, a prominent libertarian group,” the
Washington Post’s Thomas Edsall wrote. “In the late
1970s and early 1980s, Cato was almost alone in its will-

PR Watch / First Quarter, 2005 13

Progress for America’s online appeal for
donations to air their TV ad ‘Courage’. 



ingness to challenge the legitimacy of the existing Social
Security system, a politically sacrosanct retirement pro-
gram. Recognizing the wariness of other conservatives
to tackle Social Security, Cato in 1983 published an arti-
cle calling for privatization of the system. The article
argued that companies that stand to profit from privati-
zation—‘the banks, insurance companies and other
institutions that will gain’—had to be brought into
alliance. Second, the article called for initiation of ‘guer-
rilla warfare against both the current Social Security
system and the coalition that supports it.’”

Clearly, the “warfare” has begun, although Republi-
can strategists prefer more polite terms. “We’re setting
up an operation that is employing a campaign-type infra-
structure, campaign-style tactics and really bringing elec-
tion-year intensity to the debate,” Republican National
Committee communications director Brian Jones, refer-
ring to Social Security, told Bloomberg News. But as we’ve
seen, “election year intensity” rarely, if ever, allows
thoughtful dialogue on political issues. Instead, voters get
the hard sell.

Nevertheless, Bush’s “personal accounts” plan
becomes less appealing the more voters learn about it.
Bush and company face a skeptical populace, similar to
the challenge they faced when selling the Iraq war. Con-
vincing the public to go along with the dismantling of a
popular 70-year-old program is no small feat. And unlike
Iraq, this time Americans can see a direct threat to their
own wallets. Afraid of even less money for retirement,
voters are asking tougher questions. And their Congres-
sional representatives, afraid of mid-term losses, are start-
ing to pay attention to those concerns.

While the right is coordinated in its attacks on Social
Security, it is fighting an uphill battle. By tracking and
exposing its movements on our online SourceWatch, you
can help make a difference. So far, we’ve catalogued over
two dozen articles on individuals and groups that are pro-
moting Bush’s Social Security privatization plan. It's a
good start, but the privatizers aren’t even close to giving
up, and neither are we. ■

Help expose the fix behind fixing Social Security. Visit
http://www.SourceWatch.org/.

14 PR Watch / First Quarter, 2005

If you’re wondering what happened to “Disinfopedia,”
our wiki-based “encyclopedia of people, issues and
groups shaping the public agenda,” it hasn’t disap-
peared. We’ve just renamed it. It’s now called Source-
Watch, located at http://www.sourcewatch.org/.

Launched in March 2003, Disinfopedia has grown
rapidly to include more than 6,600 articles about PR
firms, think tanks, industry-friendly experts and many
of the other individuals and institutions that play an
important role in shaping public opinion and public
policies. We’re very happy with the way volunteer sup-
porters of our work have stepped forward to contribute
information and insights to the project. Along the way,
however, we began to hear complaints about the name,
which some people felt sounded too “paranoid.”
Others pointed out that as Disinfopedia grew, it came
to include a range of people and organizations, some
of which are indeed guilty of deceptive practices, but
not all. We decided that these were legitimate criti-
cisms. 

The name “Disinfopedia” was intended in part as
a reference to the Wikipedia, a free, online, wiki-based
encyclopedia that runs on the same software. It was
also intended as a tongue-in-cheek commentary on the
Bush administration’s ill-fated Total Information
Awareness program. Our original logo for Disinfope-

dia, which you can see
here, even mimicked the
TIA’s own logo, with its
all-seeing eye. Instead
of the words “total infor-
mation awareness,” the
logo proclaimed that we
were seeking “total disinfor-
mation awareness.” It seemed at
the time like a fun inside joke, but after it went up, the
emails that arrived in our office helped us realize that
the joke wasn’t obvious to all of our readers.

After surveying Disinfopedia users and consulting
with a number of people who have been friends and
advisors to the Center for Media and Democracy, we
settled on the new name “SourceWatch.” We feel that
this name accurately reflects the project’s expanded
purpose: to track the people and organizations that
serve as sources of information and ideas regarding
important public issues.

We have done our best to make this transition as
smooth as possible. All links to Disinfopedia articles
should now automatically redirect to the same article
on the new website. But if you encounter something
that doesn’t seem to be working right on SourceWatch,
please let us know so that we can fix it.

From “Disinfopedia” to “SourceWatch”



Here at the Center for Media and Democracy, we
regularly get press releases from a wide variety of public
relations firms—from small groups we have never heard
of before to the largest global PR firms about which we
have reported extensively. These press releases come via
email or fax, and there are often follow-up phone calls
from the senders to verify our receipt of the releases.
These press releases address a wide variety of things the
firms wish to promote, but the majority deal with per-
sonnel changes (hires, transfers, etc.), and they are usu-
ally not very informative.

Once in a while, though, we receive an announcement
that is more edifying, opening a window to the ways in
which PR industry executives advertise themselves in the
context of professional promotion, delivered in the
deadpan phrases of industry lingo.

On January 24, we received a press release via email
about two new hires at the Los Angeles office of Fleish-
man-Hillard, an international PR giant. If the associa-
tion of Los Angeles with Fleishman-Hillard rings any
bells, it is because that office of the firm was the subject
of a significant scandal involving Fleishman-Hillard
overbilling the city’s Department of Water and Power by
an estimated $4.2 million.

Here’s an excerpt of the press release:
“LOS ANGELES, January 24, 2005 – Iveliesse

Malavé and Sara Jones have been named vice presidents
at Fleishman-Hillard Los Angeles. ... Jones joins Fleish-
man-Hillard from APCO Worldwide, where she most
recently served as vice president of public affairs. Jones
brings an extensive background in managing crises and
complex, high-risk issues, with a proven specialty in lit-
igation support and labor relations. Over the course of
her career, she has played an integral role in protecting
and enhancing corporate and brand reputation for
numerous Fortune 100 and Fortune 500 corporations
including Wal-Mart, ExxonMobil, and Johnson & John-
son. ...

“Prior to joining APCO Worldwide, Jones worked at
GCI (formerly Kamer-Singer) where she directed inter-
national efforts to preserve Nike’s brand and business in
the face of a prolonged anti-sweatshop campaign. Jones
also directed short and long term communications plan-
ning for Levi Strauss & Co. as it reduced its workforce
by 34 percent through the closure of 11 plants. The plant
closures were ranked as ‘the number one managed crisis
of the year’ and among ‘the best communications (pro-
grams) of the year’ by industry trade publications.” ■

PR Watch / First Quarter, 2005 15

Ch-ch-ch-changes: The World of PR Industry News Releases
by Kristian Knutsen

The Center for Media and Democracy (CMD) is at
the forefront of identifying manipulative and deceptive
PR and propaganda. Here are a few examples of recent
actions and appearances by the Center and its staff:

• In a March 21, 2005 letter to the Federal Com-
munications Commission, CMD and the nonpartisan
group Free Press asked for an investigation of govern-
ment-funded video news releases and of “all broadcast-
ers who distribute government-sponsored news reports
without properly identifying the source.”

• CMD executive director John Stauber was featured
on National Public Radio’s “On Point” on March 17,
2005, discussing government propaganda and TV “fake
news.”

• Stauber appeared on Pacifica Radio’s “Democracy
Now!” on March 14, 2005, in the segment “State Pro-
paganda: How Government Agencies Produce Hun-
dreds of Pre-Packaged TV Segments the Media Runs as
News.” “What this is, actually, is propaganda, because
these are not news stories. They look like news stories,
but they have a bias in favor of a political program or an
ideology or a product. And the networks and stations that
air these, and we’re talking about thousands of these pro-

duced a year, are engaging simply in plagiarism and 
fraud ... saying this is news when it’s not news,” Stauber
told host Amy Goodman.

• PR Watch editor Laura Miller was a guest on Air
America Radio’s “Al Franken Show,” March 11, 2005,
discussing the PR campaign behind Social Security pri-
vatization and SourceWatch’s role in tracking it.

• CMD research director Sheldon Rampton was
interviewed by the New York Times’ Timothy L. O’Brien
for his February 13, 2005 article “Spinning Frenzy: P.R.’s
Bad Press.” “The Armstrong Williams scandal is an
example of the close coordination between the advertiser
and the commentator,” Rampton told the Times. “In
terms of journalistic traditions, that violates disclosure
and conflicts-of-interest principles.”

• Stauber was interviewed about mad cow disease on
CNN’s “American Morning” on January 3, 2005. “I
hope the United States rethinks its [mad cow] policy. But
the biggest problem we have is that we still haven’t done
here in the United States what we need to do to stop the
spread of mad cow disease. We’re still, for instance, feed-
ing cattle blood to calves and we know blood can spread
mad cow disease,” Stauber said. ■

Center for Media and Democracy in the News



Support the Center for Media & Democracy 

Name

Address

City, State & Zip

Phone

Email

Send me the free Weekly Spin email newsletter.
I am ordering: (price includes shipping & handling)

___Banana Republicans $15
___Weapons of Mass Deception $15
___Trust Us, We’re Experts $20
___Mad Cow USA $20
___Toxic Sludge Is Good For You $15

I am contributing:
$1,000 $500
$250 $125
$50 other

(Contributions of $35 or more include a one-year 
subscription to PR Watch.)

I would like to become a Sustaining Member, donating
$ each month.

My check is enclosed.

Please charge my credit card:

Credit Card Brand, Number

Expiration Date, Security Code
Please return to:

CMD, 520 University Ave, Suite 227
Madison WI 53703

Toxic Sludge
Is Good For

You: Lies,
Damn Lies

and the Public
Relations
Industry

Common
Courage

Press 1995 

Trust Us,
We’re Experts:
How Industry
Manipulates
Science and
Gambles With
Your Future
Tarcher/
Putnam 2001

Banana Republi-
cans: How the
Right Wing Is

Turning America
Into a One-Party

State
Tarcher/Penguin

2004

Mad Cow
USA
Common
Courage Press
1997, 2004

Weapons of Mass
Deception: The
Uses of Propa-

ganda in Bush’s
War on Iraq

Tarcher/Penguin
2003

Books can be ordered from the
Center on the form below.

The Center for Media and Democracy
works to strengthen democracy by pro-
moting media that are “of, by and for the
people”—genuinely informative and
broadly participatory—and by removing
the barriers and distortions of the modern
information environment that stem from
government- or corporate-dominated, hier-
archical media.

The Center for Media and Democracy
serves social change activists, journalists,
researchers, policymakers and the public at
large in the following ways:

• Countering propaganda by investigat-
ing and reporting on behind-the-scenes
public relations campaigns by corpora-
tions, industries, governments and other
powerful institutions.

• Informing and assisting grassroots cit-
izen activism that promotes public health,
economic justice, ecological sustainability
and human rights.

• Promoting media literacy to help the
public recognize the forces shaping the
information they receive about issues that
affect their lives.

• Sponsoring “open content” media
that enable citizens from all walks of life to
“be the media” and to participate in creat-
ing media content.

Founded in 1993, the
Center for Media and
Democracy remains the
only organization dedi-
cated to strengthening
public interest reporting
while investigating and
exposing deceptive public
relations and propaganda
campaigns.


